Yerli seyahat girişimleri globalde büyüyecek

21 Ekim 2021
Burcu Tuvay btuvay@ekonomist.com.tr

Dijitalleşmenin yanı sıra pandeminin de etkisiyle online seyahat girişimleri hızla büyüyor. Tekne kiralamadan araç paylaşımına kadar birçok platform aldıkları yatırımın da gücüyle yurtdışında global oyuncu olmayı hedefliyor.

03 – 16 Ekim 2021 tarihli sayıdan

ijital dönüşüm hemen her sektörde büyük değişimlere yol açtı ve seyahat alanındaki online girişimleri de büyütüyor. Araç kiralamadan otobüs bileti satışına, tekne kiralamadan taksi ulaşımına kadar artık tüm seyahat planları online platformlar üzerinden gerçekleştirilebiliyor.

Rakamlar da online seyahat pazarının büyüyeceğini destekler nitelikte. Örneğin yapılan araştırmalara göre, bireysel araç kiralamada 2025 yılına kadar toplam gelirin yüzde 70'inin online satışlardan elde edilmesi öngörülüyor.

Tabloyu görmek icin görsele tıklayın.

2022 yılında ertelenen seyahat taleplerinin daha öne çıkacağı, yurtdışı seyahatlerin de daha fazla mümkün hale geleceği tahmin ediliyor. Bu seyahat planlarının büyük kısmının da online platformlar üzerinden gerçekleştirileceği ifade ediliyor.

Bu büyüme kuşkusuz seyahat platformlarının yatırım almasının da önünü açtı. Artık birçok platform aldıkları yatırımın gücüyle yurtdışında global bir oyuncu olmayı hedefliyor. Biz de haberimizde Türkiye'nin önde gelen seyahat platformlarının yatırım ve büyüme planlarını araştırdık.

GLOBALDE İLK BEŞİ HEDEFLİYOR


Türkiye'nin önde gelen seyahat sitelerinden biri olan Enuygun.com, global markası Wingie ile de farklı pazarlara hizmet sunuyor. Farklı alanlarda ve farklı ülkelerde faaliyet gösteren şirketler, Wingie Enuygun Group çatı ismi altında toplandı.

İstanbul'da üç, Berlin'de bir ofiste faaliyet gösterdiklerini söyleyen Enuygun Wingie Grup CEO Çağlar Erol, bugün ayda 20 milyonu aşkın ziyaretçi, 7 milyonun üzerinde uygulama indirmesine ulaştıklarını ifade ediyor.

İngilizce, Almanca, Arapça, Rusça ve İspanyolca olmak üzere beş farklı dilde hizmet veren Wingie ile dünyanın 150 ülkesine bilet sattıklarını vurgulayan Erol, "Pandemi dönemine rağmen Ortadoğu'da seyahat sektöründe önemli bir hacme sahibiz. 2028 yılında dünyanın en büyük beş seyahat sitesinden biri olmak için çalışmalarımıza devam ediyoruz" diye konuşuyor.

YATIRIM FIRSATI BAKIYOR


Tatilsepeti, Türkiye'nin ilk online seyahat por-tallarından biri. Yurtiçi ve yurtdışı oteller, paket turlar, uçak bileti, araç kiralama gibi her türlü seyahat ürünü, portal üzerinde yer alıyor. 30'un üzerinde yurtiçi ve yurtdışı tedarikçi, tur operatöründen ve 4 bin civarı direkt otel kontratı ile temin edilen ürünler, kullanıcılara sunuluyor.

Tatilsepeti'nin bir pazaryeri kimliği taşıdığını ifade eden Tatil Sepeti Genel Müdürü Koray Küçükyılmaz, 2 milyonun üstünde müşterileri olduğunu belirterek, "Tatilsepeti, Türkiye'de seyahat alan her 10 kişinin en az yedisinin satın alma öncesinde ziyaret ettiği ve ürün araştırdığı bir referans sitesi haline ulaştı" diyor.

Koray Küçükyılmaz, 2013 yılında bir İngiliz özel yatırım sermayesi şirketinden yatırım aldıklarını ve artık Tatilsepeti olarak sektör içerisinde uygun yatırım fırsatlarını değerlendirmeyi de planladıklarını da kaydediyor.

350 MİLYON ZİYARETÇİ HEDEFİ


Toplam ziyaretçi sayısı 400 milyona ulaşan Obilet.com, sektörün bir başka önemli oyuncusu Biletall'ı satın aldı. Obilet, bu satın almayla birlikte 5 milyon kayıtlı tekil kullanıcı sayısını 2022 yılı sonunda 10 milyona ulaştırmayı hedefliyor. Obilet. com Kurucu Ortağı Yiğit Gürocak, "Feribot ve deniz otobüsü biletlerini sistemimize ekledik.

Havaalanı-şehir merkezi taşımacılarını portföyümüze dahil ediyoruz. Tren biletini de sistemimize dahil etmek istiyoruz" diyor. 2021 yılında 20 milyon, 2022'de 30 milyondan fazla otobüs bileti ve 3 milyondan fazla uçak bileti satmayı hedeflediklerini kaydeden Gürocak, "2022'de 300'den fazla kişiye istihdam sağlamayı ve toplamda da yıllık 350 milyondan fazla ziyaretçi alan bir şirket pozisyonuna gelmeyi hedefliyoruz" diye konuşuyor.

DÜNYAYA OTOBÜS BİLETİ SATACAK


Erol Demirtaş ve Erdal Demirtaş tarafından, kurulan Neredennereye.com, 2015 yılında Clickbus Türkiye ile güçlerini birleştirerek, 2018 yılından bu yana merkezi Kanada'da olan ve 80 ülkede hizmet veren Busbud Inc. bünyesinde faaliyet gösteriyor.

Aylık ortalama 1,5 milyondan fazla ziyaretçiye ulaştıklarını söyleyen Nerede-nereye.com Kurucu Ortağı Erol Demirtaş, hedeflerini şöyle anlatıyor:

"Neredennereye.com olarak en önemli hedefimiz, ziyaretçilerimize tüm dünya rotalarına kendi para birimimizde otobüs bileti satmak. Yakın bir zamanda NeredenNereye.com üzerinden 80'den fazla ülke ve 2,3 milyon rota için otobüs ve tren bileti satın alınabilecek. 20 binin üzerindeki şehre ve 3 bin 900'den fazla otobüs şirketine ulaşabileceksiniz."

1 MİLYON SÜRÜŞÜ AŞTI


Beş yıldır anlık çağrı teknolojisi ile İstanbul ve Ankara ve Bodrum'da kişiye özel taşıma hizmeti veren YOLO, bu yıl 1 milyon sürüşü aştı.

Önümüzdeki dönemde YOLO'nun hizmet verdiği bölge sayısını ve sürücü sayısını daha da artırmayı planladıklarını söyleyen YOLO Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Çolakoğlu, "Dileyen herkes eğer yeterliliği varsa web sitesinden sürücü olmak için başvuruda bulunabiliyor.

Hizmet verdiğimiz taşıt sayısını artırdıkça daha fazla büyüyeceğiz. Ayrıca önümüzdeki yıllarda Türkiye'de uygulamaya aldığımız YOLO ile yurtdışına da açılmayı planlıyoruz." diyor.

YURTDIŞINDA TEKNE KİRALATACAK


viravira.co, Türkiye'nin yüzde 100 online ilk ve tek tekne kiralama platformu. Tekne sahipleri ile tekne kiralamak isteyenleri bir araya getiren viravira. co, 41 ülke ve 960 farklı lokasyonda bulunan 11 bin doğrulanmış tekne seçimi sunuyor.

Şu an Türkiye'de yer alan her 10 mavi tur teknesinden altısı viravira. co'da kayıtlı. Dolayısıyla kullanıcılar, tek bir platform üzerinden neredeyse pazarın tamamına ulaşabiliyor. Viravira.co Kurucu Ortağı ve CEO'su Baran Yıldırım, "2022 sonunda toplam yıllık ziyaretçi sayımızı iki milyonun üzerine çıkarmayı ve 50 bin kayıtlı yerli kullanıcı sayısına ulaşmayı hedefliyoruz.

Pandemi sonrasındaki süreçte yurtdışındaki kiralamalara daha fazla ağırlık vermeyi planlıyoruz. 2022'de Rusya ve Almanya gibi pazarlara girmeyi hedefliyoruz" diyor.

ARAÇ KİRALAMANIN UNİCORN’U OLACAK


Yüzlerce araç kiralama firmasını milyonlarca tüketiciyle buluşturarak güvenle araç kiralanabilecek 7/24 açık bir teknoloji platformu olarak hizmet veren Yolcu360, son dört yılda yüzde 10,6 bin büyüme oranına ulaştı.

Yolcu360, bu yıl 30 milyon dolar değerleme ile hisselerinin yüzde 20'si karşılığında Eksim Ventures'tan 6 milyon dolarlık yatırım aldı. Yolcu360 CEO'su Umut Yıldırım, “Web sitemizden yapılan araç kiralamalarını yüzde 93 artırmakla birlikte mobil uygulamamızda da yüzde 115'lik çok önemli bir büyüme gerçekleştirdik” diyor.

Gelirlerinin 2020 yılında 100 milyon TL'ye ulaştığını, 2022'de ise 500 milyon TL'yi aşan bir gelir beklentisine sahip olduklarını anlatan Yıldırım, “Hedefimiz, araç kiralama sektöründe unicorn olmak. Yakında operasyonumuzu Londra, Paris, Roma, Barcelona gibi metropoller olmak üzere global ölçekte 30 binden fazla lokasyona taşımış olacağız” diye konuşuyor.