DOLAR
34,87
0,01%
DOLAR
EURO
36,68
0,16%
EURO
GRAM ALTIN
3011,10
-1,15%
GRAM ALTIN
BIST 100
10058,63
0,00%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

PMI ve PMI Ölçümü

PMI ve PMI Ölçümü

PMI (Purchasing Managers’ Index) Türkçe ismiyle Satın Alma Yöneticileri Endeksi, belirli bir sektörü oluşturan işletmelerdeki satın alma yöneticilerini inceleyen ekonomik bir göstergedir. Satın Alma Yöneticileri Endeksleri (PurchasingManagers’ Indices - PMI) gelişmiş ve ekonomik faaliyet koşullarının ölçümü konusunda gerek küresel piyasalar, gerekse ekonomi basını tarafından en yakından takip edilen göstergeler arasında yer almaktadır. Ekonomik faaliyet koşullarına ilişkin olarak ilgili ay içerisinde açıklanan ilk verilerden biri olması, resmi verilerden önce yayınlanması ve gerçekleşen verilerle gösterdiği korelasyon, PMI’lara önemli bir öncü gösterge niteliği kazandırmaktadır. Markit Economics tarafından oluşturulan Satın Alma Yöneticileri Endeksleri (PMI), 30’un üzerinde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkede imalat, hizmet, inşaat gibi sektörler için (sektör kapsamı ülkeden ülkeye değişmektedir), aylık raporlar biçiminde kamuoyuna açıklanmaktadır. Endekslerin hesaplanması için düzenlenen ankette, anket katılımcısı firmalara üretim, yeni siparişler, stok düzeyleri, istihdam, tedarikçi performansı ve fiyat trendleri gibi parametrelerin bir önceki dönemde hangi yönde geliştiği (artış/iyileşme ya da düşüş/kötüleşme) ve bir sonraki dönemde nasıl gelişmesinin beklendiği sorulmaktadır.

PMI NASIL ÖLÇÜLÜR?

Bu parametrelerin her biri için yayılma (diffusion) endeksleri hesaplanmakta ve bu endeksler kullanılarak PMI rakamına ulaşılmaktadır. PMI Endeksi aşağıdaki 5 ayrı endeksin ağırlıklandırılması yoluyla hesaplanan birleşik bir endeks olma özelliğini taşımaktadır. • Yeni Siparişler: %30 • Üretim: %25 • İstihdam: %20 • Tedarikçilerin Teslim Süresi: %15; • Girdi Stoku:%10

PMI VERİSİ NEDEN ÖNEMLİDİR?

Bir ülkenin ekonomik faaliyetlerinin mevcut durumunu ve gelecek dönemlere ilişkin beklentileri gösteren öncü göstergelerden biri olarak kabul edilen PMI, ülkelerin ekonomi yönetimleri ve merkez bankaları ile yatırımcılar ve iş insanları tarafından yakından takip edilen en önemli verilerden biridir. PMI’ların 50’den büyük olması önceki aya kıyasla bir iyileşmeye ya da artışa işaret ederken 50’den küçük rakamlar önceki aya göre kötüleşme ya da düşüş olarak değerlendirilmektedir. Endeksler, esas alınan ekonomi ya da sektörün faaliyet koşullarındaki değişimin nicel büyüklüğünü değil, yönünü göstermesi açısından bir eğilim göstergesi özelliği taşımaktadır.

TÜRKİYE PMI

İstanbul Sanayi Odası, Satın Alma Yöneticileri Endeksi-PMI’ın ülkemizde hesaplanması ve her ay sanayicilerimiz ve ekonomi kamuoyuyla paylaşılması konusunda, Markit Economics ile bir iş birliğine imza atmıştır. 1 Eylül 2015 tarihinden itibaren “İstanbul Sanayi Odası Türkiye-PMI İmalat Sanayi Raporu” İstanbul Sanayi Odası çatısı altında açıklanmaya başlanmıştır. Yine bu iş birliği kapsamında, imalat sanayi altında faaliyet gösteren 10 alt sektör grubunun faaliyet koşulları ölçülmekte ve sonuçlar “İSO Türkiye Sektörel PMI” raporu ile Nisan 2020'den itibaren her ay kamuoyuyla paylaşılmaktadır.