2024'te 2 bin 248 mağaza açmayı planlayan ve giriş bedeli almayan 27 şirket

Franchise ekosisteminde isim hakkı bedeli yani giriş bedeli almayan markalar, yatırımcısına fırsatlar sunuyor. 2024 yılında toplam 2 bin 248 mağaza açmayı planlayan ve giriş bedeli almayan 27 şirketin franchise koşullarını araştırdık.

20 Aralık 2023

Türkiye'nin dinamik ekonomisi ve girişimci ruhunun yanı sıra birçok uluslararası markanın Türkiye pazarına ilgisi, franchise ekosisteminin gelişmesini destekledi. 

26 Kasım - 09 Aralık 2023 tarihli sayıdan

Yüz binlerce çalışana iş imkanı sağlayan franchise ekosisteminin rakamsal verilerine baktığımızda; 2023'te yarattığı istihdam sayısının 300 bin kişiyi aştığını, Türkiye'deki zincir işletmelerin sayısının 3 bin 700, zincir işletmelere bağlı şube sayısının 66 bin, yurtdışına açılan Türk marka sayısının ise 405 olduğunu görüyoruz. 

Bu yılın sonuna kadar 25 binden fazla girişimciye ev sahipliği yapmaya hazırlanan ekosistemin büyüklüğünün ise 55 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor. 2024 yılında ise ekosistemin büyüklüğünün 65 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.

Yatırımcıyı desteklemek amacıyla franchise giriş bedeli almayan markalar ise Türkiye'de hızla büyüme planı yapıyor. 2024 yılında toplam 2 bin 248 mağaza açmayı planlayan ve giriş bedeli almayan 27 şirketin franchise koşullarını araştırdık.

170 ŞUBE AÇACAK

11 ülkede 433 şubesi bulunan Çiğköftem, 2024 sonuna kadar Avrupa'da 70, Türkiye ile KKTC ve Azerbaycan'ın aralarında olduğu yakın coğrafya ülkelerinde ise 100 olmak üzere toplam 170 şube açmayı hedefliyor. Franchise giriş bedeli ve royalty almayan marka, yüzde 55 ile 60 arasında kâr marjıyla çalışıyor. 

Şubelerin cirosunun lokasyonlara göre değişiklik göstermekle beraber ortalama 200 bin TL olduğunu söyleyen Çiğköftem CEO'su Nezif Emek, "Şu anda Türkiye'de 60 ilde faaliyet gösteriyoruz. iç pazar için hedefimiz bulunduğumuz il sayısını artırmaktan ziyade nüfus yoğunluğu ve ekonomik değeri yüksek olan illerdeki yaygınlığımızı artırmak. 

Yaygınlığımızı artırmak istediğimiz illerin başında İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa geliyor" diyor. Kısa vadede üretim kapasitesi artışı için yatırım yapacaklarının bilgisini veren Emek, iç pazarda ürün gamında çeşitlendirme planladıklarını belirtiyor. Emek, Avrupa pazarında ise vegan lahmacun ve vegan nuget satışlarına başlayacaklarını sözlerine ekliyor.

ROYALTY ALINMIYOR

Türkiye'de toplam 100 kurumsal mağazası bulunan Yataş Grup, bayilik ağı kapsamında yurtiçinde Yataş Bedding satış noktalarının da yer aldığı toplamda 198 Enza Home ve 304 Yataş Bedding mağazasıyla hizmet veriyor. Divanev'in yurtiçinde 100 aktif, 28 tadilatı devam eden toplam 128 mağazası bulunuyor. Puffy ise toplam 71 münhasır mağaza ile hizmet veriyor. Franchise giriş bedeli almayan Yataş için yatırımcı mimari yatırım maliyetini üstlenerek mağazayı açabiliyor. 

Mağaza açılış ve yatırım sürecinde Yataş Grup olarak farklı konularda yatırımcılarına destek sağlamaya devam ettiklerini söyleyen Yataş Grup CEO'su Nuri Öztaşkın, "Herhangi bir royalty bedeli almıyoruz. Kâr marjımız mağazanın lokas-yonu ve yatırım maliyetine göre yüzde 50 ile 60 arasında değişiyor. Aylık ciro hedefi, bulunan lokasyona yapılan fizibilite çalışmalarına göre her markamız için değişiklik gösteriyor" diyor.

YÜZDE 50 KÂR MARJI

Türkiye'de franchise mağaza sayısını 737'ye ulaştıran Bambi Yatak, 2024 sonunda 20 adet daha mağaza açmayı planlıyor. Franchise giriş bedeli almayan şirket, yatırımcıya kurulum maliyetini yansıtıyor. 

Yüzde 50 kâr marjı sunduklarını ifade eden Bambi Yatak Yönetim Kurulu Başkanı Adem Çetmen, "Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde yapılanmamız devam ediyor. Yurtdışında 27 ülkede 270 satış noktasındayız. 10 ülkede daha 30 mağaza açmayı planlıyoruz" diye konuşuyor.

ÖNCELİK BÜYÜKŞEHİRLERDE

Doğanlar Mobilya Grubu'nun markaları olan Doğtaş, Kelebek, Lova Yatak, Kelebek Mutfak Banyo ve BİGA Home'un toplam 697 mağazası bulunuyor. 2024 yılında tüm markalar için toplam franchise hedeflerinin 174 mağaza açmak olduğunu ifade eden Doğanlar Mobilya Grubu CEO'su Mustafa Karamemiş, "Franchise giriş bedeli almıyoruz. 

Büyükşehirler öncelikli olmak üzere İstanbul, İzmir, Ankara, Adana ve Muğla'ya mağazalar açacağız. Doğanlar Mobilya Grubu olarak markalarımızla toplam yurtdışı franchise şube sayımız 117. 2024 yılı tüm markalarımız için toplam yurtdışı franchise hedefimiz ise 156 mağazaya ulaşmak" diyor.

KERİM GÜZELİŞ / ARİŞ PIRLANTA YÖNETİM KURULU BAŞKANI

“ABD PAZARINA AÇILACAĞIZ”
“Franchise şube sayımız sekiz ve 100’e yakın satış noktamız bulunuyor. 2024 yılında yurtiçinde minimum üçten farklı lokasyonda olmayı daha planlıyoruz. Eskişehir’de, Karadeniz bölgesinde Samsun, Trabzon gibi iller başta olmak üzere, Trakya ve diğer bölgelerde şube açmayı hedefliyoruz. 

Giriş bedeli ve royalty almıyoruz. Ariş Pırlanta olarak tüm marka yolculuğumuzun nihai hedefi dünya markası olmak. Dolayısıyla uzun yıllardır bu hedefe yönelik olarak çalışıyoruz. Dünyada üst segment mücevherciler ile alt segment kuyumcular arasında orta segmentte, birçok ülkede boşluk var. Girmeyi planlandığımız pazarlar, yoğunluklu olarak bu pazarlar. 

Orta segmentte kaliteli ürün, iyi hizmet ile konumlanmak istiyoruz. Mevcut planlarımıza göre genel hedeflerimiz arasında Almanya’da bir mağaza daha ve Hollanda, Romanya gibi Avrupa ülkelerinde mağazalar açmak. Önümüzdeki dönemde ikinci hedef bölgemiz olan Amerika pazarı için de çalışmalarımızı yoğunlaştıracağız."