Bist 100
9079,97
3,1%
Bist 100
Dolar/TL
32,3391
0,2052%
Dolar/TL
Euro/TL
34,9187
-0,0634%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0798
-0,2586%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2301,59
1,03%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Oyun dünyası milyar dolara koşuyor

22 Eylül 2020 | 21:13
Son Güncellenme: 27 Ekim 2022 | 16:57
Oyun dünyası milyar dolara koşuyor
Büyümesini sürdüren alanlardan biri olarak öne çıkan oyun sektörünün büyüklüğünün bu yıl 1 milyar doları aşması bekleniyor. Sektörde yatırımlar devam ederken, yatırımcıların da oyun şirketlerine yönelik satın alma ilgisi sürüyor.

GÖZDE YENİOVA SAYLAK
gyeniova@ekonomist.com.tr

Son dönemde oyun pazarındaki büyüme dikkat çekici boyuta ulaştı. Özellikle Covid-19 salgınından spor ve müzik gibi eğlence sektörleri olumsuz etkilenirken dijital oyun sektöründeki büyüme trendi, yukarıya doğru ivme kazandı.

Global oyun pazarı, 2019'da 138 milyar dolarlık bir hacme ulaştı ve bu yıl sonunda 160 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Türkiye oyun pazarı ise geçtiğimiz yıl 800 milyon dolar büyüklüğündeydi. Bu yıl sonunda ise 1 milyar doları aşacağı ifade ediliyor. Sektördeki büyüme sürerken, oyun şirketleri de yatırımlarına devam ediyor.

YATIRIMLARA DEVAM


Pandemi döneminde yeni oyunların pazara sunulmasında gecikme yaşamadıklarını söyleyen Riot Games Türkiye Ülke Müdürü Erdinç İyikul, bu süreçte üç oyun lansmanı yaptıklarını ve League of Legends Vodafone Freezone Şampiyonluk Ligi'nin izlenme sayıları ile saatlerinde artış olduğunu kaydediyor.

League of Legends sunucularının Türkiye'de kurulması, Riot Games Espor Sahnesi yatırımı, üniversite iş birlikleri gibi çalışmalara ek olarak Riost Games, espor segmentine de yatırım yapan şirketler arasında.

Erdinç İyikul, Üniversite Ligi'nden Akademi Ligi'ne ve Vodafone Freezone Şampiyonluk Ligi'ne yönelik birçok yatırıma imza atarken, geleceğin espor dünyasının yıldızlarını da yetiştirmek için çalıştıklarını ifade ediyor.

Erdinç İyikul, "Önümüzdeki yıllar için açıkladığımız Wild Rift (mobil oyun), Arcane (League of Legends animasyon dizisi), Riot Forge ve farklı projeler ile ülkemizdeki yatırımlarımıza devam edeceğiz'' diyor.

InGame Group Kurucu Ortağı ve CEO'su Burak Gözalan da pandemi döneminde Zula oynayan oyuncu, yeni oyuncu ve eski oyuncuların oyuna dönüşünde büyük artışlar yaşandığını söylüyor.

Buna göre günlük aktif kullanıcı sayısı yüzde 20 artarken, aylık kazanılan yeni kullanıcı sayısı ise yüzde 15 arttı.

Burak Gözalan'a göre 2020, geçmiş yıllarda yaptıkları iki büyük yatırımın meyvelerini topladıkları ve global bir şirket olma yolunda adımlar attıkları yıl olacak.

Burak Gözalan, ''Her biri 2-2,5 yılı alan geliştirme sürecine sahip iki yeni oyunumuz Zula Mobile ve Zula Battle Royale'i oyuncular ile buluşturduk. İki ürünlerimiz açık beta sürümleri ile şu günlerde online oldular'' diyor. Gözalan, 2021'de 100 milyon aktif oyuncuya ulaşmış global bir oyun şirketi olmayı hedeflediklerini kaydediyor.

MOBİL BÜYÜYOR


Oyun sektöründe dikkat çekilen noktalardan biri de mobildeki büyüme. Mobil oyunların yarattığı ciroların çok kısa sürede tüm segmentleri geçtiğine işaret eden Gaming in Turkey Oyun ve Espor Ajansı Kurucusu Ozan Aydemir, ''Mobil bazlı global rakamlara baktığımızda 2020'nin ilk çeyreğinde yakalanan 13 milyarlık indirme rakamı şu an için yeni bir rekor. Bir önceki yıla kıyasla 2 milyar fazla'' diyor.

AdColony araştırma şirketi de Global Web Index ile bu konuda rapor yayınladı. Rapor, Türkiye'deki tüm internet kullanıcılarının yüzde 84'ünün en az bir cihaz ile mobil oyun oynadığını gösteriyor. Mobil oyuncuların en sevdiği oyun türü yüzde 49,2 ile aksiyon-macera oyunları olurken, yüzde 46,2 ile puzzle ve yüzde 45,7 ile yarış oyunları takip ediyor.

AdColony EMEA & LATAM Genel Müdürü Volkan Biçer, Türkiye'deki mobil oyuncuların bir günde mobil cihazlarında dört saatten fazla zaman geçirdiğine dikkat çekiyor.

Volkan Biçer, ''Bu sürenin Rusya'da 3,5, İspanya'da 2,5, Almanya'da ise iki saat olması, Türkiye'nin potansiyelini kanıtlar nitelikte. Türkiye'deki mobil oyuncuların yüzde 30'undan fazlası cep telefonlarında günde beş saatten daha fazla vakit geçiriyor" diyor.

TRENDLER NELER?


Oyunlara ilgi artarken trendlerdeki değişim de belirleyici oluyor. Tencent Games PUBGM Türkiye Danışmanı Aras Şenyüz, oyun sektörünün çok dinamik ve hızlı değişim gösteren bir sektör olduğuna dikkat çekerek, ''Bu yüzden trendleri çok dikkatli şekilde takip etmek hatta öngörmek gerekiyor'' diyor.

Aras Şenyüz'e göre, oyun şirketleri trendleri ve global olarak gerçekleşen satın almaları takip ederek hangi pazarda olursa olsun yeniliklere kolaylıkla adapte olabiliyor. Bunu başaramayan oyun şirketleri ise pazarda
tutunamıyor.

Oyuncu karakterinin kendi gözünden oynandığı oyun türü FPS-first person sho-oter türü oyunlar yükselişte. Mobil oyunlarda genel hakimiyet oynanması kolay ve basit olan hyper casual ve PUBG Mobile gibi online rekabetin çok yoğun olduğu geniş kitlelere hitap edebilen oyunlarda.

Şu an birçok global şirket mobil versiyonlarını hazırlıyor ya da PC oyunlarının dışında mobil oyun yelpazesini de genişletiyor. Bir yandan da hem global hem de lokal olarak hyper casual oyun üretimi yapan oyun şirketlerinin sayısı hızla artıyor.

SATIN ALMALAR OLABİLİR


Türkiye'deki oyun sektörü yatırımcıların da ilgisini çekiyor. Öyle ki yakın zaman yerli mobil oyun şirketi Peak Games, 1,8 milyar dolara Zynga'ya satıldı ve Türkiye'nin ilk unicorn'u oldu. Ardında Rollic Games de 168 milyon dolara Zynga'ya satıldı. Son olarak öceki hafta Mynet, mobil oyun şirketi Rare Forge'un yüzde 50 hissesini satın aldı.

Pazarda satın almaların devamının gelmesi bekleniyor. Örneğin Ingame, grup olarak dünya devi stratejik yapılar ile görüşme halinde. Riot Games de geçtiğimiz nisan ayında Hypixel Studios'u bünyesine katmıştı. Riot Games, bundan sonraki süreçte de uygun koşulların sağlanması durumunda yeni planları olabileceği yönünde görüş bildiriyor.

BARIŞ ÖZİSTEK NETMARBLE EMEA YÖNETİM KURULU BAŞKANI ''OYUN SEKTÖRÜNDE FIRSAT VAR''


''Oyun sektörü birçok fırsatı barındırıyor. Özellikle mobil tarafta fırsat var. Mobil oyun yılda yüzde 13-14 civarında büyüyor ve böyle de büyümeye devam edecek. Mobil oyun, zaman ve mekandan bağımsız oyun oynama deneyimi sağlayarak önemli bir dönüşüm yarattı. Başarılı şirketler de zaten mobilden çıkıyor.

Önümüzdeki dönemde satın almalar olabilir, yeni yatırımlar gelebilir. Türkiye'de 500'ün üzerinde oyun şirketi var. Netmarble, 2013'te Türkiye'deki ilk satın almayı yaparak burada yatırımlarına devam etti.

Yerli oyun girişimcilerini de destekliyoruz. Onlara gelişim aşamasında yatırım yapıyoruz. Bu alanda yeni bir hızlandırma merkezini de açacağız. Onları globale taşımayı hedefliyoruz.''

 
Etiketler
Manşet
0

  • ALTIN GRAM - TL 2301,59 1,03%
  • ALTIN ONS 2213,83 0,86%
  • BIST 100 9079,97 3,1%
  • DOLAR/JAPON YENI 151,294 -0,023%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,35412 -0,19054%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,627 0,3233%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,3391 0,2052%
  • EURO/DOLAR 1,0798 -0,2586%
  • EURO/TURK LIRASI 34,9187 -0,0634%
  • STERLIN/DOLAR 1,26259 -0,04038%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL