Yeni yatırımlarla yükselişe geçecek

22 Mart 2017
Pamuklu iplik, örme ve boyalı kumaş üretimi gerçekleştiren Kahramanmaraşlı Arıkan Mensucat, yeni yatırımlarla cirosunu artırmaya odaklandı. Şirket, kısa vadede boya, rotasyon, dijital baskı ve örgü yatırımlarına başlayacak. Ailenin üçüncü kuşak temsilcilerinden Osman Arıkan, “Yeni yatırımlarımızla geçen yıl 250 milyon TL olan ciromuzu bu yıl 400 milyon TL’ye çıkarmayı hedefliyoruz” diyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr

Arıkan Mensucat, Kahramanmaraş’ın önde gelen şirketlerinden biri. Temelleri 1954 yılında ilk kuşak temsilcisi Osman Arıkan tarafından atıldı. Son dönemde yaptığı yatırımlarla dikkat çeken Arıkan Mensucat, Ekonomist Dergisi olarak her yıl hazırladığımız ‘Anadolu’nun 500 Büyük Şirketi’ araştırmamızda daha ön sıralarda yer alma konusunda iddialı.

2014 yılı bilançoları üzerinden yaptığımız 2015 yılı araştırmasında Arıkan Mensucat 168,6 milyon TL’lik cirosuyla 319’uncu sırada yer almıştı. 2015 bilançoları üzerinden geçen yıl hazırladığımız listede ise Arıkan Mensucat 177 milyon TL’lik cirosuyla 307’inci sıraya yükselmişti.

Bu listede daha yukarılara çıkmayı hedeflediklerini ifade eden Arıkan Mensucat Yönetim Kurulu Üyesi Osman Arıkan, “2016 yılında 250 milyon TL olarak gerçekleşen ciromuzu, 2017 yılında ise 400 milyon TL’ye çıkarmayı hedefliyoruz” diyor. 400 milyon TL’lik ciro ise Arıkan Mensucat’ı Anadolu 500’de ilk 150 firma arasına sokabilir.

BİN 200 ÇALIŞANI VAR
Osman Arıkan’ın pamuk ticareti ve pamuk işleme faaliyetleriyle yola çıkan Arıkan Mensucat, 1990 yılında ise küçük işletmeden bir sanayi şirketine geçiş yaşadı. Bu tarihte ailenin ikinci kuşak temsilcisi Mahmut Arıkan’ın girişimci ruhuyla 2 ton open-end ipliği üreten ve 20 kişiye istihdam sağlayan Arıkan Mensucat kuruldu.

Her geçen yıl yeni yatırımlarla Kahramanmaraş’ın sayılı sanayi kuruluşları arasına girmeyi başaran şirket, bugün 125 bin metrekaresi kapalı olmak üzere toplam 350 bin metrekare alanda üretim yapıyor. Bin 200 çalışanı bulunan şirket, dünya standartlarında değişik özelliklere sahip yüzde 100 pamuk ipliğinin yanı sıra örme ve boyalı kumaş da üretiyor.



YENİ YATIRIM YOLDA
Bu yıl istihdamlarını yüzde 10 oranında artırmayı planladıklarını söyleyen Osman Arıkan, sözlerine şöyle devam ediyor: “Daha entegre bir tesis olma yolunda ilerliyoruz. İşimize yatırım yapmaya devam edeceğiz. Yakın vadede pad-batch boya, rotasyon, dijital baskı ve rotasyon baskı tesislerini bünyemize ekleyeceğiz.

Yine 2017 yılında örgü tesislerine ilave yatırım yapacağız. 2018 yılında ise son teknoloji iplik üretimi olan karışımlı compact tesis kuracağız. Sonrasında da hükümetimizin 2023 hedefleri doğrultusunda yeni bir dokuma tesisi ve ayrıca denim tesisi yatırımı yapmayı da planlıyoruz.”

Ürün portföyünde değişik numaralarda yüzde 100 pamuk ipliği ile ham ve mamul 6 bine yakın örgü kumaş çeşidi bulunan Arıkan Mensucat’ın open-end, ring ve compact olmak üzere üç adet iplik fabrikası, iki adet örgü işletmesi ile boyahane işletmesi var.

Günlük 60 ton open-end, ring ve compact iplik üreten şirket, 150 makineden oluşan örgü tesisinde günlük 35 ton üretim yapıyor. Boyahane tesisinde ise günlük 45 tonluk üretim gerçekleştiriyor.

HEDEF ABD VE UZAKDOĞU
Şirket, iç pazarın yanı sıra yurtdışı pazarlarda da tercih edilen üreticiler arasında yer alıyor. Şirketin yurtdışı satışları, bünyesindeki iki ihracat şirketi tarafından yürütülüyor. İhracat şirketlerine ait İtalya’da iki, Moskova’da bir deposu var.

Avrupa’da da acenteleri olduğunu belirten Osman Arıkan, “İplik üretimimizin yüzde 10’luk kısmını, boyalı kumaşlarımızın ise yüzde 80’ini ihraç ediyoruz” diyor. Arıkan, üretimin yüzde 10’luk kısmını da fason üretimin oluşturduğunu ifade ediyor.

Ağırlıklı olarak Fransa, İtalya, Almanya, Rusya olmak üzere 10’un üzerinde ülkeye ihracat yapan Arıkan Mensucat’ın hedef pazarları ise ABD ve Uzakdoğu. Bu pazarlara yönelik fizibilite çalışmaları devam ediyor. Osman Arıkan, önümüzdeki iki yıl içinde bu pazarlara girmeyi hedeflediklerini söylüyor.

 

DENİM DOKUMA YATIRIMI
Arıkan Mensucat’ın geçen yılki ihracatı 50 milyon dolar. Bu yılki ihracat hedefi ise 60 milyon dolar. Kâr marjı yüksek, ülkeye daha çok katma değer sağlayacak ürünler üretmek hedefiyle hareket ettiklerini dile getiren Osman Arıkan, gelecek planlarına ilişkin şunları anlatıyor: “2017 ve 2018’de örgü kumaşta ürün ve pazar çeşitliliğine yönelik inovatif kumaşlar, teknik tekstil çalışmalarını tamamlamayı planlıyoruz.

Bunun ardından geliştirdiğimiz ürünlerin baskı, iplik, elyaf boya projelerini tamamlayıp 2019-2020 gibi denim dokuma yatırımlarını gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. 2021-2022 yılları arasında ise küçük bir marka satın alıp nihai tüketiciye ulaşmayı ve bu markayı büyütmeyi düşünüyoruz. 2023’te ise mağazacılık ve marka konusunda Avrupa’da önde gelen bir firma olma vizyonumuz var.”

AR-GE MERKEZİ AÇACAK
Şirketin genç mühendislerden oluşan bir AR-GE ekibi var. Arıkan Mensucat’ın AR-GE mühendisleri şu sıralar özellikle inovatif kumaşlar üzerine çalışmalar yürütüyor. AR-GE’nin bir şirket kültürü olması gerektiğine inandıklarını vurgulayan Osman Arıkan, şunları ekliyor: “13 kişilik bir AR-GE ekibimiz var. Bu ekip, yoğun olarak AR-GE, inovasyon faaliyetleri yürütüyor.

TÜBİTAK ile beraber de projeler yapıyoruz. 2017 yılını AR-GE birimimiz için kuluçka dönemi olarak düşünüyoruz. Bu yıl bina, makine teçhizat tasarımı gibi işlemleri tamamlayıp 2018 yılında bir AR-GE merkezi açmayı planlıyoruz.”