Turizmde ‘sarı yaz’ bereketi

Antalya’da turizmde ‘sarı yaz’ bereketi yaşanıyor.

06 Aralık 2023

Antalya'da turizmde 'sarı yaz' bereketi yaşanıyor. Okulların ara tatilinde güney bölgelere ilgi artarken, doluluklar yüzde 80'e ulaşti. Otellerin yüzde 30'unun sezonu geç kapatması, 55,6 milyar dolarlık turizm geliri hedefinin de tutturulması bekleniyor.

26 Kasım - 09 Aralık 2023 tarihli sayıdan

Türkiye, 60 milyon turist, 55,6 milyar dolar turizm geliri hedefi ile 2023 yılına giriş yaptı. Bu hedef açıklandıktan sonra Rusya-Ukrayna savaşının yanında 6 Şubat depremleri ile İsrail'in Filistin'e yönelik saldırısı gibi olumsuz olaylar yaşandı. Bu süreçte iki seçim atlatıldı. Bölgedeki bu olumsuz gelişmelere rağmen dokuz aylık veriler, turizmde hedeflerin tutturulacağı yönünde.

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Türkiye genelinde dokuz aylık verilere göre turizmde 42 milyar dolara ulaşıldığını, yıl sonunda 55,6 milyar dolarlık gelir hedefinin yakalanabileceğini açıkladı. Ersoy,

Antalya'nın 15 milyon ziyaretçi sayısını geçtiğini, gelir ve turist sayısının pandemi öncesi turizmin en yoğun olduğu 2019'un üzerinde olduğunu vurguladı. 2017'de 67 dolar olan turist başı gecelik gelirin 2023'te 100 dolara yükseldiğini belirten Ersoy, 130 dolara ulaşmanın hedeflendiğini ifade etti.

SEZON KASIM SONUNA UZADI

Türkiye bulunduğu coğrafyada krizlere maruz kalıyor ancak turizmciler kriz yönetim stratejileri ile bu durumu fırsata çevirme kabiliyetine sahipler. 

Dünya halkları barışın hakim olduğu bir dünyada yaşamayı hayal ederken İsrail'in Filistin'e yönelik saldırısı da kruvaziyer gemilerinin bölgeden uzaklaşıp ülkemiz limanlarına gelmeleri turizmimize katkı sağladı. Havaların iyi gitmesi ve yüzde 40'lara varan sonbahar indirimleri de turizmi hareketlendirdi.

Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı Kaan Kaşif Kavaloğlu, havaların iyi gitmesiyle ara tatilde Antalya'nın öne çıktığını dolulukların yüzde 70-80'lere çıktığını söylüyor. Almanya, Rusya, İngiltere pazarlarından talebin sezonu kasım sonuna kadar uzattığını belirten Kavaloğlu, ara tatilin sağladığı katkıyla otellerin yüzde 30'unun sezonu geç kapatacağını vurguluyor.

TANITIM ETKİLİ OLUYOR

İstanbul başta olmak üzere sağlık turizmi de alternatif bir potansiyel oluşturmaya başladı. Gastronomide önemli gelişme yakalayan ülkemizde Michelin geçen yıl İstanbul ile Türkiye'yi rehberine alırken, bu yıl İzmir, Urla, Çeşme ve Bodrum'u da listesine dahil etti. 

Türkiye'nin kültür turlarında da bir numaralı destinasyon olması hedeflenirken, bu yıl geçen yıla kıyasla ören yerlerindeki ziyaretçi sayısı yüzde 47 arttı. 

Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı ve Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı'nın (TGA) yoğun çalışmalarının turizme olumlu yansıdığını söylüyor.

İngiltere pazarının büyüdüğünü, fiyatların döviz bazında artığını, 2024'te bu pazarın ortalama yüzde 25 büyümesini beklediklerini belirten İşler, "Sektör, fiyatları döviz bazında yüzde 10 -15 artırdı. İngiltere pazarında en çok İspanya, İtalya, Yunanistan ve Türkiye talep görüyor. 

İsrail-Filistin savaşı ile ilgili olumlu bir gelişme, yumuşama, rahatlama olursa, 2024 sezonunda İzmir ve Ege Bölgesi'nde İngiltere pazarından çok umutluyuz" diyor.

Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre, İstanbul, yılın dokuz aylık döneminde toplam 13 milyon 156 bin 209 yabancı ziyaretçi ağırladı. 

İstanbul'a eylül ayında bir önceki yılın aynı ayına oranla yüzde 1,55 artışla, 1,6 milyon turist gelirken 168 bin 925 kişi ile Ruslar birinci oldu. 119 bin 681 kişi ile Almanya ikinci, 111 bin 688 kişi ile İran üçüncü, 87 bin 670 kişi ile ABD dördüncü oldu. 

Bu ülkeleri de 64 bin 980 kişi ile İngiltere, 46 bin 547 kişi ile Fransa izledi. Arap ülkelerinden eylül ayında İstanbul'a gelen yabancı ziyaretçi sıralamasında da Irak birinci, Suudi Arabistan ikinci, Cezayir üçüncü, Fas dördüncü sırada yer aldı. Fas'ı Ürdün, Mısır, Libya ve Kuveyt takip etti.

FİYATLAR KADEMELİ ARTMALI

Tatilsepeti Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Karayal; 2024 sezonunun 2023'ten biraz daha zorlu geçeceğine dikkat çekerek 2024 sezonunu fiyatların belirleyeceğini, fiyat artışlarının kademeli yapılması gerektiğini vurguluyor.

Fiyatını kademeli yükselten otellerin 2023'ün en kârlı ve mutlu otelleri olduğunu hatırlatan Karayal, "Yüksek fiyatla sezona başlayanlar yılı çok iyi geçiremediler, istedikleri dolulukları yakalayamadılar çünkü sonrasında fiyat düşürmek zorunda kaldılar. Bu da müşteride güvensizliğe yol açtı" diyor. 

2024'te tüm otellerin kademeli artış stratejini benimsemesi gerektiğini vurgulayan Karayal, "Hepimizin bildiği bir strateji bu; doluluk artıkça fiyat artar. Oteller sezona bu stratejiyle girdiğinde yüksek dolulukları yakalayıp sezonu daha kârlı geçirebilirler" diye konuşuyor.

TÜRKİYE, EN ÇOK TURİST AĞIRLAYAN 4. ÜLKE
Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Organizasyonu verilerine göre, 2022'de Seyahat ve Turizm sektörünün küresel Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'ya katkısı 1 trilyon doların üzerinde oldu. 

Küresel çapta oluşturduğu yeni istihdam ise 22 milyon. Türkiye'nin bu pazardan aldığı pay 50 milyar dolar civarında. 2022'de ülkemiz dünyada en çok turist ağırlayan dördüncü ülke iken, kişi başı turist geliri ortalamasında yedinci sırada.

FİRUZ BAĞLIKAYA TÜRKİYE SEYAHAT ACENTELERİ BİRLİĞİ (TÜRSAB) BASKANI
"ÇOK DAHA İYİ SEZONLAR BEKLİYORUZ"
"İstanbul, Türkiye'nin en büyük markası, çok daha iyi tanıtılmalı. Kapadokya, Gaziantep, Karadeniz destinasyonları da bu anlamda öne çıkabilir. Türkiye'nin kültür ve gastronomisinin daha iyi tanıtılması gerek. Bütün seyahat acentelerine, fuarlarda TÜRSAB çatısı altında tanıtım ve pazarlama imkanı veriyoruz. 

Kültür ve Turizm Bakanlığı, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (TGA), turizm kurumları olarak ülkemizin tanıtımı için yoğun bir çaba gösteriyoruz. Cumhuriyet'in 100. yılını rekorla bitireceğiz, bundan sonra da rekorlar ekleyerek yolumuza devam edeceğiz. Gelecek yıllarda çok daha iyi sezonlar bekliyoruz."