Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla
Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

Dünyanın ayakkabısı Türkiye’den gidecek

16 Haziran 2022
Dünyanın ayakkabısı Türkiye’den gidecek
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Ayakkabı sektörü yurtdışı atılımında hedef büyüttü. 2022 yılını 500 milyon çift üretim ve 1,3 milyar dolarlık ihracatla kapatmayı planlayan sektör, 2023'te ise 600 milyon çift üretim ve 1,7 milyar dolarlık ihracat hedefi koydu. Şirketler de bu hedef dahilinde yatırımlarım yapıyor.

12 – 25 Haziran 2022 tarihli sayıdan

Yıllık 500 milyon çiftle dünyanın önemli üreticileri arasında yer alan Türkiye'de ayakkabı sanayi hem üretimde hem ihracatta atağa kalkmaya hazırlanıyor. Dünyada pandeminin ardından değişen üretim trendleri ayakkabı sektörünün büyümesine hız kattı.

Özellikle global perakendecilerin hızlı tedarik talebi ve Çin'den ürün getirme konusunda yaşadığı sorunlar nedeniyle şirketler üretimde Türkiye'yi tercih etmeye başladı. 550 milyon çift üretim kapasitesi ile 6 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olan Türkiye ayakkabı sektörü 1 milyar doların üzerinde ihracat yapıyor.

12 – 25 Haziran 2022 tarihli sayıdan

2022 yılı sonunda ayakkabı ve yan sanayi sektöründe yüzde 30 büyüme bekleniyor. Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Sait Salıcı, "İç pazarda dinamiklerimiz çok yüksek ihracat ve yurtdışında yeni pazarlara paralel olarak yukarı yönlü büyüme bekliyoruz" diyor.

2022'yi 500 milyon çift üretim, 1,3 milyar dolar ihracatla kapatmayı hedefleyen sektör, 2023 yılında ise 600 milyon çift üretim, 1,7 milyar dolarlık ihracat hedefliyor.

YENİ PAZAR ARAYIŞLARI


Salıcı, "Yeni ticaret pazarlarının geliştirilmesine önem veriyoruz. Özellikle Polonya, Arnavutluk, Slo-vakya, Çek Cumhuriyeti, Latin Amerika ve Afrika gibi hedef pazarlara yönelik B2B ikili görüşmeler organize edeceğiz. Ayrıca bu ülkelerin ticaret ataşelikleri ile de görüşmelerimize devam ediyoruz" diyor.

Pazardaki bu dinamik büyüme şirketleri de yatırıma teşvik ediyor. Üretim tarafında yatırımlar devam ederken perakendeciler de yeni mağazalarla hem yurtiçinde hem yurtdışında büyüyor.

Yurtiçinde 88, yurtdışında 16 olmak üzere toplam 104 mağazası olan Derimod, bu yıl yurtiçinde dört, yurtdışında da beş mağaza açmayı planlıyor.

Yurtdışındaki mağaza sayısının 2023 sonunda 25'e çıkartılması planlanıyor. Pandeminin ilk yılı olan 2020'yi 450 milyon TL ciro ile tamamlayan şirket, 2021'de 720 milyon TL'lik büyüklüğe ulaştı.

Bu yılın ilk dört ayında hedefinin üzerinde satış rakamlarını yakalayan şirket, 1,3 milyar TL olan ciro hedefini, 1,5 milyar TL olarak revize etti. Şirket satışlarını bu yıl 2,3 milyona, 2023'te 2,5 milyona çıkarmayı hedefliyor. Bu hedef doğrultusunda ürün çeşitliliğini artırıyor.

YENİ ÜRÜNLER


Derimod Başkan Yardımcısı Murat Zaim, "Bizde olmayan ama bizim koleksiyonlarımız ile eşleşebilecek dünya markalarını da yerli tasarımcıların ürünlerini de satacağız. Geox, Skechers gibi önemli dünya markalarını Derimod'da satmaya başladık.

İkinci olarak Derimod markası altında farklı ürün gruplarına gireceğiz. Seyahat ürünlerini de geliştirmek istiyoruz" diyor. Ayakkabıyı AB'ye pazarlamak için harekete geçen şirket, Almanya'da şirket açtı.

Eylül ayında Almanya'daki güçlü pazar yerleri ile başlayacaklarını belirten Zaim, ilerleyen süreçte kendi sitelerini açıp, department store'lara gireceklerini ve ardından mağazalar açacaklarını söylüyor.

1923 yılında kurulan Ayakkabı Dünyası'nın 2014 yılında Esas Holding ile gerçekleşen ortaklığı sonrasında mar-
kalaşma çalışmaları başladı ve pandemi sonrası dönemde de markalarımıza yatırım hız kazandı.

Yurtiçinde 42 mağazası olan Ayakkabı Dünyası, 2022 yılının sonuna kadar kendi markalarının ismini taşıyan üç mağaza açmayı planlıyor.

Ayakkabı Dünyası CEO'su Gürkan Ergenekon, "2023 yılı kendi markalarıyla büyüme yılımız olacak, 2022 sonuçları bize bu yatırımlarda yol gösterecek. 2023'den sonra ise kendi öz markalarımızla özellikle yabancı yatırımcı ortaklığıyla yurtdışı yatırımlarını da hedefliyoruz" diyor.

2021 yılını 253 milyon TL ciro ile kapatan şirket, 2022 yılını hedefinin yüzde 20 üstünde 500 milyon TL'ye yakın bir ciroyla kapatmayı hedefliyor. E-mağaza, şu an toplam cironun yüzde 15'ini oluşturuyor.

Pandemi süreciyle beraber kendi markaları Provoq, Eclipse ve Kiddo'ya odaklanan şirket, fırsatlar doğrultusunda, genç kuşağın ilgi gösterdiği yeni markaları ürün gamına eklemeyi planlıyor.

İHRACATTA HEDEFLER BÜYÜK


Hem üretim, hem ihracat hem de perakende tarafında faaliyet gösteren Desa'nın yurtiçinde toplamda 57, yurtdışında ise 20'nin üzerinde ülkede 180 noktada bulunuyor.

2023 yılında da gerek yurt içinde gerekse yurtdışında mağaza ve satış noktası sayısının artırılması için çalışmalar sürüyor.

2022 yılında 2021 yılına göre yüzde 130'ların üzerinde bir büyüme planlanıyor. Desa CEO'su Burak Celet, "İlk dört ayda yüzde 3'lük bir sapma ile ciro hedeflerimizi yakaladık.

Önümüzdeki dönemlerde de alışveriş iştahı aynı şekilde devam ederse hedeflerimizi yakalamayı ve yukarı yönlü revize etmeyi öngörüyoruz" diyor. Desa, üretim gücüyle özellikle ihracat kasını geliştirmeyi hedefliyor.

Eylül ayı itibarıyla Rusya'da 11 farklı lokasyonda shop into shop yöntemi ile ülkenin en güçlü ve yaygın department store'u ile iş birliğine başlayan şirket, bu çok katlı mağazalarda açacağı DESA noktalarıyla Rusya pazarındaki faaliyetlerine yeni bir ivme katacak.

Şirket, önümüzdeki dönemde de ihracatta ilk etapta 50 milyon dolar seviyelerini hedefliyor.

ÜÇ YENİ LİSANS ANLAŞMASI


Flo'nun 150'si yurtdışında olmak üzere 650'nin üzerinde mağazası var. Yıl sonuna kadar 102'si yurtdışında olmak üzere 154 mağaza açmayı hedefleyen şirket, 2023'te ise 300'ü yurtdışında olmak üzere toplam 800 mağaza sayısına ulaşmayı hedefliyor.

Flo CEO'su Burak Övünç, bu yıl global bir oyuncu olma yolunda stratejik avantaj ve çok güçlü bir ivme kazandıran üç yeni anlaşmaya imza attıklarını belirtiyor.

2019 yılında Türkiye lisans haklarını aldığı Nine West ile lisans iş birliğini Batı Avrupa'yı da içine alan 40'tan fazla ülkeye genişleten şirket, ikinci anlaşmayı ise performans ve sportif giyimin önemli markası Lotto ile gerçekleştirdi.

Bu markanın lisans hakkını 41 ülke için aldı. Övünç, son olarak da Reebok ile imzaladıkları lisans anlaşmasıyla; Türkiye ve yakın coğrafyadaki 12 ülke için markanın uzun dönemli lisans haklarını elde ettiklerini belirtiyor. 2023 yılında e-ihracat'la birlikte 250 milyon dolar ihracat gerçekleştirmeyi hedefliyor.

BERKE İÇTEN TÜRKİYE AYAKKABI SANAYİCİLERİ DERNEĞİ (TASD) BAŞKANI "PAZAR ÇEŞİTLİLİĞİ ÖNEMLİ"


"Rusya'ya ambargo uygulayan bazı ülkeler rotasını Türkiye'ye çevirdi. İhracatçı sektörlerden biri olarak dünyadaki fırsatları iyi değerlendirmeliyiz. Pazar çeşitliliği burada ön plana çıkıyor.

Bu konuya odaklanmalıyız. Bundan 10 yıl önce en fazla ihracat yaptığımız ülkeler sırasıyla Rusya, Ukrayna, Irak ve Suudi Arabistan iken, şimdi en fazla ihracat yaptığımız ülkeler Almanya, Rusya, İtalya ve İspanya oldu."

 
0

Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL