Züccaciye hedefe ABD pazarını koydu

Züccaciye hedefe ABD pazarını koydu

2019’da 5,4 milyar dolarlık ihracat hedefleyen züccaciyeciler rotayı Çin ile sorun yaşayan ABD pazarına kırdı. Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER), ABD’deki büyük alıcı gruplarıyla Türkiye’deki üreticilerin bir araya geleceği organizasyonlar düzenlemeye hazırlanıyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Porselen, seramik, cam, plastik, endüstriyel mutfak, hediyelik eşya gibi pek çok farklı ürün grubunda faaliyet gösteren züccaciye, 10 milyar dolarlık dev bir sektör.

Son dönemde iç pazardaki daralmanın da etkisiyle ihracata yönelen sektör, odağına ABD pazarını koydu. ABD’nin Çin ile yaşadığı ticaret savaşını fırsat olarak gören sektör, ABD pazarından pay almak için proje geliştirmeye başladı.

Bu doğrultuda Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER), ABD’deki büyük alıcılarla üreticileri bir araya getirmeye hazırlanıyor. ZÜCDER Yönetim Kurulu Başkanı Mesut Öksüz, “ABD’nin Çin’e uyguladığı yüksek oranlı vergiler yüzünden bizim ürünlerimizin ABD pazarında önü açılıyor. Bu yüzden projelerimizi ABD üzerinde yoğunlaştıracağız” diyor.

HEDEF YÜZDE 8’LİK PAY
İhracatının yüzde 50’sini Avrupa ülkelerine gerçekleştiren sektörün öncelikli ülkeleri arasında İngiltere, Almanya, Fransa, İsrail ve ABD yer alıyor.

ABD’nin ihracat içindeki payı yüzde 4 civarında. Yapılan çalışmaların da etkisiyle bu rakamın 2020 sonuna kadar yüzde 8’e çıkarılması hedefleniyor.

Bu yıl ABD’nin yanı sıra hedef pazarlar arasında Kuzey Avrupa ve Kuzey Afrika ülkeleri de yer alıyor. Diğer taraftan Japonya ve Çin gibi Uzakdoğu ülkelerinde de fuarlara katılarak bu pazarlara yönelik potansiyelin geliştirilmesi hedefleniyor.

İHRACAT POTANSİYELİ ARTIYOR
2018 yılını 4,7 milyar dolarlık ihracatla kapatan züccaciye sektörü, 2019’u 5,5 milyar dolarlık ihracatla kapatmayı hedefliyor. 2020 hedefi ise 6 milyar dolar ihracata ulaşmak.

Bu doğrultuda farklı projeler geliştiren sektör, devletin yüzde 75 oranında desteklediği UR-GE Uluslararası Rekabetin Geliştirilmesi Projesi’nin yenisine bu yıl 63 firmayla devam ediyor.

Firmaların kendi koşullarıyla ulaşamayacakları bölgelere ihracat yapmalarıyla ilgili olan proje kapsamında 10 ayrı ülkeye ticari heyet gezileri düzenlenip yapılacak B2B’ler ile ihracatın artırılmasına katkı sağlanacak.

Mesut Öksüz, ilk projenin sonunda ihracat yapan firmaların ihracatlarının yüzde 30-40 arttığını, hiç ihracat yapmamış firmaların ise ihracata başladığını söylüyor.

ŞİRKETLER HEDEF BÜYÜTTÜ
Şirketler de bu doğrultuda kendilerine yeni hedefler belirliyor. 2019 yılını 90 milyon TL ciroyla kapatmaya hazırlanan Bambum’un yönetim kurulu üyesi Ahmet Selman Yar, 2020 sonuna kadar ihracatta yüzde 100’lük büyüme hedeflediklerini söylüyor.

Ortadoğu ve Avrupa ağırlıklı olmak üzere 40’tan fazla ülkeye ihracat yapan şirketin ihracatının içinde ABD’nin payı yüzde 2 civarında. Yar, bu rakamı yüzde getirmeyi hedeflediklerini belirtiyor.

160 milyon TL’lik cirosunun yüzde 45’ini ihracattan elde eden Keramika, 2020 yılı sonuna kadar ihracatta yüzde 10 büyüme hedefliyor. Avrupa, Asya, Afrika, Kuzey Amerika, Güney Amerika pazarlarında büyüyen şirketin ihracatının içinde ABD’nin payı yüzde 16. Keramika Genel Müdürü Emin Yüce, ABD pazarındaki büyümenin artarak devam edeceğini söylüyor.

Sektörün en eski şirketlerinden Ar Yıldız da ihracatta geçtiğimiz yıla göre bu yıl yüzde 33 oranında büyüdü. 2020 yılı hedefi ise bu oranı yüzde 40 seviyelerine çıkarmak.

Ağırlıklı olarak Ortadoğu ve Avrupa ülkelerine ihracat yapan şirket, hızla değişen trendler ve artan taleplerle birlikte değişen pazar dinamiklerini yakından takip ederek Güney Afrika ve ABD pazarlarına odaklanmaya başladı.

Ar Yıldız Genel Müdürü Yalım Yönter, “Çin ile ABD arasındaki ticaretin yavaşlamasını avantaja dönüştürerek, ABD pazarında hedefimiz 2020 yılı sonunda yüzde 10 büyümek” diyor.

MARKALAŞMA VE PERAKENDE
Züccaciye sektörü son dönemde markalaşma ve perakende konusunda da önemli adımlar atıyor. Sektörde öne çıkan 100 markanın 25’inin perakende mağazası bulunuyor. Türkiye genelindeki AVM’lerde bin adetten fazla züccaciye mağazası var.

Emsan da mağazalaşarak büyüyen şirketlerden biri. Emsan, bu yıl yüzde 40’lık büyüme hedefliyor. İç pazarda mağazalaşarak büyüyen şirket, bu yılı 15 ve 2020 yılını ise 25 mağazayla kapatmayı hedefliyor.

İhracatta önümüzdeki dönemde atak planı yapan şirketin hedef ülkeleri arasında ABD de var. Emsan Genel Mürüdü Arif Yıldırım, “2020 yılında ihracat gelirlerimizi iki katına çıkarmayı hedefliyoruz. Bunu hem yurtdışında mağaza sayımızı artırarak hem de toptan satış kanalında büyüyerek yapacağız” diyor.

VERGİDE EŞİTLİK BEKLENTİSİ
İhracattaki hızlı büyümenin aksine iç pazarda bir daralma söz konusu. Züccaciye sektörü iç pazarda geçen yıl yüzde 20 daraldı. Yapılan vergi indirimlerinin ardından sektör biraz toparlansa da indirimin kalkmasıyla satışlar yavaşladı.

Sektör büyüme için vergi indirimi talep ediyor. ZÜCDER Başkanı Mesut Öksüz, KDV’nin yüzde 8’e düşürülmesi ve ÖTV muafiyetiyle sektörün genel büyüklüğünün 10 milyar dolardan 11,5 milyar dolara çıkabileceğini söylüyor.

Elbette bu ivmenin üretim hacmine de yansıması bekleniyor. Züccaciye sektörü 7 milyar dolar olan üretim hacmini beş yıl içinde 10 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor.

FUAR İÇİN GERİ SAYIM BAŞLADI
İhracata odaklanan züccaciye sektöründe şu sıralarda fuar heyecanı var. 30’uncu Uluslararası Züchex Züccaciye, Ev Eşyaları, Dekoratif Ürünler ve Elektrikli Ev Gereçleri Fuarı için geri sayım başladı.

TÜYAP’ta 12-15 Eylül’de gerçekleşecek fuarda 1,5 milyar dolarlık iş hacmi yaratılması hedefleniyor. 100 bin metrekare üzerine kurulan fuarı 33 bin kişinin ziyaret etmesi bekleniyor.

MESUT ÖKSÜZ ZÜCDER YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“ABD PAZARINDA TÜRKİYE İÇİN FIRSAT VAR”
“ABD ve Çin arasındaki ticaret savaşı bizim için önemli bir fırsat. ABD yeni pazar arayışında. Bu noktada Türkiye ABD için iyi bir seçenek.

Bizim bu fırsatı iyi değerlendirmemiz gerekiyor. ABD’nin önemli alıcı gruplarıyla bizim üreticilerimizi bir araya getireceğiz.

Bir sonraki aşamada ABD’de depo kurma gibi planlarımız var. Dij’italleşme ve e-ticaret de sektörün gündeminde. ZÜCDER olarak tüm üreticileri bir araya toplayacak bir internet sitesi kurmak için çalışmaya başladık.

Sektörde e-ticaretin toplam satışlar içindeki oranı yüzde 4 civarında. Yapılan çalışmalarla 2020 sonuna kadar bu oranı yüzde 6’ya çıkarmayı hedefliyoruz.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap