Filo kiralama sektörü, 2015 yılında da hız kesmeden büyümeye devam etti. Zor bir yıl olan 2015 te yüzde 17 lik büyümeyle 18 milyar tl'lik büyüklüğe ulaşan sektör, araç sayısında ise 277 bini geçti.
MUSTAFA GÜNDOĞDU
[email protected]
2016 yılında özellikle kurumsal şirketlerin etkisiyle en az yüzde 15 büyümeye hazırlanan filocular, araç sayısını da 300 binler seviyesine çıkarmaya hazırlanıyor. Özellikle kobi'lerin filo kiralamaya artan ilgisinin, önümüzdeki dönemde pazarı daha da büyüteceği ifade ediliyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Türkiye için 2015 yılı ‘zor bir yıl’ olarak adlandırılsa da filo kiralama sektörünün bu zor yılın üstesinden geldiği rakamlardan anlaşılıyor. 2015’i yüzde 17’lik büyümeyle 277 bin aracın üzerinde kapayan kiralama sektörü, 18 milyar TL’yi aşan bir aktif büyüklüğe de ulaştı.
Operasyonel kiralama yönteminin yarattığı finansal ve operasyonel avantajların çok uluslu ve büyük yerel şirketlerin yanı sıra küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBI) tarafından da keşfedilmesi, sektörün pazar hacmini bu yıl da artıracak.
Uzmanlar 2016 yılının sonunda araç sayısının 300 bin rakamını aşacağını belirtirken, müşteri sayısının da 45 bini aşacağını tahmin ediyor. Pazardaki büyümenin en büyük faktörü kurumsal şirketler olurken, operasyonel kiralama sektörünün en az 10 katı kadar bir büyüme potansiyelini barındırdığı da kaydediliyor.
BÜYÜKLÜK 18 MİLYAR TL
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) verilerine göre, Türkiye operasyonel kiralama sektörü, 2015 yılında yüzde 17’lik büyüme kaydetti. Türkiye’de satılan yeni otomobillerin yüzde 17’si olan 123 bin adet yeni aracı filosuna katan kiralama sektörünün filosundaki araç sayısı ise 2015 yılında 277 bin 225 adede ulaştı. 2015 yılında yaklaşık olarak 8 milyar 526 milyon TL’lik yeni araç yatırımı yapan Türkiye operasyonel kiralama sektörünün aktif büyüklüğü ise 18 milyar TL’yi aştı.
Operasyonel kiralama sektöründe C segmentinin ağırlığını koruduğu görülüyor. Bu bağlamda kullanıcıların tercihi yüzde 52,8 oranında C segmenti araçları olurken, onu yüzde 28,3’le B, yüzde 12,5’le de D segmenti araçlar takip etti. Geri kalan kısımda ise yüzde 3,7 ile SUV ve yüzde 2,7 ile LCV sınıfı araçlar yer aldı. Bunun haricinde KPMG’nin geçen hafta yayımladığı raporunda oto kiralama sektörüne yönelik 2016 yılı büyüme beklentisi ise otomotiv pazarının en az yüzde 10 üzerinde olarak belirtildi.
BÜYÜME POTANSİYELİ YÜKSEK
Türkiye’de operasyonel kiralama sektörünün 2016 yılında da geçmiş yıllara benzer şekilde yüzde 15’lere varan bir büyüme göstermesi bekleniyor. Türkiye genelinde halen şirketlerin kendi mülkiyetindeki araç sayısının 2,5 milyon civarında olduğu tahmin ediliyor. DRD Genel Müdürü İlkay Ersoy, operasyonel kiralama şirketlerinin böyle bir pazarda henüz yüzde 10 gibi çok küçük bir dilime sahip olduğunu belirtiyor.
Bu bakış açısıyla sektörlerinin daha 10 kat kadar büyüme potansiyeline sahip olduğunu söyleye Ersoy, DRD olarak 2015 yılında gerçekleştirdikleri 945 milyon TL’lik yatırımla araç filolarını 26 bin adet seviyesine çıkardıklarını belirtiyor. 2016’da ise şirketin 1,3 milyar TL’lik yatırım yapması ve araç parkını 32 bin adetler seviyesine yükseltmesi bekleniyor.
2016’DA 300 BİN ARAÇ
Tabloya bakıldığında karşımıza çıkan sonuç, özellikle son beş yıllık dönemde operayonel kiralama sektöründeki yıllık büyüme ortalamasının yüzde 19 olması. Sektörün uzmanları, 2016 yılında da filo kiralama sektörünün toplam satışlardaki payının artmaya devam edeceğini ve sektördeki araç sayısının bu paralelde 300 bini geçeceğini düşünüyor.
Hafif ticari araç kiralanması önündeki engelin de kalkmasıyla özellikle yılın ikinci yarısından itibaren hafif ticari araç pazarında da bir hareketlilik yaşanması bekleniyor.
Bu arada sektör için en büyük tehditlerden olan sahte araç kiralama konusunda da, spot araç ticareti nedeniyle distribütörlere sanal bir talebin olabileceği dile getiriliyor. Uzmanlar bu konuya özellikle dikkat edilmesi gerektiği konusunda fikir birliği yaparken, pazarda ikinci el araç ticaretinin de kiralama firmalarının kontrolüne girdiğini belirtiyor.
DEĞER ÖNGÖRÜSÜ
LeasePlan Genel Müdürü Türkay Oktay, operasyonel kiralamanın bir finansal araç olduğu düşünüldüğünde, kendileri için en önemli konunun aracın kullanım sonrası ikinci el değerini doğru öngörmek olduğunu aktarıyor. Oktay, filo dönüşümü ya da yenilenmesi dönemlerinde verimli bir akış sağlamanın da önemli olduğunu söylüyor.
“Bu kurgu doğru yapıldığında araç fiyatlarının operasyonlara etkisi en aza iniyor” diyen Oktay, LeasePlan olarak işin bu boyutunda dünyadaki en büyük bilgi birikimine sahip operasyonel kiralama markası olarak öne çıktıklarını belirtiyor.
Fleetcorp CEO’su Barbaros Çıtmacı ise kur yönlü, talep bazlı bir artışın ve/veya beklentilerin bu yönde gerçekleşmesinin, aracın ikinci el fiyatına genelde aynı yönde etki yaratacağını belirtiyor.
“Fakat artış hızı farklılaşıyorsa, örneğin liste fiyatı yüzde 10 artarken aracın ikinci el fiyatı yüzde 5 artıyorsa, bu durum aylık kira tutarlarının artmasına neden olacaktır” şeklinde konuşan Çıtmacı, Fleetcorp özelinde maliyetler konusunda çok büyük değişiklikler oluşmadığına dikkat çekiyor.
BÜYÜME KURUMSAL TARAFTA
2015 yılının sonunda sektörün müşteri sayısı 2014 yılına göre yüzde 29 artarak 31 bin 111’den 42 bin 634’e ulaştı. 2014 yılında müşteri başına düşen araç sayısı 6,6 iken, 2015 yılında bu oran 5,9’a düştü. 2010’dabu oran 10,7 civarlarındaydı.
Buradan da anlaşılacağı üzere, sektörün müşteri sayısı artarken müşteri başına düşen araç sayısında yıldan yıla bir gerileme söz konusu. Bunun anlamı ise araç kiralamaların bireysel taraftan çok kurumsal şirketler tarafından yapılması. Kısacası, sektörün bel kemiğini kurumsalda artan talep oluşturuyor. Tüm bu gelişmelere karşın sektörün önünde alması gereken daha çok yol var.
Çünkü yollardaki yaklaşık 10 milyon otomobilden yalnızca 2 milyon 400 bin kadarı şirketler ve işletmeler tarafından iş amaçlı olarak kullanılıyor. Bu da filo kiralamanın henüz bu araç parkının ancak yüzde 10’una hizmet verdiğini gösteriyor. Oysa gelişmiş ülkelerde bu oran yüzde 30-45 arasında değişiyor.
Şirketlere sağlanan 5 avantaj
1- Şirket araçları işletmelerdeki en büyük gider kalemlerinden biri. Şirketlerin kiralamayı seçerek şirket araçlarına yapacağı maliyetleri işlerine yönlendirmesi, hem işlerini çok daha büyütmelerini hem de bu büyük yatırımı kendi odaklandıkları işe aktarmasını sağlıyor.
2- Kiralamayla birlikte aracın bakım, hasar, ikinci el satış risklerinin profesyonel bir kadroya devri söz konusu.
3- Araç kiralama hizmeti alındığında kira bedeline dahil olan tüm hizmetler tek bir fatura ile paylaşılıyor ve bu fatura giderleştirilebiliyor.
4- Kira bedeli bilançodaki borç olarak görünmeyeceği için, yapılacak diğer yatırımlar için kullanılacak krediler söz konusu olduğunda, kiralanan araçlar şirketler için bir alternatif finansman tekniği oluşturuyor. Dolayısıyla bankalardaki ve diğer banka dışı finansal kuruluşlardaki limitler kullanılmıyor.
5- Operasyonel takipte kolaylık sağlanıyor. Şirket araçlarının bakım, onarım, vergi, kasko, sigorta, lastik, OGS gibi operasyonel işlemleri kiralama şirketi tarafından hızlıca yapılıyor.
“Sektörün en hızlı büyüyen şirketleri arasındayız"
TURKAY OKTAY
LeasePlan Genel Müdürü
18 BİN ARACI AŞTI: LeasePlan olarak hem bizler hem sektör, kısmi ekonomik yavaşlamaya rağmen 2015 yılını büyümeyle kapattık. Son dört yılın ekonomik büyümesi yüzde 19. Biz sektör olarak geçtiğimiz yıl yüzde 17 civarında büyüdük. LeasePlan son iki yıldır sektörün en hızlı büyüyen şirketlerinden biri. Yönettiğimiz filo büyüklüğünde yüzde 25 artışa ulaştık. 2015 yıl sonunda müşterilerdeki araç sayımız 18 bini aştı.
HEDEF PAZAR LİDERLİĞİ: LeasePlan olarak hedefimiz her zaman pazarın biraz üzerinde büyümek ve uzun dönemde faaliyet gösterdiğimiz pazarlarda lider olmak. 2016 yılını 20 binli adetlerde tamamlamayı hedefliyoruz. Ancak sektör oyuncuları olarak da ortak bir vizyonla hareket etmemiz gerekiyor. Hep birlikte operasyonel kiralama penetrasyonunu Avrupa'daki yüzde 45 seviyelerine ulaştırmak üzere operasyonel kiralamanın faydalarını tüm şirketlere aktarmak için sıkı çalışmamız gerektiğine inanıyoruz. Stratejimizin temelinde, genelde tek tip ürün olan Türkiye pazarının aksine öncelikle ihtiyaca yönelik ürün tipleri belirlemek bulunuyor. Başlangıç seviyesi, orta seviye ve büyük filolar için ürünlerimizi ayrıştırıyoruz.
HİZMETLERİYLE FARKLILAŞIYOR: Bu temel farklılığın dışında sektörde birçok ilki başlattık. Örneğin ilk yakıt yönetimi hizmetini biz vermeye başladık. EPDK'dan gerekli izinleri alan ilk şirketiz. Böylece kira faturası içine yakıt giderlerini de dahil edebiliyoruz. Yine ilk HGS, OGS hizmetini veren firmayız. Portföyümüzün yüzde 80'i HGS ve OGS'li araçlardan oluşuyor. Ayrıca ilk bağımsız ekspertiz raporunu LeasePlan olarak biz verdik. Küçük ve orta ölçekli işletmelere operasyonel kiralamayı tanıtmak ve kiralama kararlarını kolaylaştırmak için internet üzerinden araç seçimi yapabilecekleri ve tek tıkla kiralama taleplerini gerçekleştirebilecekleri tiklakirala.com platformunu hizmete sunduk. Böylece İstanbul dışındaki şehirlerde faaliyet gösteren işletmelere çok daha hızlı hizmet sunabiliyoruz.
"Garenta çatısı altında yeniden yapılandık”
ANIL KARACA
Çelik Motor - Kiralama Grup Direktörü
YÜZDE 67 BÜYÜDÜ: Garenta olarak 2015 yılında oldukça iyi bir performans gösterdik ve sektörün ulaştığı yüksek büyüme oranlarında önemli rol oynadık. 2015'te yüzde 67 oranında büyürken ciromuz yaklaşık 818 milyon TL oldu. Bu rakam aynı zamanda Çelik Motor'un toplam cirosunun yüzde 57'sini oluşturuyor. Garenta'nın toplam kiralama araç parkında, 31 Aralık 2015 tarihindeki rakamlara göre yaklaşık 26 bin 500 adet araç bulunuyor. Bu kapasite ile sektörde ilk üç şirket içinde yer alıyoruz.
HEDEF 28 BİN ARAÇ: Garenta, Anadolu Grubu'nun en köklü şirketlerinden Çelik Motor bünyesinde faaliyet gösteriyor. Çelik Motor'da kiralama operasyonu 2016 yılının başında yeniden yapılandırıldı. Tüm kiralama operasyonu 'Garenta' çatı markası altında birleştirilirken, bu birleşim kapsamında Çelik Motor Filo markası yenilenmiş oldu. Yeni dönemde müşterilerimiz uzun dönem araç kiralamada 'GarentaPRO', kısa dönem kiralamada ise 'GarentaDAY' markalarından hizmet alacak. Bu yıl kısa ve uzun dönemli kiralamada ortalama 28 bin adetlik filo hedefliyoruz. 2016 yılında en büyük hedefimiz yenilenen markamızla müşterilerimize en iyi hizmeti sunmak olacak.
ONLINE KİRALAMA DEVREDE: 2015'te online kiralama sistemini devreye alarak sektörümüzde bir ilke imza attık. Bu sistemden hem bireysel hem kurumsal müşterilerimiz yararlanabiliyor. 2013 yılından bu yana operasyonel kiralama sürecini SAP teknolojisi ile yürütüyoruz. Bu yatırım sadece ülkemizde değil, dünyada da bir ilk oldu. SAP teknolojisi ile operasyonel filo kiralama sisteminde teklif hazırlanması, sözleşme bilgilerinin sisteme tanıtılması, teslim ve iade süreçlerinin takibi, ceza yönetimi, OGS-HGS takibi, yakıt takibi ve hasar yönetimi gibi süreçlerin analizini yapabiliyoruz.
“Araç kiralamada yurtdışı büyümemiz sürecek"
GUNGOR OZDEMIR
Otokoç Otomotiv Genel Müdürü
5,2 MİLYAR TL CİRO: 2015 yılında yeni araç satışlarımızı yüzde 26, ikinci el araç satışlarımızı ise yüzde 25 artırarak pazarın üzerinde bir büyüme performansı sergiledik. Türkiye'nin mega perakendecisi olarak yeni araç satışında 78 bin 300 adet ile üretici markaların satış rakamlarıyla yarışır durumdayız. Türkiye'de satılan tüm Fiat ve Ford markalı araçların üçte birini tek başımıza satıyoruz. Volvo'da marka payımız yüzde 40, Alfa Romeo ve Jeep'te marka payımız yüzde 36 seviyesinde. Benzer şekilde ağır ticari araç kategorisinde Ford Trucks satışlarının yüzde 30'unu biz gerçekleştiriyoruz. İkinci elde de 24 binlik araç satışıyla liderliğimizi perçinledik. 2015 yılını yüzde 34'lük bir artışla 5,2 milyar TL ciro ile kapattık. Şirketimiz saatte 12, günde 280 araç satışı gerçekleştirdi.
YURTDIŞI OPERASYONLARI BÜYÜYOR: Yurtdışı dahil yüksek sezonda toplam 40 binin üzerindeki araç parkıyla Avis Budget Grubu (ABG) Avrupa, Ortadoğu, Afrika (EMEA) Bölgesindeki en büyük ikinci lisansiye ülkesi. Azerbaycan, Irak, Kazakistan ve Macaristan'dan sonra 2015 yılında kuruluş işlemlerini tamamladığımız Gürcistan ve KKTC yatırımlarını da faaliyete geçirerek yurtdışı operasyonlarımızı altı ülkeye taşımış olacağız.
47 BİN ARACA ULAŞACAK: Saatlik araç paylaşım hizmeti Zipcar'ın dünyadaki ilk lisansiye ülkesiyiz. İstanbul'da hizmet veren 80 araç şu ana kadar dünyayı 24 kez dolanacak kadar mesafe kat etti. 2016 yılında pazarın yüzde 2 daralacağını tahmin ediyoruz. 2016'da otomotiv pazarının durumunu yurtiçinde ve küresel piyasalarda yaşanacak gelişmeler belirleyecek. Ancak bizim hedefimiz 950 bin civarında oluşacak bir pazarda yine yüzde 8 pay almak. Araç kiralama tarafında 7 bin adet araçlık büyüme gerçekleştirerek, yüksek sezonda 47 bin adetlik araç parkına ulaşacağız.
“2016'da 22 bin araca ulaşacağız"
DR. BARBAROS ÇITMACI
Fleetcorp CEO'su
BUYUME YÜZDE 10'UN ÜZERİNDE: Fleetcorp olarak yüzde 8 pazar TÜRKİYE payı ile 3 binin üzerinde kurumsal müşterimize 20 bin araçlık filomuz ile hizmet veriyoruz. Athlon ve Renault Filo Kiralama ile olan başarılı iş ortaklığımız, 2016 yılında da güçlenerek devam edecek. Fleetcorp olarak hem yeni hem de mevcut müşterilerimizin ihtiyaçları için 9 bin 200 adet aracı kontratlama hedefimiz bulunuyor. Ayrıca yüzde 10'un üzerinde büyüme kaydederek, tamamı kira getirili 22 bin araçlık bir filoya ulaşacağız.
MÜŞTERİYE ÖZEL ÇÖZÜM: Müşteri ihtiyaçlarına üç farklı ürün paketi ile araç sayısı sınırlaması olmadan 12 aydan 48 aya kadar çok kapsamlı bir kiralama hizmeti sunuyoruz. Kiralama hizmeti süresince, araçlarınızın yetkili servislerde orijinal parça kullanılarak bakım, onarım hizmetleri, zorunlu trafik sigortası ve plaka bazlı kasko poliçesi, lastik değişimi, yedek araç temini, 7/24 yol yardım desteği profesyonel yetkililer tarafından sağlanıyor. 2011 yılından itibaren sektördeki ilk mobil uygulamayı hayata geçirdiğimiz I-Fleet uygulaması üzerinden müşterilerimiz arıza, kaza, hırsızlık bildirimi, lastik talebi, anahtar işlemleri, ikame araç işlemleri ile ilgili taleplerini doğrudan iletebilirler.
PAZARA KATMA DEĞER: Öncelikli hedefimiz, uluslararası standartlarda sunduğumuz hizmet kalitemiz ile müşteri ilişkilerimizi başarılı bir şekilde yönetmek ve sektöre sunacağımız öncü ve yenilikçi yatırımlarla içinde bulunduğumuz operasyonel filo kiralama pazarına katma değer yaratmak. Bir diğer hedefimiz ise bugün hala satın alma yolu ile araç filolarını kuran şirketlere ulaşarak operasyonel kiralama hizmetinin avantajlarını sunmak ve istikrarlı bir şekilde filomuzu büyütmek olacak.
MUSTAFA GÜNDOĞDU
[email protected]
2016 yılında özellikle kurumsal şirketlerin etkisiyle en az yüzde 15 büyümeye hazırlanan filocular, araç sayısını da 300 binler seviyesine çıkarmaya hazırlanıyor. Özellikle kobi'lerin filo kiralamaya artan ilgisinin, önümüzdeki dönemde pazarı daha da büyüteceği ifade ediliyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Türkiye için 2015 yılı ‘zor bir yıl’ olarak adlandırılsa da filo kiralama sektörünün bu zor yılın üstesinden geldiği rakamlardan anlaşılıyor. 2015’i yüzde 17’lik büyümeyle 277 bin aracın üzerinde kapayan kiralama sektörü, 18 milyar TL’yi aşan bir aktif büyüklüğe de ulaştı.
Operasyonel kiralama yönteminin yarattığı finansal ve operasyonel avantajların çok uluslu ve büyük yerel şirketlerin yanı sıra küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBI) tarafından da keşfedilmesi, sektörün pazar hacmini bu yıl da artıracak.
Uzmanlar 2016 yılının sonunda araç sayısının 300 bin rakamını aşacağını belirtirken, müşteri sayısının da 45 bini aşacağını tahmin ediyor. Pazardaki büyümenin en büyük faktörü kurumsal şirketler olurken, operasyonel kiralama sektörünün en az 10 katı kadar bir büyüme potansiyelini barındırdığı da kaydediliyor.
BÜYÜKLÜK 18 MİLYAR TL
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) verilerine göre, Türkiye operasyonel kiralama sektörü, 2015 yılında yüzde 17’lik büyüme kaydetti. Türkiye’de satılan yeni otomobillerin yüzde 17’si olan 123 bin adet yeni aracı filosuna katan kiralama sektörünün filosundaki araç sayısı ise 2015 yılında 277 bin 225 adede ulaştı. 2015 yılında yaklaşık olarak 8 milyar 526 milyon TL’lik yeni araç yatırımı yapan Türkiye operasyonel kiralama sektörünün aktif büyüklüğü ise 18 milyar TL’yi aştı.
Operasyonel kiralama sektöründe C segmentinin ağırlığını koruduğu görülüyor. Bu bağlamda kullanıcıların tercihi yüzde 52,8 oranında C segmenti araçları olurken, onu yüzde 28,3’le B, yüzde 12,5’le de D segmenti araçlar takip etti. Geri kalan kısımda ise yüzde 3,7 ile SUV ve yüzde 2,7 ile LCV sınıfı araçlar yer aldı. Bunun haricinde KPMG’nin geçen hafta yayımladığı raporunda oto kiralama sektörüne yönelik 2016 yılı büyüme beklentisi ise otomotiv pazarının en az yüzde 10 üzerinde olarak belirtildi.
BÜYÜME POTANSİYELİ YÜKSEK
Türkiye’de operasyonel kiralama sektörünün 2016 yılında da geçmiş yıllara benzer şekilde yüzde 15’lere varan bir büyüme göstermesi bekleniyor. Türkiye genelinde halen şirketlerin kendi mülkiyetindeki araç sayısının 2,5 milyon civarında olduğu tahmin ediliyor. DRD Genel Müdürü İlkay Ersoy, operasyonel kiralama şirketlerinin böyle bir pazarda henüz yüzde 10 gibi çok küçük bir dilime sahip olduğunu belirtiyor.
Bu bakış açısıyla sektörlerinin daha 10 kat kadar büyüme potansiyeline sahip olduğunu söyleye Ersoy, DRD olarak 2015 yılında gerçekleştirdikleri 945 milyon TL’lik yatırımla araç filolarını 26 bin adet seviyesine çıkardıklarını belirtiyor. 2016’da ise şirketin 1,3 milyar TL’lik yatırım yapması ve araç parkını 32 bin adetler seviyesine yükseltmesi bekleniyor.
2016’DA 300 BİN ARAÇ
Tabloya bakıldığında karşımıza çıkan sonuç, özellikle son beş yıllık dönemde operayonel kiralama sektöründeki yıllık büyüme ortalamasının yüzde 19 olması. Sektörün uzmanları, 2016 yılında da filo kiralama sektörünün toplam satışlardaki payının artmaya devam edeceğini ve sektördeki araç sayısının bu paralelde 300 bini geçeceğini düşünüyor.
Hafif ticari araç kiralanması önündeki engelin de kalkmasıyla özellikle yılın ikinci yarısından itibaren hafif ticari araç pazarında da bir hareketlilik yaşanması bekleniyor.
Bu arada sektör için en büyük tehditlerden olan sahte araç kiralama konusunda da, spot araç ticareti nedeniyle distribütörlere sanal bir talebin olabileceği dile getiriliyor. Uzmanlar bu konuya özellikle dikkat edilmesi gerektiği konusunda fikir birliği yaparken, pazarda ikinci el araç ticaretinin de kiralama firmalarının kontrolüne girdiğini belirtiyor.
DEĞER ÖNGÖRÜSÜ
LeasePlan Genel Müdürü Türkay Oktay, operasyonel kiralamanın bir finansal araç olduğu düşünüldüğünde, kendileri için en önemli konunun aracın kullanım sonrası ikinci el değerini doğru öngörmek olduğunu aktarıyor. Oktay, filo dönüşümü ya da yenilenmesi dönemlerinde verimli bir akış sağlamanın da önemli olduğunu söylüyor.
“Bu kurgu doğru yapıldığında araç fiyatlarının operasyonlara etkisi en aza iniyor” diyen Oktay, LeasePlan olarak işin bu boyutunda dünyadaki en büyük bilgi birikimine sahip operasyonel kiralama markası olarak öne çıktıklarını belirtiyor.
Fleetcorp CEO’su Barbaros Çıtmacı ise kur yönlü, talep bazlı bir artışın ve/veya beklentilerin bu yönde gerçekleşmesinin, aracın ikinci el fiyatına genelde aynı yönde etki yaratacağını belirtiyor.
“Fakat artış hızı farklılaşıyorsa, örneğin liste fiyatı yüzde 10 artarken aracın ikinci el fiyatı yüzde 5 artıyorsa, bu durum aylık kira tutarlarının artmasına neden olacaktır” şeklinde konuşan Çıtmacı, Fleetcorp özelinde maliyetler konusunda çok büyük değişiklikler oluşmadığına dikkat çekiyor.
BÜYÜME KURUMSAL TARAFTA
2015 yılının sonunda sektörün müşteri sayısı 2014 yılına göre yüzde 29 artarak 31 bin 111’den 42 bin 634’e ulaştı. 2014 yılında müşteri başına düşen araç sayısı 6,6 iken, 2015 yılında bu oran 5,9’a düştü. 2010’dabu oran 10,7 civarlarındaydı.
Buradan da anlaşılacağı üzere, sektörün müşteri sayısı artarken müşteri başına düşen araç sayısında yıldan yıla bir gerileme söz konusu. Bunun anlamı ise araç kiralamaların bireysel taraftan çok kurumsal şirketler tarafından yapılması. Kısacası, sektörün bel kemiğini kurumsalda artan talep oluşturuyor. Tüm bu gelişmelere karşın sektörün önünde alması gereken daha çok yol var.
Çünkü yollardaki yaklaşık 10 milyon otomobilden yalnızca 2 milyon 400 bin kadarı şirketler ve işletmeler tarafından iş amaçlı olarak kullanılıyor. Bu da filo kiralamanın henüz bu araç parkının ancak yüzde 10’una hizmet verdiğini gösteriyor. Oysa gelişmiş ülkelerde bu oran yüzde 30-45 arasında değişiyor.
Şirketlere sağlanan 5 avantaj
1- Şirket araçları işletmelerdeki en büyük gider kalemlerinden biri. Şirketlerin kiralamayı seçerek şirket araçlarına yapacağı maliyetleri işlerine yönlendirmesi, hem işlerini çok daha büyütmelerini hem de bu büyük yatırımı kendi odaklandıkları işe aktarmasını sağlıyor.
2- Kiralamayla birlikte aracın bakım, hasar, ikinci el satış risklerinin profesyonel bir kadroya devri söz konusu.
3- Araç kiralama hizmeti alındığında kira bedeline dahil olan tüm hizmetler tek bir fatura ile paylaşılıyor ve bu fatura giderleştirilebiliyor.
4- Kira bedeli bilançodaki borç olarak görünmeyeceği için, yapılacak diğer yatırımlar için kullanılacak krediler söz konusu olduğunda, kiralanan araçlar şirketler için bir alternatif finansman tekniği oluşturuyor. Dolayısıyla bankalardaki ve diğer banka dışı finansal kuruluşlardaki limitler kullanılmıyor.
5- Operasyonel takipte kolaylık sağlanıyor. Şirket araçlarının bakım, onarım, vergi, kasko, sigorta, lastik, OGS gibi operasyonel işlemleri kiralama şirketi tarafından hızlıca yapılıyor.
“Sektörün en hızlı büyüyen şirketleri arasındayız"
TURKAY OKTAY
LeasePlan Genel Müdürü
18 BİN ARACI AŞTI: LeasePlan olarak hem bizler hem sektör, kısmi ekonomik yavaşlamaya rağmen 2015 yılını büyümeyle kapattık. Son dört yılın ekonomik büyümesi yüzde 19. Biz sektör olarak geçtiğimiz yıl yüzde 17 civarında büyüdük. LeasePlan son iki yıldır sektörün en hızlı büyüyen şirketlerinden biri. Yönettiğimiz filo büyüklüğünde yüzde 25 artışa ulaştık. 2015 yıl sonunda müşterilerdeki araç sayımız 18 bini aştı.
HEDEF PAZAR LİDERLİĞİ: LeasePlan olarak hedefimiz her zaman pazarın biraz üzerinde büyümek ve uzun dönemde faaliyet gösterdiğimiz pazarlarda lider olmak. 2016 yılını 20 binli adetlerde tamamlamayı hedefliyoruz. Ancak sektör oyuncuları olarak da ortak bir vizyonla hareket etmemiz gerekiyor. Hep birlikte operasyonel kiralama penetrasyonunu Avrupa'daki yüzde 45 seviyelerine ulaştırmak üzere operasyonel kiralamanın faydalarını tüm şirketlere aktarmak için sıkı çalışmamız gerektiğine inanıyoruz. Stratejimizin temelinde, genelde tek tip ürün olan Türkiye pazarının aksine öncelikle ihtiyaca yönelik ürün tipleri belirlemek bulunuyor. Başlangıç seviyesi, orta seviye ve büyük filolar için ürünlerimizi ayrıştırıyoruz.
HİZMETLERİYLE FARKLILAŞIYOR: Bu temel farklılığın dışında sektörde birçok ilki başlattık. Örneğin ilk yakıt yönetimi hizmetini biz vermeye başladık. EPDK'dan gerekli izinleri alan ilk şirketiz. Böylece kira faturası içine yakıt giderlerini de dahil edebiliyoruz. Yine ilk HGS, OGS hizmetini veren firmayız. Portföyümüzün yüzde 80'i HGS ve OGS'li araçlardan oluşuyor. Ayrıca ilk bağımsız ekspertiz raporunu LeasePlan olarak biz verdik. Küçük ve orta ölçekli işletmelere operasyonel kiralamayı tanıtmak ve kiralama kararlarını kolaylaştırmak için internet üzerinden araç seçimi yapabilecekleri ve tek tıkla kiralama taleplerini gerçekleştirebilecekleri tiklakirala.com platformunu hizmete sunduk. Böylece İstanbul dışındaki şehirlerde faaliyet gösteren işletmelere çok daha hızlı hizmet sunabiliyoruz.
"Garenta çatısı altında yeniden yapılandık”
ANIL KARACA
Çelik Motor - Kiralama Grup Direktörü
YÜZDE 67 BÜYÜDÜ: Garenta olarak 2015 yılında oldukça iyi bir performans gösterdik ve sektörün ulaştığı yüksek büyüme oranlarında önemli rol oynadık. 2015'te yüzde 67 oranında büyürken ciromuz yaklaşık 818 milyon TL oldu. Bu rakam aynı zamanda Çelik Motor'un toplam cirosunun yüzde 57'sini oluşturuyor. Garenta'nın toplam kiralama araç parkında, 31 Aralık 2015 tarihindeki rakamlara göre yaklaşık 26 bin 500 adet araç bulunuyor. Bu kapasite ile sektörde ilk üç şirket içinde yer alıyoruz.
HEDEF 28 BİN ARAÇ: Garenta, Anadolu Grubu'nun en köklü şirketlerinden Çelik Motor bünyesinde faaliyet gösteriyor. Çelik Motor'da kiralama operasyonu 2016 yılının başında yeniden yapılandırıldı. Tüm kiralama operasyonu 'Garenta' çatı markası altında birleştirilirken, bu birleşim kapsamında Çelik Motor Filo markası yenilenmiş oldu. Yeni dönemde müşterilerimiz uzun dönem araç kiralamada 'GarentaPRO', kısa dönem kiralamada ise 'GarentaDAY' markalarından hizmet alacak. Bu yıl kısa ve uzun dönemli kiralamada ortalama 28 bin adetlik filo hedefliyoruz. 2016 yılında en büyük hedefimiz yenilenen markamızla müşterilerimize en iyi hizmeti sunmak olacak.
ONLINE KİRALAMA DEVREDE: 2015'te online kiralama sistemini devreye alarak sektörümüzde bir ilke imza attık. Bu sistemden hem bireysel hem kurumsal müşterilerimiz yararlanabiliyor. 2013 yılından bu yana operasyonel kiralama sürecini SAP teknolojisi ile yürütüyoruz. Bu yatırım sadece ülkemizde değil, dünyada da bir ilk oldu. SAP teknolojisi ile operasyonel filo kiralama sisteminde teklif hazırlanması, sözleşme bilgilerinin sisteme tanıtılması, teslim ve iade süreçlerinin takibi, ceza yönetimi, OGS-HGS takibi, yakıt takibi ve hasar yönetimi gibi süreçlerin analizini yapabiliyoruz.
“Araç kiralamada yurtdışı büyümemiz sürecek"
GUNGOR OZDEMIR
Otokoç Otomotiv Genel Müdürü
5,2 MİLYAR TL CİRO: 2015 yılında yeni araç satışlarımızı yüzde 26, ikinci el araç satışlarımızı ise yüzde 25 artırarak pazarın üzerinde bir büyüme performansı sergiledik. Türkiye'nin mega perakendecisi olarak yeni araç satışında 78 bin 300 adet ile üretici markaların satış rakamlarıyla yarışır durumdayız. Türkiye'de satılan tüm Fiat ve Ford markalı araçların üçte birini tek başımıza satıyoruz. Volvo'da marka payımız yüzde 40, Alfa Romeo ve Jeep'te marka payımız yüzde 36 seviyesinde. Benzer şekilde ağır ticari araç kategorisinde Ford Trucks satışlarının yüzde 30'unu biz gerçekleştiriyoruz. İkinci elde de 24 binlik araç satışıyla liderliğimizi perçinledik. 2015 yılını yüzde 34'lük bir artışla 5,2 milyar TL ciro ile kapattık. Şirketimiz saatte 12, günde 280 araç satışı gerçekleştirdi.
YURTDIŞI OPERASYONLARI BÜYÜYOR: Yurtdışı dahil yüksek sezonda toplam 40 binin üzerindeki araç parkıyla Avis Budget Grubu (ABG) Avrupa, Ortadoğu, Afrika (EMEA) Bölgesindeki en büyük ikinci lisansiye ülkesi. Azerbaycan, Irak, Kazakistan ve Macaristan'dan sonra 2015 yılında kuruluş işlemlerini tamamladığımız Gürcistan ve KKTC yatırımlarını da faaliyete geçirerek yurtdışı operasyonlarımızı altı ülkeye taşımış olacağız.
47 BİN ARACA ULAŞACAK: Saatlik araç paylaşım hizmeti Zipcar'ın dünyadaki ilk lisansiye ülkesiyiz. İstanbul'da hizmet veren 80 araç şu ana kadar dünyayı 24 kez dolanacak kadar mesafe kat etti. 2016 yılında pazarın yüzde 2 daralacağını tahmin ediyoruz. 2016'da otomotiv pazarının durumunu yurtiçinde ve küresel piyasalarda yaşanacak gelişmeler belirleyecek. Ancak bizim hedefimiz 950 bin civarında oluşacak bir pazarda yine yüzde 8 pay almak. Araç kiralama tarafında 7 bin adet araçlık büyüme gerçekleştirerek, yüksek sezonda 47 bin adetlik araç parkına ulaşacağız.
“2016'da 22 bin araca ulaşacağız"
DR. BARBAROS ÇITMACI
Fleetcorp CEO'su
BUYUME YÜZDE 10'UN ÜZERİNDE: Fleetcorp olarak yüzde 8 pazar TÜRKİYE payı ile 3 binin üzerinde kurumsal müşterimize 20 bin araçlık filomuz ile hizmet veriyoruz. Athlon ve Renault Filo Kiralama ile olan başarılı iş ortaklığımız, 2016 yılında da güçlenerek devam edecek. Fleetcorp olarak hem yeni hem de mevcut müşterilerimizin ihtiyaçları için 9 bin 200 adet aracı kontratlama hedefimiz bulunuyor. Ayrıca yüzde 10'un üzerinde büyüme kaydederek, tamamı kira getirili 22 bin araçlık bir filoya ulaşacağız.
MÜŞTERİYE ÖZEL ÇÖZÜM: Müşteri ihtiyaçlarına üç farklı ürün paketi ile araç sayısı sınırlaması olmadan 12 aydan 48 aya kadar çok kapsamlı bir kiralama hizmeti sunuyoruz. Kiralama hizmeti süresince, araçlarınızın yetkili servislerde orijinal parça kullanılarak bakım, onarım hizmetleri, zorunlu trafik sigortası ve plaka bazlı kasko poliçesi, lastik değişimi, yedek araç temini, 7/24 yol yardım desteği profesyonel yetkililer tarafından sağlanıyor. 2011 yılından itibaren sektördeki ilk mobil uygulamayı hayata geçirdiğimiz I-Fleet uygulaması üzerinden müşterilerimiz arıza, kaza, hırsızlık bildirimi, lastik talebi, anahtar işlemleri, ikame araç işlemleri ile ilgili taleplerini doğrudan iletebilirler.
PAZARA KATMA DEĞER: Öncelikli hedefimiz, uluslararası standartlarda sunduğumuz hizmet kalitemiz ile müşteri ilişkilerimizi başarılı bir şekilde yönetmek ve sektöre sunacağımız öncü ve yenilikçi yatırımlarla içinde bulunduğumuz operasyonel filo kiralama pazarına katma değer yaratmak. Bir diğer hedefimiz ise bugün hala satın alma yolu ile araç filolarını kuran şirketlere ulaşarak operasyonel kiralama hizmetinin avantajlarını sunmak ve istikrarlı bir şekilde filomuzu büyütmek olacak.