Spor merkezlerinde franchise fırsatları

03 Mayıs 2017
Türkiye’de 500 milyon dolara ulaştığı tahmin edilen fitness sektörü, yeni kurulan markalarla birlikte franchise fırsatları sunuyor. Sadece kadınlara ya da çocuklara özel hizmet veren spor merkezlerinden özel kıyafetlerle egzersiz yapılan fitness markalarına kadar birçok işletmenin yer aldığı sektörde çeşitlilik giderek artıyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Bu markalar 2017’de 125 franchise şube açmayı hedefliyor. Dünyada 70 milyar dolarlık bir pazara sahip olan fitness sektörü, son yıllarda Türkiye’de de büyük bir hızla gelişiyor. Sektör, toplumun spora olan ilgisi arttıkça çok önemli franchise fırsatları sunmaya başladı. Europactive’in Sağlık ve Fitness Pazar Raporu’na göre, Avrupa ülkelerinde yüzde 7-15 arasında değişen nüfusun spor yapma yaygınlığı, Türkiye’de henüz yüzde 2,4’te kalıyor.

Pazarın 500 milyon dolar büyüklüğünde olduğu ve yıllık yüzde 5 büyüdüğü tahmin ediliyor. Dolayısıyla aslında oldukça bakir sayılabilecek bir sahadan söz edilebilir. Sektör, yeni oyuncuların katılımıyla büyüme ivmesi yakaladı. Ünlü spor zincirlerinin pazardaki hakimiyetinin yanı sıra Anadolu’nun birçok yerinde ve İstanbul’da bayilik veren spor salonları ile de sektörde büyük bir hareketlilik var.

Bu alanda, kadınlara ya da çocuklara özel hizmet veren spor salonlarından özel kıyafetlerle egzersiz yapılan spor merkezlerine kadar, gözle görülür bir çeşitlilik bulunuyor. Bu da marka sayısındaki artışı beraberinde getiriyor. Biz de franchise vererek şubeleşen bu markaların yatırım koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık. Yaptığımız araştırmaya göre, bu alandaki markalar bu yıl 125 franchise şube açmayı hedefliyor.



KADINLARA HİZMET VERİYOR
2002 yılından bu yana faaliyet gösteren Portakal Spor, kadın girişimcileri iş kurmaları yönünde destekliyor. Şirket, kadın girişimcilere işin know how kısmını aktarıyor ve çok düşük bütçelerle iş sahibi olmalarını sağlamayı hedefliyor. Kullanılan spor aletleri Portakal Spor markasıyla üretiliyor.

Bu nedenle franchise bedeli taban seviyesinde tutulabiliyor. Halen 35 şubeyle faaliyet gösteren Portakal Spor, bu yıl birçok ilde 15 şube daha açmayı planlıyor. Bir şube için toplamda 50-55 bin TL arasında yatırım bütçesi gerekiyor. Royalty bedeli olarak dördüncü aydan itibaren 300 TL + KDV alınıyor. Bir şube için aylık ciro hedefi ise 15-20bin TL arasında değişiyor.

Kadınlara yönelik spor merkezi b-fit, Türkiye’de 50 ilde 188 şubesiyle faaliyet gösteriyor. 2017’de 51 şube daha açılması planlanıyor. Özellikle Kayseri, Hakkari, Artvin, Karabük ve Sakarya illeri hedefleniyor.

Bir şube açmak için 60-80 bin TL arasında yatırım gerekiyor. Markanın kurucusu Bedriye Hülya, “İstanbul için 49 bin TL + KDV, diğer iller için 39 bin TL + KDV, henüz şubesi olmayan illerde ise 29 bin TL + KDV isim hakkı bedeli alınıyor. Royalty ücreti 600 TL + KDV” diyor. Şubeler için 3 bin TL ile 5 bin TL arasında aylık net kâr hedefi bulunuyor.



ÖZEL KIYAFETLİ SPOR
“EMS Training” sisteminin uygulandığı bir cihazın markası olan Macaristan merkezli XBody, özel bir kıyafetle yapılan sportif bir aktivite olarak biliniyor. Bugün 61 ülkedeki bin 15 şehirde XBody stüdyoları bulunuyor. Türkiye‘de ise 2014 yılından beri XBody NewWave Sport Studio olarak hizmet veriliyor.

XBody’nin Türkiye’deki tüm haklarını 2015’te satın alan girişimci Enes Olgun, markayı franchise yön-temiyle hızla tüm Türkiye’ye yaymak istediklerini söylüyor. Şubelerden royalty olarak 250 Euro alınıyor. Yüzde 70 doluluk oranı ve çift cihaz olarak çalışıldığında, şubelerin 60 bin Euro ciro hedefi bulunuyor. b-fit merkezinin kurucusu Bedriye Hülya’nın yeni projesi The Studio Flex, ilk şubesini 2017 yılının ilk yarısında İstanbul Bağdat Caddesi’nde açacak.

The Studio FLEX’de kişiler üyeliklerini istedikleri gün, diledikleri ders için kullanabilecek. Sabit süreli üyelikler yerine esnek üyelik sistemiyle, üye salonu kullandıkça kontör üzerinden ödeme yapacak. Bir şube 150 bin TL + KDV yatırım bedeliyle açılabilecek. Royalty bedeli olarak aylık 600 TL + KDV alınacak. Şubeler için aylık 20 bin TL ile 40 bin TL arasında net kâr hedefleniyor.

ÇOCUKLAR İÇİN
Muzipo Kids, 3-12 yaş aralığındaki çocukların hareket edebileceği alanlar oluşturmak ve toplumda erken yaşta egzersiz ve oyunun önemiyle ilgili far-kındalık yaratmak misyonu ile hizmet veriyor. Hareket eğitimiyle fiziksel gelişime katkıda bulunmanın yanı sıra çocukların yaratıcılıklarını arttırıcı oyun ve atölye çalışmaları sunan Muzipo Kids şubeleri için aylık 7 bin TL ile 10 bin TL net kâr hedefleniyor. Muzipo Kids, son olarak Fulya’da şube açtı.

Çocuklara yönelik ABD’li spor zinciri My Gym 1982 yılında Kaliforniya’da kuruldu. Şu anda dünyanın dört bir yanında 30’dan fazla ülkede hizmet veriyor. My Gym, 6 haftalık bebeklerden 13 yaşına kadar olan çocukların fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimlerine yardımcı olmak için programlar uyguluyor. My Gym, Türkiye’de franchise vererek büyüyor. Bu yıl İzmir, Ankara, Adana, Samsun ve Trakya Böl-gesi’ne odaklanılması hedefleniyor.

Bir şube 122 bin dolar yatırım maliyetiyle kurulabiliyor. My Gym Türkiye Master Franchise’ı Ece Kabaoğlu, “My Gym olarak günümüz çevre koşullarında azalan oyun alanlarının yerine, çocukların güvenle oynayıp fiziksel aktivite-ler yapabilmelerine olanak sağlamaya çalışıyoruz. Bu yüzden bu olanakları olabildiğince erişilebilir kılmak için gelen franchise tekliflerini titizlikle inceliyoruz” diyor.

KADINLAR VE ÇOCUKLAR
Sadece kadınlara ve 3-9 yaş arası çocuklara spor hizmeti sunan Çilek Spor ise bu yıl Türkiye genelinde 10 şube daha açmayı hedefliyor. Ortalama 150 m2’lik bir şube için 25 bin dolar yatırım maliyeti gerekiyor. İsim hakkı bedeli olarak 5 bin dolar, royalty olarak ise aylık 100 dolar alınıyor. Bir şube için aylık 3 bin dolar ciro hedefi bulunuyor.