Sağlık sektöründe çeyrek asrı geride bırakan Memorial Sağlık Grubu, yeni yatırımlarla hastane zincirini büyütüyor. 150 milyon dolarlık yatırımla Memorial Göztepe Hastanesi’ni devreye alan grup, önümüzdeki beş yılda sekiz hastane daha açarak yurt içinde 20 hastaneli bir zincire ulaşmayı planlıyor.
Ekonomist’in 28 Eylül - 11 Ekim 2025 tarihli sayısından
İki yıl önce yeni bir hikaye başlatmak üzere Memorial Sağlık Grubu’na CEO’luk koltuğuna oturan Bora Uludüz, dijitalleşme adımlarının ardından Göztepe Hastanesi ile kapasiteyi daha da artıracaklarını söylüyor. 300 yataklı Memorial Göztepe Hastanesi’nin ardından yeni adresin Esenyurt olacağını kaydeden Bora Uludüz, 19 milyar TL cirolu grubun 2030 yılına kadar dolar bazlı iki kat büyümesini öngördüklerini söylüyor.
“Yapay zeka ve hekim birlikte çalışmalı”
“Sağlık sektöründe yapay zeka destekleyici unsur olmaya devam edecek. Teknoloji ve insan sıcaklığının birleşimi sağlık hizmetinde önemli. Bir makinenin karşısına geçip de sağlık durumunuzu ondan dinlemek istemezsiniz. İyi bir iletişim, teşvik, motivasyon ve inandırıcılık önemli. Hekime ve hemşireye her zaman ihtiyaç olacaktır. Yapay zeka öncesi veri içeriğiniz de temiz olacak. Burada sağlıklı bir veri tabanı kurmak önemli. Biz son iki yılda bu temeli sağlamlaştırdık. Mesela radyoloji alanında yapay zekanın üstünlükleri var. Klinik bulguda kaliteyi artırmak için yapay zeka desteği anlamlı. Bizde bu alanda sistemimizi güçlendirdik.”
İki yıl önce göreve geldiğinizden bu yana grupta hangi adımları attınız?
Buraya geliş amacım bir dönüşüm hikayesini tetiklemekti. Görevi devralmamla birlikte insan kaynakları, yönetim yaklaşımı, teknoloji ve dijitalleşme alanlarında kapsamlı bir yenilenme süreci başlattık. Liderlik kadromuzu yeniden yapılandırdık, sektörel tecrübeyle modern yönetim anlayışını harmanladık. Teknoloji tarafında veri ve analitiğe yoğun yatırım yaptık, yapay zeka uygulamaları çok daha fazla hayatımıza girmeye başladı. Bu sürecin ardından yeni yatırımları da devreye almaya başladık. Bildiğiniz gibi Temmuz ayında Bodrum’da bir hastane açtık. Bölgede rekabetin ve dolayısıyla hastalara sunulan hizmet kalitesinin artması için önemli bir adım olduğuna inanıyoruz.
Şu an da yeni bir hastane yatırımı gündemde mi?
Sırada Göztepe Hastanesi var. Yatırım süreci tamamlandı ve Ekim ayında hasta kabulüne başlayacağız. E-5 üzerinde konumlanan ve grubun en büyük hastanesi olan Göztepe, 80 bin metrekare kapalı alana sahip ve 300’den fazla yatak kapasitesine ulaşacak.
Şu an yılda yaklaşık 3 milyon hastaya hizmet sunuyoruz. Göztepe’nin katkısıyla bu sayının önemli ölçüde artacağını öngörüyoruz. Bu yatırımın grubumuzun finansal büyüklüğünü yaklaşık yüzde 20-25 yukarı taşıyacağını düşünüyoruz.
Hastanenin yatırım tutarı nedir?
Bu yatırımı yaklaşık 150 milyon dolarlık bir kaynakla hayata geçirdik. Bu ölçekte bir yatırımın geri dönüşü 6-8 yılı buluyor. Yönetim Kurulumuzun kararlı tutumu sayesinde bu büyük yatırımı hayata geçirdik. Böylece Türkiye’de 12’nci hastanemizi açmış olacağız. Grup olarak ayrıca Romanya’da bir hastanemiz var, geçtiğimiz ay yine Bükreş’te olmak üzere bir de tıp merkezi açtık.
Yurt dışında da hastane zincirini büyütmek üzere yeni girişimleriniz var mı?
Grubumuz yurt dışında Türkiye’nin yakın çevresine yönelmiş durumda. Bu noktada Romanya bizim için iyi bir başlangıç oldu. Türkiye’nin yakın çevresinden başlayarak büyüme yolculuğunu sürdürmeyi tercih ettik. Romanya o yüzden iyi bir adres oldu. Önümüzdeki dönemde de iyi fırsatları takip ediyor olacağız.
Büyüme stratejimizde Türkiye’nin yakın çevresi öncelikli. Önümüzdeki dönemde Avrupa ülkeleri ve fırsat çıkarsa Ortadoğu gündemimizde olacak. Ancak her ülkenin farklı mevzuatı ve sigorta dinamikleri olduğu için doğru zamanda doğru fırsatlara odaklanmayı planlıyoruz. 2026 itibarıyla yurt dışı açılımımız daha da hız kazanacak.
Türkiye’de de büyümemiz sürecek. İstanbul’da Esenyurt’ta yeni bir projemiz için adım attık, başka projelerimiz olgunlaşıyor. Anadolu’da da devam eden görüşmelerimiz var.
Grubun cirosu nedir? Önümüzdeki beş yılda büyüme hedefiniz nedir?
Grup olarak geçen yılı 19 milyar TL ciro ile kapattık. Bu yıl da yüzde 45-50 civarında bir büyüme sağlayacağız. Önümüzdeki yılda yine enflasyonun üzerinde büyüme öngörüyoruz. Göztepe hastanesinin eklenmesiyle büyüyen kapasitemiz iş hacmine de yansıyacaktır. Amacımız yeni yatırımlarla 2030 yılına kadar dolar bazında grubumuzu iki katına çıkarmak. Bunu da yurt içi ve yurt dışı girişimlerimizle elde etmek istiyoruz. 2030 yılında 18-20 hastaneli bir zincire dönüşmek istiyoruz. Bu noktada yeni yatırımlar, yeni işbirlikleri ve satın almalar olabilir. Öte yandan ciromuzun dörtte biri sağlık turizminden geliyor, hedefimiz bu oranı da artırmak.
Mevcut durumda ekonomik koşullar çok iyi gitmiyor ama özel sağlık sigortalı kişi sayısında ve hizmetinde durum nedir?
Özel sağlık sigortası uzun süredir doygunluk seviyesinde, poliçe sayısı artmıyor. Buna karşılık tamamlayıcı sağlık sigortası hızla büyüyor. Sektör beklentisi 8–9 milyon poliçeye ulaşılması yönünde. Şu an iş modelimiz gereği İstanbul ve Ankara hastanelerimizde tamamlayıcı sigorta kapsamına girmiyoruz, ancak gelişmeleri yakından takip ediyoruz.
Gündemimizde olan konulardan bir tanesi de genel sağlık sigortası ve özel hastanelere başvuru sayısının azalması. Özel sağlık kuruluşlarından hizmet alan sayısı 90 milyona kadar çıkmıştı fakat şu an 66 milyona kadar geriledi. Burada kamu tarafında çok ciddi yatırımlar yapılması etkili oldu diye düşünüyorum. Şehir hastanelerinin açılması, kapasitesinin güçlendirilmesi kamu hastanelerinden hizmet alan kişi sayısını da artırdı.
Hastane tarafında bir yandan özel sektör yatırımlarını da sürdürüyor. Kapasite önümüzdeki süreçte nasıl şekillenecektir?
Türkiye’nin büyük ve yaşlanan bir nüfusu var. Yaşlanmayla birlikte kaliteli sağlık hizmetine erişim çok daha kritik hale gelecek. Bu nedenle talepte ciddi bir artış olacağını öngörüyoruz.
Önümüzdeki yıllarda sağlık turizmi açısından da ivmelenme olabilir. Uluslararası alanda gidecek hala çok ciddi yol var. Türkiye’deki sağlık hizmeti çok kaliteli. Fiziksel imkanlar çok iyi ve teknoloji yatırımları yüksek oranda. Bu artı özelliklerin daha fazla ön plana çıkabilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Ne yazık ki, son yıllarda uluslararası arenada kalitemiz çok iyi olmasına rağmen fiyat rekabetinde zorlanıyoruz. Sağlık turizminde fiyat ön planda oluyor genelde ve biz burada rekabetçilikte sıkıntı çekiyoruz.
“Sağlık girişimlerine yatırım yapabiliriz”
“Yeni iş fırsatlarını hep değerlendiriyoruz. Holdingde bir yatırım fonumuz var. Sağlık ekosistemine de odaklanıyor. Birçok startup ile görüşüyoruz ve iş modelini güçlendirecek adımlar atıyoruz. Sağlık alanında Türkiye ve yurt dışında ilgilendiğimiz girişimler var, bunlar yatırıma dönebilir.”