DOLAR
34,95
0,17%
DOLAR
EURO
36,76
0,37%
EURO
GRAM ALTIN
2976,55
-0,98%
GRAM ALTIN
BIST 100
10125,46
0,66%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Markamız Preo'yla yurtdışına açılacağız

27 Ekim 2022 | 12:53
Markamız Preo'yla yurtdışına açılacağız

Teknosa, omnichannel, satış sonrası hizmet ve mağaza deneyimine odaklanarak farklılaşmaya çalışıyor. Teknosa CEO'su Bülent Gürcan, Preo markasıyla yurtdışına açılacaklarını söylüyor. Gürcan, bu yıl 30 milyon TL'lik yatırım yapacaklarını da belirtiyor.





AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr





Tüketici teknolojisi ürünleri pazarı bu yıl ilk yarıyılda yüzde 4 büyümeyle 30 milyar TL'lik hacme ulaştı. Ancak adetsel olarak yüzde 13 küçüldü. Bu zor dönemde pazarın önemli oyuncularından Teknosa, aynı (like for like) mağazalarda yüzde 10, e-ticarette yüzde 26 büyüdü.





Diğer taraftan banka faizlerinin ve kredi kartı komisyonlarının artması şirketin finansal giderlerini olumsuz etkiledi ve zarar açıklamasına neden oldu. Önümüzdeki dönemde omnichannel (çok kanallı) stratejisine göre büyümeye devam etmeyi planlayan şirket, mağaza içi deneyim alanlarını artırmayı planlıyor.





Ayrıca Preo markasıyla ihracata hazırlanıyor. Teknosa CEO'su Bülent Gürcan ile hem şirketi hem de sektörü konuştuk.





Tüketici elektroniği pazarı için 2019 nasıl geçiyor?
2018 yılında ciroda yüzde 9,5 seviyesinde artış ve adette yüzde 10 seviyesinde gerileme kaydedilmiş, sonuç olarak pazar 60 milyar TL büyüklüğe ulaşmıştı. 2019 yılı beklentilerimize paralel olarak zor başladı.





Tüketici teknolojileri pazarı, ilk altı ayda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 büyüme ile 30 milyar TL seviyesinde ciro değeri elde etti. Adette ise ilk altı ayda yüzde 13 küçülme yaşandı. Burada dikkat çekici olan gelişme, toplam pazar içinde telefon satışlarında düşüş yaşanması oldu.





Teknosa olarak siz nasıl bir performans gösterdiniz?
İlk altı ayda 1,8 milyar TL ciro yaptık. Aynı mağazalarda yüzde 10, e-ticarette yüzde 26 büyüdük. EBİTTA'mız 123 milyon TL. Bir miktar zarar ettik. Geçen yıl yaptığımız çabalar kapsamında operasyonel kârlılıkta önemli adımlar attık. Sepet ortalamamızı yüzde 20 büyüttük. Bu değerli bir şeydi.





Metrekare verimliliğimiz arttı ama özellikle banka faizlerinin ve kredi kartı komisyonlarının artması bizim finansal giderlerimizi olumsuz etkiledi ve zarar açıklamamıza neden oldu. Faizlerin düşmesiyle ve kurların toparlanmasıyla beraber yılın son dört ayında rakamlarımızı iyileştirmeye yönelik çabalarımız olacak. Yılı yüksek tek haneli veya düşük çift haneli büyümeyle kapatmayı öngörüyoruz.





Bu yılki yatırım bütçeniz ne kadar?
30 milyon TL'lik yatırım bütçemiz var. Bunun önemli bir kısmı IT yatırımlarına gidiyor. 2018'de cloud'a ilk geçen şirketlerden biri olduk. Bunlar çok önemli yatırımlardı. Bu yıl da özellikle veri analitiği tarafına yatırım yapıyoruz.





Mağaza öncesinden satış sonrasına kadar müşterilerimize kişiselleştirilmiş hizmetler vermek üzerine yatırımlar gerçekleştiriyoruz. Bunun dışında mağazalarımızı yeniliyoruz. Müşteri deneyimini daha fazla ön plana çıkaran deneyim köşeleri oluşturduk.





2020 için hedefiniz nedir?
Türkiye'de genç ve elektroniğe meraklı bir nesil var. Altyapımız iyi. Türkiye'de hala yılda 650 bin evlilik yapılıyor. Bunların hepsi yeni evler demek. Yeni konutların satılmasıyla burada hareketlenme olacaktır. 2020'ye daha olumlu bakıyoruz. 2019 zor bir yıldı. Son 5-6 yılın en zor yıllarından biriydi. İlk defa pazar bu kadar az büyüdü.





MediaMarkt'ın Teknosa hisselerini satın alması için görüşmeler oldu. Bugün hangi noktasınız?
Orada çok söyleyecek sözümüz yok. Sabancı Holding söz sahibi. Onlar da açıklamalarını yaptılar görüşmelerin bittiğine dair. Onun dışında bir gelişme yok.





Pazar zor bir dönemden geçiyor. Siz nasıl farklılaşıyorsunuz?
Omnichannel, satış sonrası hizmet ve mağaza deneyimi bizim odaklandığımız ve bizi farklılaştıran noktalar. Teknosa olarak yol haritamızı uzun bir süredir online ve offline kanalların entegre işlediği omnichannel stratejisine göre oluşturuyoruz.





E-ticaret de bu stratejimizin önemli ve vazgeçilmez bir parçası. Türkiye'de e-ticaretin toplam perakende satışlardan aldığı pay yüzde 5,3. Teknosa'da e-ticaretin payı ise yüzde 7 seviyesine ulaştı.





Mobil tarafta büyüme nasıl gidiyor?
Teknosa'ya tüm mobil platformlardan gelen trafik ise online trafiğimizin yüzde 75'ine ulaşmış durumda. Online ciromuzun içinde mobil cironun payı yüzde 25-30 seviyesinde. Mobil kanallarımızdan alışveriş geçen yıla göre 2 kattan fazla arttı.





Özellikle odaklandığınız bir kategori var mı?
Gaming ekosistemi hem dünyada hem de Türkiye'de çok hızlı büyüyor. Ülkemizde 30 milyondan fazla oyuncu bulunuyor. E-spor oynayan ve takipçisi olan 4 milyonluk bir kitle var ve bu sayı her geçen gün artıyor.





Türkiye'deki oyun pazarının yarattığı toplam hacmin 2021 yılında 5 milyar dolara yaklaşacağı tahmin ediliyor. Oyun oynayanların yanı sıra oynamayanlar bile e-spor branşını yakından takip ediyor. Biz de bu alana odaklanıyoruz.





Preo sizin özel markanız. Bu markayla hedefleriniz nedir?
Preo, Türkiye'nin en kapsamlı öz markası oldu. 600 ürün çeşidimiz var. Ürünlerin yüzde 10'u gaming üzerine. Geçen yıl Preo Mycare ile kişisel bakım ürünlerine, bu yıl Preo Mycook serisiyle ekmek kızartma makinesi gibi farklı ürün gruplarına girdik.





Geçen yıl 1,5 milyon adet ürün sattık. Şimdi bu markayı ihraç etmeyi planlıyoruz. Küçük ev aletleri tamamen Türkiye'de üretiliyor. Bu önemli bir fırsat. Önümüzdeki iki yılda, ürün gamımızı müşterilerimizin ihtiyaçlarına göre genişleterek, satışlarımızı iki kat artırmayı hedefliyoruz.





İhracata nereden başlayacaksınız?
20 milyar Euro'luk cirosu ile dünyanın en büyük elektronik satın alma grubu olan Euronics'in 2012 yılından beri üyesiyiz. Euronics üyesi olmamız belirli ürün gruplarında satın almada bize önemli avantajlar sağlıyor ve biz de bunu tüketicilerimize yansıtıyoruz.





Bu güçlü network içinde know-how paylaşımı oluyor ve ortak projeler geliştiriliyor. Bu network'u kullanarak Preo'yu 35 ülkede görücüye çıkardık. Şimdi birkaç ülkeden haber bekliyoruz.





"AKILLI EV DENEYİMİ YAŞATACAĞIZ"
"Mobilite ve akıllı ev teknolojileri önümüzdeki dönemde çok konuşulacak. Nesnelerin interneti kavramı daha fazla hayatımıza girecek. Mesela eve doğru giderken sipariş verme, arabadaki müziğin evde devam etmesi gibi hayatı kolaylaştıran uygulamalar artacak.





Biz de bu konuda adım atıyoruz. Mağazalarımızda büyük markalarla akıllı ev köşeleri kuracağız. Müşterilerimize akıllı ev deneyimini yaşama şansı sunacağız."


0


  • ALTIN GRAM - TL 2976,55 -0,98%
  • ALTIN ONS 2648,82 -1,16%
  • BIST 100 10125,46 0,66%
  • DOLAR/JAPON YENI 153,659 0,65%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,42361 0,0724%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 104,5 -0,1932%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,9519 0,1703%
  • EURO/DOLAR 1,0504 0,3482%
  • EURO/TURK LIRASI 36,7644 0,3705%
  • STERLIN/DOLAR 1,26194 -0,39033%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL