Pizza zincirleri yeni girişimciler arıyor

Türkiye’de hızla zincirleşen pizza sektörünün bu yıl yaklaşık yüzde 30-35 oranında büyümeyle 13-15 milyar TL’lik bir pazara ulaşması bekleniyor. Franchise modeliyle büyüyen sektör, 2024 yılında da yüzlerce girişimciye iş fırsatı sağlayacak.

30 Ocak 2024

21 Ocak - 03 Şubat 2024 tarihli sayıdan

Pandemi sonrası paket servisteki artış nedeni ile 2022 -2023 dönemi yeme içme sektöründe adeta ‘pizzanın yılı’ oldu. 2023 yılı pazar payı verilerine göre sektör, 10 milyar TL ciro rakamına yaklaştı. Araştırmalarda da dünyada pizza pazarının 2027’ye kadar yüzde 86 oranında büyümesi bekleniyor. 

Yeni nesil genç müşterilerin artan online alışkanlıkları, paylaşımın kolaylığı, kalite standartlarının belirgin olması, yaratıcı ve farklı ürün seçenekleri sunma gibi nedenlerle dünyada 2022’de yüzde 27 olan pizza pazar payının 2027’de yüzde 42’ye çıkacağı öngörülürken Türkiye’nin de benzer bir büyüme trendi içerisinde olduğu belirtiliyor.

2023 yılında Türkiye’de 200 milyon adet pizza satışı gerçekleştiği tahmin ediliyor. Sektörün bu yıl yaklaşık yüzde 30-35 oranında büyümeyle 13-15 milyar TL’lik bir pazara ulaşması bekleniyor. Türkiye’de hızla şube sayılarını hızla artıran pizza zincirleri 2024 yılında da franchise vererek, yeni girişimcileri bünyesine katmayı hedefliyor.

GİRİŞİMCİLERE EĞİTİM PROGRAMI

Örneğin, 80 ilde 680 şube ile hizmet veren Domino's Türkiye'nin 610 franchise şubesi bulunuyor. 2024 yılı sonuna kadar 40 ile 50 arasında franchise şube daha açılması hedefleniyor. 50 bin dolar franchise giriş bedeli, royalty, pazarlama ve danışmanlık için de yüzde 12 oranında bedel alınıyor. Yatırımın geri dönüş süresi ortalama 3-5 yıl olurken, yatırımcılarla anlaşma süresi ise 10+5 yıl olarak belirleniyor. 

Domino's Türkiye Franchise Operasyon ve İş Geliştirme Grup Direktörü Alp Söğütlügil, "Girişimci adaylarımız öncelikle yoğun bir eğitim programına katılarak Domino's'un standartlarını, restoran içi operasyonlarını ve yönetim kültürünü öğreniyorlar. Süreci başarıyla tamamlayan franchise'lar, restoranlarını açtıklarında gerekli tüm bilgi ve becerilere sahip oluyorlar" diye konuşuyor.

600 ŞUBE HEDEFİ

17 ilde, 120 restoran ile faaliyet gösteren Little Caesars Pizza Türkiye, 2025 yılı sonuna kadar 300, beş yılda ise 600 şubeye ulaşmayı planlıyor. Little Caesars Türkiye'nin her şey dahil şube açma yatırım maliyeti anahtar teslim 3 milyon 300 bin TL + KDV. Şirketin marka royalty payı yüzde 6, reklam payı ise yüzde 6. Tüm bu masraflar düşüldükten sonra işletmeciye kalan kâr oranı yüzde 18 ile yüzde 20 arasında ifade ediliyor. 

Şubeler bugün ortalama 1,5 milyon TL + KDV ciro yaptıklarını söyleyen Little Caesars Pizza Türkiye ve Çelebi Holding Gıda A.Ş CEO'su Banu Arıduru, "Yatırımcı adaylarına; eğitimlerin yanı sıra operasyon yönetimi, pazarlama, stok yönetimi ve takibi, satış geliştirme gibi konularda sınıf ve teorik eğitimlerini veriyoruz. En öncelikli olarak; İstanbul, Bursa, Ankara, ardından İzmir ve Antalya illerinde pizza severlere ulaşmayı hedefliyoruz" diyor.

PANDEMİDE BÜYÜDÜ

90 franchise şube ile hizmet veren Pizzabulls, 2024 yılı sonunda 150 franchise şubeye ulaşmayı hedefliyor. Franchise anlaşmalarında ekipman ve inşaat bedeli olarak 4 milyon TL alınıyor. Kâr marjı yüzde 15 ile 20 arasında olarak ifade ediliyor. Bayilere eğitim, pazarlama, mimari proje, lokasyon seçimi, personel ve ortak reklam desteği veriliyor. 

İzmir, Manisa, Kocaeli, Ankara ve Bursa'da büyümeyi hedeflediklerini söyleyen Pizzabulls CEO'su Cavit Can Kırbeyi, "Pizzabulls pandemi döneminde hizmet ve operasyon yapısını yeni yatırımlarla geliştirdi ve bünyesine 15 yeni şube katarak büyümeye devam etti. Artan paket servis talebine rağmen müşteri şikâyeti en az olan markalar arasındayız" diye konuşuyor.

ANAHTAR TESLİM PROJE

Son iki yıl içinde beş farklı ilde 54 restoran açılışı gerçekleştiren PizzaLazza'nın hizmet veren 123 restoranının 85'i franchise iş ortaklarınca işletiliyor. 2024 sonunda 150 restorana ulaşmayı hedefleyen şirket, bu restoranlardan 120'sinin franchise olmasını öngörüyor. 

Franchise'ların birçoğunun birden fazla PizzaLazza restoranı olduğuna dikkat çeken PizzaLazza ve Saloon Burger CEO'su Esra Kıvrak, "Bölge seçimi konusunda çok hassas davranıyoruz, mevcut şubemize yakın bir lokasyonda şube açacağımız zaman tercih önceliğini en yakın franchise işletmemize tanıyoruz. Böylelikle iş ortaklarımızın da verimliliklerini artırmalarını hedefliyoruz" diyor. 

Anahtar teslim bir PizzaLazza restoranının ilk yatırım maliyeti, ortalama 3 milyon TL. 120 m2'lik restoranlar için merkezden anahtar teslim proje konsepti ile franchise veriliyor. Kıvrak; İstanbul, Ankara, Bursa, Kocaeli ve Sakarya'nın bu yıl öncelik verecekleri iller olacağını söylüyor.

ANADOLU'DA BÜYÜYECEK

2022-2023 arasında şube sayını yüzde 40 büyüten Pizza İl Forno'nun şu anda hizmet veren 26 şubesinin 14'ü franchise yöntemiyle işletiliyor. Pizza İl Forno CEO'su ve Gökmen Gastronomi Yönetim Kurulu Üyesi Caner Şener, bu yıl içinde özellikle Anadolu ile Ege sahillerinde en az 10 yeni franchise şube açmayı hedeflediklerini söylüyor. 

Restoranlar için franchise giriş bedeli 60 bin dolar olarak belirlenirken şubeler için aylık ciro hedefi bulundukları bölgeye ve sahip olduğu lokasyona göre değişmekle birlikte, 1,2 milyon TL ile 3 milyon TL arasında olarak ifade ediliyor. Pizza İl Forno şubelerinin minimum kâr marjı yüzde 20.

YÜZDE 62 KÂR MARJI

28 franchise şube ile hizmet veren Pizza House, bu yıl 10 şube daha açmayı planlıyor. 150 bin TL+ KDV franchise giriş bedelinin alındığı bu iş modelinde şubeler için aylık ciro hedefi bölgeye göre farklılık göstermekle birlikte minimum 500 bin TL olarak ifade ediliyor. 

Yüzde 5 royalty aldıklarını söyleyen Pizza House & Coffee Corner Franchise ve Operasyon Müdürü Uğur Türkbayrağı, yüzde 62 brüt kâr marjı sunduklarını belirtiyor. Türkbayrağı, "Şubelere, lokasyon tespiti, mimari projelendirme, personel alımı ve eğitimi, mağaza denetimi, yeni ürün eğitimleri, reklam ve kampanya destekleri veriyoruz. İstanbul, Ankara, Bursa, İzmir ve Antalya'ya öncelik veriyoruz" diyor.

YÜZDE 100 YERLİ SERMAYE

İzmir merkezli Pasaport Pizza ise Türkiye genelinde 252 franchise şubeye ulaştı. 2024 yılı sonuna kadar 40 franchise şube daha açılması planlanıyor. Franchise giriş bedeli bölgesel olarak değişiyor. Şubeler için aylık 1 milyon TL ciro hedefleniyor. Royalty bedeli alınmıyor. Bayilerin kazançları ciro üzerinden yüzde 10 ile yüzde 25 arasında değişiyor. 

Pasaport Pizza Genel Müdürü Mükremin Özdemir, "Türkiye de yüzde 100 yerli sermaye ile kurulmuş en güçlü büyüme potansiyeline sahip pizza zinciriyiz. Hedefimiz Edirne, Kars, Ordu ve Yozgat başta olmak üzere olmadığımız bütün illerde de bayiler açmak" diyor.

Sektörün pazar payı neden büyüyor?

Restoranlarda artan menü fiyatları nedeniyle pizza sektörü hem paket hem yerinde tüketim ile büyüme hızı son yılların en çok artan segmentlerin arasında yer alıyor. Yeni nesil genç müşterilerin artan online alışkanlıkları, paylaşımın kolaylığı, kalite standartlarının belirgin olması, sağlıklı ürün arayışları, yaratıcı ve farklı ürün seçenekleri sunma gibi nedenlerle pizzanın pazar payı büyüyor. 

Sektörde artış gösteren daha fazla marka ve şube beraberinde rekabeti getiriyor. Paket servis uygulamalarına olan talep ve kampanyalar da sektörü büyütüyor.