Bist 100
10268,58
0,2%
Bist 100
Dolar/TL
32,2516
0,0031%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7569
0,2067%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0777
0,2848%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2417,42
0,97%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Üretime 99 yıl önce yemeniyle başladı, 1,5 milyar TL ciroya ulaştı

Temelleri Cumhuriyetin ilk yıllarında Gaziantep’te atılan Efe Ayakkabı, yemeni üretimiyle başlayan yolculuğuna bugün üçüncü kuşağın yönetiminde ‘Hammer Jack’ markasıyla devam ediyor. İkinci yüzyıla girerken hedef büyüten şirket, 2023'ü 1,5 milyar TL ciroyla kapattı. 2024'te ise yüzde 35 büyüme hedefliyor.

11 Ocak 2024
Üretime 99 yıl önce yemeniyle başladı, 1,5 milyar TL ciroya ulaştı

Temelleri Cumhuriyetin ilk yıllarında Gaziantep'te atilan Efe Ayakkabı, yemeni üretimiyle başlayan yolculuğuna bugün üçüncü kuşağın yönetiminde 'Hammer Jack' markasıyla devam ediyor. İkinci yüzyıla girerken hedef büyüten şirket, 1,5 milyar TL ciro hedefliyor.

07 Ocak 2024 - 20 Ocak 2024 tarihli sayıdan

Anadolu'dan çıkan pek çok gizli kahraman var. Temelleri Gaziantep'te, 1925'te Mehmet Ali Urgan tarafından atılan Efe Ayakkabı da onlardan biri. Cumhuriyetin ikinci yüzyılına girerken, üçüncü kuşağın yönetiminde faaliyetlerini sürdüren şirket yeni yatırımlarla hedef büyütmüş duruma.

Hem üretim hem ihracat, hem de mağazalaşma alanlarında 2025 yılına kadar iddialı adımlar atmayı planladıklarını söyleyen Efe Ayakkabı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Urgan, öncelikle 2024 yılında devreye alacakları 5 milyon Euro'luk bir makine yatırımı gerçekleştireceklerini söylüyor.

PERAKENDEDE AGRESİF BÜYÜME

Ayrıca Çorlu'da 50 bin metrekare kapalı alana sahip 20 milyon dolarlık yeni bir tesis yatırımı da planladıklarını dile getiren Urgan, "Mağazalaşmaya da hız veriyoruz. Bugün yurtdışında Cezayir, Kazakistan, Kırgızistan gibi ülkelerde sekiz mağazamız var.

Bu sayıyı 2025'e kadar 50'ye çıkaracağız. Rusya, Azerbaycan gibi ülkelerde mağazalaşacağız. Yurtiçinde ise dokuz olan perakende mağaza sayımızı da iki yılda 50'ye çıkarmayı planlıyoruz. Mağazalaşma hedeflerimiz nedeniyle üretim artışına ihtiyacımız olacağı için yeni yatırıma soyunduk. 

Yüzde 100'lük üretim artışımız olacak. Şu anda 600 kişiye istihdam sağlıyoruz. Gelecek yıl 800, 2025'de ise bin çalışana ulaşacağız" diye anlatıyor.

Bu yılı yaklaşık 1,5 milyar TL ciro ile kapatmayı planladıklarını da söyleyen Urgan, önümüzdeki yıl ise yüzde 35'lik bir büyüme hedeflediklerini belirtiyor.

BAKIRCILAR ÇARŞISI'NDA DOĞDU

Şirketin yapı taşlarına bakıldığında bugünlere ulaşılması için birçok aşamadan geçtiği görülüyor. Şöyle ki Cumhuriyet döneminde kentin en hareketli yeri olan Bakırcılar Çarşısı'nda 3.5 metrekarelik bir yemeni dükkanı açan dede Mehmet Ali Urgan, 1960 yılına kadar işini devam ettiriyor. 

Vefatının ardından bayrağı oğlu Mehmet Cevdet Urgan devralıyor ve bu küçük dükkanda yemeni satışını sürdürüyor. Girişimci bir ruha sahip olan Mehmet Cevdet Urgan, baba mirası işi geliştirmeye karar veriyor. Bunun için ilk adımı yurtdışı fuarlar oluyor. Ne daha öncesi hiç yurtdışına çıkmamış olmasından ne de yabancı dili olmamasından çekiniyor. 1970 yılında gittiği İtalya'daki ayakkabı fuarı ufkunu açıyor. Sektördeki gelişmeleri ve teknolojileri gözlemleme imkanı buluyor. Kafasında yatırım planlarıyla Gaziantep'e dönüyor. Kısa bir süre sonra makine yatırımı yaparak bir ayakkabı fabrikası kuruyor.

23 YILDA 60 KAT BÜYÜDÜ

1980'lerde ise işlerini daha da büyütmek hedefiyle İstanbul'a taşınıyor. Bayrampaşa'da kurduğu tesisi, ihtilal dönemine denk gelmesi nedeniyle iki yıl zorlansa da faaliyetlerine devam ediyor. Artan işlerin hacmi nedeniyle mevcut tesisin yetersiz kalması yeni yatırımlara yönlendiriyor. Tesisleri önce Merter'e, sonrasında ise Hadımköy'e taşıyor. 

1998 yılından bu yana da üçüncü kuşak temsilcisi Mehmet Ali Urgan tarafından yönetiliyor. Bugün Hadımköy'deki 18 bin 500 metrekarelik alanda faaliyet gösterdiklerini söyleyen Urgan, "Babam 2016'da vefat etti. Onun gibi ben de hep sektörümüzde yenilik peşinde koştum. İşe başladığımdan bu yana şirketimiz 60 kat büyüdü" diyor.

25 ÜLKEYE İHRACAT YAPIYOR

2006 yılında kadar toptan ve uygun fiyatlı ayakkabı üretimi gerçekleştiren şirket, o yıldan sonra rotasını değiştiriyor. Bir dost sohbetindeki konuşmalardan ilham alan Urgan, 'Hammer Jack'ın patentini alıp marka yapmaya karar veriyor. 

Piyasada benzer markaların kendilerinden sonra pazara giriş yaptıklarının altını çizen Urgan, şöyle devam ediyor: "2007 yılında markalı üretime başladık. Geldiğimiz noktada Hammer Jack çok iyi bir yere ulaştı tüketici gözünde. 

Yıllık 1,5 milyon çiftlik üretimimiz var. Arap ülkeleri, Rusya ve AB ülkelerine de ihracat yapıyoruz. 25 ülkeye olan ihracatımızı 2025 yılında 50 ülkeye çıkarmayı hedefliyoruz. Şu anda yüzde 10 olan ihracatımızın payını da iki yılda yüzde 30'lara çıkarmak istiyoruz. 600 olan toplam çalışan sayımızın yüzde 40'ını kadınlar oluşturuyor."

ÇİN'DE AR-GE MERKEZİ VAR

Türkiye'de kendi mağazalarının yanı sıra 750 bayisi ve bin 250 satış noktası bulunan Hammer Jack'in bin renk seçeneği mevcut. Bu yıl markanın tekstil ürünlerini de tüketicilerle buluşturduklarını söyleyen Urgan, şu anda tekstil ürünlerini fason olarak ürettirdiklerini ancak iki yıl içinde bu alana da yatırım planladıklarını ifade ediyor.

Öte yandan şirket satın almalara da sıcak bakıyor. Kısa bir süre önce ünlü İtalyan ayakkabı markası Alberto Guardiani'yi satın alan Efe Ayakkabı, yeni satın almalara da göz kırpıyor. 

2024'e kadar en az iki yabancı spor markasını bünyelerine katmayı planladıklarını dile getiren Urgan, "Türkiye'de 20 kişilik bir AR-GE ekibimiz var. Ciromuzun yüzde 3'ünü AR-GE'ye ayırıyoruz. Ayrıca Çin'de de bir AR-GE merkezimiz bulunuyor" diye ekliyor.

“Ayakkabı teknik lisesi açıyoruz”

“Türkiye ayakkabıda dünyanın altıncı büyük üreticisi. Sektörde İtalya gibi katma değerli üretim yapılması gerekiyor. İşçilik maliyetleri nedeniyle ayakkabı üreticileri için ihracat çok da avantajlı değil.

Şirketler olarak sektörü geliştirmek için adımlar atmalıyız. Bizim bu yönde bir girişimimiz oldu. Babamın adına Gaziantep'de bir ayakkabı teknik meslek lisesi açıyoruz. O bölgedeki bin 800 ayakkabı üreticisinin eleman ihtiyacını karşılayacak bu okul.”
“Pandemi sonrası outdoor trendi”

“Pandemi döneminde insanlar evlere kapandı. Sonrasında ise doğa ile kucaklaşmaya yoğunlaştı. O nedenle son iki yıldır ayakkabı sektöründe outdoor trendi hakim. İnsanlar rahat, dayanıklı, sağlıklı outdoor ayakkabıları daha çok tercih ediyor. 

Biz de bu trende uygun üretim yapıyoruz. Bugün üretimimizin yüzde 60'ını erkek kategorisi oluşturuyor. Ancak önümüzdeki dönemde bu oranı yüzde 50 erkek, yüzde 50 kadın şekline getireceğiz.”
 

0


  • ALTIN GRAM - TL 2417,42 0,97%
  • ALTIN ONS 2331,36 0,97%
  • BIST 100 10268,58 0,2%
  • DOLAR/JAPON YENI 155,578 0,059%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,36843 -0,26711%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,55 0,94%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,2516 0,0031%
  • EURO/DOLAR 1,0777 0,2848%
  • EURO/TURK LIRASI 34,7569 0,2067%
  • STERLIN/DOLAR 1,25161 0,15684%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL