DOLAR
34,34
0,03%
DOLAR
EURO
37,44
0,51%
EURO
GRAM ALTIN
3023,44
0,10%
GRAM ALTIN
BIST 100
8885,00
0,00%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

“Gaziantep’te 50 milyon Euro’luk tesis kuracağız”

Sağlıklı atıştırmalık gibi yeni alanlara da gireceklerini kaydeden Erdoğan Çoban ile kendisinden bekleneni ve beş yıllık hedeflerini konuştuk.

02 Temmuz 2023 | 21:16
“Gaziantep’te 50 milyon Euro’luk tesis kuracağız”

Üretiminin yüzde 70'e yakınını yurtdışına ihraç eden Şölen, 50 milyon Euro'luk bütçeyle Gaziantep'te yeni bir tesis kuracak. Şirketin CEO'su Erdoğan Çoban, 2024'te devreye girecek bu yatirımın ardından yurtdışında da üretim planladıklarını söylüyor.

11 - 24 Haziran 2023 tarihli sayıdan

Atıştırmalık pazarının önde gelen ilk üç markasından biri olan Gaziantepli Şölen, önemli yatırımlarla büyüme yolculuğunu sürdürmeyi planlıyor. Şirkette icranın tepe koltuğuna 11 ay önce oturan Çoban ailesinin genç kuşak temsilcisi Şölen CEO’su Erdoğan Çoban, kısa sürede üretim ve satışa yönelik önemli yatırım kararlarına imza attı. 

Gaziantep’te ikinci tesis için 50 milyon Euro’luk yatırıma başlayan ve önümüzdeki yıl burada üretim hedeflediklerini söyleyen Erdoğan Çoban, üretiminin yüzde 70’ini ihraç eden şirketin yurtdışında da üretim planladığını kaydediyor.
Bu yıl 460 milyon dolarlık ciro öngördüklerini anlatan Erdoğan Çoban, hedefinin beş yılda grubu iki kat büyütmek olduğunu belirtiyor. 

Bunun için sağlıklı atıştırmalık gibi yeni alanlara da gireceklerini kaydeden Erdoğan Çoban ile kendisinden bekleneni ve beş yıllık hedeflerini konuştuk.

CEO’luk koltuğuna oturalı henüz bir yılınız olacak. Göreve geldiğinizden bu yana hangi adımları attınız?
İlk olarak 2023 -2024 planlarımızı oluşturduk. İhracat bölümünü Uluslararası İş Birimi ve Türkiye olarak 5 bölgeye ayırdık ve yeni bir organizasyon yapısına geçtik. Şirketimizin departmanları için yeni KPI’lar belirledik. Çalışmaları önceden yapılmış olan sekiz yeni ürün çıkarttık. Göreve geldiğim 2022’de ağırlıklı olarak kapasite artışı yatırımları yapmıştık. Ayrıca AR-GE ve dijital yatırımlarımıza da devam ettik. 

Şölen olarak çalışanlarımız bizim için çok önemli. Çalışma koşullarımızı her gün biraz daha iyiye taşımak için kariyer ve eğitim yatırımlarına devam ettik. Tüketicimize sunduğumuz inovatif ürünleri artırabilmek için üretim tesislerimizde teknolojiye hız kesmeden yatırım yapmaya devam ediyoruz. Ek olarak, içinde bulunduğumuz ekolojik sisteme de sorumluluğumuzun farkındayız. Bu kapsamda yenilenebilir enerjiye yatırım kapsamında hayata geçirdiğimiz güneş enerji santralleri (GES) projemiz üzerinde çalışıyoruz.

Bu süreçte şirketin performansı ne oldu?
Şölen atıştırmalık pazarının en önemli oyuncularından biri ve 2022’de de atıştırmalık kategorisi en fazla büyüyen kategori oldu. Geçen yıl yaklaşık 375 milyon dolar ciro ve yüzde 25 büyümeyle beklentilerin üzerinde kapattık. 2022’de tüm hedeflerimizi tutturmayı başardık. Tüm kanallarda büyümemizi sürdürdük.

Yurtdışı satışlarda hangi noktaya geldiniz?
Bugün tüm ülkelere ihracat yapabilir konumdayız. 200 çeşit ürünümüzü 120 ülkede tüketicilerimizle buluşturuyoruz. 2022’yi ihracatta da yıllık hedeflerimizin üzerinde, 250 milyon dolar ciro ile kapattık. En önemlisi de Türkiye sektör ihracat ortalaması kg fiyatı 2,7 dolarken, bizim kg başı fiyatımız 4,1 dolar seviyelerinde gerçekleşti. Ürünlerimizin en çok satıldığı pazarlar ise yakın coğrafya, Arap Yarımadası, Türk Cumhuriyetleri, Avrupa, Belçika ve ABD. Arap Yarımadası ve Avrupa en yüksek paya sahip. Ardından Amerika geliyor.

Peki bu yıl nasıl bir performans hedefliyorsunuz?
Toplam atıştırmalık pazarında Türkiye’de en büyük üçüncü oyuncuyuz. Önceki yıla göre dolar bazında yurtiçi ve yurt dışı satışta bu yıl yüzde 25 büyümeyi hedefliyoruz. Yıl sonu ciro hedefimiz 460 milyon dolara ulaşmak. Bununla birlikte ciddi yatırım kararlarımız da var. 2023'te geçen yıla göre, tüm marka yatırımlarım iki katına çıkaracağız. Fark yaratan yeni ürünlerimiz cironun yüzde 5'ini oluşturacak ve bu yıl ayırdığımız yatırım bütçesini 60 milyon dolar olarak belirledik. Yurtiçi ve yurtiçinde tonaj büyümelerinde çift haneli büyümek için yatırım yapmak aslında bir ihtiyaç. Mesela sadece Gaziantep tesisimiz için 2012 yılından bu yana 300 milyon doları aşkın yatırım yaptık. Şimdi de yeni bir tesis için çalışıyoruz.

Nerede olacak yeni tesis ve yatırım bütçesi belli oldu mu?

Bu yıl Gaziantep'te yeni bir tesis kuracağız. 2023'te kısmen ve 2024 yılında tamamen faaliyete geçmesini planladığımız bu tesis yaklaşık 50 milyon Euro'luk bir yatırımla hayata geçecek. Yaklaşık 500 kişilik yeni istihdam planlıyoruz. Bu tesiste sağlıklı atıştırmalık gibi ürünler de üreteceğiz. Yeni alanlar olarak; 2024 başında sağlıklı atıştırmalıklar kategorisine giriş yapma planımız var. Şu anda en fazla heyecan duyduğumuz projelerin başında bu geliyor.

Yurtdışında yatırım ve büyüme planlarınızdan söz eder misiniz?

Hedef pazarlarımızda güçlü bir şekilde yerimizi alabilmek için var olan yurtdışı ağımızı yeni ofisler açarak büyütüyoruz. Son yıllarda Ortadoğu pazarında yaşanılan belirsizlikler karşısında yine ağırlıklı olarak rotamızı Avrupa ve Amerika pazarlarına çevirdik. Çikolatalı ürünler kategorisinde büyük oyuncuların rekabet ettiği bu pazarlarda önemli başarılar elde ettik. 

Yılı, ihracatta büyüme hedefimiz olan 320 milyon dolarla kapatmayı planlıyoruz. En büyük hedefimiz bulunduğumuz pazarlarda derinleşmek. Bilhassa Avrupa ve Amerika'da çikolatanın ve çikolatalı ürünlerin daha çok tüketildiği, kalite ve gıda güvenliliğinin çok önemli olduğu kritik pazarlarda büyümemizi sürdüreceğiz. 

Bu noktada yurtdışında üretim tesisi açma konusunda bir düşüncemiz var; uygun fırsatı bulduğumuz anda gereğini yapacağız. Netleşmemekle beraber, yakın coğrafyada Avrupa, Ortadoğu ile ilgileniyoruz.

Şirketin beş yıllık stratejisi nedir, nasıl büyüteceksiniz?

İlk hedefim çarpı iki büyütmek. Sonra 2030 yılında 750 milyon dolar ciro hedefi koyduk kendimize, şirketi buna ulaştırmak. Bunu yaparken de tabii her zamanki gibi şirkete yeni markalar katmak en büyük önceliğim olacak. Beş yıllık büyüme perspektifimizde iki katı olan hedeflerimizi hayata geçireceğimize inancım tam. 

Şirketimizi karlı büyütürken, farklı coğrafyalarda emin adımlarla büyümemizi sürdürmek istiyoruz. Yeni inovatif ürünlerle global pazarlarda gücümüzü artıracağız.

“ÜRETİMİN YÜZDE 70’İNİ İHRAÇ EDİYORUZ”

Toplam tonajımızın yüzde 70’ini ihracat oluşturuyor. Türkiye ihracatı 2022 yılında atıştırmalık ürünlerde yüzde 18 büyüdü ve 2,8 milyar dolara ulaştı. Şölen olarak pazarın üzerinde yüzde 28 büyüdük ve yüzde 8.8 paya ulaştık. Bunu da katma değeri yüksek ürünler ile gerçekleştirdik. 

En çok çikolata ihraç eden firmalardan biriyiz. Çikolata denince ilk akla gelen Belçika’ya Türkiye’den yapılan ihracatın yüzde 60’ını Şölen yapıyor. Kakao ülkesi Kolombiya’ya çikolata ihracatının yüzde 55’ini yine Şölen yapıyor.

“YENİ DÖNEMDE ENFLASYON DİZGİNLENMELİ”
Gıda fiyatlarındaki artış ve enflasyon üretim ve ticaretinizi nasıl etkiledi?
Pandemi sürecinde sektörümüzün en önemli sorunu olan doğru fiyat ve miktarda ham madde teminine ve kesintisiz üretime odaklandık. Toplam girdi maliyetlerimizde dolar bazında yüzde 20 artış oldu. Bunu ekarte etmek üzere, öncelikle uzun yıllardır çalıştığımız yurtiçi ve yurtdışı bayilerimizle neler yapabileceğimizi değerlendirdik. 

Bu maliyetlerin yarısını dolar bazında dış pazarda yansıtabildik. İç pazarda ise emtia fiyatları, kur oynaklığı, rekabet ve tüketiciyi korumak adına çok daha fazla fedakarlık yaptık. Bu yeni dönemde, enflasyonun dizginlenmesi adına yeni adımlar atılacağını umuyoruz.

 

0

EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL