Kadınların toplam istihdam içindeki payı yüzde 33’lerdeyken girişimci tarafında sadece yüzde 7 seviyesinde. Ancak sayıları hızla artma eğiliminde olan kadın girişimciler, franchising yoluyla kurmuş oldukları markaları zincire dönüştürüyor.
BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
Spordan kahveye, giyim perakendesinden takıya kadar kadın girişimcilerin kurmuş olduğu sekiz marka 2018 sonuna kadar 142 franchise şube açmayı planlıyor. Türkiye’de kadın girişimci sayısının yaklaşık 120 bin civarında olduğu ifade ediliyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Türkiye’de kadınların toplam istihdam içindeki payı yüzde 33’lerde Bu oran, kadın girişimciler söz konusu olduğunda ise yüzde 7 seviyelerine düşüyor.
Araştırmalar, kadın girişimcilerin yüzde 82'sinin hizmet sektöründe faaliyet gösterdiğini söylüyor. Kadın girişimcilerin yüzde 40'ı işkolu olarak ticaret ve satış alanında yoğunlaşıyor. Yüzde 70'i ise mikro işletme sahibi.
Ancak kadın girişimcilerin kurmuş olduğu işletmelerin başarı oranları yüksek gibi görünüyor. Zira birçoğu kısa sürede işletmelerini Türkiye çapında zincir bir markaya ulaştırmayı başarıyor.
Franchising yoluyla büyümeyi tercih eden kadın girişimciler, yüzlerce kişiye daha girişimci olma şansı verirken, binlerce kişiye de istihdam yaratıyor. Spordan kahveye, giyim perakendesinden takıya kadar kadın girişimcilerin kurmuş olduğu sekiz markanın franchise koşullarını sizler için araştırdık.
KAZAN-KAZAN MODELİ
Adını ipek ve kaşmirden alan Silk and Cashmere, tamamen saf kaşmir, ipek ve kaşipekte uzmanlaşmış bir marka. İç Moğolistan keçilerinin saf kaşmirini kullanan marka, kadın girişimci Ayşen Zaman-pur tarafından 1992 yılında kuruldu.
Türkiye ve dünya genelinde 100’e yakın mağaza, satış noktası ve corner’la faaliyet gösteren Silk and Cashmere, yurtdışında Almanya, Belçika, Avusturya, Rusya, Kanada, İskandinav ülkeleri, Çek Cumhuriyeti, Azerbaycan, Katar, İran ve Kıbrıs’a bayilik vermeyi hedefliyor. Yurtiçinde ise Emaar AVM, Denizli, Eskişehir, Gaziantep, Adana, Antalya ve Mersin mağaza açılması planlanan şehir ve lokasyonlar arasında bulunuyor.
İsim hakkı bedeli olarak 20 bin dolar alınıyor. m2 başına düşen ortalama yatırım maliyeti ise bin dolar. Ayşe Zamanpur, “Stok yapımızı yeni bayilere sürekli ürün sağlayacak şekilde planladık. Global bayilik için son derece hazır haldeyiz. Kâr marjını ve ödeme planlarını da kazan-kazan yaklaşımıyla çok avantajlı hale getirdik” diyor.
20 ŞUBE AÇACAK
Portakal Spor, Burcu Işık tarafından 2009 yılında kuruldu. Kadınlara özel bir spor ve yaşam kulübü zinciri olan Portakal Spor, sağlık, beslenme, diyetisyen, güzellik-bakım, çocuklar için alanlar ve hizmetler, organizasyon ve gezilerin olduğu, kadınların beklentisini karşılamaya çalışan geniş bir konsepte sahip.
Şu anda 24 ilde 35 franchise şubelerinin bulunduğunu söyleyen Burcu Işık, 2018 yılında 20 yeni franchise şube daha açacaklarını ifade ediyor. Toplam yatırım maliyeti ise franchise bedeli de dahil olmak üzere 60 bin TL civarında. Bayiler için hedeflenen aylık ciro ise lokasyona göre 15 bin ile 25 bin TL arasında değişiyor. Işık, “Aktif ve enerjik bir yaşam tarzına ve gelişmiş iletişim becerilerine sahip, güler yüzlü, spor yapmayı seven kişilere franchise veriyoruz” diye konuşuyor.
TAKIDA KIOSK MODELİ
Özlem Taş tarafından kurulan Saysha Ten Takıları, Avusturya kristalleri kullanılarak tamamen el işçiliğiyle üretiliyor. Alışılagelmiş aksesuarlardan farkı, vücuda sabitlemeden direkt tene yapıştırılarak farklı yerlerde defalarca kullanılabilmesi.
Beş yıllık bir AR-GE çalışmasının ardından markayı kurduklarını ifade eden Taş, “Bu zaman diliminde markayı büyütmek adına gerek yurtiçinde gerekse global pazarda 5 milyon doların üzerinde yatırım gerçekleştirdik. Aksesuar, mücevher, hazır giyim, iç giyim, kozmetik ve güzellik kategorilerinin hepsine dahil olabilen çok fonksiyonlu niş bir ürün yarattık” diyor.
2018 yılında 10 Saysha Shop ile gerek bayilik vererek gerekse globalde gruplar ile büyüme planları olduğunu belirten Özlem Taş, şu bilgileri veriyor: “Kiosk açılışı için öngördüğümüz stok bedeli 100 bin TL. Ortalama 10-15 m2 alan için kiosk proje çizimi, üretimi ve kurulumu dahil anahtar teslim çalışıyoruz. Bayilerin ortalama hedeflediğimiz kâr elde edebilecekleri ciro minimum aylık 50 bin TL.”
13 ŞUBEYE ULAŞTI
Burcu Avlar tarafından 2005 yılında kurulan Sokak Kahvecisi, sekiz ilde toplam 13 şubeye ulaştı. Franchise giriş bedeli almadıklarını belirten Avlar, bir şubenin ortalama 300 bin ile 400 bin TL arasında yatırım maliyetiyle kurulabileceğini söylüyor. Bayiler için aylık 30 bin TL ciro hedefleniyor. Girişimcilere yüzde 30 kâr marjı sunuluyor.
3 MARKA KURDU
b-fit Kadınların Spor ve Yaşam Merkezi, 2006 yılında Bedriye Hülya tarafından kuruldu. b-fit, bugün Türkiye'de 50 ilde 200'den fazla merkeziyle 500 bin kadına hizmet veriyor. Bedriye Hülya, "Türkiye'nin sekizinci büyük franchise firmasıyız, bugüne kadar 250'den fazla kadına girişimci olma imkanı sağladık ve 500'den fazla kadına istihdam yarattık" diyor. 2018 yılında 40 şube açılması planlanıyor.
Toplam yatırım maliyeti 75 bin ile 95 bin TL arasında değişiyor. Bayiler için hedeflenen aylık ciro ise 15 bin ile 35 bin TL arasında. Yine Bedriye Hülya'nın kurduğu The Studio Flex ise kadın ve erkek kullanıcıların, istediği dersten dilediği zaman yararlanmasını sağlayan bir stüdyo konseptiolarak bu yıl faaliyete geçti.
Ağırlıklı olarak personal trainer yani kişiye özel dersler, pilates reformer, grup dersleri olarak pilates mat, yoga, zumba ve core çalıştıran crunch, body workout gibi dersler bulunuyor. Bir stüdyonun toplam yatırım maliyeti 350 bin TL.+ KDV. Bayiler için aylık 30 bin ile 50 bin TL arasında ciro hedefi bulunuyor.
Bedriye Hülya'nın 1,5-12 yaş arasındaki çocuklar için çeşitli hareket eğitimleri ve oyun atölyeleri gerçekleştirdiği markası Muzipo Kids ise 12 ilde 33 merkeze ulaştı. 2018 yılında 50 franchise şube açmayı hedeflediklerini vurgulayan Hülya, bir şubenin 160 bin TL + KDV maaliyetle kurulabileceğini belirtiyor.
BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
Spordan kahveye, giyim perakendesinden takıya kadar kadın girişimcilerin kurmuş olduğu sekiz marka 2018 sonuna kadar 142 franchise şube açmayı planlıyor. Türkiye’de kadın girişimci sayısının yaklaşık 120 bin civarında olduğu ifade ediliyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Araştırmalar, kadın girişimcilerin yüzde 82'sinin hizmet sektöründe faaliyet gösterdiğini söylüyor. Kadın girişimcilerin yüzde 40'ı işkolu olarak ticaret ve satış alanında yoğunlaşıyor. Yüzde 70'i ise mikro işletme sahibi.
Ancak kadın girişimcilerin kurmuş olduğu işletmelerin başarı oranları yüksek gibi görünüyor. Zira birçoğu kısa sürede işletmelerini Türkiye çapında zincir bir markaya ulaştırmayı başarıyor.
Franchising yoluyla büyümeyi tercih eden kadın girişimciler, yüzlerce kişiye daha girişimci olma şansı verirken, binlerce kişiye de istihdam yaratıyor. Spordan kahveye, giyim perakendesinden takıya kadar kadın girişimcilerin kurmuş olduğu sekiz markanın franchise koşullarını sizler için araştırdık.
KAZAN-KAZAN MODELİ
Adını ipek ve kaşmirden alan Silk and Cashmere, tamamen saf kaşmir, ipek ve kaşipekte uzmanlaşmış bir marka. İç Moğolistan keçilerinin saf kaşmirini kullanan marka, kadın girişimci Ayşen Zaman-pur tarafından 1992 yılında kuruldu.
Türkiye ve dünya genelinde 100’e yakın mağaza, satış noktası ve corner’la faaliyet gösteren Silk and Cashmere, yurtdışında Almanya, Belçika, Avusturya, Rusya, Kanada, İskandinav ülkeleri, Çek Cumhuriyeti, Azerbaycan, Katar, İran ve Kıbrıs’a bayilik vermeyi hedefliyor. Yurtiçinde ise Emaar AVM, Denizli, Eskişehir, Gaziantep, Adana, Antalya ve Mersin mağaza açılması planlanan şehir ve lokasyonlar arasında bulunuyor.
İsim hakkı bedeli olarak 20 bin dolar alınıyor. m2 başına düşen ortalama yatırım maliyeti ise bin dolar. Ayşe Zamanpur, “Stok yapımızı yeni bayilere sürekli ürün sağlayacak şekilde planladık. Global bayilik için son derece hazır haldeyiz. Kâr marjını ve ödeme planlarını da kazan-kazan yaklaşımıyla çok avantajlı hale getirdik” diyor.
20 ŞUBE AÇACAK
Portakal Spor, Burcu Işık tarafından 2009 yılında kuruldu. Kadınlara özel bir spor ve yaşam kulübü zinciri olan Portakal Spor, sağlık, beslenme, diyetisyen, güzellik-bakım, çocuklar için alanlar ve hizmetler, organizasyon ve gezilerin olduğu, kadınların beklentisini karşılamaya çalışan geniş bir konsepte sahip.
Şu anda 24 ilde 35 franchise şubelerinin bulunduğunu söyleyen Burcu Işık, 2018 yılında 20 yeni franchise şube daha açacaklarını ifade ediyor. Toplam yatırım maliyeti ise franchise bedeli de dahil olmak üzere 60 bin TL civarında. Bayiler için hedeflenen aylık ciro ise lokasyona göre 15 bin ile 25 bin TL arasında değişiyor. Işık, “Aktif ve enerjik bir yaşam tarzına ve gelişmiş iletişim becerilerine sahip, güler yüzlü, spor yapmayı seven kişilere franchise veriyoruz” diye konuşuyor.
TAKIDA KIOSK MODELİ
Özlem Taş tarafından kurulan Saysha Ten Takıları, Avusturya kristalleri kullanılarak tamamen el işçiliğiyle üretiliyor. Alışılagelmiş aksesuarlardan farkı, vücuda sabitlemeden direkt tene yapıştırılarak farklı yerlerde defalarca kullanılabilmesi.
Beş yıllık bir AR-GE çalışmasının ardından markayı kurduklarını ifade eden Taş, “Bu zaman diliminde markayı büyütmek adına gerek yurtiçinde gerekse global pazarda 5 milyon doların üzerinde yatırım gerçekleştirdik. Aksesuar, mücevher, hazır giyim, iç giyim, kozmetik ve güzellik kategorilerinin hepsine dahil olabilen çok fonksiyonlu niş bir ürün yarattık” diyor.
2018 yılında 10 Saysha Shop ile gerek bayilik vererek gerekse globalde gruplar ile büyüme planları olduğunu belirten Özlem Taş, şu bilgileri veriyor: “Kiosk açılışı için öngördüğümüz stok bedeli 100 bin TL. Ortalama 10-15 m2 alan için kiosk proje çizimi, üretimi ve kurulumu dahil anahtar teslim çalışıyoruz. Bayilerin ortalama hedeflediğimiz kâr elde edebilecekleri ciro minimum aylık 50 bin TL.”
13 ŞUBEYE ULAŞTI
Burcu Avlar tarafından 2005 yılında kurulan Sokak Kahvecisi, sekiz ilde toplam 13 şubeye ulaştı. Franchise giriş bedeli almadıklarını belirten Avlar, bir şubenin ortalama 300 bin ile 400 bin TL arasında yatırım maliyetiyle kurulabileceğini söylüyor. Bayiler için aylık 30 bin TL ciro hedefleniyor. Girişimcilere yüzde 30 kâr marjı sunuluyor.
3 MARKA KURDU
b-fit Kadınların Spor ve Yaşam Merkezi, 2006 yılında Bedriye Hülya tarafından kuruldu. b-fit, bugün Türkiye'de 50 ilde 200'den fazla merkeziyle 500 bin kadına hizmet veriyor. Bedriye Hülya, "Türkiye'nin sekizinci büyük franchise firmasıyız, bugüne kadar 250'den fazla kadına girişimci olma imkanı sağladık ve 500'den fazla kadına istihdam yarattık" diyor. 2018 yılında 40 şube açılması planlanıyor.
Toplam yatırım maliyeti 75 bin ile 95 bin TL arasında değişiyor. Bayiler için hedeflenen aylık ciro ise 15 bin ile 35 bin TL arasında. Yine Bedriye Hülya'nın kurduğu The Studio Flex ise kadın ve erkek kullanıcıların, istediği dersten dilediği zaman yararlanmasını sağlayan bir stüdyo konseptiolarak bu yıl faaliyete geçti.
Ağırlıklı olarak personal trainer yani kişiye özel dersler, pilates reformer, grup dersleri olarak pilates mat, yoga, zumba ve core çalıştıran crunch, body workout gibi dersler bulunuyor. Bir stüdyonun toplam yatırım maliyeti 350 bin TL.+ KDV. Bayiler için aylık 30 bin ile 50 bin TL arasında ciro hedefi bulunuyor.
Bedriye Hülya'nın 1,5-12 yaş arasındaki çocuklar için çeşitli hareket eğitimleri ve oyun atölyeleri gerçekleştirdiği markası Muzipo Kids ise 12 ilde 33 merkeze ulaştı. 2018 yılında 50 franchise şube açmayı hedeflediklerini vurgulayan Hülya, bir şubenin 160 bin TL + KDV maaliyetle kurulabileceğini belirtiyor.