DOLAR
34,95
0,17%
DOLAR
EURO
36,76
0,37%
EURO
GRAM ALTIN
2976,55
-0,98%
GRAM ALTIN
BIST 100
10125,46
0,66%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Vestel’i adım adım sağlığa sokuyoruz

27 Ekim 2022 | 16:13
Vestel’i adım adım sağlığa sokuyoruz
Vestel Ventures, 3D printer, akıllı baston, aşı buzdolabı, ventilatör gibi alanlarda sağlık girişimlerine yatırım yaptı. Bu vizyonu üç yıl önce çizdiklerini söyleyen Vestel Ventures Genel Müdürü Metin Salt, "Vestel'i adım adım sağlık sektörüne sokuyoruz" diyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Zorlu Holding'in girişimleri desteklemek üzere bünyesinde kurduğu Vestel Ventures, bugüne kadar 20 girişimciye yatırım yaptı. Yapay zekadan nesnelerin internetine, biyoenerjiden sağlık sektörüne kadar farklı alanlarda yatırım yapan Vestel Ventures, önümüzdeki dönemde de girişimcilik ekosistemini desteklemeyi sürdürecek.

Vestel'i adım adım sağlık sektörüne soktuklarını söyleyen Vestel Ventures Genel Müdürü Metin Salt, bu vizyonu pandemiden 2-3 yıl önce çizdiklerini belirtiyor. Salt, 'Akıllı Hayat 2030' vizyonu kapsamında önümüzdeki dönemde ileri malzemeler, sürdürülebilirlik, enerji, çevre ve kadın girişimciliği konularına odaklandıklarını da ifade ediyor.

Vestel Ventures olarak girişimcilik ekosistemine yaptığınız katkılar hakkında bilgi verir misiniz?

Biz adına Vestel dememize rağmen tüm Zorlu Grubu adına bu işi yapıyoruz. Kurumumuzun içinde girişimcilik konusuna yatkın olan veya bulundukları coğrafya nedeniyle oradaki girişimcilere erişimleri olan örneğin ABD'de, Asya'da, İngiltere'de, Almanya'da ekip arkadaşlarımız var. Bu yapıyla çoğunlukla Türk şirketleri olmak üzere tüm dünyada girişimlere yatırım yapıyoruz. Hızlı büyüyen teknoloji odaklı girişimlere yatırım yapmayı tercih ediyoruz.

Bugüne kadar kaç girişime yatırım yaptınız?

20 tane yatırımımız var. Mesela girişimcinin bir ürünü var, bizim zaten içinde olduğumuz bir sektör olduğu için bunu ürün gamımıza ekleyebiliyoruz. Ürün yine onların ama satış kanalı bizim üzerimizden olabiliyor ya da ihraç edilmesini sağlayabiliyoruz. Örneğin yatırım yaptığımız 'WeWalk' diye bir girişimimiz var. Görme engelliler için akıllı baston üretiyorlar. Şu anda Vestel bunu üretiyor ve bütün dünyaya satıyor. Biz Vestel'i adım adım sağlık sektörüne sokuyoruz.

"İNSANLARIN YARDIM ETME ARZUSU ARTTI"

Kurumiçi girişimcilik platformunuz 'Parlak Bi'Fikir Platformu' tarafında ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?

"Çalışanlarımız gelip 'Biz neden girişim yapmıyoruz?' dediler. Biz de böyle bir program kurguladık. Birinci turda iki şirket yatırım aldı. İkisi de çok başarılı. Biri uzaktan insan ve performans yönetimi yapıyor. Diğeri de bizim iyilik ekonomisi adı altında kurguladığımız gönüllülük projelerinin nasıl daha organize bir şekilde yapılabileceğiyle ilgili bir platform. Bu yazılım aracını kendimiz de kullanıyoruz.

Bu da bugünlerde çok önemli çünkü insanların birbirlerine yardım etme arzuları arttı. Şimdi ikinci turu yapıyoruz. İkinci tur online ve offline eğitimlerin bir karışımı olacak. İlk başvuruları da aldık. Bu eğitimi onlarca kişi alıyor. Bunlardan doğal olarak küçük bir kısmı girişimci olarak çıkıyor ve yatırım alıyor. Kalanları da girişimcilik eğitimi almış olarak kurumsal dünyada çalışmaya devam ediyor."



Sağlık alanında ne gibi çalışmalarınız var?

Sağlık alanında beş tane yatırımımız var. Aşı buzdolabının uzaktan yönetimi ve giyilebilir elektronik alanında biz bir start up'ı Vestel Grup şirketine 'exit' ettik. Bu bizim ilk 'exit'imiz oldu. Çok başarılı bir iş olduğunu düşünüyorum. Böylece hiç olmadığımız bir sektörde faaliyet göstermeye başladık.

Bunun hemen ikinci adımı da geldi. Şu an sağlık alanında başka bir girişimimizle ortak çalışarak Türkiye'de ve dünyada ventilatör sorununu çözüyoruz. Tabi bunu yapan başka Türk şirketleri de var ama bizimkisi mobil bir ventilatör. Ambulansta, sahra hastanesinde, hastanede hatta evde bile kullanılabilir. Vestel olarak üretimini ve satışını üstlendik. Şu anda tasarımı bitti diyebilirim. Onayları alınıyor. Birkaç ay içinde her yerde olabileceğiz.

Ventilatör üretimi yapan şirkete pandemiden önce mi yatırım yaptınız?

Evet, en az 2-3 yıllık bir yatırımımız. Başka solunum cihazları da üretiyoruz ve satıyoruz. Hatta Vestel üzerinden de pazarladık. Vestel'i girişimciler sayesinde adım adım sağlık sektörüne sokuyoruz.

Vestel'in sağlık sektörüne girmesine kaç yıl önce karar verdiniz?

2-3 yıl oldu. İlk sağlık yatırımımız, kırık ve çıkıklar kullanılabilen, alçı şeklinde kullanılabilen ürünler üreten ve bunu tamamen 3D printer ile kişiye özel yapabilen bir start up'a oldu. Benim 3D printer ile ilgili vizyonum çok uzun vadeli. Üretimin buralara kaymasını bekliyoruz. Biz bugün bunu fabrikalarımızda prototipleme için kullanıyoruz. Hatta Celal Bayar Üniversitesi ile ortak kurduğumuz bir teknoloji şirketimiz var. Tamamen yenilikçi işlerle uğraşıyor. 3D printer ile üretilip satılabilecek ürünler üretiyor.

Sağlık dışında hangi sektörlere sıcak bakıyorsunuz?

Zorlu Grubu olarak çok önemsediğimiz hatta bir programa dönüştürdüğümüz bir konu var. Bu da 'Akıllı Hayat 2030' kavramı. Çevremizle, çalışanlarımızla ve toplumla en doğru ilişkiyi kurabileceğimiz yapıyı oluşturmaya çalışıyoruz. İleri malzemeler, önemli vizyonlarımızdan biri. Sürdürülebilirlik, diğer bir vizyonumuz. Toplumdaki eşitsizliklerin ortadan kaldırılması konusunda biz paramızla da bu işin arkasındayız diyoruz.

Bir pil yatırımımız var. Pil, önümüzdeki dönemde enerjinin en önemli parçalarından biri olacak. Doğaya verdiği zararı az olan pillere yöneliyoruz. Kadın girişimciler konusunu da önemsiyoruz. Kadın girişimci sayısını artırmaya çalışıyoruz. Engellilere yönelik işler ve çevre yatırımları da yapıyoruz.

Girişimler için ne kadarlık bir bütçe ayırdınız? Bu yıl ve önümüzdeki yıl kaç girişimciye destek vereceksiniz?

Fon olarak kurulmadık. Yani grup dışından para talebimiz yok. Dolayısıyla bizim fonumuzda bir sınırımız yok. Yeter ki doğru şirketi bulabilelim, doğru girişimi bulup, doğru eşleştirmeyi yapabilelim. Peki, kaç tane yatırım yaparız? Gerçekten onun da bir sınırı yok.
"GİRİŞİM KURMAK İÇİN İDEAL DÖNEMDEYİZ"
"Şu anda fırsatların en yoğun olduğu bir dönemdeyiz. Beklenirse zaman içerisinde fırsatlar azalacak. Bir şey yapmayı planlayan insanların çok hızlı bir şekilde harekete geçmesi gereken bir dönem. Girişimcinin pazara giriş dönemi var. Girişimcilik de yemek pişirmek gibi.

Siz önce hazırlığınızı yapıyorsunuz. Sonra ocağın altını yakıp kaynatmaya başlıyorsunuz. Sonra oturup yiyorsunuz. Bir hazırlık dönemi var. Kriz bir start up'ın bu hazırlık dönemini geçirmesi için ideal bir dönem. Çünkü genellikle hazırlık döneminde biraz içinize kapanıyorsunuz. Biraz ortamı inceliyorsunuz. Aktif para harcadığınız bir dönem değil. Kaynakların ucuzladığı, girişim
0


  • ALTIN GRAM - TL 2976,55 -0,98%
  • ALTIN ONS 2648,82 -1,16%
  • BIST 100 10125,46 0,66%
  • DOLAR/JAPON YENI 153,659 0,65%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,42361 0,0724%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 104,5 -0,1932%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,9519 0,1703%
  • EURO/DOLAR 1,0504 0,3482%
  • EURO/TURK LIRASI 36,7644 0,3705%
  • STERLIN/DOLAR 1,26194 -0,39033%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL