Rekor için gözler Avrupa ve Rusya'da

26 Aralık 2016
Türkiye’nin lokomotif sektörü olan otomotiv 2016’yı 23,5 milyar dolarlık ihracatla kapatmaya hazırlanıyor. Sektör 2017’de ise parite kayıplarına karşın ihracatı 25 milyar dolara çıkararak 2008’e ait olan rekoru kırmayı hedefliyor.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Otomotivciler 2017’de özellikle Avrupa ve Rusya pazarlarındaki gelişmelere odaklanacak. Bu arada OTV artışının ise ilk çeyrekte iç pazarda daralma getireceği tahmin ediliyor.

Türk ekonomisinin lokomotifi konumundaki otomotiv sektörü, 2016’yı 23,5 milyar dolarlık ihracat ile kapatarak tüm zamanların ihracat rekorunun kırıldığı 2008 yılından sonraki en yüksek ikinci ihracat rakamına ulaşacak.



2008’de ihracat 24,7 milyar dolar olmuştu. İhracatının yüzde 79’unu Avrupa Birliği (AB) pazarına yaparak önemli bir başarıya da imza atan sektör, 2017’de parite kaynaklı kayıplar yaşamaya hazırlanıyor.

Ancak sektör yine de AB pazarındaki iyileşme ve Rusya ile ticarette olumlu beklentilerin etkisiyle üretimde 1,5 milyon adede, ihracatta ise 25 milyar dolara gözünü dikmiş durumda.

AB pazarında devam eden büyüme, Türkiye’de yatırımı bulunan ana sanayi firmalarının yeni model yatırımlarının etkisi, geçen yıl otomotiv ihracatında 3 milyar dolarlık kayba yol açan parite etkisinin ortadan kalkması gibi nedenler, 2016’da otomotivdeki ihracat artışının temel belirleyicileri oldu.

Otomotiv Sanayicileri Derneği’nin (OSD) verilerine göre, 2016 yılı Ocak-Kasım döneminde önceki yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 8, otomobil üretimi ise yüzde 18 oranında arttı. Bu dönemde toplam üretim 1 milyon 330 bin adet, otomobil üretimi ise 844 bin adet olarak gerçekleşti. Aynı dönemde toplam otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 14 oranında artarken otomobil ihracatı ise yüzde 21 oranında artış gösterdi.



İHRACAT ARTIŞI SÜRECEK
Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, 2017 yılı için AB pazarının öneminin devam edeceğini, İran’a yönelik ihracat artışının süreceğini ve Rusya’ya yönelik otomotiv ihracatının toparlanacağını kaydediyor.

Parite kaynaklı bir miktar kayıp yaşanacak olmasına rağmen temel olarak 2017 yılına da olumlu baktıklarını vurgulayan Sabuncu, şunları söylüyor: "Geçen yıl sırf parite nedeniyle kaybımız 3 milyar dolar oldu.

Eğer parite 2008’deki gibi 1,30'lar civarında olsaydı, bizim ihracatımız 23,5 milyar dolar değil 26,5 milyar dolar olacaktı. Esasında biz bu rekoru kırmış olacaktık ama pariteden dolayı 2016 en iyi ikinci yıl olacak. Bu rekoru 2017’de kırmayı düşünüyoruz."