DOLAR
34,89
-0,01%
DOLAR
EURO
36,62
-0,02%
EURO
GRAM ALTIN
3008,73
0,09%
GRAM ALTIN
BIST 100
10058,63
0,00%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Online pazaryerleri yatırım atağında

27 Ekim 2022 | 19:46
Online pazaryerleri yatırım atağında
Pandemi döneminde satış hacimlerini hedeflerinin ötesinde artırmayı başaran online pazaryerleri, yeni yatırımlarla bu ivmeyi sürdürmeyi planlıyor. Şirketler; istihdam, dijital altyapı, lojistik, depolama ve yeni yurtdışı pazarlar gibi pek çok alanda yatırım yapmaya hazırlanıyor.

BURCU TUVAY
[email protected]

Covid-19 pandemisi pek çok ülkede olduğu gibi Türkiye'de de geleneksel sektörlerde ağır tahribat yaratırken, teknolojiye dayanan yeni nesil sektörler için ise büyüme fırsatı sağladı. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği'nin (ETİD) son verilerine göre, 2020 yılında e-ticaret sektörü bir rekora imza atarak yüzde 85 büyüme kaydetti ve 250 milyar TL'lik pazar hacmine ulaştı.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

2021 yılında ise e-ticaret sektörünün yıl sonunu 400 milyar TL hacimle kapatacağı öngörülüyor. Daha önce hiç internetten alışveriş yapmamış ve e-ticaret ile pandemi döneminde mecburiyetten tanışmış olan insanların e-ticaretin faydalarını, rahatlığını görmeye başlaması önemli bir dönüm noktası oldu.

Tüketici dakikalar içerisinde onlarca faklı ürünü karşılaştırma imkanı bulabiliyor, istediği ürünü yaşam alanına, evine rahatlıkla getirebiliyor. Beğenmediği zaman yine kolaylıkla iadesini yapabiliyor. Dolayısıyla tüketici eğilimleri dikkate alındığında, pandeminin e-ticaret sektörü üzerindeki etkisinin kalıcı olacağı ve pazarı büyütmeye devam edeceği tahmin ediliyor.

İşte bu noktada en dikkat çekici büyüme alanlarından biri de online pazaryerleri oldu. Satış hacimleri oldukça artan pazaryerleri, Türkiye ve yurtdışında yeni yatırımlar yapmaya hazırlanıyor. Biz de haberimizde Türkiye'nin önde gelen online pazaryerlerinin büyüme hedeflerini ve yatırım planlarını araştırdık.

YENİ İSTİHDAM SAĞLAYACAK


Sektörün önde gelen oyuncularından sahibinden.com, geçtiğimiz yıl mart ayından itibaren Covid-19 salgını ile kullanıcıların dijitale yönelen ilgisine yanıt vermek için yeni ürün ve hizmetler geliştirdi. Online hizmetlere artan bu ilgi, sahibinden.com'un trafiğine de yansıdı ve geçtiğimiz yıl haziran ayında 62,7 milyon kullanıcı, 509,6 milyon ziyaret ve 15,2 milyar sayfa gösterimi elde etti.

Kullanıcı sayısı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 49 arttı. 2021'de, kullanıcı deneyimini daha ileriyi taşımak adına büyük veri, artırılmış gerçeklik ve yapay zekâ temelli yenilikçi ürün ve servisler geliştirmeyi planladıklarını söyleyen sahibinden.com Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Nazım Erdoğan, "2021'de test ve kalite yönetimine yatırım yapmayı sürdüre-tüm bu projeleri hayata geçirmek ve gerekli insan kaynağını zenginleştirmek için 2021'de 100'den fazla uzmanı istihdam etmeyi hedefliyoruz" diye konuşuyor.

YENİ PAZARLARI ARAŞTIRIYOR


Pandemi ve dijitalleşmeye yapılan yatırımların artmasının da etkisiyle nll.com'da ise pazaryerinde kayıtlı satıcı sayısı 200 binin üzerine çıktı. Bu süreçte platform üzerinden alışveriş yapan toplam kişi sayısında ciddi bir artış olurken, ilk defa alışveriş yapan kişilerin sayısında da yüzde 80'e varan bir yükseliş gerçekleşti.

Platforma kayıtlı üye sayısı ise 23 milyona ulaştı. E-ihracat iş modeliyle, iş ortaklarına iki farklı modelde dünyaya açılma fırsatı sunduklarını söyleyen n11. com Strateji Direktörü Ali İlçi, "Pazaryeri ile e-ihracat modelimizde iş ortaklarımızın ürünlerini Rusya'nın önde gelen pazaryerinde sergiliyor ve satışını gerçekleştiriyoruz" diyor.

Direkt e-ihracat modelinde ise iş ortaklarının Azerbaycan ve KKTC'deki müşterilerden sipariş almasını ve ürün gönderimi gerçekleştirmesini sağladıklarını kaydeden İlçi, "Önümüzdeki dönemde Türkiye nüfusunun yoğun olarak yaşadığı Avrupa ülkeleri, Türki Cumhuriyetler ve Körfez Bölgesi de e-ihracat alanında yakın takip ettiğimiz pazarlar arasında bulunuyor" diye konuşuyor.

YURTDIŞINDA LİDERLİK HEDEFLİYOR


Türkiye'nin hizmet alanındaki online platformu olan Armut ise 2020 yılında büyümeye devam etti. 2020 yılını iş hacmini yüzde 104, net gelirini yüzde 54 büyüterek kapatan Armut, 5 milyon müşteriye ve 670 bin hizmet verene ulaştı.

Tadilat, nakliye, temizlik, tamirat ve organizasyon gibi birçok ana kategori ve alt hizmet başlıklarında hizmet vererek yılda 3,5 milyonun üzerinde talep alan platform, ekibini yüzde 30 büyüttü ve şu anda sekiz farklı milletten 100'ü aşkın çalışana istihdam sağlıyor.

Yurtdışında hizmet verdikleri HomeRun markası ile Avrupa ve Ortadoğu'da sektörde liderlik hedeflediklerini söyleyen Armut. com Kurucu Ortağı Başak Taşpınar Değim, "2021'de de Avrupa'da yeni ülkelere girmeye devam edeceğiz" diyor.

YEREL OPERASYONLAR KURACAK


Modanisa, çoğunluğu kadın girişimcilerden oluşan bine yakın markayı dünyaya taşıyan bir platform. Beş kıtada 140 ülkeye ihracat gerçekleştiren Modanisa'nın cirosunun yaklaşık yüzde 80'i yurtdışına yaptığı e-ihracattan geliyor.

Türkiye'deki birçok küçük, orta ve büyük ölçekli üreticilerin dünyaya açılan kapısı olduklarını ifade eden Modanisa Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Kerim Türe, "Bu şirketleri dünyanın dört bir yanındaki müşteriyle buluşturduk. Bunu şimdiye kadar Türkiye'deki depomuzdan yaptık" diyor.

Türe, bu süreçte çok büyüdüklerini ve tedarikçilerine daha iyi hizmet için dünyanın dört bir yanında yerel operasyonlar da kurmak zorunda olduklarını dile getiren Türe, "Bu yıl yapmayı düşündüğümüz yatırımlarla hem lojistik altyapımızı güçlendireceğiz, hem de tedarikçilerimize bu alanlarda daha fazla akıllı çözüm sağlayacağız" şeklinde konuşuyor.

ÖGET KANTARCI GİTTİGİDİYOR GENEL MÜDÜRÜ VE EBAY MENA BÖLGE DİR. ''E-İHRACAT YAPAN KOBİ SAYISINI ARTIRMAYI HEDEFLİYORUZ"


"GittiGidiyor, yüzde 40 büyüme hedefiyle girdiği 2020 yılını, e-ticarete yönelimin de artmasıyla yüzde 50 büyümeyle tamamladı. Kayıtlı kullanıcı sayısı 33 milyona, sayfa görüntülenme sayısı ise 6 milyara ulaştı.

2019'da 100 bin olan ve son 3-4 yıldır bu civarda seyreden toplam satıcı sayısı 2020'de 117 bine yükseldi. Mobil uygulama toplam indirilme sayısı da bu dönemde yüzde 67 artarak 20 milyon oldu.

Çalışan sayısı önceki yıla kıyasla yüzde 50 artarak 300'e ulaştı. 22 milyona ulaşan ürün envanterini daha da genişletmeye odaklandık. KOBİ'lerimizin platformumuz üzerinden işini sürdürmesini ve binlercesinin GittiGidiyor aracılığıyla e-ticarete başlayıp dijital ekosisteme dahil olmasını sağladık. Bugün itibarıyla yaklaşık 2 bin satıcımız, on binlerce ürünü GittiGidiyor'da listeleyerek eBay üzerinden e-ihracat yapabiliyor. 2021'de bu sayıyı ikiye katlamayı hedefliyoruz."
0

EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL