Yaklaşık 20 milyon öğrenci, 8 Eylül’de ders başı yapmaya hazırlanıyor. Bu grubun içinde 2 milyon okul öncesi öğrenci de bulunuyor. Okul heyecanı, veliler için alışveriş telaşını da beraberinde getirirken, bu yılın en çok konuşulan konusu artan maliyetler. Kırtasiye ürünlerinden okul formalarına kadar birçok kalemde yaşanan fiyat artışı, aile bütçelerini zorluyor. Öyle ki son üç yıldaki ürün fiyatları baz alındığında, bir ilkokul çantasının dolma maliyetinde yaklaşık yüzde 88’lik fiyat artışı olduğu gözleniyor.
Ekonomist’in 31 Ağustos - 13 Eylül 2025 tarihli sayısından
Okul alışverişinde yüksek fiyatlar gündemdeyken, geçtiğimiz günlerde önemli bir karar da alındı. ‘2025-2026 Eğitim Öğretim Yılı’ için serbest kıyafet uygulaması kaldırıldı ve tüm öğrenciler için ‘okul forması’ zorunluluğu getirildi. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, düzenlemeyi “Velilerimize maddi külfet getirilmesini önlemek için serbest kıyafet uygulamasını kaldırdık” sözleriyle duyurdu. Ancak fiyatlar, velilerin üzerindeki yükü azaltacak gibi görünmüyor. Öyle ki devlet okullarında ilkokul formaları 2 bin TL’ye kadar çıkarken, özel okullarda tam set fiyatı 15 bin TL’yi buluyor.

50 MİLYAR TL’LİK SEKTÖR
‘Okula dönüş’ dönemi, bazı sektörler için hareketliliğin artış gösterdiği bir zaman dilimi. Kırtasiye sektörü de bunların başında geliyor. Eğitim dönemlerinin yanı sıra yıl boyunca artan taleple birlikte sektör, 2024 yılında 50 milyar TL’yi aşan bir satış hacmine ulaştı. Bu yılın ise yaklaşık 60 milyar TL düzeyinde tamamlanması bekleniyor. Kırtasiyenin yanında ayakkabıdan, elektronik ürünlere kadar farklı kalemlerle birlikte rakamın çok daha yüksek olduğu bir gerçek. Sektördeki büyümenin arkasında; artan eğitim harcamaları, hobi ve ofis ürünlerine yönelik talep, e-ticaretin yükselişi ve yerli üreticilerin güçlenen pozisyonu yatıyor.
Türkiye’de yaklaşık 10 bin kırtasiyeci faaliyet gösterirken, sektör oyuncuları ürün çeşitliliği ve inovasyon yatırımlarıyla rekabeti artırıyor. Ancak, sahte ve sağlıksız ürünlerin yarattığı riskler, yüksek KDV oranları ve maliyet baskısı sektörün gündemindeki en önemli sorunlar arasında yer alıyor.

TAHA KERESTECİ / TÜRKİYE KIRTASİYECİLER DERNEĞİ (TÜKİD) BAŞKANI
Yerli üretimin teşvik edilmesinin hem ekonomik bağımsızlığımız hem de sektörün sürdürülebilirliği açısından kritik öneme sahip olduğunun altını çizen Türkiye Kırtasiyeciler Derneği (TÜKİD) Başkanı Taha Keresteci, “Türkiye kırtasiye alanında yalnızca tüketim değil, üretim tarafında da güçlü bir aktör. Yerli üreticilerimiz hem çeşitlilik hem kalite açısından uluslararası standartlarda üretim yapıyor. Tasarım, ürün güvenliği ve sürdürülebilirlik alanındaki yatırımlar sayesinde yerli markalarımız global pazarda daha görünür hale geliyor” diyor.
ÜRÜN KİMLİKLERİNE DİKKAT
Çin menşeli taklit ürünlerin Türkiye’ye girerek yerli üreticileri ve ülke ekonomisini olumsuz etkilediğine dikkat çeken Keresteci, şunları anlatıyor: “Veliler, CE ibaresi, EN71 uygunluk standardı, yaş grubu bilgisi gibi ürün kimliklerine dikkat etmeli. Merdiven altı üretimden uzak durulmalı. Velilerimiz, tüketiciler güvensiz ürün şüphesi durumunda tuketici.gov.tr veya ALO 175 üzerinden şikâyet yapabilirler. Öte yandan kırtasiye ürünlerinde KDV oranları yüzde 10 ile 20 arasında değişiyor. Bu durum milyonlarca öğrenci ve veli için ciddi bir ekonomik yük oluşturuyor. Talebimiz, kitaplarda olduğu gibi kırtasiye ürünlerinde de KDV’nin yüzde 0’a indirilmesi. Böylece eğitimde fırsat eşitliği sağlanır, kayıt dışı ticaret azalır ve tüketiciye uygun fiyatla ürün sunulabilir.”

OĞUZ UÇANLAR / ADEL/FABERCASTELL CEO’SU
MİKROBİYOLOJİK ANALİZLER YAPILIYOR
Özellikle oyun-eğitim ve yazım-işaretleme kategorilerinde ciddi bir hareketlilik yaşandığını belirten Adel/Faber-Castell CEO’su Oğuz Uçanlar; kurşun kalem, silgi, kalemtıraş, boya grupları, fosforlu ve versatil kalemler bu dönemin en çok ilgi gören ürünleri arasında yer aldığını söylüyor. Sahte ve markasız kırtasiye ürünlerinin tehlikesine dikkat çeken Uçanlar, velilere şu uyarılarda bulunuyor: “Çocuklarımızın ne yediğine ne içtiğine dikkat ettiğimiz kadar, kullandığı kırtasiye ürünlerinin kalitesine de dikkat etmeliyiz. Sahte ürünler hem sağlık riski taşıyor hem de dayanıksız olmaları nedeniyle aile bütçesini zorluyor. Bu nedenle güvenilir satış noktalarından alışveriş yapılmalı.”
LİSANSLI ÜRÜNLERE İLGİ SÜRÜYOR
Lisanslı kırtasiye ürünleri bu dönemde öne çıkan alanlardan. Lisanslı ürün pazarının hedef kitlesi olan ilkokul baz alındığında yaklaşık 600 milyon TL’lik bir hacimden söz ediliyor. Lisans çeşitliliğinde son iki yıldır azalma yaşandığını belirten Kral Şakir karakterinin yaratıcısı ve Grafi2000 Prodüksiyon Kurucusu Varol Yaşaroğlu, “Bu yıl özellikle sepet fiyatındaki artıştan dolayı, hali hazırda telif eklenen ve no - name ürünlerden pahalı olan lisanslı grupta ancak lisans başarısı yüksek markalar pazardan pay alabilecek” diyor.

EMRE HANTALOĞLU / LENOVO TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
BU DÖNEMİN YILLIK SATIŞTAKİ PAYI
Öte yandan PC pazarı da okul döneminde hareketli oluyor. Geçen yıla kıyasla bu yıl okula dönüş döneminde daha güçlü bir ivme gözlemlediklerini dile getiren Lenovo Türkiye Genel Müdürü Emre Hantaloğlu ise yılın ilk çeyreğini toplam PC pazarında yüzde 25 pazar payı ile kapattıklarını, tablet tarafında da yüzde 15,5 pazar payıyla ikinci sırada yer aldıklarını söylüyor. Okula dönüş döneminin özellikle dizüstü bilgisayarlar, tabletler ve ilgili aksesuarlar için yıllık satışların yaklaşık yüzde 20 ila 30’unu oluşturduğunu kaydeden Hantaloğlu, “2025 itibarıyla artık yapay zeka destekli işlemcilere sahip yeni nesil bilgisayarlar da satışlarda önemli bir yer tutmaya başladı” diye konuşuyor.

ZHU XIONG / TECNO GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
“Yapay zeka destekli ürünler öne çıkıyor”
“Bu yıl okula dönüş döneminden beklentimiz, satış adetlerimizi yüzde 25 oranında artırmak yönünde. Velilerin tercihleri ağırlıklı olarak giriş ve orta segment telefonlara yönelik oluyor. Bu da yaklaşık 7 bin – 15 bin TL aralığına denk geliyor. Öğrenciler ise seçim yaparken özellikle batarya kapasitesi ve oyun performansını ön planda tutuyor. Biz tüm fiyat segmentlerindeki cihazlarımızda Türkçe destekli yapay zeka paketimiz TECNO AI’ı sunuyoruz. Böylece öğrenciler hem eğitim hayatlarında hem de sosyal yaşamlarında güçlü bir yapay zeka destekçisine sahip oluyorlar.”