Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Kruvaziyer turizmi parlak günlerine dönüyor

15 Temmuz 2022
Kruvaziyer turizmi parlak günlerine dönüyor
Levent Gökmen Demirciler lgokmen@ekonomist.com.tr

Pandemi sonrası toparlanan kruvaziyer turizmi parlak bir sezon yaşayacak. Akdeniz'de sular ısınmazsa Baltık'tan kaçan gemilerin Ege ve Akdeniz'e yönelmesi bekleniyor. Türkiye, 2023'te tarihi zirveyi görebilir. Bu yıl Türkiye'ye toplam 900 kruvaziyer gemi ile 2 milyon yolcu bekleniyor.

26 Haziran – 9 Temmuz 2022 tarihli sayıdan

Türkiye, turizmde bu yıl 42 milyon turist, 35 milyar dolar gelir hedefine odaklandı. Ana pazarlarımız olan Rusya ve Ukrayna'nın savaşa girmesi moralleri bozsa da pandemi sonrası Avrupalıların tatil iştahı turizmcilere umut oldu.

Suriye'de yaşanan savaş nedeniyle düşüşe geçen ve pandemide sıfırlanan kruvaziyer turizm de bu yıl atağa geçti. Cruise gemileri için Türkiye limanları önemli bir rota olmasına karşın ülkemiz dünya kruvaziyer pastasından küçük bir pay alıyor.

İspanya, İtalya, Fransa pastadan en büyük payı alan ilk üç ülke konumunda. Örneğin Barselona limanına aynı anda sekiz gemi yanaşırken 40 bin turist iniyor. Bu özelliğiyle Barselona, Akdeniz Çanağı'nda en çok gelir elde eden kent konumunda.

Türkiye, Galataport'un açılmasıyla cruise rotasına yeniden girerken sadece transit geçiş rotası olarak değil, konaklamalı gemiler de Türk limanlarına daha sık uğrayacak. Bu yıl Türkiye'ye toplam 900 kruvaziyer gemi ile 2 milyon yolcu bekleniyor.

Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Kruvaziyer İhtisas Başkanı Ercan Abıtağaoğlu, bu yıl gemi sayısında çok ciddi bir artış olduğunu ancak satışların geç açılması ve hastalık korkusu gibi nedenlerle gemilerde geçmişte yüzde 90-95 olan dolulukların yüzde 60-65'lerde olduğunu söylüyor.

Bu yılın bir diğer dikkat çeken konusu ise 5 bin kişinin üzerinde kapasiteli yeni nesil gemilerin Türkiye'ye gelmesi. Gemilerin ve dolulukların ekim ayında en yüksek orana ulaşacağını, 2023 rezervasyonlarının da şimdiden geldiğini belirten Abıtağaoğlu, 2023'te geçmiş yıllardaki zirve rakamlarının yakalanıp geçilebileceğini vurguluyor.

DAHA BÜYÜK LİMAN GEREKLİ


Kruvaziyer turizmi geçmişte yaş ortalaması yüksek ve zengin kesim tercih ederken günümüzde gençler de tercih ediyor. Üç tarafı denizlerle çevrili olan Türkiye'nin de kruvaziyer turizmden daha fazla pay alabilmesi için uğrak liman sayısından çok ana liman sayısının artırılması öneriliyor.

İstanbul'un kruvaziyerde ana liman olabilmesi için 6-8 geminin yanaşabileceği daha büyük bir limanın kurulması gerekiyor. Galataport dışında bakanlığın Yenikapı'ya 6-8 geminin aynı anda yanaşabileceği büyüklükte bir liman planı var. Trabzon, Çanakkale, Fethiye gibi yerlere de destinasyonlar yapılabileceğine işaret ediliyor.

Kruvaziyer yolcuları transit limanlara inip oradaki tarihsel mekanları ve kentleri 6-12 saatte gezip tekrar geriye gemiye dönerken, ana limanda 2-3 gün önceden gelip kentte yaşayıp alışveriş, konaklama, gastronomi gibi etkinlikler yapabiliyorlar.

SAVAŞ OLUMSUZ ETKİLEDİ


Dünya genelindeki gerginlikler kruvaziyer turizmi olumsuz etkiliyor. Rusya savaşı nedeniyle kruvaziyer şirketlerinin iptal ettikleri Baltık programlarını Doğu Akdeniz'e kaydırılabileceklerine dikkat çeken Abıtağaoğlu, "Bunun için güvenlik ve huzurlu ortam önemli.

Yunanistan ile gerginlik şu an için etki etmiyor ama gerginlik tırmanırsa ne olacağı belli değil. Siyasi gerilimlerden uzak barışçıl ortamda Türk turizmi daha başarılı olacaktır. Ayrıca Türkiye olmadan Ege Denizi'ndeki kruvaziyer turlar istenilen başarıya ulaşamıyor. Gerginlik sürerse iki tarafın da zararına olur" diye konuşuyor.

Uzun yıllar kapalı kalan Galataport'un açılması ile birlikte İstanbul'un yıllar sonra kruvaziyer gemilerinin geliş ve çıkışının olduğu ana liman (homeport) olması bekleniyor. Galataport'a 200 gemi beklenirken bunun 250'ye çıkabileceği vurgulanıyor.

İstanbul'a büyük 4-5 kruvaziyer geminin yanaşmasına izin verebilecek kapasitede bir liman ihtiyaç duyulurken, Kültür ve Turizm Bakanı Bakan Ersoy, yeni port limanı için Ulaştırma Bakanlığı'nın Yeni-kapı'da yaptığı çalışmanın tamamlandıktan sonra tanıtılacağını vurguladı.

Kruvaziyer turizmde Ege limanlarından da güzel haberler geliyor. Global Ports Holding Doğu Akdeniz Bölge Direktörü ve Ege Port Kuşadası Genel Müdürü Aziz Güngör, "Her şey yolunda giderse bu yıl kruvaziyer turizminde Türkiye'nin gelmiş geçmiş en iyi yılı olabilir" diye konuşuyor.

Kuşadası, her yıl 1.2 milyon yerli ve yabancı turiste ev sahipliği yapıyor. Kuşadası Belediye Başkanı Ömer Günel, aynı anda dört kruvaziyer gemi ağırlama kapasitesine sahip Kuşadası Limanı'nın bu yıl 562 gemi ve 600 bin ziyaretçi ağırlamayı hedeflediğini söylüyor. Gemi mürettebatlarıyla birlikte bu sayı 800 binleri bulacak.

YÜKSELİŞ BEKLENTİSİ


Celestyal Cruises Türkiye Direktörü & Karavan Turizm Cruise Direktörü Özgü Alnıtemiz ise pan-demi öncesi gibi bu yıl da Türkiye limanlarına en çok giriş yapan cruise firmalarından biri olmayı hedeflediklerini vurguluyor.

Atina çıkışlı gemilerinin Kuşadası'na uğradığını belirten Alnıtemiz, "Yabancı cruise misafirleri için Kuşadası ve Efes önemli bir destinasyon. Yabancı misafirler Efes'i gezerken, Türk yolcularımız da Kuşadası'ndan gemiye biniyor" diyor.

Ekim ayından itibaren Celestyal gemileri Galataport'a gelecek. Amerika ve Avrupa'dan gelen yolcular, İstanbul'u gezerken burada Türk yolcular gemiye binip Eclectic Aegean turuna katılabilecek. MSC Cruises, Türk limanlarına yedi yıl aradan sonra yeniden geliyor.

Filosundaki 19 gemiden MSC Lirica ile Kuşadası hareketli 29 sefer ve MSC Fantasia gemisiyle İstanbul hareketli, İzmir uğraklı üç sefer planlanırken 72 bin 500 yolcu getirmeyi planlıyor.

Costa Cruises'un 5 bin 260 yolcu kapasiteli Costa Venezia gemisi, 27 Nisan'da İstanbul'a geldi. Türkiye limanlarına yanaşan en büyük gemi olma unvanını taşıyan Costa Venezia, 2023 Nisan'a kadar aralıksız düzenleyeceği seferleriyle İstanbul'u ana port olarak kullanan ilk büyük yolcu gemisi olacak.

AYDIN ERDEMİR / TÜRKİYE LİMAN İŞLETMECİLERİ DRN. (TÜRKLİM) YKB. “KRUVAZİYERDE HEDEFLER AŞILACAK”


“Türkiye kruvaziyer turizmde potansiyelini yeteri kadar değerlendiremiyor. Türkiye'de 25'e yakın kruvaziyer liman bulunuyor. İstanbul, Kuşadası, İzmir ve Antalya en önemlileri. Kuşadası'nın payı yüzde 80-85. 2022'de Kuşadası'na 500 üzerinde gemi ile 800 bin yolcu, Galataport'a, 250 gemi ile 500 bin yolcu, Bodrum'a 100'ün üzerinde seferle 150 bin yolcu bekleniyor.

Kruvaziyerde 2016'ya kadar popüler destinasyon olan İzmir Alsancak TCDD Limanı da 2022'de 49 gemiyi ağırlayacak. Çeşme'ye 39 gemi rezervasyonu yapıldı. İlerleyen yıllarda olağanüstü bir durum olmazsa Türkiye kruvaziyerde hedeflerini aşacaktır.”
0


  • ALTIN GRAM - TL 2489,45 1,07%
  • ALTIN ONS 2380,44 0,81%
  • BIST 100 9530,47 0%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,276 -0,066%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,37513 -0,14958%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 94,26 0,1011%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,5259 0,4394%
  • EURO/DOLAR 1,0683 0,0932%
  • EURO/TURK LIRASI 34,7507 0,5416%
  • STERLIN/DOLAR 1,24671 0,108%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL