Ekonomist
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Ekonomist
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Anasayfa Haberler

Tax free pazarı ikinci yarı toparlanacak

Koronavirüs salgını nedeniyle ülkeler arası seyahatlerin yasaklanması 70 milyar Euro büyüklüğündeki tax free pazarını durma noktasına getirdi. Kısa bir süre önce Türkiye pazarına giren İrlanda merkezli tax free şirketi Planet Tax Free Türkiye Başkanı Mehmet Baykam’a göre yılın ikinci yarısında pazar büyümeye başlayacak.

29 Mayıs 2020 | 16:50:19
Haberler
A A
0
Son Güncellenme: 29 Mayıs 2020 | 16:50:57
Tax free pazarı ikinci yarı toparlanacak
Facebook ile paylaşTwitter ile paylaşWhatsApp ile Paylaş
İÇİNDEKİLER
  1. “Ciddi bir turizm potansiyeli var”
  2. “Çinli turist Türkiye’yi tercih edecek”

Yabancı ülke vatandaşlarının ülke içinde aldıkları malların vergiden arındırılması anlamına gelen ‘tax free-KDV iade’ uygulaması dünya genelinde 70 milyar Euro büyüklüğü olan dev bir pazar… Koronavirüs salgını nedeniyle ülkeler arası seyahatlerin yasaklanması pazarı durma noktasına getirdi. İrlanda merkezli tax free şirketi Planet böyle bir ortamda Türkiye pazarına giriş yaptı. Türkiye pazarının potansiyeline inanan Planet, pazarda dijital uygulamalarıyla farklılaşmayı hedefliyor.

Ayşegül SAKARYA PEHLİVAN

asakarya@ekonomist.com.tr

Planet Tax Free Türkiye Başkanı Mehmet Baykam’la dünya genelinde normalleşmeye yönelik adımlarla birlikte hareketlenmesi beklenen pazarı konuştuk.

Türkiye’de tax free pazarının büyüklüğü nedir?

2019 yılında potansiyel tax free pazar büyüklüğü yüzde 14 artarak 5,6 milyar USD’ye çıktı. Tax free işlemi tamamlanan uluslararası turist harcamaları 542 milyon USD oldu. Turizm sektörü için 2020 hedefi 40 milyar USD olarak belirlenmişti. Bu 2019’da 34,5 milyar USD olan pazarın yüzde 16 büyümesi anlamına geliyordu. Bu hedefe göre potansiyel tax free pazarının da 6,5 milyar USD olması bekleniyordu. Dünya genelindeki durumun an be an değiştiği günümüzde koronavirüsün ekonomik etkilerini ve olası ekonomik krizleri kestirmek oldukça zor. Türkiye’deki başlıca tax free müşterileri Orta-Doğu, Çin ve Uzak Doğu, Rusya, İran ve Almanya’dan gelen turistlerden oluşuyor. 2019 yılında Amerikalı turistlerin alışverişinde de kayda değer bir artış yaşandı.

Pazarın ne kadar daralması bekleniyor 2020 sonuna kadar?

Bilindiği üzere tüm bu ülkeler ya karantina altında ya da uçuş yasağına tabiler. IATA’nın yakın zamandaki değerlendirmesine göre yolcu gelirlerinin 2020’nin ikinci çeyreğinde yüzde 70 olmak üzere, yıl boyunca yüzde 44 düşeceği öngörülüyor. Revize tahminlerimize göre bu durumu en kötü senaryo olarak değerlendiriyoruz. Yine de Türkiye turizm sektörünün, Avrupa’ya nazaran daha az etkilenmesini bekliyoruz. Hükümetimiz uluslararası turizmi bir an önce başlatmak için tüm imkanlarını kullanıyor. Pandeminin Türk Lirası üzerinde olası devalüasyon yaratması da turist harcamalarını olumlu etkileyecek. Bu durum yılın ikinci yarısında ülkemize seyahat eden turist sayısının artması, dolayısıyla tax free işinin büyümesiyle sonuçlanacak.

2020 yılında dünya genelinde ne kadar daraldı pazar?

2020 yılında ilk üç ayda pazarımız -23% daraldı. Nisan ayı boyunca dünyanın önde gelen seyahat pazarlarında kısıtlamaların uygulanmasıyla tax free harcamalarında beklendiği üzere yüzde 98’lik bir düşüş yaşandı. Bu ayki değerler ise tax free tarihinde kaydedilmiş en düşük seviyede gerçekleşerek, pandeminin etkilerinin şiddetini ortaya koymaktadır. Görünen o ki pazarların çoğunda yüzde 80-99 oranında zarar kaydeden sektör sıfır noktasına ulaşmış olabilir. Buna karşılık karantina uygulamalarının azalmasıyla seyahat rotalarının açılmaya başlamasını ve bu durumun değişmesini umuyoruz.

Yıllara Göre Satış Artış Oranı Grafiği

En büyük daralma hangi ülkede oldu?

Tax Free sektörü doğrudan turizm ve perakende sektörlerine bağlı olduğu için dünya genelinde bir seyahat kısıtlaması ve mağaza açmaya engel durumlar varken hangi ülkenin diğerinden daha fazla etkilendiğini söylemek oldukça güç. Burada ancak hangi ülkelerin daha önce kısıtlamaları uygulamaya başladığından bahsedebiliriz. Dünyanın en popüler beş seyahat noktasından en çok etkilenen kesinlikle yılbaşından bugüne yüzde 57’lik bir satış düşüşü yaşayan İtalya oldu. Daha az etkilenen ülke ise Avrupa’da karantina uygulamasını en son başlatan ülke olan ve turistler dışında orada bulunup tax freeye tabi olan öğrenci, çalışan gibi çokça kişinin bulunduğu İngiltere’de yılbaşından bugüne yüzde 36’lık bir satış düşüş yaşandı.

Sınırlar yavaştan açılmaya başladı. Pazarda toparlanma ne zaman olacak?

Vaka sayılarındaki azalmayla birlikte Çin’de belirli bir düzeyde normalleşme yaşanması, bizim için potansiyel dersler içeriyor ve pazarlarımızda önümüzdeki üç ayda göreceklerimizi tahmin etme imkanı sunuyor. PWC’ye göre Çin’de ortaya çıkan harcamalar için iki oldukça farklı yaklaşım söz konusu. Tüketicilerin çoğu kayda değer bir harcama yaparken, yüzde 40’ı karantina sonrası harcamalarında ihtiyatlı davranıyor. İhtiyatlı davranmalarındaki sebepler virüsü kapma kaygısı nedeniyle dışarı çıkmakta temkinli davranmak, gelirlerindeki kesinti ya da harcama alışkanlıklarındaki değişimden kaynaklanıyor olabilir. Ancak tüketicilerin daha özgüvenli davranan diğer yarısı önceki harcamalarının yüzde 80’ini yapmaya dönmüş. Temel ihtiyaçlar, hayvan bakımı ile spor ve wellness’i de içeren kategorilerde hızlı ve kalıcı toparlanma görülmüş. Online satış yapan giyim markalarında da artan bir alışveriş gözlemleniyor. Bunun aksine mağazadan satışlarda salgın öncesine göre düşüş gerçekleşiyor.

İkinci yaklaşım nedir?

Öte yandan gündelik hayatı normale döndürebilmiş Çin gibi ülkelerdeki iş ortaklarımızın pandeminin bitişi sonrasında karşı karşıya kaldıkları “telafi alışverişleri” (Revenge Buying) bizlerin karantina döneminde alışveriş yapamamış tüketicilerin hayatın normale dönmesi sonrasında evde kaldıkları süreçte yapamadıkları alışverişleri fazlasıyla yapacaklarını bizlere gösteriyor. Örneğin karantina sonrasında Hermes’in Guangzhou’daki amiral gemisi mağazasında yeniden hizmete başladığı 11 Nisan’da 2,7 milyon dolarlık satış gerçekleşti. Bir müşteri el çantası ve ayakkabı için 142 bin dolar harcadı. Uzmanlarımız karantinanın bitmesinin ardından öncelikli olmayan alışverişlerde benzeri görülmemiş düzeyde iptaller olmasını öngörüyor. Ancak kısa süre içerisinde bu durum değişecek ve bu alışverişler dünya genelinde pek çok işyeri için can suyu etkisi gösterecek.

Pandemi tax free pazarında nasıl bir değişimi getirecek?

Koronavirüs sonrası dönemde müşterilerimizin büyük bir kısmı “bilinçli harcayanlar” olacak. Bu turist ve müşterilerin hijyen şartlarına verdiği öncelik eskiye göre çok daha fazla olacak. Hali hazırda harcama yapanlar için bir alt kategori yeni dijitalleşenler ya da dijital göçmenler olabilir. Karantina sırasında yeni, çevrimiçi alışveriş alışkanlıkları edinen bu grup, yurtdışına çıktığında da bu tüketim davranışını kolaylık ve güvenlik nedenleriyle sürdürecek.

Şirket olarak siz bu sürece yönelik bir hazırlık yaptınız mı?

Dijitalleşmeyi odağımıza koyuyoruz. Yeni döneme özel ürünler geliştirdik. Online alışverişte tax free uygulamamız var. Türkiye’deki yabancı bir turistin online mağazadan alışveriş yapmasını ve aldığı ürünü hazır hale getirilmiş tax free formlarıyla bulunduğu otel veya Türkiye’de belirttiği herhangi bir lokasyonda teslim almasını veya paketlenmiş halde mağazada teslimata hazır halde bekletilmesi ve turist tarafından alınmasını planlıyoruz. Böylelikle yabancı turistler güvende ve hijyenik bir şekilde online alışveriş deneyimi ve tax free avantajlarından aynı anda faydalanma fırsatılarına sahip olacaklar. Bir de hızlı iade özelliğimiz var. Normalde bir müşterinin tax free iadesi alabilmesi için önce havaalanı ya da sınır kapısında bulunan gümrükten formunu onaylatması, sonra iade noktasında talepte bulunması gerekiyor. Bu müşterinin iki kere sosyalleşme gerektiren aktiviteler gerçekleştirmesi anlamına geliyor. Sosyal mesafenin korunması ve sağlık kaygıları nedeniyle bu işlem çok zahmetli olarak algılanabilir. Buradaki işlemleri basitleştirmek adına otomatik kredi kartına iade servisi -Hızlı İade’yi başlattık. Böylece gümrük onayının tamamlanmasıyla tax free iadesi doğrudan, hiç bir ek işlem yapmadan müşterinin kredi kartına yapılıyor.

“Ciddi bir turizm potansiyeli var”

Böyle bir dönemde Türkiye pazarına girme kararı nasıl ortaya çıktı?

Türkiye’nin 2017 yılı sonunda e-faturaya geçmesi, tax freenin Türkiye’de dijitalleşme sürecinden önemli bir adım oldu ve Planet bu dijitalleşme fırsatını yakalayarak, Türkiye’ye giriş kararı aldı. Türkiye’yi tercih etme sebeplerine gelirsek, öncelikle ciddi bir turizm potansiyeline sahip olmamız etkili oldu. 2019 yılında 41 milyon turistle, Türkiye dünyanın en çok ziyaret edilen 6’ıncı ülkesi konumunda. Ayrıca önemli bir alışveriş destinasyonu olarak görülüyoruz – turizm gelirlerinin yüzde 20’si alışverişten geliyor. Türkiye’nin turist destinasyonu olarak cazibesinin öngörülebilir gelecekte de devam etmesi bekleniyor. İstanbul’un yeni açılan mega havaalanı, 2023’te tamamlanmasıyla yıllık 250 milyon yolcu kapasitesine ulaşarak dünyanın en büyük havaalanı olarak uluslararası bir seyahat merkezi halini alacak.

“Çinli turist Türkiye’yi tercih edecek”

Son dönemde Türkiye’ye gelen Çinli turist sayısında ciddi bir artış olmuştu. Yeni dönemde bu trend nasıl değişecek?

10 yılda Türkiye’ye gelen Çinli turist sayısı yüzde 537 arttı. COVID salgını sonrasında Çinli turistler tekrar uluslararası seyahat etmeye başladığında Amerikan hükümetinin koronavirüsün Çin kaynaklı olduğunu söylemesi ve Çin’e uyguladığı yüksek gümrük vergileri nedeniyle Amerika yerine rotalarını Avrupa ve Türkiye’ye çevirmesi bekleniyor.

Etiketler: koronavirüsManşetMehmet BaykampandemiPlanet Tax Freetax free
PaylaşımTweetGönder

Benzer Haberler

Trabzon’da tezgahlarda hamsinin yerini diğer çeşitler aldı
Haberler

Trabzon’da tezgahlarda hamsinin yerini diğer çeşitler aldı

6 Mart 2021
50 pet şişeden bir takım elbise üretiyor
Haberler

50 pet şişeden bir takım elbise üretiyor

6 Mart 2021
Yıldız Ventures gıda ve perakende startup’larına yatırım yapmayı sürdürecek
Girişim / Kobi

Yıldız Ventures gıda ve perakende startup’larına yatırım yapmayı sürdürecek

6 Mart 2021
BIST 100 hisselerinin teknik analizi (16.1.2021)
Borsa

BIST 100 hisselerinin teknik analizi (5.3.2021)

6 Mart 2021
Nükleer enerjide cezalar artırıldı
Haberler

Nükleer enerjide cezalar artırıldı

6 Mart 2021
Sağlık Bakanı Koca, peş peşe attığı tweet’lerle uyardı
Haberler

Sağlık Bakanı Koca, peş peşe attığı tweet’lerle uyardı

6 Mart 2021

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Haftanın Öne Çıkanları

50 pet şişeden bir takım elbise üretiyor
Haberler

50 pet şişeden bir takım elbise üretiyor

6 Mart 2021

Damat, Tween, D'S Damat'ın sahibi ve Orka Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, üretimde dünyaya ve çevreye saygılı bir tutum...

Daha fazla oku

Yıldız Ventures gıda ve perakende startup’larına yatırım yapmayı sürdürecek

Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda kazananlar belli oldu

Bu hafta borsa ve dolar kazandırdı: Haftanın en çok prim yapan hissesi

Yeni haftada hangi veriler takip edilecek?

Satın almak için tıklayın

Abone olmak için tıklayın


Son Haberler

Suzuki mart ayına özel avantajlı kampanyasını açıkladı

Suzuki mart ayına özel avantajlı kampanyasını açıkladı

6 Mart 2021
Trabzon’da tezgahlarda hamsinin yerini diğer çeşitler aldı

Trabzon’da tezgahlarda hamsinin yerini diğer çeşitler aldı

6 Mart 2021
Fiat, Egea Ailesi için Mart kampanyasını açıkladı

Fiat, Egea Ailesi için Mart kampanyasını açıkladı

6 Mart 2021
Citroen mart ayına özel kampanyasını duyurdu

Citroen mart ayına özel kampanyasını duyurdu

6 Mart 2021

Dünya Haberleri

New York’ta olaylı ‘Trump’ gösterisi
Dünya

New York’ta olaylı ‘Trump’ gösterisi

New York'un Times Meydanı'nda eski ABD Başkanı Donald Trump lehine bayrak açmak isteyen göstericilerle karşıt grup arasında çıkan arbede sonucu...

6 Mart 2021
Koronavirüs ne zaman biter? Dünya Sağlık Örgütü tarih verdi
Dünya

Koronavirüs ne zaman biter? Dünya Sağlık Örgütü tarih verdi

Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), Avrupa Direktörü Hans Kluge, salgının yaklaşık 10 ay sonra biteceğini tahmin ettiklerini açıkladı. Ancak Hans Kluge,...

6 Mart 2021
ABD’de işsizlik oranı şubatta yüzde 6,2’ye geriledi
Dünya

ABD’de işsizlik oranı şubatta yüzde 6,2’ye geriledi

ABD'de tarım dışı istihdam, şubatta 379 bin kişi artarak beklentileri geride bırakırken, işsizlik oranı yüzde 6,2'ye geriledi. ABD Çalışma Bakanlığı,...

5 Mart 2021
Yunan ekonomisi yüzde 8,2 küçüldü
Dünya

Yunan ekonomisi yüzde 8,2 küçüldü

Yunanistan ekonomisi yeni tip koronavirüsün (Kovid-19) etkisiyle 2020’de yüzde 8,2 daraldı. Yunanistan İstatistik Kurumu’nun (ELSTAT) verilerine göre, ülkenin 2020’de Gayri...

5 Mart 2021

Ekonomist’i Cebinizde Taşıyın

 


Enerji

‘Petrol fiyatları nisanda 75 dolara yükselecek’

Brent petrolün varil fiyatı 69 doları aştı

5 Mart 2021

Brent petrolün varili, Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü (OPEC) ile OPEC dışı bazı üretici ülkelerden oluşan OPEC+ grubunun mevcut üretim...

‘Petrol fiyatları nisanda 75 dolara yükselecek’

‘Petrol fiyatları nisanda 75 dolara yükselecek’

5 Mart 2021

Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü (OPEC) ve OPEC dışı bazı üretici ülkelerden oluşan OPEC+ grubunun, mevcut üretim kesintisini bir ay...

Emlak

Türkiye’den konut alırken Araplar ‘görünüme’, İngilizler ‘konuma’ baktı

Türkiye’den konut alırken Araplar ‘görünüme’, İngilizler ‘konuma’ baktı

4 Mart 2021

Türkiye'den gayrimenkul satın alırken Iraklı "fiyatı", Araplar "görünümü", İngilizler "konumu" ilk sıraya koyarken, yatırımcıların Türkiye’yi tercih etmesinin nedenleri arasında iklim...

Ocakta konut satışında artış yaşanan tek bölge

Ocakta konut satışında artış yaşanan tek bölge

17 Şubat 2021

Gayrimenkul Borsası AŞ (GABORAS) Veri Direktörü Orhan Vatandaş, bu yıl ocak ayında konut satışında artış yaşanan tek bölgenin Doğu Anadolu...

Girişim / Kobi

Yıldız Ventures gıda ve perakende startup’larına yatırım yapmayı sürdürecek

Yıldız Ventures gıda ve perakende startup’larına yatırım yapmayı sürdürecek

6 Mart 2021

Yıldız Ventures Kurucusu ve Üst Yöneticisi (CEO) Yahya Ülker, "2021’in girişim ekosistemi için önceki yıllara göre daha hareketli olacağını tahmin...

Üretim kapasitesini yüzde 40 artıracak

Üretim kapasitesini yüzde 40 artıracak

5 Mart 2021

Bonna markasıyla otel, restoran ve kafe sektörüne yönelik çözümler sunan Kar Porselen, 2021'de Bilecik Pazaryeri tesisinde kapasite artışı yapmayı ve...

  • ALTIN FİYATLARI
  • EKONOMİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  • KREDİ HESAPLAMA
  • ARŞİV
  • KÜNYE
  • YAYIN İLKELERİ
  • VERİ POLİTİKASI
  • İŞ DÜNYASI ABONELİK PAKETİ
  • ÇEREZ POLİTİKASI
  • ABONE OL
  • SATIN AL

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.

Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.