Yeni yönetimiyle hedefleri büyüttü

21 Ağustos 2018
Tariş Zeytin'in yönetimi geçtiğimiz aylarda değişmişti. Bu yönetim değişikliğiyle birlikte hedefler büyütüldü. Zeytin alım miktarı arttırılırken markalı ihracata odaklanma kararı alındı. Geçen yıl 90,5 milyon TL olan cironun da bu yıl ikiye katlanması planlanıyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr

Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Tarım Satış Kooperatifleri Birliği (Tariş Zeytin), Türkiye'de kooperatifçilik ve zeytinyağı denilince akla gelen kuruluşların başında yer alır. Bu kurumun yönetimi geçtiğimiz aylarda değişti.

Birliğin 33 yıllık başkanı Cahit Çetin, koltuğu birlik yönetiminden uzun süredir birlikte görev yapan arkadaşı Hilmi Sürek'e bıraktı. Hilmi Sürek ile birlikte hedef büyüten Tariş Zeytin, ilk olarak alım miktarlarında artışa gitti. Yıllık 3 bin ton olan alım miktarı yeni yönetimle birlikte 6 bin 500 tona çıkarıldı. Pazarlama faaliyetlerine de ağırlık verildi.

Hem iç pazardaki raf sayısı ve satış miktarı artırılmaya başlandı hem de ihracat pazarlarına odaklanıldı. Halen bin 700 ton civarında olan ihracatın yeni dönemde dökme değil ambalajlı ürünlerle arttırılması hedefleniyor. Geçen yıl 90,5 milyon TL olan cironun da bu yıl ikiye katlanması planlanıyor.

MARKALI İHRACATI ARTTIRACAK
Tariş Zeytin, bu sezon gerçekleştirdiği bin 700 ton ihracat miktarına karşılık 5,7 milyon Euro ihracat geliri elde etti. Bu rakamın beşte birini ambalajlı zeytinyağı ihracatı oluşturuyor.

Sadece kendi ortaklarının ürünlerini alarak değerlendirdiklerini belirten Hilmi Sürek, onların ürün teslimine bağlı olarak da ambalajlı ve markalı ihracat rakamlarını daha ileri seviyele ulaştıracaklarını söylüyor.

Sürek, "İhracat rakamımızı katlayarak büyüteceğiz. Gelecek beş yılda Tariş Zeytin olarak markalı ihraç pazarlarımız büyüyecek. Mevcut ihracat rakamlarımızı 4-5 katına çıkarmayı amaçlıyoruz" diye konuşuyor.

Ege Bölgesi'nde altı ilde örgütlü 31 kooperatife sahip olan Tariş Zeytin'in 34 fabrikası mevcut. Kooperatiflerde gelişen ihtiyaçlar doğrultusunda yılda ortalama 2 milyon TL ilave yatırım yapılıyor. Birlik, ürünlerini Kuzey Ege zeytinyağları ve Güney Ege zeytinyağları olmak üzere iki ana kategoride topluyor.

AĞIRLIK ZEYTİNYAĞINDA
Tariş Zeytin'in faaliyetlerinin ağırlığı zeytinyağı tarafında. Tane zeytin alanında ise sadece bin 700 tonluk üretim söz konusu. Hilmi Sürek, daha önceki yıllarda tane zeytinde zarar edilirken yeni dönemde kâra geçildiğini dile getiriyor.

Sürek, "Hem yağ tarafında hem de tane zeytinde hedeflerimizi yükselttik. Önümüzdeki beş yılda zeytinyağında 10 bin ton, tane zeytinde ise 5 bin tonluk üretim hedefliyoruz" diyor.

AR-GE LABORATUVARI KURDU
Tariş Zeytin, cirosunun yüzde 1,5'lik kısmını AR-GE'ye ayırıyor. Merkezi Madrid'te bulunan Uluslararası Zeytin Konseyi'nin de akredite ettiği bir AR-GE laboratuvarına sahip olan Tariş Zeytin, talep eden şirketlere de hizmet veriyor. Çünkü ihracat yapan birçok firmadan laboratuvar onayı isteniyor.

Bu hizmeti Türkiye'de Tariş Zeytin dışında sadece özel bir şirketin daha verdiğini belirten Hilmi Sürek, "Tüm testlerin yapılması, ürün numunelerinin alınması gibi her türlü işlemi yapıyoruz. Uluslararası onay veriyoruz" diyor.