Bist 100
9727,29
0,05%
Bist 100
Dolar/TL
32,5625
0,0534%
Dolar/TL
Euro/TL
34,8765
0,1844%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0681
-0,1668%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2430,21
0,3%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla
Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

25 marka 890 yeni mağaza açacak

31 Mayıs 2021
25 marka 890 yeni mağaza açacak
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Pandemiden büyük darbe alan perakende sektörünün oyuncuları olumsuz koşullara rağmen 2021'de büyümeye devam edecek. Bu dönemde de şirketlerin yeni mağaza açma iştahı devam ediyor. 25 marka yıl sonuna kadar 890 mağaza açacak.

16 Mayıs 2021 tarihli sayıdan

Hazır giyimden mobilyaya, ev ürünlerinden teknolojiye farklı sektörleri bünyesinde barındıran perakende pazarında pandeminin etkisiyle taşlar yerinden oynadı.

Covid-19 kapsamında yapılan kısıtlamalar tüketicilerin e-ticarete yönelmesine neden oldu. Bu durum 'mağazacılık ölecek mi?' sorularının daha sık gündeme gelmesine neden olsa da ne tüketiciler ne de şirketler fiziksel mağazalardan vazgeçmeye niyetli.

İYİ LOKASYON ÖNEMLİ


Eskisi kadar çok sayıda olmasa da şirketler krizi fırsata çevirerek iyi lokasyonlarda mağazacılığa yatırım yapmaya devam ediyor. Bir kısmı yeni mağazalar açarken, bu süreci mağazalarını yenilemek ve genişletmek için kullananlar da var. Araştırmamıza göre, 25 marka 2021 sonuna kadar 890 mağaza açacak.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

167 şirket ve 421 markayı temsil eden Birleşmiş Markalar Derneği'nin (BMD) anketine göre salgın döneminin bütün olumsuz koşullarına rağmen üyelerin yüzde 21'i AVM'lerdeki, yüzde 16'sı ise caddelerdeki mağaza sayılarını artırdı.

BMD Başkanı Sinan Öncel, "Salgın önlemleri ve kapanmalar nedeniyle market, elektronik gibi sınırlı bazı kategoriler dışında ciroların normal dönemin yüzde 50 - 60'ını ancak bulduğu bir dönemden geçiyoruz. Dolayısıyla bu dönemde markalarımız ağırlıklı olarak verimliliğe odaklandılar. Ancak uygun kiralama koşullarının olduğu AVM'lerde ve caddelerde yeni mağaza açma iştahı devam ediyor" diye konuşuyor.

DENEYİM ÖNE ÇIKIYOR


E-ticaret ve fiziksel mağazalar iç içe geçerken, fiziksel mağazalarda deneyim alanları oluşturuluyor. Şirketler pop-up mağaza olarak isimlendirilen dönemsel mağazalar açıyor. Birçok marka da yatırımlarını yeni trendler doğrultusunda şekillendiriyor.

40 mağazası bulunan SPX bunlardan biri. Yıl sonuna kadar üç yeni mağaza açmayı planlayan şirket, bu mağazaların yanı sıra dönemsel/pop-up mağaza seçeneklerini de değerlendiriyor.

Olgar Genel Müdürü Barış Andırınlı, ayrıca yeni mağazalarda oluşturulacak deneyim alanları ile pek çok kişiyi yepyeni spor dallarıyla buluşturacaklarını söylüyor.

Boyner ise 36 ilde 98 mağazasıyla hizmet veriyor. Şirket, yeni nesil mağazacılık konseptiyle hayata geçirmeyi planladığı Bağdat Caddesi'ndeki yeni mağazası için çalışmlara başladı.

İzmir İstinyepark da şirketin öncelik verdiği lokasyonlar arasında. Boyner Büyük Mağazacılık CEO'su Eren Çamurdan, bu iki mağaza dışında üç yeni mağaza açmayı planladıklarını söylüyor.

Beymen Club, NetWork ve Divarese markalarıyla 245 mağazada hizmet veren Beymen Grup, 2021 boyunca lüks moda pazarındaki lider konunu koruyarak daha ileriye taşırken servis kalitesi, müşteri deneyimi, sürdürülebilir büyüme, dijitalleşme ve omni-channel alanlarında yatırımlara devam edecek.

Beymen Grup yıl boyu mevcut mağazalarında yapacağı yenileme çalışmalarının yanı sıra sonuna kadar 11 yeni mağaza açmayı planlıyor. Beymen Grup CEO Elif Çapçı, pek çok mevcut mağazada renovasyon çalışmaları gerçekleştireceklerini belirtiyor.

Penti de 2021'de büyümesine hız kesmeden devam edecek markalar arasında yer alıyor. Şirket 2021 yılında 50 yeni mağaza açmayı planlıyor.

2020 yılı içerisinde 45 yeni mağaza açtıklarını ve 42 mağazayı da yeni müşteri ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde tasarlayarak yenilediklerini söyleyen Penti Giyim CEO'su Mert Karaibrahimoğlu, "Planlarımız ve değişen tüketici ihtiyaçları neticesinde mağazalarımızın rollerini yeniden tasarladık.

Çoklu mağaza stratejimizi gözden geçirerek, verimsiz olan mağazalarımızı kapatıp, kapanan mağazalarımızı bir noktada birleştirdik" diyor.

KANALLAR ENTEGRE OLDU


Mağazalaşmadaki büyüme hazır giyimle sınırlı değil. Jumbo, Karaca, Koçtaş gibi ev ürünlerine yönelik markalar da e-ticaretin yanı sıra fiziksel mağazalarla büyüyor. Türkiye genelinde 47 mağazası olan Jumbo, 2020'de pek çok marka gibi e-ticaret ve fiziksel mağazayı entegre etti.

2021 yılında İstanbul, İzmir, Gaziantep, Antalya illerinde olmak üzere 10 mağaza açmayı hedefleyen şirket, yıllık bazda e-ticaret hacmini beş kata yakın büyüttü. Jumbo Genel Müdürü Sami Hotak, 2021 için de hedefin e-ticarette üç kat büyümek olduğunu söylüyor.

Türkiye'de 140 Karaca ve 21 Karaca Home mağazasıyla faaliyet gösteren Karaca, bu yılın sonunda toplamda 185 mağazaya ulaşmayı hedefliyor. Karaca da hem fiziksel hem de online kanalda büyümesini sürdürüyor.

Karaca Grup CEO'su Fatih Karaca, "Tüketicilerimizin mağazalarımızda olduğu kadar online satış kanalımızda da en iyi deneyimi yaşayacak kurguları oluşturuyoruz.

Pandemi koşulları sonrasında değişen tüketici alışkanlıklarını göz önünde bulundurduğumuzda, 2021 sonunda e-ticarette yüzde 70'in üzerinde büyüme gerçekleştirmeyi planlıyoruz" diyor.

Edirne'den Artvin'e, Sinop'tan Hatay'a kadar toplam 173 mağazasıyla hizmet veren Koçtaş'ın ise bu yılki hedefi 100 yeni mağaza daha açmak.

Şirket, 2021 sonuna kadar beş bölgede 38 ilde toplam 240 mağazasıyla hizmet vermeyi planlıyor. Koçtaş Genel Müdürü Devrim Kılıçoğlu, "Tüketicilere hem web sitemiz, hem mobil uygulamamız hem de mağazalarda bulunan hızlı sipariş ekranlarımız ile

FİZİKİ MAĞAZALAR HALA ANA KANAL


BMD’nin Mart 2021’de yaptığı ankete göre üyelerin yüzde 26’sı toplam cirolarının en az yüzde 21’inin e-ticaretten geldiğini beyan ediyor. Öte yandan, müşteriye ürünü sanal ortamda deneyimleme imkânı sunan uygulamalar geliştiriliyor.

Bütün bunlara rağmen fiziki mağazalar markalar için “ana kanal” olmaya devam edecek. BMD Başkanı Sinan Öncel, mağazacılığın ölmeyeceğini ama yeni fonksiyonlar üstleneceğini söylüyor. Örneğin alacağı ürüne dokunmak, deneyimlemek isteyen tüketici yine mağazayı tercih edecek.

Ürünü dokunup deneyimledikten sonra belki yine e-ticaret kanallarından alacak ama yolu bir şekilde mağazaya düşecek. Öncel, “Özellikle hazır giyim mağazalarında deneme kabinlerinde olası bir bulaşmaya meydan vermeyecek koşullar sağlanıyor.

Öte yandan, Japonya’da örneklerini görmeye başladığımız gibi mağazadaki bazı işleri robotların üstleneceği bir döneme doğru gittiğimizi söyleyebilirim” diyor.
0

Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

  • ALTIN GRAM - TL 2430,21 0,3%
  • ALTIN ONS 2321,5 0,23%
  • BIST 100 9727,29 0,05%
  • DOLAR/JAPON YENI 155,531 0,118%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,3725 0,15653%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,225 -0,0949%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,5625 0,0534%
  • EURO/DOLAR 1,0681 -0,1668%
  • EURO/TURK LIRASI 34,8765 0,1844%
  • STERLIN/DOLAR 1,24612 -0,02327%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL