Marmara’nın kaderini değiştirecek mega projenin bir ayağı olan Kınalı - Tekirdağ - Çanakkale - Balıkesir Otoyolu, geçtiği bölgelere değer katıyor. Yapımının tamamlanmasıyla bölgede değer artışı da hızlanacak. 31 bölgeyi son beş yıllık verilerle inceledik.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr
Türkiye sanayisinin büyük bir kısmını bünyesinde barındıran Marmara Bölgesi için ulaşım büyük önem taşıyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Kınalı- Tekirdağ - Çanakkale - Balıkesir Otoyolu da Marmara Bölgesi'ni karayolu aracılığıyla bir daire çizebilecek şekilde dolaşmayı mümkün kılacak çok önemli bir mega projenin önemli bir parçası niteliğinde.
Bölgenin kimliğini değiştirip etkilemesi beklenen proje, henüz tamamlanmadan geçtiği bölgelerdeki arazi fiyatlarını etkilemeye başladı. TSKB Gayrimenkul Değerleme'nin Ekonomist Dergisi'ne özel olarak yaptığı araştırma ile otoyol güzergahındaki 31 bölgeyi mercek altına aldık.
BÖLGEYE DEĞER KATTI
Buna göre otoyolun sanayi, lojistik ve turizm konularında da önümüzdeki dönemde değişim yaratması beklenirken ulaşımın kolaylaşmasıyla birlikte bölgede nüfusun artacağı da öngörülüyor. Artan nüfusun yaratacağı taleple gayrimenkul ve arsa değerlerinin de artması bekleniyor.
TSKB Gayrimenkul Değerleme A.Ş. Özel Projeler Departmanı Kıdemli Değerleme Uzmanı Kenan Emik, Kınalı - Tekirdağ - Çanakkale - Balıkesir Otoyolu'nun uzunluğu yaklaşık 324 km olan, İstanbul ile Çanakkale ve Kuzey Ege'yi birbirine bağlayan son yılların dikkat çeken ulaşım projelerinden biri olduğunu söylüyor.
DİKKAT ÇEKEN BÖLGELER
Bu otoyolun hattı üzerinde yer alan bölgelerden en yüksek değer artışı Çanakkale'de görüldü. Gelibolu'da 2013 yılında 20-40 TL/ m2 olan tarla fiyatları 60-120 TL'lere ulaşırken, Gelibolu Sütlüce'de 40-70 TL/m2 olan fiyatlar 100-200 TL/m2'lere, Lapseki'de 2013'te 40-80 TL/m2 olan fiyatlar 100-200 TL/m2'lere, Çan'da 2013'te 20-40 TL/m2 olan fiyatlar 50-100 TL'lere ulaşmış durumda.
Otoyolun Silivri'den başlayıp Tekirdağ'ın Mar-mara Ereğlisi ve Malkara ilçelerinden geçerek Çanakkale'ye, Çanakkale Köprüsü otoyol güzergahı ile de Balıkesir İvrindi ilçesine ulaşması planlanıyor.
Projenin, Kınalı - Malkara ile Çanakkale - Balıkesir bölümünün yapımına henüz başlanmazken 1915 Çanakkale Köprüsü de dahil olmak üzere Malkara - Çanakkale arasındaki bölümde inşaat çalışmaları sürüyor. 1915 Çanakkale Köprüsü projesi, 2 bin 23metrenin üzerinde orta açıklık ile dünyanın en uzun asma köprüsü ve Çanakkale Boğazı'nda ilk inşa edilecek köprü olma özelliğine sahip.
10 YILDIR KONUŞULUYOR
Otoyol projesinin arazilere etkisi son üç yıldan bu yana konuşulmaya başlansa da bölgede yaşanan değer değişimleri ve yatırımcıların bölgeye olan ilgisi, 10 yıl geriye uzanıyor. Bölgedeki arazilerin son 10 yılda defalarca el değiştirdiğine de dikkat çekiliyor.
İlk etaptaki değer artışlarının inşaat çalışmalarının başladığı ve devam ettiği bölgelerde hissedildiğine dikkat çeken Kenan Emik, en dikkat çekici artışın 1915 Çanakkale Köprüsü çevresindeki arsa ve tarla değerlerinde görüldüğünü vurguluyor.
1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı'nın netleşmesi ve köprü ayaklarının yerinin belirlenmesi ile birlikte, yatırımcılar köprü projesinden birinci derece etkilenen bölge kapsamında yer alan Koca-veli, Gazi Süleymanpaşa, Suluca, Kemikli Alan, Gökköy, Umurbey ve Kangırlı köylerine yoğunlaştı.
Köprü projesi arazi değerleri gibi konut değerleri için de önemli bir dinamik olurken, Lapseki'ye yaklaşık 2,5 km mesafede yer alan köprünün çevresindeki konut fiyatları da 2014 yılından itibaren yaklaşık dört kat artmış durumda. Bölgede konut imarlı arsalar ise ortalama 400 TL/m2 -600 TL/ m2'den satışa sunulurken yapılaşmaya açılması beklenen bölgelerde talep yoğunlaşıyor.
TSKB Gayrimenkul Değerleme A.Ş. Özel Projeler Departmanı Değerleme Uzmanı Celal Oğuzhan Kanbur, Çanakkale'den Balıkesir'e kadar olan bölümde ve Balıkesir çevresinde, inşaat çalışmalarının henüz başlaması nedeniyle otoyol projesinin etkisinin henüz belirgin bir şekilde hissedilmediğini söylüyor. Celal Oğuzhan Kanbur, proje inşaatının başlaması ve ilerlemesi durumunda, artan nüfusa ve tercih edilirliğe bağlı olarak bu bölgelerde değer artışı yaşanabileceğini vurguluyor.
MAKBULE YÖNEL MAYA TSKB GAYRİMENKUL DEĞERLEME A.Ş. GENEL MÜDÜRÜ
"OTOYOL HATTINDA DEĞİŞİMİ GÖZLEMLEYECEĞİZ"
"Marmara bölgesini karayolu aracılığıyla bir daire çizebilecek şekilde dolaşmayı mümkün kılacak çok önemli bir mega projenin parçasından bahsediyoruz.
Tüm planlanan hattı dikkate aldığımızda sanayi, lojistik ve turizm başta olmak üzere değişimi gözlemleyeceğiz. Nüfusun zamanla artmasıyla gayrimenkul değerlerinde doğru orantılı artış olacaktır."
VEYSEL BAKGÖR BAKYAPI GROUP YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"MARMARA'YI DEĞERLENDİRECEK"
"Türkiye'de nüfusun en yoğun olduğu bölgelerden biri olan Marmara Bölgesi bu otoyol projesi ile daha da değerlenecektir.
Ulaşımın kolaylaşması ile birlikte bu hat üzerindeki nüfusun artacak olması var olan yerleşim yerlerinin büyümesini, yeni yerleşimleri gündeme getirecektir. Bu durum da arsa ve gayrimenkullerin değerlenmesi anlamını taşıyor."
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr
Türkiye sanayisinin büyük bir kısmını bünyesinde barındıran Marmara Bölgesi için ulaşım büyük önem taşıyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Kınalı- Tekirdağ - Çanakkale - Balıkesir Otoyolu da Marmara Bölgesi'ni karayolu aracılığıyla bir daire çizebilecek şekilde dolaşmayı mümkün kılacak çok önemli bir mega projenin önemli bir parçası niteliğinde.
Bölgenin kimliğini değiştirip etkilemesi beklenen proje, henüz tamamlanmadan geçtiği bölgelerdeki arazi fiyatlarını etkilemeye başladı. TSKB Gayrimenkul Değerleme'nin Ekonomist Dergisi'ne özel olarak yaptığı araştırma ile otoyol güzergahındaki 31 bölgeyi mercek altına aldık.
BÖLGEYE DEĞER KATTI
Buna göre otoyolun sanayi, lojistik ve turizm konularında da önümüzdeki dönemde değişim yaratması beklenirken ulaşımın kolaylaşmasıyla birlikte bölgede nüfusun artacağı da öngörülüyor. Artan nüfusun yaratacağı taleple gayrimenkul ve arsa değerlerinin de artması bekleniyor.
TSKB Gayrimenkul Değerleme A.Ş. Özel Projeler Departmanı Kıdemli Değerleme Uzmanı Kenan Emik, Kınalı - Tekirdağ - Çanakkale - Balıkesir Otoyolu'nun uzunluğu yaklaşık 324 km olan, İstanbul ile Çanakkale ve Kuzey Ege'yi birbirine bağlayan son yılların dikkat çeken ulaşım projelerinden biri olduğunu söylüyor.
DİKKAT ÇEKEN BÖLGELER
Bu otoyolun hattı üzerinde yer alan bölgelerden en yüksek değer artışı Çanakkale'de görüldü. Gelibolu'da 2013 yılında 20-40 TL/ m2 olan tarla fiyatları 60-120 TL'lere ulaşırken, Gelibolu Sütlüce'de 40-70 TL/m2 olan fiyatlar 100-200 TL/m2'lere, Lapseki'de 2013'te 40-80 TL/m2 olan fiyatlar 100-200 TL/m2'lere, Çan'da 2013'te 20-40 TL/m2 olan fiyatlar 50-100 TL'lere ulaşmış durumda.
Otoyolun Silivri'den başlayıp Tekirdağ'ın Mar-mara Ereğlisi ve Malkara ilçelerinden geçerek Çanakkale'ye, Çanakkale Köprüsü otoyol güzergahı ile de Balıkesir İvrindi ilçesine ulaşması planlanıyor.
Projenin, Kınalı - Malkara ile Çanakkale - Balıkesir bölümünün yapımına henüz başlanmazken 1915 Çanakkale Köprüsü de dahil olmak üzere Malkara - Çanakkale arasındaki bölümde inşaat çalışmaları sürüyor. 1915 Çanakkale Köprüsü projesi, 2 bin 23metrenin üzerinde orta açıklık ile dünyanın en uzun asma köprüsü ve Çanakkale Boğazı'nda ilk inşa edilecek köprü olma özelliğine sahip.
10 YILDIR KONUŞULUYOR
Otoyol projesinin arazilere etkisi son üç yıldan bu yana konuşulmaya başlansa da bölgede yaşanan değer değişimleri ve yatırımcıların bölgeye olan ilgisi, 10 yıl geriye uzanıyor. Bölgedeki arazilerin son 10 yılda defalarca el değiştirdiğine de dikkat çekiliyor.
İlk etaptaki değer artışlarının inşaat çalışmalarının başladığı ve devam ettiği bölgelerde hissedildiğine dikkat çeken Kenan Emik, en dikkat çekici artışın 1915 Çanakkale Köprüsü çevresindeki arsa ve tarla değerlerinde görüldüğünü vurguluyor.
1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı'nın netleşmesi ve köprü ayaklarının yerinin belirlenmesi ile birlikte, yatırımcılar köprü projesinden birinci derece etkilenen bölge kapsamında yer alan Koca-veli, Gazi Süleymanpaşa, Suluca, Kemikli Alan, Gökköy, Umurbey ve Kangırlı köylerine yoğunlaştı.
Köprü projesi arazi değerleri gibi konut değerleri için de önemli bir dinamik olurken, Lapseki'ye yaklaşık 2,5 km mesafede yer alan köprünün çevresindeki konut fiyatları da 2014 yılından itibaren yaklaşık dört kat artmış durumda. Bölgede konut imarlı arsalar ise ortalama 400 TL/m2 -600 TL/ m2'den satışa sunulurken yapılaşmaya açılması beklenen bölgelerde talep yoğunlaşıyor.
TSKB Gayrimenkul Değerleme A.Ş. Özel Projeler Departmanı Değerleme Uzmanı Celal Oğuzhan Kanbur, Çanakkale'den Balıkesir'e kadar olan bölümde ve Balıkesir çevresinde, inşaat çalışmalarının henüz başlaması nedeniyle otoyol projesinin etkisinin henüz belirgin bir şekilde hissedilmediğini söylüyor. Celal Oğuzhan Kanbur, proje inşaatının başlaması ve ilerlemesi durumunda, artan nüfusa ve tercih edilirliğe bağlı olarak bu bölgelerde değer artışı yaşanabileceğini vurguluyor.
MAKBULE YÖNEL MAYA TSKB GAYRİMENKUL DEĞERLEME A.Ş. GENEL MÜDÜRÜ
"OTOYOL HATTINDA DEĞİŞİMİ GÖZLEMLEYECEĞİZ"
"Marmara bölgesini karayolu aracılığıyla bir daire çizebilecek şekilde dolaşmayı mümkün kılacak çok önemli bir mega projenin parçasından bahsediyoruz.
Tüm planlanan hattı dikkate aldığımızda sanayi, lojistik ve turizm başta olmak üzere değişimi gözlemleyeceğiz. Nüfusun zamanla artmasıyla gayrimenkul değerlerinde doğru orantılı artış olacaktır."
VEYSEL BAKGÖR BAKYAPI GROUP YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"MARMARA'YI DEĞERLENDİRECEK"
"Türkiye'de nüfusun en yoğun olduğu bölgelerden biri olan Marmara Bölgesi bu otoyol projesi ile daha da değerlenecektir.
Ulaşımın kolaylaşması ile birlikte bu hat üzerindeki nüfusun artacak olması var olan yerleşim yerlerinin büyümesini, yeni yerleşimleri gündeme getirecektir. Bu durum da arsa ve gayrimenkullerin değerlenmesi anlamını taşıyor."