Kapak haberimizde 100 şirketin franchising koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık. 2020, pandemi nedeniyle birçok sektörün negatif etkilendiği ve dengelerin değiştiği bir yıl oldu. Franchise ekosistemi ise içinde barındırdığı trendlerle bu krizden en az hasarla kurtulmayı başardı. Franchising'e olan ilgi artarak devam ediyor.
BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
15-28 Kasım 2020 tarihli sayıdan
2021'de franchise sistemi ile büyümek isteyen markaların yanı sıra pazara yeni giriş yapacak girişimcilerle ekosistemin büyümesi bekleniyor. Türkiye'de franchising veren en büyük 100 şirket, 2020 sonunda 9 bin 548 şubeye ulaştı. Bu markaların 2021 sonunda açmayı hedefledikleri franchise işletme sayısı ise 2 bin 653. Kapak haberimizde 100 şirketin franchising koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık.
Pandemi tüm dünya ekonomilerinin kurallarım derinden etkilerken, sistemin ezberlerini de silip adeta yeniden yazmaya başladı. Her şeyden önce özellikle beyaz yaka profilinde girişimci olma isteği arttı. Farklı, kârlı ve yeni dönem için mantıklı iş modelleri ön plana çıktı.
Franchise sisteminin getirdiği pek çok avantajla birlikte artık bilinçli girişimci markaya yatırım yaparken, kârlı ve sürdürülebilir olmasının dışında pazarda farklı ve talep edilir konseptler aramaya başladı. Yeni dünya düzenine uygun olması ve talep görmesi, markanın dijitalde olan varlığı, teknolojik altyapısı, markayı franchise ekosistemi içinde farklılaştırdı.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Pandemi başlangıcı ile etkilenen sektör temsilcilerinin farklı iş kollarına girişim konusunda pozitif yaklaşım göstererek özellikle karantina sonrası dönemde franchise veren markalara ilgisi artmaya başladı.
Kapak haberimizde 100 şirketin franchising koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık.
Kuşkusuz karantina dönemiyle birlikte birçok işletme, bu süreçten olumsuz etkilendi. Bu da hedeflerin yeniden revize edilerek, işletmeleri yeni bir yol haritası çizmeye zorladı. Bu da franchising sisteminin hedeflediği rakamlara yansıdı.
2020 yılı itibarıyla franchising sektörünün büyüklüğü 45 milyar dolara ulaştı. Yine bu yıl franchising ekosistemi-nin ürettiği istihdam sayısı ise 250 bin kişiyi aştı. Türkiye'deki zincir işletmelerin sayısı 4 bin 200 olurken, zincir işletmelere bağlı şube sayısı da 65 bine ulaştı.
2020 sonunda ekosistemin yarattığı pazar büyüklüğünün 50 milyar dolara ulaşması bekleniyordu ancak pandemi nedeniyle bu rakamın yakalanması zor görünüyor. Markaların dijital pazarlama kanallarım etkin bir şekilde kullanarak bu süreçten en az hasarla kurtulmasının mümkün olduğu ifade edilirken, ekosistemin de önümüzdeki yıl hızlı bir şekilde tekrar hedeflerine ulaşması bekleniyor.
İçinde bulunduğumuz pandemi süreci ile birlikte al-götür, eve servis konseptleri ön plana çıkıyor. Bu sistemleri en efektif işletenlerin kazanacağı bir süreç olacağı belirtiliyor. Cushman & Wakefield Yönetim Kurulu Başkanı Tuğra Gönden, "Yeme içme sektöründe özellikle eve servis yapan markalar öne çıktı. Restoranlar için pandemi ve sonrasında eve servis konusunda önemli fırsatlar oluştu" diyor.
Yemek girişimlerinin franchise yerine online yemek servislerine yönelebildiğine işaret eden Gönden, "Franchise markası yerine yemek servisinin erişim ve pazarlama avantajlarını kullanabildiğini gözlemledik. Online yemek servis sektörü büyüyor ve rekabet artıyor. Bununla birlikte girişimler yemek servisinin marka gücü ile reklam ve pazarlama gibi ciddi bariyerleri aşabildiğini bizlere gösterdi" diye konuşuyor.
Yeme içmenin yanı sıra gayrimenkul de bu süreçte ilgi gören sektörler arasında yer aldı. Gayrimenkul danışmanlığı işine giren girişimci sayısı artarken, sektörde uzmanlaşma ön plana çıkmaya başladı. RE/MAX ve Altın Emlak gibi şirketler sistemlerine yeni girişimcileri eklemeye devam ediyor.
Arsa arazi alanında uzmanlaşan Uparazzi Franchising Yönetim Danışmanı Hakan Erilkun, "Biz bu süreçten olumlu etkilendik. Zira tüm dünya gibi ülkemizde de aslında deyim yerindeyse kentsel dönüşümden kırsal dönüşüme hızla artan bir dalga yaşandı ve biz bu süreçte iş yoğunluğuna yetişemez halde faaliyet gösterdik. Önümüzdeki dönemde sektörde niş alanlar olacaktır" diyor.
Listede yer alan pizza markaları da büyümesini sürdürüyor. Eve servis konusunda uzmanlaşmış olmaları, bu şirketlere büyük bir avantaj sağladı. Kahve zincirleri de bu süreçte hız kesmedi. Kahve Durağı'ndan Gönül Kahvesi'ne pek çok marka, 2021 yılında şubeleşmeye devam edecek.
Franchise veren şirketler, girişimcilerin pandemi sürecini daha rahat atlatması için bu döneme özel destekler verdi. Bünyesinde Mondi ve Bellona markalarını bulunduran Boydak Grubu, bayilerine teşhir iskonto, ilave vade destekleri sağladı. So Chic ise franchise mağazaların finansal yükünü azaltmak adına, merkezden temin ettikleri sarf malzemelerinin fiyatlarında indirim yaptı.
Sezgin Group Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sezgin, "Talep doğrultusunda ihtiyacı olan franchise mağazalarımıza insan kaynağı desteğinde bulunduk. Reklam kampanyalarının tüm finansal giderleri merkez bütçesinden karşıladık" diyor. Sezgin, yine bu süreçte franchise mağazalarının üzerine ekstra bir finansal yük getirilmemesine dikkat ettiklerini söylüyor.
Pizza Lazza da yüzde 6 royalty almadı ve vade sürelerini uzattı. Wafflecı Akın ise ödeme esnekliği sağlarken, royalty ücreti almıyor. Kahve Durağı bir süre şubelerine royalty faturası kesmezken, Doyuyo markası da royalty ve ürün bedellerinde indirim yaptı, reklam ve kampanya desteği verdi.
"UFRAD Franchising Derneği, her yıl olduğu gibi bu yılda 25- 28 Kasım tarihleri arasında, Medya Fors organizasyonu ve UFRAD iş birliği ile 18'inci Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı'nın kapılarını ziyaretçilerine açacak. Bu yıl, aynı zamanda bir ilk gerçekleştirilerek CNR Food İstanbul ve Fuarımız eş zamanlı olarak yapılacak.
Birlikten doğacak kuvvet ile her iki fuarın oluşturulan ortak sinerjiyle birlikte 5 milyar doların üzerinde bir iş hacmi yaratması bekleniyor. Yenilikleri sadece eş zamanlı fuar organizasyonu ile sınırlı kalmayan fuarımız, aynı zamanda özel tasarım stantlarıyla katılımcı markaları çok daha ilgili, bilinçli ve odaklanmış franchise yatırımcıları ile buluşturma fırsatı sunacak.
Fuarımızda, Türkiye'nin dört bir yanından ziyaretçilerin yanı sıra Ortadoğu ve Avrupa başta olmak üzere tüm dünyadan iş birliği partnerleri ile bölgenin en güçlü yatırımcılarına ve markalarına bu yıl da CNR Fuar merkezinde ev sahipliği yapacağız."
2021'de franchise sistemi ile büyümek isteyen markaların yanı sıra pazara yeni giriş yapacak girişimcilerle ekosistemin büyümesi bekleniyor. Kendi işinin patronu olma eğilimini gösteren Z kuşağının hakim olacağı 2021'de sosyal yaşamın da hareketleneceği ifade ediliyor.
Kısacası 2021'in franchise ekosistemi için yaraların hızla sarılacağı bir yıl olacağı vurgusu yapılıyor. Biz de her yıl hazırladığımız Türkiye'nin franchising veren en büyük araştırmasında sektörün yol haritasına ışık tuttuk. Türkiye'de franchising veren en büyük 100 şirket, 2020 sonunda 9 bin 548 şubeye ulaştı. Bu markaların 2021 sonunda açmayı hedefledikleri franchise işletme sayısı ise 2 bin 653.
Türkiye'de 237 ofis ve 4 bine yakın gayrimenkul danışmanı ile faaliyet gösteren RE/MAX, 2021 yılında da büyümesine devam edecek. Şirket, 2021 yılında 50 yeni ofis açmayı planlıyor. RE/MAX Akademi sayesinde en eğitimli danışmanları bu çatı altında birleştiklerini söyleyen RE/MAX Türkiye Bölge Direktörü Murat Goldştayn, "Şu anda RE/MAX sisteminde 30 bin adet sözleşmeli aktif portföy bulunuyor.
Bu geniş aile, inanılmaz bir network avantajı sağlıyor ve gayrimenkullerinizin en hızlı şekilde satışının gerçekleşmesini sağlıyor" diyor. Markanın franchise giriş bedeli açılacak bölge ve şehire göre 98 bin 500 TL ile 160 bin TL arasında değişiklik gösteriyor. Royalty ve reklam katkı payı oranı, toplam yüzde 10 olarak belirlenmiş durumda.
Şubeler için aylık ciro hedefi ise 250 bin TL ile 300 bin TL arasında değişiyor. RE/MAX, İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa'da büyümeyi hedefliyor. Murat Goldştayn, "Pandemi döneminin en başında çok hızlı aksiyon göstererek, teknolojik anlamda bu sürece çok hızlı adapte olduk. Teknolojiye yatırım yaptık. Online seminerlerle girişimci adaylarına ulaştık" diyor.
"Özellikle yeni nesil kafe markaları, yatırımı küçük olan fast food gıda konseptleri, oto expertiz, oto bakım girişimleri, içinde tırnak protez, kaş-kirpik uygulamaları yapılan güzellik merkezleri, tatlı ve dondurma konseptleri bu dönemde öne çıkacak.
Farklı ve özellikli girişim olması, tüketici ile kullanıcı bazında kabul görmesi önemli bir faktör.
Bununla birlikte artan işçilik maliyetlerinden ötürü, daha az çalışanla yönetilebilen, aynı zamanda gıda alanında kaliteden ödün vermeyen yatırımlar dikkat çekiyor. Paket servis ağırlıklı dünyada 'dark store' yani hayalet mutfak olarak adlandırılan, satış noktasının dekorasyonu ve görünürlüğü dışında, standartlarından taviz vermeden adrese teslim yemek konseptleri de çok hızla artış gösterecek."
Taşınmaz Ticareti Hakkındaki Yönetmelik sonrası gayrimenkul sektöründe çalışmak isteyenlere yeni deneyim, eğitim ve mezuniyet şartları getirildi. Şirketler de yeni döneme hazırlık yapıyor. Bu sürece en hazır şirketlerden olduklarını söyleyen Altın Emlak Genel Müdür Yardımcısı Olcay Selvi, şöyle konuşuyor: "Emlak işletmeciliğinde ve franchise süreçlerinde bu yeni dönem için dört fazlı satış öngörüsüne geçiyoruz.
Potansiyel yeni müşteri oluşturma, nitelik, ihtiyaç analizi ve teklif - müzakere süreçlerini günümüz ihtiyaçlarına göre tekrar ele alarak iş ve iş akışlarımızı revize edeceğiz. Özellikle 2021 gayrimenkul sektöründe büyük kırılmaların, değişimin ve dönüşümün yılı olacak." Bu döneme hazırlıklı giren Altın Emlak, 2021 yılında büyümesini hızlandırmayı hedefliyor.
103 franchise temsilciği olan şirket, 2021 sonuna kadar 30 yeni temsilcilik açmayı planlıyor. Altın Emlak'ın franchise giriş bedeli 50 bin TL. Royalty talep etmeyen şirketin şubeler için aylık ciro hedefi 100 bin TL'ye ulaşıyor. Ankara, İzmir, Bursa, Eskişehir, Sakarya'da büyümeyi hedefleyen şirket yurtdışında da planlar yapıyor. Olcay Selvi, yurtdışında altı şube açmayı hedeflediklerini söylüyor.
Mini onarım, mobil parça, hasar onarımları, oto bakım koruma ve mekanik bakım hizmetlerinde faaliyet gösteren Auto King, 2020 yılının ağustos ayından itibaren oto ekspertiz sektörüne girdi. Türkiye ve Kıbrıs'da hizmet veren Auto King, hasarlı bir parçayı değiştirmek yerine onarmak ve aracın orijinalliğini azami ölçüde korumak anlayışı üzerine kurulu franchise iş modeli ile 20 yılda ülke ekonomisine 1 milyar TL'yi aşkın tasarruf sağladı.
Bugün 47 ilde 56 servis merkezi bulunan şirket, Auto King markasıyla dokuz şube ve Autoking Ekspertiz olarak 40 adet şube açmayı planlıyor. Auto King Ekspertiz yapılanmasını tüm Türkiye için planladıklarını söyleyen Auto King Genel Müdürü Engin Atakan, "Auto King'in büyüklüğüne göre değişmekle beraber, orta büyüklükte bir servis için 1 milyon TL civarında bir yatırım maliyeti mevcut.
Bu tutarın malzeme ekipman maliyeti 400 bin TL, altyapı kurulum 200 bin TL, işletme sermayesi 300 bin TL civarı, lisans bedeli ise 200 bin TL. Auto King Ekspertiz yatırım maliyetini 500 bin TL olarak belirtebiliriz" diyor. Bölgeye ve potansiyele göre ciro, araç sayısı hedefleri veriliyor. Orta büyüklükte bir Auto King'in aylık ciro hedefi 500 bin TL, ekspertiz markasının ciro hedefi ise 150 bin TL olarak belirleniyor.
"Pandemi döneminden kapalı alan oranı daha yüksek olan AVM'lerin daha fazla etkilendikleri gerçeği ortada. Kapı giriş sayıları göreceli artış göstermekle birlikte halen pandemi öncesine erişilemediği gibi, ortalama kalış sürelerinde azalma ve alışveriş eğilimlerinde farklı paketli ürünlere yönlenme gözleniyor.
Giderek gerçekleştirme olasılıkları azalma eğilimine girse de yine de yeni planlanacak AVM'ler için açık alan oran ve kurgulaması, artma durumuna girdi. Alışveriş merkezlerindeki renovasyon projelerinin hız kazanması bekleniyor. 2020'nin üçüncü çeyreğinde birincil (en yüksek) ortalama kira metrekare başına 70 Euro eşdüzeyi olarak görünüyor.
Ancak, sektör/şehir/ilçe bazında ortalama kira seviyelerinde farklılık ve özel perakendeci yaklaşımları gözleniyor. Olası fırsatlar için biraz daha beklenmesi durumu geçerlidir."
Yaklaşık yedi yıl önce kurulan Tavada Tavuk, bugün 52 şubesiyle hizmet veriyor. Pandemi döneminde teknolojik altyapısını da geliştirerek yeni normale uyum sağlayan şirket, 2020 sonunu 65 şubeye ulaşarak kapatmayı planlıyor. 2021 hedefi ise 100 şubeye ulaşmak. Covid-19 nedeniyle büyüme stratejisini değiştiren şirket, dijital pazara daha çok önem vermeye başladı.
Bu sayede 'ceptelezzet.com' adında, müşterilerin istediği yerde sipariş verebileceği bir site oluşturdu. Şirket, bunun dışında mağaza lokasyonları ile ilgili de kiralama havuzunu değiştirmeye karar verdi. Bu doğrultuda İstanbul, İzmir ve Ankara'nın yanı sıra Anadolu şehirlerine de odaklanmaya karar verdi. Tavada Tavuk İş Geliştirme Müdürü Akın Gürbüz, "Ardahan'da, Artvin'de ve Iğdır'da açılan şubelerin pandemi olmasına rağmen güzel sonuçlar verdiğini gördük.
Bu sonuçlarda bizi Türkiye'nin tüm şehirlerini yatırım yapılma noktasında İstanbul, İzmir ve Ankara'dan ayrı tutmamamız gerektiğini ve daha ileriye gidecek olursak daha önem vermemiz gerektiğini gösterdi" diyor. Şirket pandemi döneminde girişimci şubelerine destek oluyor.
Fiyat artışı yapmadan ürünleri franchise noktalarına sunduklarını söyleyen Gürbüz, pandemi döneminde yaptıkları pazarlama ve reklam çalışmaları ile franchise şubelere destek verdiklerini belirtiyor. Yurtdışında da büyümeye devam eden şirketin halihazırda Kuzey Kıbrıs, Ürdün ve Irak'ta üç şubesi bulunuyor. 2021 yılı için yurtdışında beş restoran açmayı hedefleyen şirketin Avrupa bölgesi ve Rusya ile temasları devam ediyor.
Crakers Pizza, 2008 yılında Trabzon'da kuruldu. Pizza sektörüne farklı bakış açısıyla hızla büyüyen marka, bugün 10 ilde 26 şube ile hizmet veriyor. 2020 yılını 35 şubeyle kapatmayı hedefleyen şirket, 2021 yılı büyüme hedefini ise yüzde 40 olarak belirledi.
Pandemi dönemini çeşitli fırsat ve avantajların dönemi olarak gördüklerini söyleyen Crakers Pizza'nın kurucu ortaklarından Ahmet Sait Tütünci, "Bu yılı yüzde 35 büyüme ile kapatmayı planlıyorduk ve başardık. 2021 yılında hedefimizi bir basamak daha yükselttik. Büyüme hedeflerimizi buna göre belirliyoruz. Kalite ve hijyen standartlarından para kazanma hırsı ile asla vazgeçmiyoruz" diyor.
2021 yıl sonuna kadar 50 franchise şubeye ulaşmayı hedefleyen şirket, franchise giriş bedeli olarak 50 bin TL talep ediyor. Kâr marjı yüzde 26 olan şirkette şubeler için aylık ciro hedefi işletmenin sabit, değişken ve ürün maliyetine göre değişiklik gösteriyor.
Hedeflenen ortalama rakam ise 120 bin TL. Tütünci, "2021 yılı, yatırımcılarımıza ve kendi işini kurmaya çalışan girişimcilere çeşitli konseptlerle sağlayacağımız avantajların miladı olacaktır. Çok düşük bütçelere isteyen herkesin işletme sahibi olacağı ve kurduğu hayallere kavuşacağı bir yıl olacak" diyor. Yurtdışından master franchise teklifleri alan şirket, Almanya'yla yurtdışına açılmaya hazırlanıyor. 2021 yılının sonuna kadar Schengen ülkelerinde toplam 10 şube açılması hedefleniyor.
Bursa Kebap Evi (BKE) 2003 yılında kuruldu. Bugün ise Türkiye, Almanya, Birleşik Arap Emirlikleri, İran ve Azerbaycan olmak üzere, toplam beş ülkede ve 37 kentte 100'ü geçen şube sayısı ile hizmet veriyor. 2020 yılında pandemi nedeniyle hedeflerini revize eden şirket, 10 şube açma planını geriye çekti.
2020 yılını yurtiçinde iki, yurtdışında üç olmak üzere beş şubeyle kapatmayı planlayan BKE, pandemi döneminde hızla aksiyon aldı. Öncelikle mevcut konjonktürün doğru anlaşılması için izleme moduna geçen şirket, finansal yapılandırma ihtiyaçlarını giderdi ve franchise'ların süreçten en az zararla çıkması için gerekli desteği sağladı.
Kısa vadeli borçları uzun vadeli hale getiren şirket, merkez ve saha personelinde optimizasyon ve verimlilik çalışmaları yaptı. Tüm tedarikçilerle stok yönetimi ve stratejisini belirleyerek uyguladı. Bu çalışmaların ardından 2021 hedeflerini belirleyen şirket, yurtiçinde dört ve yurtdışında dört olmak üzere toplam sekiz şube açmayı planlıyor.
Türkiye pazarında şube sayısı ve satış hacmi ile en büyük restoran zincirileri arasında yer alan BKE, geleneksel Türk lezzetini tüm dünyaya yaymayı hedefliyor. Türkiye, Avrupa ve Ortadoğu genelinde 100'ü geçen şubesiyle her yıl 10 milyondan fazla misafir ağırlıyor. Şirketin 2021 yılında en önemli hedefi, Birleşik Arap Emirlikleri'nde büyümeye devam ederek, şube sayını 30 restorana çıkarmak. Bölgede Türkiye operasyonlarının benzeri üretim ve sevkiyat altyapısının kurulması planlanıyor.
Chef Börek, 2018 yılında kuruldu. Sektöre adım attığında kendini 'yeni nesil börekçi' olarak tanımlayan şirket, Türkiye'de ilk kez börek cafe & restoran konseptini uyguladı. Marka bugün 55 şubesiyle Türkiye genelinde büyümesini sürdürüyor.
Chef Börek Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Kaya, "Büyüme hedefimiz hiçbir zaman agresif olmadı. Bu konuda özellikle ince eleyip sık dokuyarak ilerledik" diyor. 2021 yılında 25 yeni şube açmayı hedefleyen Chef Börek, franchise giriş bedeli ve royalty talep etmiyor. Şubeler için aylık ciro hedefi ise 90 bin TL - 150 bin TL arasında değişiyor. Marka, değişen döneme uyum için 2021 yılında farklı bir konsept daha planlıyor.
Şubeleri al - götür ve cafe - restoran olarak kategorilendirdiklerini söyleyen Muharrem Kaya, paket servis ağını daha da genişletmeyi planladıklarını belirtiyor. Yurtdışında da büyümeye hazırlanan şirketin Bakü'de proje aşamasında olan üç şubesi daha var.
Ayrıca Rusya, Belarus, Özbekistan, Kazakistan ve Irak şirketin öncelikli ihracat planladığı ülkeler arasında yer alıyor. Kaya, ikinci etapta ise Balkanlar ve Avrupa ülkelerine ürün gönderebilmek ve şube açabilmek için gerekli prosedürleri sağlamaya çalıştıklarını söylüyor.
Tavuk Dünyası'nın temelleri 2012 yılında İstanbul'da atıldı. Yeme içme sektöründe konseptiyle fark yaratmayı hedefleyen şirket, 2015 yılında Türkiye'nin önde gelen özel sermaye fonlarından Mediterra Capital ile ortaklığa gitti. Mediterra Capital'in finansal ve stratejik desteğiyle büyümesini hızlandıran Tavuk Dünyası, Türkiye'nin 51 ilinde 222 restoranla faaliyet gösteriyor.
Pandemiye rağmen büyümesini sürdüren şirket, Ankara'da inşaatı 2019'da başlayan yeni üretim tesisini devreye aldı. Diğer taraftan paket servis hizmeti Şeften İste'yi de hayata geçirdi. Tavuk Dünyası CEO'su Volkan Mumcu, "Şeften İste ile Tavuk Dünyası'nı seven ancak sunduğumuz ürünleri evinde, ofisinde, okulunda kısacası bulunduğu herhangi bir yerde tüketmek isteyen müşterilerimize lezzetlerimizi ulaştırmak için yeni bir kanal açmış olduk" diyor.
Şirket 2021 yılında 34 yeni şube açmayı hedefliyor. Bu yıl başlatılan paket servis operasyonu olan Şeften İste üzerine 2021'de daha da yoğunlaşmayı planlayan şirket, bu hizmeti yine kendilerine özgü farklılıklarla daha da geliştirmeyi gündeminde tutuyor. Yeni restoran açılışlarına devam eden şirket, pandemi sonrası yaşanacak normalleşme sürecini de yakından takip ederek, Rusya'daki yurtdışı yatırım hamlesini diğer potansiyel pazarlara da taşımayı planlıyor.
2002 yılında İzmir'de doğan Gönül Kahvesi, şu an 90'ı aşkın şubesi ile hizmet veriyor. 2007 yılından bu yana franchise veren şirket, 2021 yılında da franchise sistemiyle büyümesine hız verecek. Şirket, yurtiçinde 15 adet yeni şube açmayı hedefliyor.
Dünya genelinde herkesi Türk kahvesiyle tanıştırma hedefi doğrultusunda yurtdışında da hızla büyüyen Gönül Kahvesi, dünyanın ilk ve tek devlet destekli marka geliştirme programı olan Turquality ile iş birliği aşamasında. Avusturya, Bahreyn ve Bosna-Hersek'ten sonra şimdi de Almanya/Berlin'de şubeleler açıldı. 2021 yılında yurtdışında 10 şube açılması hedefleniyor.
Şirketin üç farklı konsepti var. Bunlardan biri Gönül Kahvesi Express. Yeni şube açılışlarının yanı sıra mobil üniteye de geçen şirket, şubelerinde satışa sunduğu ürünlerinin tümünü de kapsayan al-götür servisiyle Gönül Kahvesi Express'de misafirleriyle buluşturmayı hedefliyor.
Gönül Kahvesi Kampüs ise öğrencilerin bir numaralı gözdesi olmayı hedefliyor. Bu konsept, Işık Üniversitesi Maslak ve Şile kampüslerinde misafirlerini ağırlamaya başladı. Markanın yeni konsepti Gönül Kahvesi Orient ise 400 metrekare ve üzerinde alana sahip olan şubelerinde nargileli konseptte misafirlerini ağırlıyor.
TAB Gıda, hızlı restoran servisi sektöründeki faaliyetlerine 1995 yılında Burger King®'in ana geliştirici ve üretici haklarını alarak başladı. Bugün Burger King®, Sbarro®, Popeyes® ve Arby's® gibi dört global, Usta dönerci® ve Usta Pideci® ile iki ulusal olmak üzere toplam yedi markasıyla ve Türkiye genelinde bin 200'ü aşkın restoranıyla faaliyet gösteriyor.
Pandemi döneminde birçok yenilikçi uygulama geliştiren şirket, Tıkla Gelsin®, Yemeksepeti, mobil ve online sipariş platformları ve gel-al uygulamasıyla, sosyal mesafe kuralına uygun olarak servis yapıyor. Özel kampanyaların yanı sıra satış kaygısı olmayan kurgular çalıştıklarını söyleyen TAB Gıda CFO'su Özgür Çetinkaya, "Dijital uygulamamız Tıkla Gelsin® ile birlikte 'Siparişimi Kapıya As', 'Temassız Teslimat' ve 'Güvenli Paket' çalışanlarımız ve kuryelerimizde maske ve eldiven zorunluluğu gibi uygulamalarımızı devreye aldık" diyor.
Çatı şirketi TFI TAB Gıda Yatırımları ile salgının çıkış noktası olan Çin'de de pazarın en büyük oyuncularından biri olan şirket, Batı'da Wulumuqi'den Doğu'da Şangay'a kadar uzanan büyük bir operasyon yönetiyor. Çetinkaya, "Zincirin dünyadaki restoranlarının yüzde 10'u TFl'a bağlı. Oldukça kısa sayılabilecek bir sürede Çin'deki restoran sayımız Türkiye'deki restoran sayımızı aştı. Bu başarıdan aldığımız güç ve cesaretle, Covid-19'un getirdiği olumsuz koşullara rağmen bu yıl Çin Popeyes® operasyonumuza başladık" diyor.
RE/MAX Türkiye, pandemi döneminde 112 ülke arasında en çok yeni ofis açan operasyon oldu. RE/MAX Türkiye Bölge Direktörü Murat Goldştayn, “Mayıs ayından itibaren ofis açma talebinde bir patlama yaşandı. 2021 hedefimiz 50 yeni ofis açmak" diyor.
Dünyada 110'dan fazla ülkede, 8 binden fazla ofisle faaliyet gösteren RE/MAX, pandemi döneminde Türkiye pazarında atağa kalktı. RE/MAX Türkiye, 112 ülke arasında en çok yeni ofis açan operasyon oldu.
2020 yılı eylül ayı itibarıyla dokuz aylık dönemde 2019 yılının tamamından daha fazla yeni ofis açılışı gerçekleştirdiklerini söyleyen RE/MAXTürkiye Bölge Direktörü Murat Goldştayn, "Toplam 237 franchise ofis ile hizmet veriyoruz.
2021 hedefimiz 50 yeni ofis açarak büyümek" diyor. Murat Goldştayn'la pandemi dönemini ve yeni hedeflerini konuştuk.
RE/MAX Türkiye olarak pandemi döneminde büyüme hedeflerinizi revize ettiniz mi?
Pandemi döneminde büyüme hedeflerimizde olumlu yönde gelişme oldu. 2020 yılı eylül ayı itibarıyla dokuz aylık dönemde, 2019 yılının tamamından daha fazla yeni ofis açılışı gerçekleştirdik. RE/MAX Türkiye 2020 yılında açmış olduğu yeni ofisler ile RE/MAX Global'de faaliyet gösteren 112 ülkede en fazla büyüme gerçekleştiren diğer bir değişle en çok yeni ofis açan ülke oldu.
Bu ilgiyi nasıl yorumluyorsunuz?
Pandemi döneminde birçok girişimci, gayrimenkul sektörünün her piyasa koşulunda aktif ve yüksek kazançlı olduğunu gözlemlediği için sektörümüze ve franchise'larımıza talep oldukça arttı. Ayrıca franchise'larımız için stok ve personel maliyeti olmaması da girişimcileri, iş değişiklik kararında sektör lideri RE/MAX'e yönlendiren diğer bir unsur oldu.
2021 sonuna kadar temsilci sayınızı kaça çıkarmayı hedefliyorsunuz?
Toplam 237 franchise ofis ile hizmet veriyoruz. 2021 hedefimiz 50 yeni ofis açarak büyümek. Bu süreçte temsilci talebinde pandeminin başında mart ve nisan aylarında kısmi bir azalma olsa da mayıs ayında itibaren inanılmaz bir şekilde RE/ MAX ofisi açma talebinde bir patlama yaşandı.
RE/MAX olarak pandemi döneminde nasıl bir farklılık yarattınız?
Pandemi dönemi ile birlikte çok hızlı bir adaptasyon ve dijital anlamda dönüşüm yaşadık. Drone ile evlerin ya da işyerlerinin içerisine girmeden fotoğraf ve video çekimleri gerçekleştirdik ve bu konuda öncü olduk. Yine alım-satım sözleşmeleri, yer gösterme sözleşmeleri, yetki belgeleri gibi tüm evrak-imza sürecini online'a taşıdık. Mülkünü satmak isteyen bir kişinin ve hizmet veren danışmanın tüm süreçleri temas olmadan dijital ortamda yürütmesini sağlayacak altyapıyı oluşturduk. Aramıza katılacak yeni ofisler ile imzalanacak franchise sözleşmelerini dijital imza ile online imzalayacak süreci oluşturduk. RE/MAX Türkiye olarak sosyal sorumluluk projelerine odaklandık. Pandemi sürecinde sokak hayvanlarını unutmadık. Tüm ekip ve ofislerimiz sokak hayvanlarına yiyecek ve bir kap su desteği verdi. Ayrıca evinden çıkamayacak durumda olan yaşlı vatandaşlarımıza evlerine yiyecek götürerek destek olmaya çalıştık.
HANGİ ÖZELLİKLERİNİZ SİZE PANDEMİ DÖNEMİNDE AVANTAJ SAĞLADI?
"Pandemi öncesinde 2019 başında hayata geçirdiğimiz Blended Learning System'le eğitimlerimizin bir kısmını online eğitim haline getirmiştik. Pandemi ile beraber teması minimuma indirmek için tüm eğitimlerimizi hızlıca online sisteme adapte ettik. İşimizin her aşamasında, son yıllarda yaptığımız teknoloji yatırımlarının geri dönüşünü hızlı şekilde aldık."
BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
15-28 Kasım 2020 tarihli sayıdan
2021'de franchise sistemi ile büyümek isteyen markaların yanı sıra pazara yeni giriş yapacak girişimcilerle ekosistemin büyümesi bekleniyor. Türkiye'de franchising veren en büyük 100 şirket, 2020 sonunda 9 bin 548 şubeye ulaştı. Bu markaların 2021 sonunda açmayı hedefledikleri franchise işletme sayısı ise 2 bin 653. Kapak haberimizde 100 şirketin franchising koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık.
Pandemi tüm dünya ekonomilerinin kurallarım derinden etkilerken, sistemin ezberlerini de silip adeta yeniden yazmaya başladı. Her şeyden önce özellikle beyaz yaka profilinde girişimci olma isteği arttı. Farklı, kârlı ve yeni dönem için mantıklı iş modelleri ön plana çıktı.
Franchise sisteminin getirdiği pek çok avantajla birlikte artık bilinçli girişimci markaya yatırım yaparken, kârlı ve sürdürülebilir olmasının dışında pazarda farklı ve talep edilir konseptler aramaya başladı. Yeni dünya düzenine uygun olması ve talep görmesi, markanın dijitalde olan varlığı, teknolojik altyapısı, markayı franchise ekosistemi içinde farklılaştırdı.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Pandemi başlangıcı ile etkilenen sektör temsilcilerinin farklı iş kollarına girişim konusunda pozitif yaklaşım göstererek özellikle karantina sonrası dönemde franchise veren markalara ilgisi artmaya başladı.
Kapak haberimizde 100 şirketin franchising koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık.
Kuşkusuz karantina dönemiyle birlikte birçok işletme, bu süreçten olumsuz etkilendi. Bu da hedeflerin yeniden revize edilerek, işletmeleri yeni bir yol haritası çizmeye zorladı. Bu da franchising sisteminin hedeflediği rakamlara yansıdı.
2020 yılı itibarıyla franchising sektörünün büyüklüğü 45 milyar dolara ulaştı. Yine bu yıl franchising ekosistemi-nin ürettiği istihdam sayısı ise 250 bin kişiyi aştı. Türkiye'deki zincir işletmelerin sayısı 4 bin 200 olurken, zincir işletmelere bağlı şube sayısı da 65 bine ulaştı.
DİJİTALLEŞME ÖNE ÇIKACAK
2020 sonunda ekosistemin yarattığı pazar büyüklüğünün 50 milyar dolara ulaşması bekleniyordu ancak pandemi nedeniyle bu rakamın yakalanması zor görünüyor. Markaların dijital pazarlama kanallarım etkin bir şekilde kullanarak bu süreçten en az hasarla kurtulmasının mümkün olduğu ifade edilirken, ekosistemin de önümüzdeki yıl hızlı bir şekilde tekrar hedeflerine ulaşması bekleniyor.
İçinde bulunduğumuz pandemi süreci ile birlikte al-götür, eve servis konseptleri ön plana çıkıyor. Bu sistemleri en efektif işletenlerin kazanacağı bir süreç olacağı belirtiliyor. Cushman & Wakefield Yönetim Kurulu Başkanı Tuğra Gönden, "Yeme içme sektöründe özellikle eve servis yapan markalar öne çıktı. Restoranlar için pandemi ve sonrasında eve servis konusunda önemli fırsatlar oluştu" diyor.
Yemek girişimlerinin franchise yerine online yemek servislerine yönelebildiğine işaret eden Gönden, "Franchise markası yerine yemek servisinin erişim ve pazarlama avantajlarını kullanabildiğini gözlemledik. Online yemek servis sektörü büyüyor ve rekabet artıyor. Bununla birlikte girişimler yemek servisinin marka gücü ile reklam ve pazarlama gibi ciddi bariyerleri aşabildiğini bizlere gösterdi" diye konuşuyor.
PANDEMİ DÖNEMİNDE ŞİRKETLERE ALTI ÖNERİ
- Stratejilerinizin planlamasını 18 aylık yapın.
- Şube açmaktan ziyade sürdürülebilirlik konusu üzerinde durun.
- Al-götür konseptinizi kampanyalarla çeşitlendirin. Evlere servis modelinizi de bölgesel olarak geliştirmeye devam edin.
- Dijital platformlarınızı en verimli şekilde kullanın.
- Özellikle cadde mağazacılığının atak yaptığı bir döneme girdik. Franchise sistem altyapınızı gözden geçirin.
- Doğru tekliflendirme politikası izleyin. Bölgeye göre yapılacak olan master franchising, bölge gelişim planlamalarını doğru okuyun.
GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI
Yeme içmenin yanı sıra gayrimenkul de bu süreçte ilgi gören sektörler arasında yer aldı. Gayrimenkul danışmanlığı işine giren girişimci sayısı artarken, sektörde uzmanlaşma ön plana çıkmaya başladı. RE/MAX ve Altın Emlak gibi şirketler sistemlerine yeni girişimcileri eklemeye devam ediyor.
Arsa arazi alanında uzmanlaşan Uparazzi Franchising Yönetim Danışmanı Hakan Erilkun, "Biz bu süreçten olumlu etkilendik. Zira tüm dünya gibi ülkemizde de aslında deyim yerindeyse kentsel dönüşümden kırsal dönüşüme hızla artan bir dalga yaşandı ve biz bu süreçte iş yoğunluğuna yetişemez halde faaliyet gösterdik. Önümüzdeki dönemde sektörde niş alanlar olacaktır" diyor.
Listede yer alan pizza markaları da büyümesini sürdürüyor. Eve servis konusunda uzmanlaşmış olmaları, bu şirketlere büyük bir avantaj sağladı. Kahve zincirleri de bu süreçte hız kesmedi. Kahve Durağı'ndan Gönül Kahvesi'ne pek çok marka, 2021 yılında şubeleşmeye devam edecek.
GİRİŞİMCİLERE DESTEK
Franchise veren şirketler, girişimcilerin pandemi sürecini daha rahat atlatması için bu döneme özel destekler verdi. Bünyesinde Mondi ve Bellona markalarını bulunduran Boydak Grubu, bayilerine teşhir iskonto, ilave vade destekleri sağladı. So Chic ise franchise mağazaların finansal yükünü azaltmak adına, merkezden temin ettikleri sarf malzemelerinin fiyatlarında indirim yaptı.
Sezgin Group Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sezgin, "Talep doğrultusunda ihtiyacı olan franchise mağazalarımıza insan kaynağı desteğinde bulunduk. Reklam kampanyalarının tüm finansal giderleri merkez bütçesinden karşıladık" diyor. Sezgin, yine bu süreçte franchise mağazalarının üzerine ekstra bir finansal yük getirilmemesine dikkat ettiklerini söylüyor.
Pizza Lazza da yüzde 6 royalty almadı ve vade sürelerini uzattı. Wafflecı Akın ise ödeme esnekliği sağlarken, royalty ücreti almıyor. Kahve Durağı bir süre şubelerine royalty faturası kesmezken, Doyuyo markası da royalty ve ürün bedellerinde indirim yaptı, reklam ve kampanya desteği verdi.
UFRAD BAŞKANI MUSTAFA AYDIN "5 MİLYAR DOLARDAN FAZLA İŞ HACMİ"
"UFRAD Franchising Derneği, her yıl olduğu gibi bu yılda 25- 28 Kasım tarihleri arasında, Medya Fors organizasyonu ve UFRAD iş birliği ile 18'inci Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı'nın kapılarını ziyaretçilerine açacak. Bu yıl, aynı zamanda bir ilk gerçekleştirilerek CNR Food İstanbul ve Fuarımız eş zamanlı olarak yapılacak.
Birlikten doğacak kuvvet ile her iki fuarın oluşturulan ortak sinerjiyle birlikte 5 milyar doların üzerinde bir iş hacmi yaratması bekleniyor. Yenilikleri sadece eş zamanlı fuar organizasyonu ile sınırlı kalmayan fuarımız, aynı zamanda özel tasarım stantlarıyla katılımcı markaları çok daha ilgili, bilinçli ve odaklanmış franchise yatırımcıları ile buluşturma fırsatı sunacak.
Fuarımızda, Türkiye'nin dört bir yanından ziyaretçilerin yanı sıra Ortadoğu ve Avrupa başta olmak üzere tüm dünyadan iş birliği partnerleri ile bölgenin en güçlü yatırımcılarına ve markalarına bu yıl da CNR Fuar merkezinde ev sahipliği yapacağız."
Z KUŞAĞI ETKİSİ
2021'de franchise sistemi ile büyümek isteyen markaların yanı sıra pazara yeni giriş yapacak girişimcilerle ekosistemin büyümesi bekleniyor. Kendi işinin patronu olma eğilimini gösteren Z kuşağının hakim olacağı 2021'de sosyal yaşamın da hareketleneceği ifade ediliyor.
Kısacası 2021'in franchise ekosistemi için yaraların hızla sarılacağı bir yıl olacağı vurgusu yapılıyor. Biz de her yıl hazırladığımız Türkiye'nin franchising veren en büyük araştırmasında sektörün yol haritasına ışık tuttuk. Türkiye'de franchising veren en büyük 100 şirket, 2020 sonunda 9 bin 548 şubeye ulaştı. Bu markaların 2021 sonunda açmayı hedefledikleri franchise işletme sayısı ise 2 bin 653.
RE/MAX 50 YENİ OFİS AÇACAK
Türkiye'de 237 ofis ve 4 bine yakın gayrimenkul danışmanı ile faaliyet gösteren RE/MAX, 2021 yılında da büyümesine devam edecek. Şirket, 2021 yılında 50 yeni ofis açmayı planlıyor. RE/MAX Akademi sayesinde en eğitimli danışmanları bu çatı altında birleştiklerini söyleyen RE/MAX Türkiye Bölge Direktörü Murat Goldştayn, "Şu anda RE/MAX sisteminde 30 bin adet sözleşmeli aktif portföy bulunuyor.
Bu geniş aile, inanılmaz bir network avantajı sağlıyor ve gayrimenkullerinizin en hızlı şekilde satışının gerçekleşmesini sağlıyor" diyor. Markanın franchise giriş bedeli açılacak bölge ve şehire göre 98 bin 500 TL ile 160 bin TL arasında değişiklik gösteriyor. Royalty ve reklam katkı payı oranı, toplam yüzde 10 olarak belirlenmiş durumda.
Şubeler için aylık ciro hedefi ise 250 bin TL ile 300 bin TL arasında değişiyor. RE/MAX, İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa'da büyümeyi hedefliyor. Murat Goldştayn, "Pandemi döneminin en başında çok hızlı aksiyon göstererek, teknolojik anlamda bu sürece çok hızlı adapte olduk. Teknolojiye yatırım yaptık. Online seminerlerle girişimci adaylarına ulaştık" diyor.
FRANCHİSE COMPANY ORTAĞI VE YNT. AYCAN HELVACIOĞLU "HAYALET MUTFAKLAR ARTACAK"
"Özellikle yeni nesil kafe markaları, yatırımı küçük olan fast food gıda konseptleri, oto expertiz, oto bakım girişimleri, içinde tırnak protez, kaş-kirpik uygulamaları yapılan güzellik merkezleri, tatlı ve dondurma konseptleri bu dönemde öne çıkacak.
Farklı ve özellikli girişim olması, tüketici ile kullanıcı bazında kabul görmesi önemli bir faktör.
Bununla birlikte artan işçilik maliyetlerinden ötürü, daha az çalışanla yönetilebilen, aynı zamanda gıda alanında kaliteden ödün vermeyen yatırımlar dikkat çekiyor. Paket servis ağırlıklı dünyada 'dark store' yani hayalet mutfak olarak adlandırılan, satış noktasının dekorasyonu ve görünürlüğü dışında, standartlarından taviz vermeden adrese teslim yemek konseptleri de çok hızla artış gösterecek."
ALTIN EMLAK "DEĞİŞİM YILI OLACAK"
Taşınmaz Ticareti Hakkındaki Yönetmelik sonrası gayrimenkul sektöründe çalışmak isteyenlere yeni deneyim, eğitim ve mezuniyet şartları getirildi. Şirketler de yeni döneme hazırlık yapıyor. Bu sürece en hazır şirketlerden olduklarını söyleyen Altın Emlak Genel Müdür Yardımcısı Olcay Selvi, şöyle konuşuyor: "Emlak işletmeciliğinde ve franchise süreçlerinde bu yeni dönem için dört fazlı satış öngörüsüne geçiyoruz.
Potansiyel yeni müşteri oluşturma, nitelik, ihtiyaç analizi ve teklif - müzakere süreçlerini günümüz ihtiyaçlarına göre tekrar ele alarak iş ve iş akışlarımızı revize edeceğiz. Özellikle 2021 gayrimenkul sektöründe büyük kırılmaların, değişimin ve dönüşümün yılı olacak." Bu döneme hazırlıklı giren Altın Emlak, 2021 yılında büyümesini hızlandırmayı hedefliyor.
103 franchise temsilciği olan şirket, 2021 sonuna kadar 30 yeni temsilcilik açmayı planlıyor. Altın Emlak'ın franchise giriş bedeli 50 bin TL. Royalty talep etmeyen şirketin şubeler için aylık ciro hedefi 100 bin TL'ye ulaşıyor. Ankara, İzmir, Bursa, Eskişehir, Sakarya'da büyümeyi hedefleyen şirket yurtdışında da planlar yapıyor. Olcay Selvi, yurtdışında altı şube açmayı hedeflediklerini söylüyor.
AUTO KING İKİ MARKAYLA BÜYÜYOR
Mini onarım, mobil parça, hasar onarımları, oto bakım koruma ve mekanik bakım hizmetlerinde faaliyet gösteren Auto King, 2020 yılının ağustos ayından itibaren oto ekspertiz sektörüne girdi. Türkiye ve Kıbrıs'da hizmet veren Auto King, hasarlı bir parçayı değiştirmek yerine onarmak ve aracın orijinalliğini azami ölçüde korumak anlayışı üzerine kurulu franchise iş modeli ile 20 yılda ülke ekonomisine 1 milyar TL'yi aşkın tasarruf sağladı.
Bugün 47 ilde 56 servis merkezi bulunan şirket, Auto King markasıyla dokuz şube ve Autoking Ekspertiz olarak 40 adet şube açmayı planlıyor. Auto King Ekspertiz yapılanmasını tüm Türkiye için planladıklarını söyleyen Auto King Genel Müdürü Engin Atakan, "Auto King'in büyüklüğüne göre değişmekle beraber, orta büyüklükte bir servis için 1 milyon TL civarında bir yatırım maliyeti mevcut.
Bu tutarın malzeme ekipman maliyeti 400 bin TL, altyapı kurulum 200 bin TL, işletme sermayesi 300 bin TL civarı, lisans bedeli ise 200 bin TL. Auto King Ekspertiz yatırım maliyetini 500 bin TL olarak belirtebiliriz" diyor. Bölgeye ve potansiyele göre ciro, araç sayısı hedefleri veriliyor. Orta büyüklükte bir Auto King'in aylık ciro hedefi 500 bin TL, ekspertiz markasının ciro hedefi ise 150 bin TL olarak belirleniyor.
JONES LANG LASALLE TÜRKİYE YÖNETİM KURULU BAŞKANI AVİ ALKAŞ "AVM'LERDE RENOVASYON HIZ KAZANACAK"
"Pandemi döneminden kapalı alan oranı daha yüksek olan AVM'lerin daha fazla etkilendikleri gerçeği ortada. Kapı giriş sayıları göreceli artış göstermekle birlikte halen pandemi öncesine erişilemediği gibi, ortalama kalış sürelerinde azalma ve alışveriş eğilimlerinde farklı paketli ürünlere yönlenme gözleniyor.
Giderek gerçekleştirme olasılıkları azalma eğilimine girse de yine de yeni planlanacak AVM'ler için açık alan oran ve kurgulaması, artma durumuna girdi. Alışveriş merkezlerindeki renovasyon projelerinin hız kazanması bekleniyor. 2020'nin üçüncü çeyreğinde birincil (en yüksek) ortalama kira metrekare başına 70 Euro eşdüzeyi olarak görünüyor.
Ancak, sektör/şehir/ilçe bazında ortalama kira seviyelerinde farklılık ve özel perakendeci yaklaşımları gözleniyor. Olası fırsatlar için biraz daha beklenmesi durumu geçerlidir."
TAVADA TAVUK DİJİTALLEŞMEYE ODAKLANDI
Yaklaşık yedi yıl önce kurulan Tavada Tavuk, bugün 52 şubesiyle hizmet veriyor. Pandemi döneminde teknolojik altyapısını da geliştirerek yeni normale uyum sağlayan şirket, 2020 sonunu 65 şubeye ulaşarak kapatmayı planlıyor. 2021 hedefi ise 100 şubeye ulaşmak. Covid-19 nedeniyle büyüme stratejisini değiştiren şirket, dijital pazara daha çok önem vermeye başladı.
Bu sayede 'ceptelezzet.com' adında, müşterilerin istediği yerde sipariş verebileceği bir site oluşturdu. Şirket, bunun dışında mağaza lokasyonları ile ilgili de kiralama havuzunu değiştirmeye karar verdi. Bu doğrultuda İstanbul, İzmir ve Ankara'nın yanı sıra Anadolu şehirlerine de odaklanmaya karar verdi. Tavada Tavuk İş Geliştirme Müdürü Akın Gürbüz, "Ardahan'da, Artvin'de ve Iğdır'da açılan şubelerin pandemi olmasına rağmen güzel sonuçlar verdiğini gördük.
Bu sonuçlarda bizi Türkiye'nin tüm şehirlerini yatırım yapılma noktasında İstanbul, İzmir ve Ankara'dan ayrı tutmamamız gerektiğini ve daha ileriye gidecek olursak daha önem vermemiz gerektiğini gösterdi" diyor. Şirket pandemi döneminde girişimci şubelerine destek oluyor.
Fiyat artışı yapmadan ürünleri franchise noktalarına sunduklarını söyleyen Gürbüz, pandemi döneminde yaptıkları pazarlama ve reklam çalışmaları ile franchise şubelere destek verdiklerini belirtiyor. Yurtdışında da büyümeye devam eden şirketin halihazırda Kuzey Kıbrıs, Ürdün ve Irak'ta üç şubesi bulunuyor. 2021 yılı için yurtdışında beş restoran açmayı hedefleyen şirketin Avrupa bölgesi ve Rusya ile temasları devam ediyor.
CRAKERS PİZZA 2021'DE YÜZDE 40 BÜYÜYECEK
Crakers Pizza, 2008 yılında Trabzon'da kuruldu. Pizza sektörüne farklı bakış açısıyla hızla büyüyen marka, bugün 10 ilde 26 şube ile hizmet veriyor. 2020 yılını 35 şubeyle kapatmayı hedefleyen şirket, 2021 yılı büyüme hedefini ise yüzde 40 olarak belirledi.
Pandemi dönemini çeşitli fırsat ve avantajların dönemi olarak gördüklerini söyleyen Crakers Pizza'nın kurucu ortaklarından Ahmet Sait Tütünci, "Bu yılı yüzde 35 büyüme ile kapatmayı planlıyorduk ve başardık. 2021 yılında hedefimizi bir basamak daha yükselttik. Büyüme hedeflerimizi buna göre belirliyoruz. Kalite ve hijyen standartlarından para kazanma hırsı ile asla vazgeçmiyoruz" diyor.
2021 yıl sonuna kadar 50 franchise şubeye ulaşmayı hedefleyen şirket, franchise giriş bedeli olarak 50 bin TL talep ediyor. Kâr marjı yüzde 26 olan şirkette şubeler için aylık ciro hedefi işletmenin sabit, değişken ve ürün maliyetine göre değişiklik gösteriyor.
Hedeflenen ortalama rakam ise 120 bin TL. Tütünci, "2021 yılı, yatırımcılarımıza ve kendi işini kurmaya çalışan girişimcilere çeşitli konseptlerle sağlayacağımız avantajların miladı olacaktır. Çok düşük bütçelere isteyen herkesin işletme sahibi olacağı ve kurduğu hayallere kavuşacağı bir yıl olacak" diyor. Yurtdışından master franchise teklifleri alan şirket, Almanya'yla yurtdışına açılmaya hazırlanıyor. 2021 yılının sonuna kadar Schengen ülkelerinde toplam 10 şube açılması hedefleniyor.
BURSA KEBAPEVİ HEM YURTİÇİ HEM DE YURTDIŞINDA BÜYÜYOR
Bursa Kebap Evi (BKE) 2003 yılında kuruldu. Bugün ise Türkiye, Almanya, Birleşik Arap Emirlikleri, İran ve Azerbaycan olmak üzere, toplam beş ülkede ve 37 kentte 100'ü geçen şube sayısı ile hizmet veriyor. 2020 yılında pandemi nedeniyle hedeflerini revize eden şirket, 10 şube açma planını geriye çekti.
2020 yılını yurtiçinde iki, yurtdışında üç olmak üzere beş şubeyle kapatmayı planlayan BKE, pandemi döneminde hızla aksiyon aldı. Öncelikle mevcut konjonktürün doğru anlaşılması için izleme moduna geçen şirket, finansal yapılandırma ihtiyaçlarını giderdi ve franchise'ların süreçten en az zararla çıkması için gerekli desteği sağladı.
Kısa vadeli borçları uzun vadeli hale getiren şirket, merkez ve saha personelinde optimizasyon ve verimlilik çalışmaları yaptı. Tüm tedarikçilerle stok yönetimi ve stratejisini belirleyerek uyguladı. Bu çalışmaların ardından 2021 hedeflerini belirleyen şirket, yurtiçinde dört ve yurtdışında dört olmak üzere toplam sekiz şube açmayı planlıyor.
Türkiye pazarında şube sayısı ve satış hacmi ile en büyük restoran zincirileri arasında yer alan BKE, geleneksel Türk lezzetini tüm dünyaya yaymayı hedefliyor. Türkiye, Avrupa ve Ortadoğu genelinde 100'ü geçen şubesiyle her yıl 10 milyondan fazla misafir ağırlıyor. Şirketin 2021 yılında en önemli hedefi, Birleşik Arap Emirlikleri'nde büyümeye devam ederek, şube sayını 30 restorana çıkarmak. Bölgede Türkiye operasyonlarının benzeri üretim ve sevkiyat altyapısının kurulması planlanıyor.
CHEF BÖREK YENİ KONSEPT GELİŞTİRECEK
Chef Börek, 2018 yılında kuruldu. Sektöre adım attığında kendini 'yeni nesil börekçi' olarak tanımlayan şirket, Türkiye'de ilk kez börek cafe & restoran konseptini uyguladı. Marka bugün 55 şubesiyle Türkiye genelinde büyümesini sürdürüyor.
Chef Börek Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Kaya, "Büyüme hedefimiz hiçbir zaman agresif olmadı. Bu konuda özellikle ince eleyip sık dokuyarak ilerledik" diyor. 2021 yılında 25 yeni şube açmayı hedefleyen Chef Börek, franchise giriş bedeli ve royalty talep etmiyor. Şubeler için aylık ciro hedefi ise 90 bin TL - 150 bin TL arasında değişiyor. Marka, değişen döneme uyum için 2021 yılında farklı bir konsept daha planlıyor.
Şubeleri al - götür ve cafe - restoran olarak kategorilendirdiklerini söyleyen Muharrem Kaya, paket servis ağını daha da genişletmeyi planladıklarını belirtiyor. Yurtdışında da büyümeye hazırlanan şirketin Bakü'de proje aşamasında olan üç şubesi daha var.
Ayrıca Rusya, Belarus, Özbekistan, Kazakistan ve Irak şirketin öncelikli ihracat planladığı ülkeler arasında yer alıyor. Kaya, ikinci etapta ise Balkanlar ve Avrupa ülkelerine ürün gönderebilmek ve şube açabilmek için gerekli prosedürleri sağlamaya çalıştıklarını söylüyor.
TAVUK DÜNYASI YATIRIMA DEVAM EDECEK
Tavuk Dünyası'nın temelleri 2012 yılında İstanbul'da atıldı. Yeme içme sektöründe konseptiyle fark yaratmayı hedefleyen şirket, 2015 yılında Türkiye'nin önde gelen özel sermaye fonlarından Mediterra Capital ile ortaklığa gitti. Mediterra Capital'in finansal ve stratejik desteğiyle büyümesini hızlandıran Tavuk Dünyası, Türkiye'nin 51 ilinde 222 restoranla faaliyet gösteriyor.
Pandemiye rağmen büyümesini sürdüren şirket, Ankara'da inşaatı 2019'da başlayan yeni üretim tesisini devreye aldı. Diğer taraftan paket servis hizmeti Şeften İste'yi de hayata geçirdi. Tavuk Dünyası CEO'su Volkan Mumcu, "Şeften İste ile Tavuk Dünyası'nı seven ancak sunduğumuz ürünleri evinde, ofisinde, okulunda kısacası bulunduğu herhangi bir yerde tüketmek isteyen müşterilerimize lezzetlerimizi ulaştırmak için yeni bir kanal açmış olduk" diyor.
Şirket 2021 yılında 34 yeni şube açmayı hedefliyor. Bu yıl başlatılan paket servis operasyonu olan Şeften İste üzerine 2021'de daha da yoğunlaşmayı planlayan şirket, bu hizmeti yine kendilerine özgü farklılıklarla daha da geliştirmeyi gündeminde tutuyor. Yeni restoran açılışlarına devam eden şirket, pandemi sonrası yaşanacak normalleşme sürecini de yakından takip ederek, Rusya'daki yurtdışı yatırım hamlesini diğer potansiyel pazarlara da taşımayı planlıyor.
GÖNÜL KAHVESİ YURTDIŞINDA DA BÜYÜYOR
2002 yılında İzmir'de doğan Gönül Kahvesi, şu an 90'ı aşkın şubesi ile hizmet veriyor. 2007 yılından bu yana franchise veren şirket, 2021 yılında da franchise sistemiyle büyümesine hız verecek. Şirket, yurtiçinde 15 adet yeni şube açmayı hedefliyor.
Dünya genelinde herkesi Türk kahvesiyle tanıştırma hedefi doğrultusunda yurtdışında da hızla büyüyen Gönül Kahvesi, dünyanın ilk ve tek devlet destekli marka geliştirme programı olan Turquality ile iş birliği aşamasında. Avusturya, Bahreyn ve Bosna-Hersek'ten sonra şimdi de Almanya/Berlin'de şubeleler açıldı. 2021 yılında yurtdışında 10 şube açılması hedefleniyor.
Şirketin üç farklı konsepti var. Bunlardan biri Gönül Kahvesi Express. Yeni şube açılışlarının yanı sıra mobil üniteye de geçen şirket, şubelerinde satışa sunduğu ürünlerinin tümünü de kapsayan al-götür servisiyle Gönül Kahvesi Express'de misafirleriyle buluşturmayı hedefliyor.
Gönül Kahvesi Kampüs ise öğrencilerin bir numaralı gözdesi olmayı hedefliyor. Bu konsept, Işık Üniversitesi Maslak ve Şile kampüslerinde misafirlerini ağırlamaya başladı. Markanın yeni konsepti Gönül Kahvesi Orient ise 400 metrekare ve üzerinde alana sahip olan şubelerinde nargileli konseptte misafirlerini ağırlıyor.
TAB GIDA PANDEMİYE ÖZEL ÇÖZÜM GELİŞTİRDİ
TAB Gıda, hızlı restoran servisi sektöründeki faaliyetlerine 1995 yılında Burger King®'in ana geliştirici ve üretici haklarını alarak başladı. Bugün Burger King®, Sbarro®, Popeyes® ve Arby's® gibi dört global, Usta dönerci® ve Usta Pideci® ile iki ulusal olmak üzere toplam yedi markasıyla ve Türkiye genelinde bin 200'ü aşkın restoranıyla faaliyet gösteriyor.
Pandemi döneminde birçok yenilikçi uygulama geliştiren şirket, Tıkla Gelsin®, Yemeksepeti, mobil ve online sipariş platformları ve gel-al uygulamasıyla, sosyal mesafe kuralına uygun olarak servis yapıyor. Özel kampanyaların yanı sıra satış kaygısı olmayan kurgular çalıştıklarını söyleyen TAB Gıda CFO'su Özgür Çetinkaya, "Dijital uygulamamız Tıkla Gelsin® ile birlikte 'Siparişimi Kapıya As', 'Temassız Teslimat' ve 'Güvenli Paket' çalışanlarımız ve kuryelerimizde maske ve eldiven zorunluluğu gibi uygulamalarımızı devreye aldık" diyor.
Çatı şirketi TFI TAB Gıda Yatırımları ile salgının çıkış noktası olan Çin'de de pazarın en büyük oyuncularından biri olan şirket, Batı'da Wulumuqi'den Doğu'da Şangay'a kadar uzanan büyük bir operasyon yönetiyor. Çetinkaya, "Zincirin dünyadaki restoranlarının yüzde 10'u TFl'a bağlı. Oldukça kısa sayılabilecek bir sürede Çin'deki restoran sayımız Türkiye'deki restoran sayımızı aştı. Bu başarıdan aldığımız güç ve cesaretle, Covid-19'un getirdiği olumsuz koşullara rağmen bu yıl Çin Popeyes® operasyonumuza başladık" diyor.
MURAT GOLDŞTAYN RE/MAX TÜRKİYE BÖLGE DİREKTÖRÜ "112 ÜLKE ARASINDA BİRİNCİ OLDU"
RE/MAX Türkiye, pandemi döneminde 112 ülke arasında en çok yeni ofis açan operasyon oldu. RE/MAX Türkiye Bölge Direktörü Murat Goldştayn, “Mayıs ayından itibaren ofis açma talebinde bir patlama yaşandı. 2021 hedefimiz 50 yeni ofis açmak" diyor.
Dünyada 110'dan fazla ülkede, 8 binden fazla ofisle faaliyet gösteren RE/MAX, pandemi döneminde Türkiye pazarında atağa kalktı. RE/MAX Türkiye, 112 ülke arasında en çok yeni ofis açan operasyon oldu.
2020 yılı eylül ayı itibarıyla dokuz aylık dönemde 2019 yılının tamamından daha fazla yeni ofis açılışı gerçekleştirdiklerini söyleyen RE/MAXTürkiye Bölge Direktörü Murat Goldştayn, "Toplam 237 franchise ofis ile hizmet veriyoruz.
2021 hedefimiz 50 yeni ofis açarak büyümek" diyor. Murat Goldştayn'la pandemi dönemini ve yeni hedeflerini konuştuk.
RE/MAX Türkiye olarak pandemi döneminde büyüme hedeflerinizi revize ettiniz mi?
Pandemi döneminde büyüme hedeflerimizde olumlu yönde gelişme oldu. 2020 yılı eylül ayı itibarıyla dokuz aylık dönemde, 2019 yılının tamamından daha fazla yeni ofis açılışı gerçekleştirdik. RE/MAX Türkiye 2020 yılında açmış olduğu yeni ofisler ile RE/MAX Global'de faaliyet gösteren 112 ülkede en fazla büyüme gerçekleştiren diğer bir değişle en çok yeni ofis açan ülke oldu.
Bu ilgiyi nasıl yorumluyorsunuz?
Pandemi döneminde birçok girişimci, gayrimenkul sektörünün her piyasa koşulunda aktif ve yüksek kazançlı olduğunu gözlemlediği için sektörümüze ve franchise'larımıza talep oldukça arttı. Ayrıca franchise'larımız için stok ve personel maliyeti olmaması da girişimcileri, iş değişiklik kararında sektör lideri RE/MAX'e yönlendiren diğer bir unsur oldu.
2021 sonuna kadar temsilci sayınızı kaça çıkarmayı hedefliyorsunuz?
Toplam 237 franchise ofis ile hizmet veriyoruz. 2021 hedefimiz 50 yeni ofis açarak büyümek. Bu süreçte temsilci talebinde pandeminin başında mart ve nisan aylarında kısmi bir azalma olsa da mayıs ayında itibaren inanılmaz bir şekilde RE/ MAX ofisi açma talebinde bir patlama yaşandı.
RE/MAX olarak pandemi döneminde nasıl bir farklılık yarattınız?
Pandemi dönemi ile birlikte çok hızlı bir adaptasyon ve dijital anlamda dönüşüm yaşadık. Drone ile evlerin ya da işyerlerinin içerisine girmeden fotoğraf ve video çekimleri gerçekleştirdik ve bu konuda öncü olduk. Yine alım-satım sözleşmeleri, yer gösterme sözleşmeleri, yetki belgeleri gibi tüm evrak-imza sürecini online'a taşıdık. Mülkünü satmak isteyen bir kişinin ve hizmet veren danışmanın tüm süreçleri temas olmadan dijital ortamda yürütmesini sağlayacak altyapıyı oluşturduk. Aramıza katılacak yeni ofisler ile imzalanacak franchise sözleşmelerini dijital imza ile online imzalayacak süreci oluşturduk. RE/MAX Türkiye olarak sosyal sorumluluk projelerine odaklandık. Pandemi sürecinde sokak hayvanlarını unutmadık. Tüm ekip ve ofislerimiz sokak hayvanlarına yiyecek ve bir kap su desteği verdi. Ayrıca evinden çıkamayacak durumda olan yaşlı vatandaşlarımıza evlerine yiyecek götürerek destek olmaya çalıştık.
HANGİ ÖZELLİKLERİNİZ SİZE PANDEMİ DÖNEMİNDE AVANTAJ SAĞLADI?
"Pandemi öncesinde 2019 başında hayata geçirdiğimiz Blended Learning System'le eğitimlerimizin bir kısmını online eğitim haline getirmiştik. Pandemi ile beraber teması minimuma indirmek için tüm eğitimlerimizi hızlıca online sisteme adapte ettik. İşimizin her aşamasında, son yıllarda yaptığımız teknoloji yatırımlarının geri dönüşünü hızlı şekilde aldık."