Ekonomist
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Ekonomist
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Anasayfa Girişim / Kobi

İletişim ve Etkileşimde Aristo’dan Günümüze-II

Geçen ayki sayıda başlamış olduğumuz konumuza bu ay da devam ediyoruz.

22 Mart 2020 | 19:02:53
Girişim / Kobi
A A
0
Son Güncellenme: 22 Mart 2020 | 19:03:40
İletişim ve Etkileşimde Aristo’dan Günümüze-II
Facebook ile paylaşTwitter ile paylaşWhatsApp ile Paylaş

Geçen sayımızda iletişim teknolojilerindeki heyecan verici gelişim ve dönüşümlerden bahsetmeye başlamıştık.

DR. IŞIL KESKİN ŞAHAN

Hatta iş yerlerinin iş odaklı (business oriented) kamusal alanlar sayılabileceğini ve bu kamusal alanlarda yaşanan iletişim süreçlerinin estetize edilmiş haliyle değil daha katılımcı, daha besleyici ve katkı sağlayıcı bir anlayışla güçlendirilmesinin gerekliliğine vurgu yapmıştık.

Günümüz dünyasında iletişim teknolojilerinin dur durak bilmeden yeniliklerle donatılması ve şirketlerin iş yapış biçimleri hızlandırıp kolaylaştırması takdire şayan.

Bu işin teknolojik boyutundaki yüzü. Bir diğer taraftan da işin insana ait insan odaklı yüzü var ki yıllardır süren ve asıl üzerinde daha fazlaca düşünülmesi gereken tarafı oluşturmakta. İşte asıl mesele burada yani “İletişim Becerileri Geliştirme” meselesinde…

Şirketlerin pek çoğu çalışanlarına ve yöneticilerine iletişim becerileri geliştirmeye odaklı yüzlerce eğitim aldırıyorlar. Beklenen sonuçlardan biri sihirli bir değneğin değmesi ve şirket içi çalışanlarının iletişim becerilerinin bir anda veya çok kısa bir süre içinde değişivermesi. Ne yazık ki bu tür beklentiler koskoca bir fantazmagoriden ibaret.

Temel alanı İletişim Bilimleri olan bir uzman olarak bu durumun daha derinden ele alınması görüşündeyim. Öncelikle insan ve insan kaynağının tabiatını iyi anlamak iletişim becerileri ve yetkinliklerinin geliştirilmesi açısından çok büyük bir öneme sahip.

Şirket içinde iletişimden kaynaklanan sorunların pek çoğu insanın doğası gereği taşıdığı niteliklerin göz ardı edilmesinden kaynaklanıyor. Peki, nasıl bir tabiata sahibiz? Bu sorunun cevabı çok uzun listelerle sıralanabilir.

Birkaç tanesine vurgu yapmak gerekirse şöyle özetlenebilir:

1. Unutmaya müsait

2. Uyum sağlayabilen

3. Öğrenen, gelişen

4. Var olma mücadesi veren, dolayısıyla korkuları olabilen

5. Çoğu zaman “konfor alanı”nda (comfort zone) yaşayan

İnsanın bu ve benzerleri doğal dünyasına ilişkin özellikleri üzerine derinlemesine düşünmeden iletişim süreçlerini gerçek anlamda yeterince iyileştirmemiz mümkün olamıyor. Evet, Aristo’dan hatta ilk uygarlıklara kadar geriye giden ve koskoca bir geçmişe sahip olan iletişim süreci basit kalıplarla, bir takım güzellemelerle veya formüllerle geliştirilecek bir süreç değil.

Şirketler, şirket içinde mutlaka bir “İletişim Kültürü” oluşturmalılar. Bu kültürün insanı odağına alan kapsayıcı bir duruşunun olması gerekiyor. Şirket içi iletişim kültüründe “çalışan- yani insan- üzerine çalışmak”, emek vermek gerekiyor. Peki, bu çalışmaları nereden başlatmak gerekir? sorusunu da duyar gibi oluyorum.

Yukarıda sıraladığımız insana özgü niteliklerin kökleri üzerinden çalışmaya başlanabilir. Burada temelde yatan prensip aslında insanın-yani çalışanların- genel çerçevede taşıdıkları zihin kodları ve kalıplarını anlayabilmek, daha da önemlisi bunları “anlamlandırabilmek” ten geçiyor.

Örneğin, şirket içinde bazı görev ve sorumlulukların yerine getirilmesi aşamasında atlamalar, unutmalar yaşanıyorsa, tekrar tekrar söylendiği halde yine unutma süreci devam ediyorsa bu durumun sebeplerinden birinin insan belleğinin işleyiş özelliği gereği olduğunu aklımızdan çıkarmamamız gerekiyor.

Kadın çalışanların zihin kodları bu anlamda daha linear yani bir düzlem üzerinde kronolojik çalışırken, erkek çalışanların zihin kodları aynı konuyla bağlantılı olarak sebep-sonuç ilişkisi kurarak çalışıyor. Tabi bu sadece bir genelleme, istisnalar her zaman olabiliyor. Önemli olan genel prensiplere vakıf olup onun üzerinde çalışmak ve istisnaları da değerlendirme sürecimize alıp, şirket içi iletişim kültürümüzü geliştirip beslemek.

Çalışanlar yaşam süreçleri içerisinde kendi zihinsel kalıplarını oluşturuyor. Bu kalıpların oluşumunda yetiştikleri çevre, ebeveyn ilişkileri, aldıkları eğitim, deneyimler hatta kendilerine ait olmayan başkalarının deneyimlerinin etkisi altında kalmak gibi birçok neden zihin kalıplarının oluşumuna ön ayak oluyor.

İş yaşamında zihin kalıpları iletişim süreçlerine kendi kabullerini ortaya koyarak yansıyor. Karşılaşılan bir olay, bir durum karşısında bu kabullerden hareketle “reaktif” bir yaklaşım izleniyor. Oysa, zihin kalıplarının kemikleşmiş ve keskinleşmiş etki alanını yumuşatmak adına şu bir-iki soruyu sorarak işe başlamakta fayda var: Karşılaşılan

duruma/olaya/tepkiye/reaksiyo na nasıl bir “anlam” yüklüyorum/yüklüyoruz? Bu durumun bendeki/bizdeki karşılığı ne? Emin olun, pek çok düğümün çözümü bu birkaç sorunun cevabını düşünmeye emek vermekle başlıyor. Şirket içinde bir kültürü oluşturmak emek ister, hele hele mevzu iletişim kültürü olunca, insan odaklı olunca, değişkenleri fazla olunca daha da fazla emek ister.

Zihnin yanılsama (illüzyon) oluşturma potansiyeli çok yüksek. Tüm sürece olumsuz ket vuran sebeplerden biri de burada saklı. İllüzyon hakikatin üzerini örtüyor. Böylece, şirket içi iletişim süreçlerinde “proaktif” düşünülmesi ve davranılması gerekirken tam tersi bizleri reaktif alana sıkı sıkıya bağlı kılıyor.

Biraz önce ne demiştik hatırlayalım; unutma potansiyelimiz var, iş hayatına ve yaşama dair var olma mücadesi veren bir doğamız bulunuyor üstüne üstlük çoğu zaman “konfor alanı”nda (comfort zone) yaşıyor ve gelişim alanına doğru yolculuk yapma cesaretini kendimizde bulamayabiliyoruz. Fakat yine hatırlayalım tabiatımızda öğrenmek, gelişmek ve süreçlere uyum sağlamak gibi müthiş gizemlerde var. Bunun avantajını sonuna kadar kullanmalıyız.

Önerim şirketlerin iletişim kültürünü oluşturmak için “şirket içi/kurumsal iletişim haritasını” oluşturmaya başlamaları yönünde oluyor.

Harita oluşumunda izlenmesi fayda sağlayabilecek yol haritasını da şu şekilde sıralayabilirim.

1. Şirket içinde kullanılan sözlü iletişim dilinin kodları ve kalıpları

2. Şirket içinde kullanılan yazışma dilinin kodları ve kalıpları

3. Çalışanların sözlü ve yazılı dil kodları

4. Kişilik özelliği temelli iletişim kodları vb.

Şirket içinde çalışanlarla ve çalışanlar arasında etkili iletişim kurmak, iletişim becerilerine katkı sağlamak yılmadan emek isteyen bir süreç. Sonuçları da zamana yayılan ve kümülatif olarak görülmeye başlanan bir niteliğe sahip. Yazının başında da belirttiğim gibi iletişim kalıplaşmış tekniklerle, bir takım güzellemelerle veya formüllerle geliştirilecek bir süreçten oluşmuyor.

Gelelim tekrar

Aristo’ya…Aristo’nun tanımıyla “pathos” işin içinde mutlaka olmalı çünkü, “duygudaşlık” şirketlerin iletişim ikliminin ve kültürünün oluşumunda kalıcı etkiyi sağlayan en önemli enstrüman.

Etiketler: Aristoiletişim teknolojileriKobi / Girişimşirket yönetimi
PaylaşımTweetGönder

Benzer Haberler

Yüksek fiyat hareketlerine karşı alınabilecek 5 önlem
Girişim / Kobi

Yüksek fiyat hareketlerine karşı alınabilecek 5 önlem

3 Mart 2021
Şirketlerde Suistimal
Girişim / Kobi

Şirketlerde Suistimal

2 Mart 2021
Müşteri Deneyimi
Girişim / Kobi

Müşteri Deneyimi

2 Mart 2021
Üç yıllık şirketini İngiliz YouGov’a sattı
Girişim / Kobi

Üç yıllık şirketini İngiliz YouGov’a sattı

1 Mart 2021
3 genç girişimci kurdu, şu an 400 araca hizmet veriyorlar… Yurtdışından da gelen var
Girişim / Kobi

3 genç girişimci kurdu, şu an 400 araca hizmet veriyorlar… Yurtdışından da gelen var

28 Şubat 2021
Verimli su kullanımı yatırımlarına hız veriyor
Girişim / Kobi

Verimli su kullanımı yatırımlarına hız veriyor

27 Şubat 2021

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Haftanın Öne Çıkanları

Borsa İstanbul’dan Turk İlaç açıklaması
Borsa

Borsa İstanbul’dan Turk İlaç açıklaması

3 Mart 2021

Turk İlaç'ta işlem tarihi belli oldu. Borsa İstanbul'dan yapılan açıklamada Turk İlaç paylarının 5 Mart tarihinden itibaren Yıldız Pazar'da işlem...

Daha fazla oku

Turizmde tehditler ve fırsatlar neler olacak?

Marmara’da halı sahaların açıldığı tek il: Çok sayıda telefon aldık

CHP’li Öztrak: Enflasyon harlanmaya devam ediyor

Ankara-Sivas YHT hattının açılış tarihi belli oldu

Satın almak için tıklayın

Abone olmak için tıklayın


Son Haberler

IMF’den Türkiye açıklaması

IMF: Merkez bankaları negatif faizi göz ardı etmemeli

3 Mart 2021
TCMB piyasaya yaklaşık 60 milyar lira verdi

Merkez Bankası’ndan ‘sıkı para politikası duruşu sürecek’ mesajı

3 Mart 2021
Küresel piyasalar yara sardı: Yeni haftada hangi veriler var?

3 Mart piyasalarda gün sonu: Yarın hangi veriler izlenecek?

3 Mart 2021
Kapalıçarşı’da altın kapanış fiyatları

Kapalıçarşı’da altın kapanış fiyatları

3 Mart 2021

Dünya Haberleri

1979’dan beri ilk kez kâr payı dağıtmayacak
Dünya

1979’dan beri ilk kez kâr payı dağıtmayacak

Almanya Merkez Bankası (Bundesbank), temerrüt ve faiz artışı riskleri nedeniyle 2020 yılı için kar payı dağıtmama kararı aldı. Bundesbank'tan yapılan...

3 Mart 2021
Amazon’dan logo değişikliği: Adolf Hitler’e benzetilmişti
Dünya

Amazon’dan logo değişikliği: Adolf Hitler’e benzetilmişti

Dünyanın en zengin iş insanı Jeff Bezos'un sahibi olduğu online alışveriş platformu Amazon, tepkiler üzerine mobil uygulamasındaki logosunu tekrar değiştirdi....

3 Mart 2021
Rusya’nın en büyük toprak sahibi eski Rusya Tarım Bakanı Tkaçev’in ailesi oldu
Dünya

Rusya’nın en büyük toprak sahibi eski Rusya Tarım Bakanı Tkaçev’in ailesi oldu

Türk tarım ürünlerine yaptırım uygulanmasına yönelik desteğiyle tanınan, eski Rusya Tarım Bakanı Alesksandr Tkaçev’in ailesine ait Agrokompleks şirketi, Rusya’daki en...

3 Mart 2021
Lastik devinden dünyada bir ilk: Şili’de kuracak
Dünya

Lastik devinden dünyada bir ilk: Şili’de kuracak

Michelin, kullanım ömrünü tamamlamış lastikleri geri dönüştürmek amacıyla Şili'de dünyanın ilk lastik geri dönüşüm tesisini kuruyor. Şirketten yapılan açıklamaya göre,...

3 Mart 2021

Ekonomist’i Cebinizde Taşıyın

 


Enerji

EPDK’dan akaryakıta gizli zam yapan şirketlere inceleme

EPDK’dan akaryakıta gizli zam yapan şirketlere inceleme

3 Mart 2021

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), haksız kar artışıyla akaryakıt fiyatlarına gizli zam yapan dağıtım şirketleri hakkında inceleme başlattı. EPDK'den yapılan...

AB elektrikli ürünlerin enerji sınıflarını yeniden belirledi

AB elektrikli ürünlerin enerji sınıflarını yeniden belirledi

1 Mart 2021

Avrupa Birliği (AB), çeşitli beyaz eşya ve elektrikli ürünlerin enerji tüketimlerini gösteren A, A+, A++ ve A+++ gibi enerji sınıflandırmasını...

Emlak

Ocakta konut satışında artış yaşanan tek bölge

Ocakta konut satışında artış yaşanan tek bölge

17 Şubat 2021

Gayrimenkul Borsası AŞ (GABORAS) Veri Direktörü Orhan Vatandaş, bu yıl ocak ayında konut satışında artış yaşanan tek bölgenin Doğu Anadolu...

2021’de konut fiyatları artacak

2021’de konut fiyatları artacak

16 Şubat 2021

Konut sektörü sıfır ve ikinci el kredi faizlerindeki düşüş ve ödemesiz dönem kampanyalarıyla geçen yılı rekorla kapattı. 2021'de ise sektörün...

Girişim / Kobi

Yüksek fiyat hareketlerine karşı alınabilecek 5 önlem

Yüksek fiyat hareketlerine karşı alınabilecek 5 önlem

3 Mart 2021

Türkiye'de sade vatandaş da, KOBİ'ler de, büyük ölçekli şirketler de son dönemde yaşanan fiyat artışlarından nasibini alıyor. Türk Lirası'nın yabancı...

Şirketlerde Suistimal

Şirketlerde Suistimal

2 Mart 2021

Yolsuzluk Algı Endeksi Raporu ve Çalışan Suistimalleri Raporu Ocak ayı sonunda, Uluslararası Şeffaflık Organizasyonumun (Transpar-ency International) 2020 yılı Yolsuzluk Algı...

  • ALTIN FİYATLARI
  • EKONOMİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  • KREDİ HESAPLAMA
  • ARŞİV
  • KÜNYE
  • YAYIN İLKELERİ
  • VERİ POLİTİKASI
  • İŞ DÜNYASI ABONELİK PAKETİ
  • ÇEREZ POLİTİKASI
  • ABONE OL
  • SATIN AL

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.

Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.