Bist 100
8994,12
2,13%
Bist 100
Dolar/TL
32,3302
0,1775%
Dolar/TL
Euro/TL
34,8638
-0,2207%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0784
-0,3912%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2280,45
0,1%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Tatlı sektöründe girişimciler aranıyor

21 Eylül 2016
Tatlı sektöründe girişimciler aranıyor
3090
20 milyar dolar büyüklüğe ulaştığı tahmin edilen tatlı sektörü, son yıllarda yem e-içme sektörü içerisinde en hızlı büyüyen segmentlerden biri oldu. Farklı konseptlerle Türkiye genelinde büyüyen tatlıcılar, 2017 yılı s onuna kadar 176 franchise şube daha açmayı planlıyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
‘Risk sermayesi düşük’ olarak ifade edilen tatlı sektöründe kâr marjının ise yüzde 300’e kadar çıkabildiği belirtiliyor. Toplam büyüklüğü 20 milyar dolara ulaşan tatlı sektörü, girişimcilerin yeni gözdesi oldu. Pasta ve tatlı grubu, yeme-içme sektörünün en hızlı büyüyen segmentlerinden biri.

Rakamlara baktığımızda da bunu görmek mümkün. Türkiye’de günlük ortalama 600 ton satışa konu olan baklava üretiliyor, tahmini üretici sayısı ise 30 bin civarında. 30 bine yakın pastanenin bulunduğu Türkiye’de sadece bu sektörde 450 bin kişi çalışıyor ve 400’den fazla makine ve ekipman üreticisi, tedarikçisi faaliyet gösteriyor.

Baklava segmetinde yıllık toplam cironun 4,5 milyar TL’ye ulaştığına dair veriler bulunmasına rağmen, baklavacılık küçük ölçekli işletmeler ve mahalle arası pastanelerde bile yapılan bir iş haline geldiği için net rakamları vermek çok mümkün değil. Yalnızca sütlü tatlı pazarının 1 milyar TL’ye ulaştığı tahmin ediliyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Birçok mark3089anın rekabet ettiği bu pazarda konsept yarışı da söz konusu. Çok değil 5-10 yıl öncesine kadar Türkiye’de rahat, konforlu ve belli bir standart kaliteyi yakalamış kafelerin sayısı son derece sınırlıydı.

Şimdi sadece büyükşehirlerde değil, Anadolu’nun il ve ilçelerinde de şık, konforlu ve zengin ürün çeşitleriyle müşterilerinin beğenisi kazanmış çok sayıda kafe görmeniz mümkün. Farklı konseptle-riyle rakiplerinin arasından sıyrılmaya çalışan markalar, franchising sistemiyle tüm Türkiye’de şubeleşiyor.

Tatlı sektöründeki franchise fırsatlarını sizler için araştırdık. Yaptığımız çalışmaya göre, bu sektördeki dokuz şirket 2017 sonuna kadar toplam 176 franchise şube açmayı planlıyor.

YARIM ASIRLIK MARKA
64 yıldır baklavacılıkla uğraşan, bu mesleği babadan oğula aktaran Gaziantepli Seyidoğlu, üç farklı konseptte franchise modeli sunuyor. Bunlar, tatlı ve kahvaltıya yönelik dükkanlardan oluşan Suğra, içerisinde geleneksel mutfak ve tatların bulunduğu Vusta, Türk ve dünya mutfağından geleneksel tatları içeren A’la. Şirket, Türkiye genelinde 30 mağazayla faaliyet gösteriyor.

Seyidoğlu İcra Kurulu Üyesi Tamer Dönerkaya, "Biz kazan-kazan esası olmayan işbirliklerine hiçbir zaman sıcak bakmıyoruz. Eğer bir noktada yatırımın geri dönüşünde sorun olacaksa açıklıkla karşı tarafa iletiyoruz. Genelde 3,5-4 yıl içerisinde yapılan yatırımın geri dönüşü olmasını ideal olarak kabul ediyoruz” diyor. Seyidoğlu’nda franchise bedeli 2016 yılı sonuna kadar 30 bin dolar olarak alınacak.

İZMİR’DEN YOLA ÇIKTI
1982 yılında İzmir Kemeraltı’nda 18 metrekarelik bir dükkânda ilk olarak keşkül, fırın sütlaç, karadut şerbeti ve karadut dondurması satarak işe başlayan Bolulu Hasan Usta, 1997 yılında İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölge-si’nde fabrikasını kurdu.

Fabrika aynı zamanda Türkiye’nin ilk tatlı fabrikası unvanına sahip. Bugün Türkiye genelinde 23 ilde 124, yurtdışında ise beş şubesi bulunuyor.

Bolulu Hasan Usta Yönetim Kurulu Üyesi Rıdvan Gürgönül, "Özellikle kapalı alanı minimum 120 m2, bahçe alanı minimum 40 m2 olan ve minimum 6 metre cepheye sahip cadde veya AVM mağazalarını tercih ediyoruz” diyor. Franchise giriş bedeli 30 bin dolar + KDV. Aylık tahmini ciro ise 110 bin TL ile 300 bin TL arasında bulunuyor.

DONDURMADAN TATLICILIĞA
Tatlı sektörünün önde gelen markalarından biri olan Mado, Kahramanmaraş’tan çıktı ve bugün hem ülke genelinde hem de yurtdışında mağazalaşan bir şirkete dönüştü. Şirket bugün altıncı kuşağa emanet.

Dondurmacılıkla işe başlayan Mado, menüsüne şerbetli tatlı, yaş pasta, unlu mamuller, sütlü tatlı, yemek çeşitleri, sıcak soğuk içecek çeşitlerini de ekledi. 325 mağazasıyla faaliyet gösteren şirket, 2017 yılında yurtiçinde 25-30, yurtdışında ise 15 mağaza açmayı planlıyor.

Mado Genel Koordinatörü Mehmet Yılmazoğlu, "Bir mağazanın yatırım maliyeti 1,5 milyon TL’yi buluyor. Yüzde
25 net kâr marjı sunuyoruz. Royalty bedeli almıyoruz. İşini benimsemiş, yatırım gücü olan kişilerle işbirliği yapmayı tercih ediyoruz” diye konuşuyor.

ANAHTAR TESLİM ŞUBE
EDEM Dondurma sektöre 1986 yılında Maraş dondurması ile giriş yaptı ve İzmir Bostanlı’da ilk şubesini açtı. İlerleyen dönemlerde dondurma çeşitlerine sütlü tatlıları da ekledi. Bunun yanı sıra menüye waffle’ı da dahil etti.

AVM stand konsepti, AVM dükkan konsepti ve cadde konseptiyle büyümeyi tercih eden marka, franchise şubelerini anahtar teslim olarak yapıyor. İstanbul, Ankara, Konya, Bursa, Eskişehir ve Kayseri’de yakın bir zamanda franchise şubeler açılacak.

Franchise için ayrıca turistik beldeler de düşünülüyor. Ortalama bir cadde konsepti franchise giriş bedeli dahil 90 bin TL civarında. Aylık ciro hedefi minimum 50 bin TL. Royalty bedeli talep edilmiyor.

KÂR MARJI YÜKSEK
Liberty Pancake, farklı bir tatlı girişim seçeneği sunuyor. Pancake’in yapıldığı pratik hazırlanan, paket servisi olan fast food istasyonları olarak tanımlanan bu iş modelinde üç farklı konsept sunuluyor. Bunlardan ilki pancake’in yapıldığı ekipmanları kapsıyor. İkincisinde ise ekipmanın yanı sıra tekerlekli elektrikli stand veriliyor. Bunun yanı sıra Liberty Pancake Mini Cafe de yine franchise konseptleri arasında yer alıyor.

Şirketin sahibi Murat Aslanoğlu, franchising için özellikle İstanbul ve Antalya’yı hedeflediklerini söylüyor. Franchise giriş bedeli alınmıyor. Toplam yatırım maliyeti konsepte göre 17 bin ile 47 bin TL arasında değişiyor. Bayiler için hedeflenen aylık ciro ise 10 bin TL. Kâr marjı yüzde 300 olarak ifade ediliyor ve royalty alınmıyor.

KADIN GİRİŞİMCİ KURDU
Choco Bons Waffle, kadın girişimci Banu Kurtaran tarafından 2008’de kurulan bir marka. Markanın içeriğini waffle, pancake, meyve ve dondurma kupları oluşturuyor. Yedi şubeyle faaliyet gösteren şirket, franchise vererek büyüyor.

Franchise giriş bedeli alınmıyor. Toplam yatırım maliyeti 30 bin ile 60 bin TL arasında değişiyor. Bayiler için aylık 25 bin ile 50 bin TL arasında ciro hedefleniyor. Kâr marjı ise yüzde 30-40 arasında. Royalty bedeli olarak ise sadece waffle cirosu üzerinden yüzde 5 alınıyor.
0


  • ALTIN GRAM - TL 2280,45 0,1%
  • ALTIN ONS 2193,93 -0,04%
  • BIST 100 8994,12 2,13%
  • DOLAR/JAPON YENI 151,459 0,087%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,36078 0,30073%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,47 0,1533%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,3302 0,1775%
  • EURO/DOLAR 1,0784 -0,3912%
  • EURO/TURK LIRASI 34,8638 -0,2207%
  • STERLIN/DOLAR 1,25968 -0,27116%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL