Franchising 100

Franchising 100

Ekonomideki daralmanın fazlasıyla hissedildiği bu dönemde doğru yatırım yapmak her zamankinden daha önemli hale geldi. Bu ortamda daha az riskli olarak görülen franchise sistemine ilgi artıyor. Gıdadan gayrimenkule, otomotivden eğitime pek çok farklı alanda yatırım fırsatı sunan 100 şirket 2019 sonuna kadar 2 bin 573 şube açmayı hedefliyor.

BURCU TUVAY                                     AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
btuvay@ekonomist.com.tr                asakarya@ekonomist.com.tr

Türkiye’de franchising, gıdadan gayrimenkule, otomotivden eğitime günden güne birçok sektörde büyüyen bir sistem. Farklı sektörlerden birçok farklı markanın franchise uygulamalarıyla daha da geliştiğini ve büyüdüğünü görüyoruz.

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.

Franchising sistemi, yatırımcıya, marka sahibinin yıllarca kurumsallaşmak için çalıştığı bilgi birikimini kullanarak, bulunduğu bölgede fırsat eşitliği yaratarak, düşük maliyetle iş sahibi olma fırsatını sağlıyor.

Franchising sisteminin bu kadar hızlı büyümesinin nedenleri arasında, sistem için gerekli sermaye tutarının düşük olmasını, girişimcinin motivasyonunu sağlamasını, sistemin standart olmasını, kabul görmüş bir marka ve kontrol mekanizması bulunmasını sayabiliriz.

Türkiye’deki zincir işletmelerin sayısı 3 bin 500’e ulaşırken, zincir işletmelere bağlı şube sayısı da 65 bini buldu. Master franchise vererek yurtdışına açılan 215 Türk markası bulunuyor. Bu rakamlar da gösteriyor ki Türk markaları artık sadece hizmet ihracatında önemli bir oyuncu değil ülke ekonomisinin kalkınması ve ülkemizin yurtdışında tanınması için de önemli bir aracı haline geldi.

2018 yılında franchising sektörünün büyüklüğü 43 milyar dolara ulaştı. Yine geçtiğimiz yıl franchise sektörünün istihdam sayısı ise 250 bin kişiyi aştı. 2019 yılında franchising ekosisteminin yarattığı büyüklüğün 50 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

KAHVECİLERİN YÜKSELİŞİ
Franchising sektörüne olan ilginin hızlı bir artış içinde olduğuna dikkat çeken UFRAD Başkanı Mustafa Aydın, yiyecek ve içecek sektöründe yoğunluğun olduğu ülkemizde son yıllarda özellikle kahve ve çay markalarının ilgi gördüğünü söylüyor.

Aydın, inşaat sektöründe 10 yılı aşkındır yaşanan yükselişe paralel olarak gayrimenkul sektörünün büyümesi ve yabancı yatırımcıların pazara girmesiyle gayrimenkul danışmanlığı alanında da franchise sistemine büyük bir ilgi olduğunun altını çiziyor.

Bu alanların dışında oto yıkama ve kuru temizleme gibi hizmet alanlarında, spor, eğlence ve eğitim sektöründe franchise alan yatırımcılar için büyük fırsatlar sunuluyor.

Mustafa Aydın, “Franchising sistemiyle faaliyet gösteren 20’nin üzerinde sektör var. Artık gıdadan gayrimenkul danışmanlığına, eğitimden otomotive, yönetim danışmanlığından temizlik hizmetlerine kadar birçok sektör markalaşarak franchise sistemiyle büyüyor” diyor.

GİRİŞİMCİ ADAYLARINA 4 ÖNERİ
1- Franchise şube açacak girişimciler özellikle lokasyon konusunu çok önemsemeli. Doğru lokasyonda doğru işi yapmak bu işin kilit noktalarından biri ve en önemlisi.
2- Bunun yanında kârlılığı iyi analiz etmeleri gerekiyor.
3- Yatırımcılar, “yatırım ne kadar zamanda geri döner, bu yatırımı karşılayacak bütçe mevcut mu?”gibi soru ve hesaplamaları mutlaka iyi yapmalılar.
4- Girişimcilerin franchise alacağı konseptin sürdürülebilir olması çok önemli, gerçekten yatırım yapmaya değer bir model olmalı.

ODAKTA UYGUN FİYAT VAR
Ekonomideki küçülme sinyalleri elbette franchise konseptlerine de yansıyor. Örneğin son dönemde pek çok sektörde olduğu gibi gıdada da uygun fiyatlı ürünler öne çıkıyor. Geçen yıl başlayan pide konseptlerinin sayısındaki artış da bunun göstergelerinden biri. Geçen yıl Pidem markasıyla HD Holding, Pideor markasıyla Aktaşlar pide işine girerken, Bay Döner de Pide by Pide markasıyla sektöre adım attı.

Uzmanlar girişimcilerin bu süreçte her zamankinden daha dikkatli olması gerektiğine dikkat çekiyor. Franchise Danışmanı Mehmet Dikbaş, bu konuda şu önerilerde bulunuyor: “Paranız az ise sağlam kapıya yaptığınız yatırımla riski tamamen siz alın.

Eğer paranız çok ise bir kısmını yatırmayın, riski bölüştürün. Her mücadele sonunda kazanç ve kayıplar çıkıyor. Bugün değer yargılarının kaybolduğu zor ve acımasız bir rekabetin içindeyiz. Teknolojiyi ve çevrenizi kullanmayı bilin.”

BÜYÜK FUAR EKİMDE
UFRAD’ın desteklediği “Bayim Olur Musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı” her yıl Türk ve dünya markalarını yurtiçi ve yurtdışı girişimcilerle bir araya getirmesi açısından önemli bir platform. Fuar, hem Türkiye pazarını hem de franchise vermek isteyen markaları etkin bir şekilde uluslararası girişimcilere tanıtıyor.

Bu noktada franchise vermek isteyen markalar, bu tür etkinliklerle çok sayıda yerli yabancı girişimcileri bir arada değerlendirerek, marka değerlerine ve büyüme stratejisine uygun hareket edebilecek girişimciler arasından seçim yapabiliyor.

Girişimciler açısından da yatırım yapılması düşünülen alanlarla ilgili fizibilite yapılması, dünyadaki iş trendlerinin görülmesi, yeni iş alanlarının keşfedilmesi konusunda büyük fırsatlar sunuluyor.

Franchise vermek isteyenle girişimcinin ikili görüşmeler yapması, birbirlerini tanımaları, işbirliği potansiyellerini görmeleri, iş ortaklığının temellerini ortaya atmaları açısından faydaları bulunuyor. Bu yıl fuar 10-13 Ekim tarihleri arasında CNR EXPO’da gerçekleşecek.

ALTERNATİFLER ARTIYOR
Mevcut ortamda daha az riskli olduğu için birçok markanın büyümek için franchise yöntemini tercih ettiğini söylemek mümkün. Bu anlamda girişimciler için çok sayıda alternatif ortaya çıkıyor ve birçok seçenek arasından seçim yapmak mümkün hale geliyor. Dolayısıyla girişimcilerin her işte olduğu gibi detaylı fizibilite ve pazar araştırması yapmaları şart.

Ayrıca yeni gelişen konseptlerin iyi araştırılması gerekiyor. Ekonominin dışında franchise sektörünü etkileyen pek çok farklı trend var. Bu noktada tüketici beklentilerindeki değişimi, teknolojiyi yakından takip etmek gerekiyor.

Uzmanlar, e-ticaret ve değişen tüketici alışkanlıkları nedeniyle perakende sektörünün sadece Türkiye’de değil tüm dünyada köklü bir değişim sürecinde olduğuna dikkat çekiyor.

Markaların gelecek için planları ve yatırımları girişimcileri doğrudan etkilerken, markanın girişimciye en büyük katkılarından biri de bilgi birikimi ve tüketici verileri. Bunu önemseyen, titizlikle toplayan ve detaylıca anlamlandırabilen markaların önümüzdeki dönemde daha da başarılı olması bekleniyor.

LİSTEDE KİMLER ÖNDE?
Bu yıl da her yıl olduğu gibi Franchise 100 listesiyle franchise sektörüne ışık tutmaya çalıştık. Listede Oses Gıda bu yıl da birinciliği korurken son dönemde hızlı büyümesiyle öne çıkan Yataş’ın listeye hızlı bir giriş yaptığını görüyoruz.

Yine listede gayrimenkul, kahve markaları ve mobilya şirketleri öne çıkarken tatlı ve pastane konseptleri de büyümesiyle dikkat çekiyor.

HD HOLDİNG
BEŞ YILDA 500 RESTORANA ULAŞACAK
HD Holding’ in hikayesi 1995 yılında Hakan De-mirağ’ın Ankara Çetin Emeç Bulvarı’ndaki bir iş merkezinin giriş katında ilk HD İskender restoranını açmasıyla başlıyor. Geleneksel ve lezzetli bir Türk yemeğini tüm ritüellerini de koruyarak herkesin ulaşabileceği şekilde sunma hedefiyle yola çıkan Demirağ, iskenderi AVM’lere taşıyarak markayı hızla büyütüyor. HD Holding bugün HD İskender, HD Döner, Pidem ve Pideko olmak üzere dört markayla hizmet veriyor.

Şirket, 200’ün üzerinde restoranıyla yılda 25 milyondan fazla misafir ağırlıyor. Her yıl 50’nin üzerinde restoran açılışı yaparak beş yılda 500 restorana ulaşmayı hedefleyen şirket, sadece Türkiye’de değil yurtdışında da yeni yatırımlar yapmayı planlıyor. Şirket, yeni hayata geçirdiği franchise sistemi sayesinde de birçok yeni lokasyonda yer almayı, farklı illerde istihdam sağlamayı ve yeni girişimciler için avantajlı franchise fırsatları sunmayı hedefliyor.

Şirketin franchise modeli tamamen ‘kazan-kazan’ stratejisiyle hazırlanmış durumda. Restoranların lokasyon seçiminden başlayarak açılışına kadar yapılan çalışmaları HD Holding yürütüyor. Açılış sonrasında ise kalite denetimleri, gizli müşteri denetimleriyle devam ediyor.

PASAPORT PİZZA
YERLİ MARKA OLARAK FARK YARATIYOR
İzmir kökenli bir marka olan Pasaport Pizza’nın temelleri 1998 yılında atıldı. Bir yıl sonra franchise sistemine yönelen marka hızlı bir büyüme sürecine girdi. Şirketin bugün 47 ilde 119 şubesi bulunuyor.

Özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine ilk yerli ulusal pizza markası olarak bayilik verilmesi markanın ülke geneline yayılımını hızlandırdı. Şirket, 2019 sonuna kadar 150 şubeye ulaşmayı hedefliyor. 2018 yılında ciroda yüzde 35’lik büyüme yakalayan şirket, 2019 ve 2020’yi atılım yılı olarak belirledi.

Dünya devleriyle rekabet eden Pasaporta Pizza, sektörde fark yaratmak için projeler geliştiriyor. Bu doğrultuda mevcut bayilerdekonsept değişiklikleri yapmayı planlayan şirket, pek çok markanın aksine ciro üzerinden herhangi bir pay almıyor.

Pasaport Pizza’nın franchise giriş bedeli 60 bin TL. Şirket öncelikli olarak Samsun, Eskişehir, Adana, Gaziantep veKonya’da büyümeyi hedefliyor. Ciddi bir ARGE çalışması yürüten şirket, yeni bir marka için de çalışmalar yapıyor.

1453 OSMANLI
YATIRIMCININ DİKKATİNİ ÇEKTİ
1453 Osmanlı, “Şehzadeler Kentinden Türkiye’ye” sloganıyla iki yıl önce Manisa’dan yolculuğuna başladı. Yerli sermayeyle kurulan, yüzde 100 Türk markası olan 1453 Osmanlı’nın yönetim kurulu başkanı Serdar Deniz’in 15 yıllık deneyimiyle kurulan markanın asıl hikayesi franchise sistemine geçişle başladı. Kısa sürede yatırımcıların dikkatini çeken 1453 Osmanlı şu ana kadar yurtiçinde 33, yurtdışında 13 şube anlaşması imzaladı. Franchise giriş bedeli 250 bin TL olan marka, royalty için yüzde 5, reklamfee için yüzde 2 pay alıyor.

Türkiye’de Bursa, Konya, Gaziantep, Antalya, Diyarbakır’da öncelikli olarak büyümeyi hedefliyor. Yurtdışında ise Dubai, Paris, Londra, Marakeş, Cenevre, Brüksel, Kuveyt, Katar, Suudi Arabistan, Berlin, Bahreyn ve Nijerya öne çıkıyor. 1453 Osmanlı’nın saray mutfağından ilham alan menüsü markayı farklı kılan şeylerin başında yer alıyor. Alışılagelmişin dışında olarak çoğu şubesinin içinde çocuk oyun alanına yer veren 1453 Osmanlı, ailelerin tercih ettiği markalar arasında yer alıyor.

ÖZNİL LOJİSTİK
20 YAŞINA GİRDİ
Türkiye’nin franchise taşımacılık markası olan Öznil Lojistik 20’nci yılında Köfteci Ramiz, Öz-süt, Kahve Diyarı, Kahve Durağı, Ora, Bolulu Hasan Usta ve Pizza Pizza gibi markalara hizmet veriyor. Şirket geçtiğimiz dönemde David People, Kahve Meydanı, Kahve Limanı, Walker Bros Coffee ve Keyfinn markalarını bünyesinde bulunduran FM Kahve’ye de hizmet vermeye başladı.

İzmir’den tüm teslimat noktalarına en fazla iki gün gibi kısa bir süre içerisinde teslimatlarını tamamlayabilen Öznil, franchise bayilerine doğru derecede ve hızlı teslimat prensibiyle hizmet verebilmek için önemli altyapı yatırımları yapıyor. Öznil Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Özkan Yılmaz, “Tamamı özmal olan araçlarımızı iki yıldan daha kısa bir süre içerisinde yenileyerek Türkiye’nin en genç ve en yeni filosuna sahip olduk.

Buna ek olarak, araçlarımızda sektörün lider markası soğutucular ve en iyi donanımlar kullanılıyor” diyor. Doğru ve kaliteli hizmet vermek için yeniliklere tamamen açık olduklarını belirten Yılmaz, bünyelerinde üç yıldan fazladır kadın tır sürücüsü bulunduğunu da belirtiyor. Ayrıca şirket çift rejimli araçlarıyla ürünlerin farklı ısı ve bağıl nem ortamlarında taşınması hizmetinin haricinde farklı hizmetler de veriyor.

Yılmaz, müşterilerinin ürünlerini başta İzmir merkez depoları olmak üzere dokuz soğuk hava deposunda muhafaza ettiklerini söylüyor. Depolarında stokladıkları ürünleri franchise bayilerinin siparişlerine göre hazırlayarak depo sevkiyat yönetimi hizmeti de verdiklerini belirtiyor.

LITTLE CAESARS TÜRKİYE
2019’DA HIZLI BÜYÜYECEK
ABD’li Little Caesars, halihazırda 65’i İstanbul’da olmak üzere 12 ilde toplam 91 şubeyle hizmet veriyor. Yurtiçinde yeni yatırımcılarla büyüme hızını artırmayı hedefleyen şirket, 2019’da 15 yeni şube açmayı planlıyor. 2018’de ekonomideki tüm dalgalanmalara karşın şirket yılı yüzde 24 büyümeyle kapattı.

Little Caesars Türkiye  Genel Müdürü Banu Güney Arıduru, yıl ortasındaki kur dalgalanmalarından ve ekonomik belirsizliklerden olumsuz etkilenmeyerek hedeflerini tutturduklarını söylüyor. Arıduru, “2019 daha da iddialı olduğumuz bir yıl olacak. Yeni konseptimiz ve büyüme hamlelerimizle daha çok noktada varlık göstereceğiz” diyor. Şirket bu yıla farklı bir konseptle başladı. Little Caesars’ın sevilen ikonu Sezar’ı kutudan çıkardı ve “Yetiş Sezar” konseptiyle yıla giriş yaptı.

Şirket 2019’da satış anlamında yüzde 25 büyüme hedefliyor. 2018 yılında kurumsal dijital altyapıya odaklanan şirket, tüm dijital yatırımları için 2 milyon TL’nin üzerinde harcama yaptı. Marka, teknolojik altyapısını güçlendirerek dijital dönüşümünü tamamladı. Pazarlamada dijitale ağırlık verildi ve pazarlama bütçesinin yüzde 60’ını dijital reklam yatırımları oluşturdu. Banu Güney Arıduru, bu bakış açısının 2019’da da devam edeceğini söylüyor.

TAB GIDA
ANAHTAR TESLİM FIRSATLAR
TAB Gıda, bünyesindeki Burger King, Arby’s, Popeyes, Sbarro ve kendi kurduğu Usta Dönerci markalarına yatırım yapmak isteyen girişimcilere avantajlı anahtar teslimi işletme fırsatı sunuyor. TAB Gıda, dünyaca ünlü markalara yatırım yapmak isteyen yatırımcılara, tedarik zinciri yönetimi, operasyonel ve pazarlama tecrübesinin yanı sıra satın alma gücünden faydalanma imkanı sağlıyor.

TAB Gıda Finans ve Franchise Yatırımlardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Özgür Çetinkaya, yatırımcılara sundukları avantajlı franchise fırsatlarıyle sektöre yön vermeye devam ettiklerini ifade ediyor. Bugün Burger King’in Türkiye’de faaliyet gösteren 650’den fazla restoranı içinde 250’den fazla restoranı franchise olarak hizmet veriyor. Çetinkaya, “Burger King’in yanı sıra 80’e yakın Sbarro, 200’ü aşkın Popeyes, 70’den fazla Arby’s ve 150’ye yakın Usta Dönerci restoranı ile kaliteden ödün

GYMBOREE
ÇOCUKLARA ÖZEL EĞİTİM MARKASI
Her yıl 1,2 milyon bebeğin dünyaya geldiği Türkiye’de bebek ve çocuklara yönelik girişimler büyük ilgi görüyor. Hatta son dönemde yabancı markalar da Türkiye pazarına girmeye başladı. Bunlardan biri de ebeveyn-çocuk interaktif eğitim programları alanında hizmet veren Gymboree Play & Music oldu. Merkezi ABD’de bulunan şirketin dünya genelinde 40 ayrı ülkede 550’nin üzerinde merkezi var.

Dünyada franchising işletim sistemiyle büyüyen şirket, 1976 yılında Joan Barnes tarafından kuruldu. Şirketin Türkiye macerası ise 2006 yılında başladı. Türkiye’deki ilk merkezini İstanbul Levent’te aşirket ardından İstanbul’da Erenköy, Yeşilköy, Ataşehir, İstinye, Ankara’da Gaziosmanpaşa, Adana, İzmir ve Kayseri’de şubeler açtı.

0-5 yaş arası çocuklara uygun aktiviteler yoluyla fiziksel, duygusal ve sosyal yeteneklerini geliştirmelerinde aileleri desteklemeyi hedefleyen Gymboree Play&Music, franchise sistemiyle Türkiye’ye yayılmayı hedefliyor. Halihazırda markanın 11 şubesi bulunuyor. Şirketin franchise giriş bedeli 20 bin dolar. Royalty olarak cirodan yüzde 8 talep ediliyor. Gymboree’un kurumsal hizmetleri de bulunuyor.

KOMŞUFIRIN
ANADOLU’YA AÇILACAK
Mahalle fırıncılığının tazeliğini, sıcaklığını, güler yüzünü, kaliteli ve lezzetli ürünleriyle birleştiren Komşufırın, 13 yıllık tecrübesini paylaşmaya hazırlanıyor. Tüketicilere günün her saati arzu ettikleri unlu mamulleri ve 40’a varan ekmek çeşidini sunabilmek için oluşturduğu üçüncü nesil fırıncılık kavramını İstanbul’da yaymak ve şehir dışına taşımak isteyen şirket, bu kapsamda yeni bir büyüme hamlesi başlattı.

İstanbul’da 50 şubeyle hizmet veren Komşufırın’ın İstanbul dışında İzmir ve Çeşme’de de şubeleri bulunuyor. Komşufırın’ın lezzetlerini Anadolu’ya da götürmenin zamanının geldiğini belirten Komşufırın Genel Müdür Cem Erkişi, “Komşufırın olarak yeni bir büyüme hamlesi başlatarak, bu alandaki 13 yıllık tecrübelerimizi ve başarılarımızı Anadolu’nun her iline götürmeye karar verdik” diyor.

Franchise modeline katılmak isteyen girişimciler 600 bin TL’den başlayan tutarlarla yatırım yapabiliyor. Yatırımın geri dönüş süresi ise üç yıl olarak hesaplanıyor.

TURYAP
YENİ BİR OLUŞUM SÜRECİNDE
1985 yılında Azmi Sarıbay tarafından kurulan TURYAP, Türkiye’de gayrimenkul sektörünün önemli oyuncularından biri. Şirket, ikinci el emlak pazarlamanın dışında müzayede, proje satışları, TOKİ satışları, yurtdışı konut pazarlama gibi farklı alanlarda da uzmanlaşmış durumda. Şirket 2019’da Türkiye’de mevcut sayıyı korurken yurtdışında atak yapmayı hedefliyor. Bu yıl Avrupa’da en az 10 temsilcilik verilmesi planlanıyor.

Turyap Franchise Genel Müdür Yardımcısı Oğuz Yarsoy, yurtiçinde asıl hedeflerinin yeni bir sistem ve oluşumla 2020 yılında atağa geçmek olduğunu söylüyor. Şirketin halihazırda 285 civarında temsilciliği bulunuyor. 2019 yılı hedefi ise bu rakamı 300’e çıkarmak. Oğuz Yarsoy, sektörde en büyük farklarının temsilciliklerin gelirinden ufak bir aylık sabit rakam dışında herhangi bir pay almamaları olduğunu söylüyor.

Yarsoy, “Buna karşın piyasadan yüksek kârlı işleri bulup havuza getirerek temsilciliklerimizin bu havuzdan kazanç sağlama imkanlarını ortaya koyuyoruz. Rakiplerimiz kendi franchise ofislerine sadece eğitim desteği verip onları sahada tamamen kendi becerilerine bırakırken bizler masaya iş getirip birlikte satıp birlikte kazanıyoruz” diyor.

Geçtiğimiz yıl kurulan TURYAP Teknoloji Merkezi’nin tamamlamış olduğu çalışmalarla web sitesinin arka planında sağlanan Inranet ve CRM sistemleriyle artık temsilciler ve gayrimenkul danışmanları ofislerine hiç gitmeden bile tüm pazarlama ve CRM faaliyetlerini cep telefonlarıyla halledebilecek duruma gelmiş durumda.

TAVUK DÜNYASI
YEME-İÇMEDE YENİ KULVAR OLUŞTURDU
2011 yılında kurulan Tavuk Dünyası, bugün 180’nin üzerinde restoranıyla tavuk ağırlıklı menülerini tüketicilerle buluşturuyor. Kurulduğu günden bu yana tüketicilere alışılmışın dışında bir konsept sunan Tavuk Dünyası, Türkiye’de yeme-içme sektöründe yeni bir kulvar oluşturdu. Üretim merkezi Şekerpınar’da bulunan şirket, franchising modeliyle büyüyor.

Halihazırda Tavuk Dünyası’nın 45 ilde 184 noktada şubesi bulunuyor. Bunların 159’u franchise şube olarak faaliyet gösteriyor. Şirket, 2019 yılı sonuna kadar toplamda 50 restoran açmayı hedefliyor. Tavuk Dünyası CEO’su Volkan Mumcu, bunların 40’ının franchise olacağını söylüyor Franchise giriş bedeli olarak 300 bin TL + KDV talep ediliyor. Tavuk Dünyası’nın bir restoranı için ortalama yatırım maliyeti ise 800 bin TL ile 1 milyon 250 bin TL arasında değişiyor. Royalty fee ve reklam katkı bedeli olarak yüzde 5 ciro primi alınıyor.

Şirket, İstanbul, İzmir, Ankara, Trabzon ve Antalya başta olmak üzere şubesinin bulunmadığı
iller de dahil Türkiye’nin her iline açılmayı hedefliyor. Tavuk Dünyası, menülerini dünyanın farklı mutfaklarından aldığı ilhamla kendi AR-GE mutfağında, özgün marinasyon yöntemi ve dünya lezzetlerini taşıyan gizli reçetelerle hazırlıyor.

CARL’S JR
HAMBURGER PAZARINDA FARKLI BİR KONSEPT
Amerika merkezli hamburger zinciri Carl’s Jr’nin dünyada 39 ülkede 3 bin 664 şubesi bulunuyor. 2011 yılında Türkiye pazarına giren marka, kendini pazardaki diğer markalardan ayrıştırarak ‘fast-casual’ bir hamburger zinciri olarak konumladı. Türkiye’de hamburger pazarında alışılagelmiş fast-food hizmet anlayışının üzerinde bir standart sunduklarını söyleyen Carl’s Jr Genel Müdürü Kaan Karaali, “Bu konsept ile markamızın servis mantığı ve kalitesi açısından Türk pazarına çok uygun olacağını düşündük.

Malum, Türk kültüründe ikram ve misafirperverlik çok önemlidir. Ürün kalitesi, masaya servis, sınırsız içecek, limitsiz ve ücretsiz sos gibi hizmetlerimiz Türk tüketicisi tarafından hızla benimsenmiştir” diyor. Şirketin halihazırda İstanbul, Ankara ve Antalya’da olmak üzere 22 restoranı bulunuyor.

Bunlardan 13’ü ise franchise olarak hizmet veriyor. Şirket 2019 sonuna kadar 27 restorana çıkmayı hedefliyor. Carl’s Jr şubesi olmak isteyen işletmecilerin girişimci olması, yüksek müşteri memnuniyetini hedeflemesi, restorancılık deneyimine sahip olması isteniyor.

Ayrıca yatırımcı ve işletmeci olabilmek için gerekli mali kaynaklara sahip olmasına özen gösteriliyor. Karaali, “Markamız, bulunduğu segmentte rakiplerinden farklı olarak büyük yatırım avantajlarıyla yatırımcıyla buluşuyor. Mevcut yatırımcılarımız bunu görmüş, markayı sahiplenmiş ve Carl’s Jr’ın büyüme potansiyeline inanmış insanlar” diyor.

TARKAN ANDER JONES LANG LASALLE (JLL) TÜRKİYE YÖN. KR. ÜYESİ
“MALİYETİ DÜŞÜK KONSEPTLERE ODAKLANIN”
“Franchise özelinde yatırımcıların bu yıl yatırım maliyeti düşük konseptlere yönelmesini öneriyorum. Bir tane büyük bir mağaza açmaktansa birçok alanda küçük alanlı konseptleri tercih etmelerini tavsiye ederim.

Şu anda pazarda en çok ihtiyaç duyulan konseptler aksesuar ve hediyelik eşya gibi yatırım maliyeti daha düşük girişimler. Stok maliyeti daha düşük olan, kâr marjı yüksek ürünlerin yer aldığı markalar incelenmeli.

Özetle 2019 için ana fikir, küçük metrekare, düşük kira, az stok maliyeti ve yüksek kârlılık olmalı. Franchise sistemi geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi bu yıl da şüphesiz büyümesini sürdürecektir. Buradaki önemli husus makro ekonomik koşullara göre hareket etmek.

Bunu hem franchise zinciri açısından hem de girişimci açısından düşünmek gerekir. 2019 perakende sektörü için ‘optimizasyon’ yılı olacak. Bu bağlamda franchise sistemi için de aynı durum geçerli. Temkinli ancak emin adımlarla yürümek en doğru yol olacaktır.”

TUĞRA GÖNDEN CUSHMAN & WAKEFIELD YÖNETİCİ
“EĞİTİM VE DENEYİM ÖNE ÇIKACAK”
“Dünyada ve Türkiye’de yeni olsa da 21’inci yüzyıl eğitim sisteminin temel fikirlerinden biri olan ‘edutainment’ bir başka deyişle eğlendirerek eğitim konseptlerini çocuk ve aile odaklı oluşumlar olduğu için önemsiyorum.

Diğer taraftan yeme- içme kategorisinde özellikle yurtdışında deneyim merkezli atölye olarak adlandırılan ‘eatertainment’ konseptlerinin de başarılı şekilde büyüdüklerini görüyoruz.

AVM’lerdeki eğlence alanları artarken eğlence konseptli geliştirilen projelerin de arttığına yakın zamanda tanıklık edeceğiz. İş yapmak isteyen girişimciler içinse en kritik nokta AVM seçimlerinde konsepte uygun hedef kitlenin olmasına dikkat edilmesi. Diğer taraftan ilk yatırım maliyetlerinin yanı sıra kira ve işletme maliyetleri de belirleyici nitelik taşıyor.”

AYCAN HELVACIOGLU FRANCHISE COMPANY ORTAĞI
“YENİ NESİL İŞ FİKİRLERİ ARTACAK’
“Bu yıl gıda ve hizmet başta olmak üzere offline ve online’da birlikte katma değer yaratacak konseptler ön plana çıkacak. Özellikle yaz sezonunun açılmasıyla kıyı bölgelerinde iş yapabilecek konseptler ön planda olacak. Kafe, tatlı, kuru temizleme, özel temizlik hizmetleri bunlara örnek olarak gösterilebilir.

Özellikle belirli dönemlerde markalar şubeleşme atağında birçok promosyon yapıyor. Promosyonlar sezon ve sektör durumuna göre değişiklik gösterebiliyor. Franchise bedeli talep etmeyen sektör genelde gıda gibi görünse de hizmet sektöründe de bu durumu gözlemliyoruz. Özellikle yeni nesil iş fikirlerinde hızlı büyüme adına artış olacağını söyleyebiliriz.”



İlgili Haberler
1 Yorum
  1. Servet Mart 03, at 17:46

    Merhaba arkadaşlar ben bu sayıyı satın almak istiyorum ama bulamıyorum lütfen yardımcı olur musunuz?

    Reply
Yorum yap