Turizmin katkısıyla yüzde 30 büyüyeceğiz

06 Kasım 2019

Eczacıbaşı'nın ev dışı tüketim alanında hizmet veren şirketi Eczacıbaşı Profesyonel hızlı büyüyor. 2019'u beklenenin üzerinde büyümeyle kapatacaklarını belirten Eczacıbaşı Profesyonel Direktörü Ömer Koç, 2020'de 500 milyon TL ciro hedeflediklerini söylüyor.





SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr





Bünyesinde Selpak, Maratem, Maratem Bio, Sens, Tana Professional, Dispo, Oralet ve Ora-let Çay gibi markaların yer aldığı Eczacıbaşı Profesyonel, 2020'ye büyük hedeflerle girecek.





Özellikle turizm sektöründe yaşanan canlanmayla bu yıl ciddi bir sıçrama yakalayan şirket, 2020'de yüzde 30 büyüme hedefliyor. Yapı, sağlık gibi alanlarda faaliyet gösteren Eczacıbaşı Topluluğu'nun tüketim ürünleri gurubu içinde yer alan Eczacıbaşı Profesyonel'in direktörü Ömer Koç, ev dışı tüketim pazarındaki gelişme, turizm sektöründeki büyüme ve geri dönüşümlü ürünlerin de katkısıyla 2020'de önemli bir sıçrama yakalamak istediklerini dile getiriyor.





Eczacıbaşı Holding bünyesinde yer alan Eczacıbaşı Profesyonel açısından bu yıl nasıl kapanıyor?
Eczacıbaşı tüketim ürünleri, yapı, sağlık ve diğer hizmetlerle birlikte Eczacıbaşı Topluluğu'nun dört ana grubundan biri. Hızlı tüketim ürünleri, Eczacıbaşı Topluluğu'nun hayatında 70 yılı aşkın süredir var.





Bugün temizlik kağıtları, ıslak temizleme mendilleri, kişisel bakım ve kozmetik, bebek bakım, ev bakım alanlarında tüketicilere hizmet sunan grup, Eczacıbaşı Profesyonel çatısı altında ev dışı tüketim pazarında da uzun yıllardır aktif. Şirketimiz açısından bu yıl yüzde 40'a yakın bir büyümeyle kapanacak.





Sözünü ettiğiniz büyümenin kaynağı ne oldu?
Eczacıbaşı Profesyonel olarak, profesyonel temizlik, hijyen ve içecek alanlarındaki çözümlerimizle ev dışı tüketim sektöründe faaliyet gösteriyoruz. Ev dışı tüketim sektöründe birlikte çalıştığımız toplam 11 bin işletme var. İş hacmimizin büyük bir kısmını Horeca kanalı altında tanımlanan otel, restoran, kafe ve yemek şirketi müşterilerimiz oluşturuyor.





Öte yandan bizim özel kurum olarak tabir ettiğimiz ve içinde hastane, fabrika, ofis, eğitim kurumları ve çamaşırhaneler gibi birbirinden çok farklı nitelikte işletmelerin yer aldığı kanalda da ürün ve danışmanlık sağladığımız çok sayıda işletme bulunuyor. Dolayısıyla bu portföy içinde özellikle turizm sektöründe yaşanan pozitif gelişme bizi olumlu etkiledi.





Şirketin cirosunun holding içindeki payı nedir?
Tüketim grubu içinde yer alıyoruz ve bu alanda yüzde 15 civarında paya sahibiz. Bu yılı 360 milyon TL ciro ile kapatacağız. Fakat ev dışı tüketim tarafı çok hızlı büyüyor. O nedenle gelecek yıl 500 milyon TL sınırını aşmayı planlıyoruz. Turizm sektöründe büyüme devam ediyor.





Bu yıl gelen ziyaretçi sayısında kişi olarak yüzde 15 büyüme oldu. Gelecek yıl bu oranın yüzde 20 olması bekleniyor. Turizmde devreye girecek yeni yatırımlar da var. Kamuda ihale süreçleri devam ediyor. Hastaneler, devlet kurumları iş alanlarımız. Her ihaleye iş koşulları uyduğu takdirde giriyoruz. Dolayısıyla yüzde 30 civarı bir büyüme bekliyoruz.





Bu büyüme yeni yatırımları da beraberinde getirir mi? Ailenin bu alanda yeni bir yatırım gündemi var mı?
Eczacıbaşı ailesinin tüketim ürünleri grubuna yatırımlarını sürüyor. Üç fabrika ile üretime devam eden grubun önümüzdeki yıl kapasiteye dönük ek yatırımları olacak. Mevcut tesislerde yeni makine yatırımları yapılacak. Özellikle kağıt tarafında tonajı artıracak bir girişim olabilir.





Ev dışı tüketim pazarındaki gelişmelerden söz eder misiniz?
Ev dışı tüketim sektörünün büyüklüğü son dört yıldır ölçümleniyor. Bu sektörde geçtiğimiz yıllarda ortalama yüzde 10-15 civarında büyüme gerçekleşti. 2016 yılında turizmdeki daralmanın da etkisiyle yüzde 20'ye yakın küçülme yaşandı.





2017'de turizmin toparlanmaya başlamasıyla birlikte bu alan da yeniden büyümeye başladı. 2018 yılında turizm sektörünün yaşadığı yukarı yönlü ivmeyle birlikte ise pazar yüzde 18 oranında büyüme göstererek yaklaşık 65 milyar TL'ye yaklaştı. Pazarın büyük kısmını gıda ürünleri oluşturuyor. Temizlik ürünlerinin payının pazarın yüzde 2-3'ü kadar olduğu tahmin ediliyor. Turizmin bu sektörü daha da büyüteceğini tahmin ediyoruz.





Turizm sektörünün gelirlerinizdeki payı nedir?
Turizm Bakanlığı verilerine göre, 4 bini bakanlık işletme belgeli olmak üzere Türkiye'de yaklaşık 11 bin 500 konaklama tesisi bulunuyor. Eczacıbaşı Profesyonel, bu tesislerin yaklaşık yüzde 15'ine hizmet veriyor.





Restoran, kafe gibi yeme-içme noktalarının da turizm sektörünün etkilediği ev dışı tüketim noktaları olduğu düşünülürse, Eczacı-başı Profesyonel turizmle ilgili 5 bine yakın noktada yer alıyor. Önümüzdeki süreçte bu rakamın daha da artmasını bekliyoruz.





“Geri dönüşümlü ürün serisiyle iddialıyız”
”Sürdürülebilirlik bizim için önemli bir kavram. Bu çerçevede, geri dönüşümlü ürün serisiyle sektörü tanıştırdık. Doğa dostu seri, yüzde 80 geri dönüşümlü kağıtlarla üretiliyor. Jumbo havlu, Z katlama dispenser havlu, sensörlü dispenser havlu ve peçeteden oluşan serinin üretiminde daha az enerji ve su harcanıyor.





Türkiye’nin prestijli yeme-içme zincirlerinin bazıları geri dönüşümlü havlularımızı kullanmaya başladı. İlk adımı atanlardan biri de Big Chefs oldu. Zararlı hammadde içermeyen ürünlerle sürdürülebilir ekonomiye olumlu katkı sağlamayı hedefliyoruz.





Yine sürdürülebilirlik planlarımız doğrultusunda Maratem markamız bünyesinde çamaşırhane çözümlerinde sıvı sistemlerin yanı sıra yeryüzü sularını kirletmeyen fosfatsız toz yıkama deterjanlarımız da bulunuyor.”