Zeytin ihracatını ikiye katlayacak

15 Ocak 2019
Fora Zeytin, 20 milyon TL'lik ihracatını beş yılda ikiye katlamayı hedefliyor. Balıkesir Havran'da 80 bin ton kapasiteyle dünyanın en büyük entegre zeytin işleme tesislerinden birine sahip olan şirket, beş yılda 10 bin tonluk ihracata ulaşmayı planlıyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Fora Zeytin'i 2014 yılında İş Bankası'ndan 30 milyon dolara satın alan Mermerler Grubu, zeytin işine dört yılda 200 milyon TL yatırdı. Dört yılda yaptığı yatırımlarla markayı Marmara Birlik'in ardından ikinci sıraya taşıyan şirket, sofralık zeytinde elde ettiği agresif büyümeyi yurtdışı satışlarda da yakalamayı hedefliyor.

Şu anda yaklaşık 20 milyon TL olan ihracatını önümüzdeki beş yılda ikiye katlamayı hedefleyen Fora Zeytin, bunun için yeni pazarlara odaklandı. Balıkesir'in Havran İlçesi'nde 80 bin ton kapasiteyle dünyanın en büyük entegre zeytin işleme tesislerinden birine sahip olan şirket, beş yıllık süreçte 10 bin tonluk ihracata ulaşmayı planlıyor.

İHRACATA ODAKLANDI
Fora Zeytin Genel Müdürü Efe Yazıcı, şirketin sahip olduğu bu kapasiteyle ihracat odaklı kurulduğunu söylüyor. Fora Zeytin, ABD'den İngiltere'ye, Bulgaristan'dan Azerbaycan'a uzanan geniş bir alanda 50'nin üzerinde ülkeye 2 bin ton civarında satış yapıyor.

Yazıcı, "Ortadoğu'da çok sayıda müşterimiz var. Çin ve Japonya gibi damak tadı farklı ülkelere bile denemelerimiz oldu. Bu pazarlar özellikle ezmeyi çok sevdi" diye konuşuyor.

ABD'deki George Washington Üniversitesi İşletme Bölümü'nü bitiren ve 1999 yılında aile şirketi Anadolu Grubu'nda otomotiv grubunda işe başlayıp 15 yıl kadar çalışan Efe Yazıcı, 2014 yılında gruptan ayrıldı.

Kendi girişimlerini hayata geçirmek üzere aile şirketinden ayrılan Yazıcı, ardından damadı olduğu Mermer ailesine ait Fora Zeytin'in yönetimini üstlendi. Geçen süreçte önemli yatırımları hayata geçirdiklerini ve ciroda ciddi büyüme elde ettiklerini anlatan Yazıcı, 30 milyon TL olan ciroyu bugün 100 milyon TL'ye taşıdıklarını söylüyor.

Yazıcı, "Tesisimizin kapasitesi oldukça yüksek, büyüme için alt yapımız müsait. Tesisimizde verimliliği arttırmak üzere yatırım yapıyoruz. Aynı zamanda gelişen ve değişen pazar trendlerine uygun olarak üretim hatlarımızı yeniliyoruz" diyor.

HEDEF YÜZDE 25 BÜYÜME
Fora Zeytin, 2018'de kurdaki dalgalanmalara bağlı maliyet artışlarıyla mücadele etti. Toplam tüketimdeki daralma ve belirsizlik ortamına rağmen ciro bazında ihracattaki fırsatları değerlendirerek yüzde 25 büyüme sağladı. Efe Yazıcı, bu yıl da yurtdışının önemli katkısıyla yine aynı oranda büyüme planladıklarını sözlerine ekliyor.

KOOPERATİF KURULMASI İÇİN ÇALIŞACAK
Türkiye, bulunduğu coğrafi konum ve sahip olduğu Akdeniz iklimi özellikleriyle, İtalya, İspanya, Yunanistan ve Tunus gibi diğer Akdeniz ülkeleriyle birlikte dünyanın önde gelen zeytin ve zeytinyağı üreticileri arasında yer alıyor.

Zeytincilik sektörünün Türkiye için çok önemli bir değer olduğunu, korunması ve geliştirilmesi gerektiğini söyleyen Efe Yazıcı, bu işte doğru adımlarla Türkiye’nin markalı üretimde üst sıralara yerleşmesini hayal ettiğini söylüyor.

Üretimde ilk sırada yer alan İspanya’nın üretime dönük yaklaşımları ve kooperatif sistemiyle liderliğe yükseldiğini anlatan Yazıcı, kendilerinin de kooperatif kurulmasını hedeflediklerini dile getiriyor.