DOLAR
34,95
0,18%
DOLAR
EURO
36,72
0,24%
EURO
GRAM ALTIN
3000,45
-0,19%
GRAM ALTIN
BIST 100
10010,93
-0,47%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

En güçlü 50 satın alma lideri!

27 Ekim 2022 | 08:34
En güçlü 50 satın alma lideri!
İş dünyası, kâr marjlarının eridiği, fiyat rekabetinin dışında kalmanın mümkün olmadığı bir dönemden geçiyor. Bu ortamda alırken kazanmanın önemi her gün daha da artıyor. İşte bu nedenle satın alma yöneticileri bugün çok daha güçlü. Global satın alma yönetimi araştırmalarına göre de tedarik ve satın alma yöneticileri He CFO ve CEO arasındaki ilişkiler en güçlü dönemini yaşıyor.

Görsellere tıklayın.
hb272
hb273 hb274 hb275 hb276

 

 

 

 

 

Hatta satın alma fonksiyonunu CEO'suna emanet eden şirketler bile var. İşte bu ortamda, Ekonomist, Türkiye'de üçüncü kez gerçekleştirdiği araştırmayla "Türkiye'nin en güçlü 50 satın alma yöneticisi"ni belirledi. Satın alma yöneticilerini, yönettikleri bütçelerden tedarikçi kriterlerine, satın alma bütçelerinin cirodan aldığı paydan 2016 hedeflerine kadar geniş bir perspektifte değerlendirdik. Dijitalleşmeden sürdürülebilirliğe, satın alma liderlerinin gündemlerinin en önemli maddelerini ortaya koyduk.

“Maliyet azaltma, satın alma yöneticilerinin en önemli önceliği. Tedarik ve satın alma yöneticileri ile CFO ve CEO arasında ilişkiler bugün en güçlü dönemini yaşıyor. Tedarikçilerle işbirlikleri artarken, konsolidasyon ve ilişkilerin yeniden yapılandırılması konusuna odaklanılmaya da devam ediliyor.”

Bu tespitler, Deloitte Global Satın Alma Yöneticileri Araştırması’nın en önemli sonuçları arasında yer alıyor. Global araştırmaya göre, satın alma tepe yönetimde en etkin rollerden biri konumuna geldi. Dijitalleş-meyle birlikte ise satın almada Tedarik 3.0 dönemine girildi. Tedarik zinciri ve satın alma fonksiyonu dijital bir dönüm noktasında. Yapay zeka gibi gelişmekte olan trendlerin bu fonksiyonu ne ölçüde dönüştüreceği merak konusu. Şimdi tüm şirketler tedarik ve satın alma fonksiyonlarını bu dijital fırtınayı karşılayacak yetkinliklerle donatmaya çalışıyor.

Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Üyesi ve İcra Kurulu Başkanı Ali Bi-laloğlu, aynı zamanda Türkiye’nin en güçlü 50 satın alma yöneticisi arasında yer alıyor. Bu şirkette satın alma fonksiyonunun CEO’ya emanet edilmesi, satın almanın artan önemine de dikkat çeker nitelikte. Bilaloğlu, satın almada dijitalleşmenin en önemli trend olduğunu belirtiyor ve “Dijital tedarik zinciri yönetimi, tedarik zincirinde artırılmış gerçeklik, çevikleşmiş tedarik zinciri ve gelişmiş tahminleme sistemleri gündemde” diyor.

Ekonomist, Türkiye’de üçüncü kez gerçekleştirdiği araştırmayla, “Türkiye’nin en güçlü 50 satın alma yöneticisi”ni belirledi. Satın alma yöneticilerini, yönettikleri bütçelerden satın alma bütçelerinin cirodan aldığı paya ve 2016 hedeflerine kadar geniş bir perspektifte değerlendirdik. İşte “Türkiye’nin En Güçlü 50 Satın Alma Yöneticisi” ve satın almanın di-jitalleşmeyle beraber öne çıkan gündemi...

DEV BÜTÇELERİ YÖNETİYORLAR
Türkiye’nin en güçlü satın alma yöneticisi listesinin zirvesinde bu yıl yine BİM Satın Alma Genel Müdürü Murat Namtı bulunuyor. 14 milyar TL’lik bir bütçeyi yönettiği tahmin edilen Namtı, düşük fiyat stratejisiyle büyüyen BİM’in bugünlere gelmesindeki kilit isimler arasında gösteriliyor. Market markası olarak ürettirdiği ve sonradan pazar lideri olan pek çok marka da Namtı’nın gücünü perçinliyor.

Migros Genel Müdür Yardımcısı Cem Lütfi Rodoslu ise 2015 yılında yönettiği 9,4 milyar TL’lik bütçeyle en güçlü ikinci satın alma yöneticisi oldu. Rodoslu, şirkette pazarlamadan da sorumlu. Cem Lütfi Rodoslu, 3 bin farklı ulusal, yerel ve uluslararası tedarikçiyle işbirliğini yürütüyor.

Türkiye’nin en güçlü üçüncü satın alma yöneticisi ise Ford Otosan Satın Alma Genel Müdür Yardımcısı Güven Özyurt. Yönettiği bütçe 9,2 milyar TL olarak tahmin edilen Öz-yurt, yaklaşık olarak bin 500 tedarikçiyle çalışıyor. Bu tedarikçilerin üçte biri Ford araçlarında kullanılan parçaların imalatını gerçekleştiriyor.

Listenin dördüncü sırasında Erdemir Grubu Satın Alma Koordinatörü Şevkinaz Alemdar bulunuyor. Alemdar, Türkiye’de üretilen ham çeliğin yüzde 25’ini ve yassı çeliğin yüzde 67’sini üreten Erdemir ve İsdemir fabrikalarının satın alma ihtiyaçlarını merkez Grup Satın Alma Koordinatörlüğü ve iki fabrikada yer alan satın alma ekipleriyle beraber yürütüyor. Erdemir cirosunun yaklaşık yüzde 60’ı satın almaya ayrılıyor. Alemdar’ın 2015’te yönettiği dev bütçe-ninse 7,1 milyar TL olduğu tahmin ediliyor. Bu yıl en güçlü beşinci satın alma yöneticisi ise Vestel Elektronik’ten Selim Göksu oldu. Göksu, tahminen 6,9 milyar TL’lik bir satın alma bütçesini yönetiyor.

GÜÇ KATAN NİTELİKLER
Deloitte Global Satın Alma Yöneticileri Araştırması’na göre, satın alma ve tedarik yöneticilerinin yüzde 62’si ekiplerinin yeterli kapasitede olmadıklarını düşünüyor. Yani satın almada doğru yetenek havuzunun korunması, işte tutulması ve eğitilmesi sorunu devam ediyor. Türkiye’nin en güçlü satın alma yöneticileri de satın alma yöneticilerini güçlü kılan ve ekiplerinde aradıkları nitelikleri detaylandırıyor.

Çelik Motor Satın Alma Direktörü Bora Ovnamak, iyi bir satın alma yöneticisinin pazara hakim olması, tedarikçi seçiminde doğru adresleri bulması, fiyat pazarlıkları, sözleşmeler ve iş geliştirme konularında değer yaratacak aksiyonları hayata geçirmesi gerektiğini söylüyor. Ovnamak, “Güçlü iletişim becerileri olan, değişime ayak uydurarak hızlı kararlar alabilen, sektörü ve müşterilerin ihtiyaçlarını çok iyi analiz eden, dünyadaki gelişmeleri yakından takip eden yöneticiler satın alma tarafında fark yaratıyor” diyor.

Ekol Lojistik İdari İşler Genel Müdürü Mehmet levent Demir ise değişime hızlı adapte olabilen, ihtiyaçları iyi analiz edebilen, Y ve Z kuşağı-nın ihtiyaçlarını iyi anlayan, pragmatik, adil ve tarafsız, iletişim becerisi güçlü, lider, ikna kabiliyeti yüksek, analitik düşünebilen, strateji geliştirebilen, güvenilir, sonuç odaklı, yerel ve global gelişmeleri takip eden satın alma yöneticilerini başarılı buluyor.

Tekfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Gigin, Tek-zen Satın Alma Yöneticisi Hasan Özgür Küçükçetin’i başarılı liderlere örnek gösteriyor ve şöyle devam ediyor: “Güç, değişik taraflar olduğunun ve içlerinden birisinin son söze sahip olduğunun imasıdır. Tekzen’de ise tedarikçi ve perakendeci, iş ortaklığı mantığıyla ‘kazan-kazan’ bazında çalışıyorlar. Özgür Bey’i bu ilkeyi güçle değil, karşılıklı sevgi, saygı ve anlayışa istinaden yönetebildiği için başarılı buluyorum.”

KRİTİK SEÇİM
Türkiye’nin en güçlü satın alma yöneticileri, binlerce tedarikçiyle iş ortaklığı çerçevesinde çalışıyor. Peki tedarikçilerini nasıl seçiyorlar, en önemli kriterleri neler?
Standard Profil Grubu Satın Almadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Sezai Akdemir, temasta oldukları 2 bin tedarikçinin bin 604’ü ile aktif çalıştıklarını belirtiyor. Akdemir, tedarikçilerinde aradıkları en temel üç kriterin fiyat ve kalite performansı ile ödeme vadesi olduğunu söylüyor. Akdemir, “Alınan ürüne göre tedarikçinin ilgili fabrikamıza yakınlığı, satış sonrası sağladığı destek, ISO-TS, CE gibi standartlara uyumu, müdahale süresi gibi faktörler de ön plana çıkıyor” diyor. TEB Tedarik Direktörü Arda Polat, merkezi satın alma ve sıfır stok prensibiyle hareket ettiklerini belirtiyor.

Uçtan uca kağıtsız bir ortamda entegre bir satın alma sistemine sahip olduklarının altını çizen Polat, tedarikçilerini nasıl seçtikleri konusunda şunları söylüyor: “Tedarikçilerimizle tedarikçi seçim formlarımızda yer alan sorularımızın uygunlukları değerlendirildikten sonra çalışmaya başlıyoruz. Formlarımızda yer alan kriterler arasında, verilen hizmetler, sahip olunan sertifikalar, yedekleme planları, çalışan sayıları, iş sürekliliği planları, sektör referansları gibi bilgiler var. Ayrıca, sicil gazetesi, vergi levhası, SGK borç belgeleri ile de tedarikçilerimizin tüm bilgilerini doğrulamalarını istiyoruz. En az yılda bir kez tedarikçilerimizi risk ve performans değerlendirme sürecine tabi tutuyoruz.”

İçdaş Çelik Satın Alma Müdürü İlker Erce ise tedarikçilerinde aradıkları temel özellikleri şöyle anlatıyor: “Uygun fiyat, zamanında ve istenen kalitede teslim, hızlı hareket edebilme kabiliyeti, istenen ürün sertifikalarına haiz olması önemli. Olması gereken belgelere, gerekli ürün sertifikalarına, çevre mevzuatına uygunluk belge ve izinlerine, kalite standartları belgelerine, malzeme ve hizmetin türüne göre özel geçerlilik ve yetkinlik belgelerine de sahip olmalarını bekliyoruz.”

DİJİTALLEŞME HIZLANDIRIYOR
Satın alma ve tedarik zinciri yöneticilerinin gündeminde bu yıl dijitalleşme var. Uzmanlar bunu Tedarik 3.0 olarak da adlandırıyor. Finansbank Satın Alma ve Teknik Hizmetler Genel Müdür Yardımcısı Murat Şakar, tedarik zinciri ve satın alma yönetiminde dijitalleşmenin ön plana çıktığını söylüyor. 2005 yılında merkezi satın alma yapısına geçtiklerini hatırlatan Şakar, aynı zamanda o dönem satın alma süreçlerini de dijital platforma taşıdıklarını belirtiyor. Şakar, dijitalleşmenin en önemli katkılarını, hız, raporlama, kontrol ve çeviklik olarak ifade ediyor.

TAV Havalimanları Holding Lojistik ve Satın Alma Direktörü Mesut Akbaş, zaman zaman tedarikçi şirketlerle aynı teknolojik altyapıyı kullanamama nedeniyle küçük çapta sorunlar yaşadıklarını söylüyor. Akbaş, “Teknolojik gelişmeler şirketlerin iş yapış biçimlerinin her aşamasına yansıdı. Dijitalleşmeyle işlerimiz hız kazandı, arşivleme, raporlama, doğru bilgi aktarım kolaylığı sağlandı” diye devam ediyor.

TAİ Sanayileşme ve Tedarik Başkanı İlhami Tanyolu, dijitalleşmeyle işlemlerde hız ve doğrudan iletişim yeteneği kazandıklarını söylüyor. Tanyolu, “Yardımcı sanayilerle aynı platform kullanılarak, anlık, doğru, hızlı ve güvenilir bilgi alışverişiyle süreç verimliliği arttı” diyor.

Sarten Ambalaj Satın Alma ve Lojistik Direktörü Ümit Kurbancıoğlu, iş süreçlerinde maksimum dijitalleşmeyi yakalayamayan ve ileriye dönük net bir dijital strateji ortaya koyamayan şirketlerin olumsuz etkileneceğini düşünüyor. Kurbancıoğlu, “Dijital uygulamalar büyüme hızımızı ve verimliliğimizi artırıyor” diyor. Boytaş Mobilya Satın Alma Müdürü Kemal Türkoğlu da dijitalleşmeyle özellikle sipariş verme sürelerinin kısaldığını belirtiyor.

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK GÜNDEMDE
Türkiye’nin en güçlü ve başarılı satın alma yöneticilerinin gündemindeki önemli konulardan biri de sürdürülebilir satın alma. Bu konudaki hassasiyetini dile getiren Brisa Tedarik Zinciri Yönetimi Direktörü Fatih Tunçbilek, “Tedarikçilerimizin ekonomik, ekolojik ve sosyal konularda denetlenmesi sonucu geliştirilebilir alanlarını analiz etmeyi hedefliyoruz” diyor.

Efes Grup Satın Alma Direktörü Hakan Başar, artık sadece klasik anlamda satın alma yapmadıklarını söylüyor. Şirketlerin stratejik planlarında aktif rol aldıklarına dikkat çeken Başar, şöyle devam ediyor; “Bu yüzden satın alma birimi, satış, pazarlama, üretim, finans gibi diğer iş birimleriyle sıkı işbirliği içinde çalışıyor. Satın alma şirketlerde inovas-yonu tetikleyen ana birimlerden biri haline geliyor. Kısa dönemli kaza-nımlardan ziyade uzun dönemli kazanıma odaklandık. Bunu hem tedarik sürecinde hem ürünün kendinde sürdürebilirlik çerçevesinde ele alıyoruz. Tedarikçinin tedarikçisine de ulaşarak, tedarik zincirinin en başına gidiyoruz.”

Akbank Satın Alma Bölüm Başkanı Derya Tayşi Güven, tedarikçileriyle uzun süreli güven ilişkisi içinde çalışarak, onları iş ortakları olarak konumlandırdıklarını belirtiyor. Güven, sürdürülebilir satın alma bilinciyle tedarikçilerinden çevresel duyarlılık, çalışan hakları ve güvenliği konularında uluslararası anlamda uyum beklediklerine dikkat çekiyor. Güven, “Akbank olarak sosyal ve çevre risklerinin tedarikçilerce hangi süreçlerle takip edilmekte olduğunu dikkate alıyoruz. Hizmet ve servislerin temininde topluma ve çevreye daha duyarlı sistemlerle çalışan tedarikçilere öncelik tanımaya çalışıyoruz” diye konuşuyor.
0

  • ALTIN GRAM - TL 3000,45 -0,19%
  • ALTIN ONS 2669,93 -0,37%
  • BIST 100 10010,93 -0,47%
  • DOLAR/JAPON YENI 153,452 0,515%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,4226 0,00141%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 103,86 -0,8045%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,9545 0,1777%
  • EURO/DOLAR 1,0493 0,2422%
  • EURO/TURK LIRASI 36,7174 0,2422%
  • STERLIN/DOLAR 1,26412 -0,21865%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL