DOLAR
37,98
-0,04%
DOLAR
EURO
40,84
-0,04%
EURO
GRAM ALTIN
3686,37
-0,04%
GRAM ALTIN
BIST 100
9649,53
-0,68%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

DNA'sında sürdürülebilirlik olan markalar

Sürdürülebilirlik anlayışı DNA’sından gelen markalar; çevresel, toplumsal ve etik sorumlulukları doğrultusunda aldıkları kararlar ile uzun vadeli başarılarını garantiliyorlar.

03 Şubat 2025 | 08:14
DNA'sında sürdürülebilirlik olan markalar

Sürdürülebilirlik yalnızca bugünün değil, yarının da en önemli konu başlıklarından biri. Bu bağlamda birçok marka, sürdürülebilirliği iş modellerinin merkezine yerleştirerek büyümeye devam ediyor. Yalnızca kâr elde etmeyi değil, aynı zamanda gezegenin ve insanlığın yararına çalışmayı hedefleyerek; toplumsal, çevresel ve etik sorumlulukları da yerine getiriyorlar. Doğaya ve topluma saygılı iş modelleri benimseyerek hem dünyanın geleceğine katkıda bulunuyor hem de uzun vadeli başarılarını garanti altına alıyorlar. Sürdürülebilirlik ilkesini DNA’sına entegre eden markalar ise uzun vadeli kazanımlarını garanti altına alıyorlar.

Ekonomist’in 19 Ocak - 1 Şubat 2025 tarihli sayısından

Temelleri 1959 yılında atılmış olan Fransız Yves Rocher, bunu başarmış şirketlerden biri. 91 farklı ülkede faaliyet gösteren şirket, kendini ‘dermobotanik kozmetik markası’ olarak tanımlıyor. Çünkü marka ciddi bir bitki bilimci. Öyle ki Fransa’nın kuzeyinde 60 hektarlık botanik bahçesinde organik sertifikalı tarımla uğraşıyor. Burada 5 bin farklı bitki yetiştiren ve yeni bitkiler keşfeden Yves Rocher, botanik bahçesi sayesinde kozmetik dünyasına aynı sefa, peygamber çiçeği, edulis gibi 200’den fazla içerik kazandırmış durumda. Bahçelerinde kendi kontrolünde yetiştirdiği bitkileri Fransa’daki yine kendine ait olan fabrikalarında ürüne dönüştüren şirket, bu ürünleri mağazalarında tüketicilerle buluşturuyor. Yani ‘topraktan tüketiciye’ sürecinin hepsini kendi gerçekleştiriyor.

TÜRKİYE İKİNCİ BÜYÜK PAZAR

Markanın doğal içerikli ürünleri, ulaşılabilir fiyatlarla tüketiciye ‘aracısız’ ulaştırarak güzelliği demokratikleştirme hedefiyle yola çıktığını vurgulayan Yves Rocher Türkiye Genel Müdürü Elif Berker, “Markanın bu ruhu Türkiye pazarına çok uydu. Bu pazara çok uygun bir markayız” diyor.

Kişi başı kozmetik harcaması Fransa’da 180 Euro. Bu rakam Hong Kong gibi ülkelerde 500 Euro’lara kadar çıkıyor. Türkiye’de ise kişi başı kozmetik harcamasının 35 Euro’larda olduğunu belirten Berker, “Markanın doğal içeriği iyi fiyata konumlaması Türkiye’de kadınların ihtiyaçlarına cevap verdi. Fransa’da 600’ü aşkın Yves Rocher mağazası var. Fransa’nın en sevilen üç yerli markasından biri. Türkiye ise markanın ikinci büyük pazarı konumunda” diye anlatıyor.

Bugün Türkiye genelinde 61 ilde 281 mağazaya ulaştıklarını ve bin 250 çalışana ulaştıklarını belirten Berker, 2025’te 310 mağazaya ulaşmayı planladıklarını söylüyor.

MİSYON ODAKLI ŞİRKET

Avrupa Birliği’nin (AB) yasakladığı kozmetik içerikler var. Yves Rocher’in AB’nin belirledikleri dışında 450 içeriğe daha yasak koyduğunu vurgulayan Berker, “1989’dan bu yana hayvanlar üzerinde test yapmıyoruz. AB’nin bunu yasaklanmasından 15 yıl önce Yves Rocher bunu kendi kendine yapmış bir marka. Birçok konuda öncüyüz ve Z kuşağı bunları çok önemsiyor” diyor. Markanın 2019’da ‘misyon odaklı şirket’ konumunu aldığından da bahseden Berker, “Bu çerçevede şirket 2030 hedeflerini belirledi. Buna göre plastik kullanımı yüzde 30 düşecek, karbon ayak izi yüzde 75 azaltılacak, su tüketimi yüzde 30 azaltılacak. Türkiye olarak biz de ‘eco’ ürünlerimizin payının yüzde 100 artırmayı hedefliyoruz” diye ekliyor.

‘TOPRAĞIN KADINLARI’NI DESTEKLİYOR

Doğa ve sanatı bir araya getiren projeler gerçekleştirdiklerine de değinen Berker, şöyle devam ediyor: “Ünlü fotoğrafçı Mehmet Turgut ile birlikte ‘Sessiz Gözcüler’ diye bir çalışma yaptık. Türkiye’nin çeşitli illerindeki bin yılları aşmış yaştaki 12 anıt ağacı fotoğrafladık ve bunu sergiledik. Ağaçlandırma çalışmaları da yapıyoruz. Konya Ereğli’de 30 bin ağaç diktik. Manisa’da Bedem Köyü’ne 2 bin badem ağacı dikip gelirini TOÇEV’e bağışladık.”

Kadın çalışan oranı yüzde 92 olan şirket, ‘Toprağın Kadınları’ diye bir proje de yürütüyor. Bununla; kâr amacı gütmeden, doğaya hizmet eden, özellikle biyoçeşitliliği destekleyen kadınları ödüllendiriyor. 2016’dan bu yana 14 kadına ödül verilmiş bulunuyor.

0


  • ALTIN GRAM - TL 3686,37 -0,04%
  • ALTIN ONS 3019,33 -0,02%
  • BIST 100 9649,53 -0,68%
  • DOLAR/JAPON YENI 150,566 -0,011%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,42648 -0,00526%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 84,075 -0,077%
  • DOLAR/TURK LIRASI 37,975 -0,0429%
  • EURO/DOLAR 1,0757 0,0242%
  • EURO/TURK LIRASI 40,8425 -0,0372%
  • STERLIN/DOLAR 1,2892 0,02328%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL