Sanayi, turizm ve inşaat alanında faaliyet gösteren Gürok Grubu, yeni bir sektöre giriyor. Yeniden yapılanan grup, mineralli su üretmek için yatırıma başladı. Gürok Yönetim Kurulu Başkan Vekili Esin Güral Argat, ürünlerinin 2023 sonunda raflarda olacağını söylüyor.
SİBEL ATİK satik@ekonomist.com.tr
4-17 Eylül 2022 tarihli sayıdan
Dünyanın en büyük beşinci sofra camı üreticisi olan ve gelecek yıl 75'inci yılını kutlamaya hazırlanan Gürok Grubu; sanayi, turizm ve inşaatın ardından yeni bir sektöre daha giriyor. Mineralli su sektörüne girmek üzere Burdur'da yatırıma başlayan grup, ilk ürününü 2023 yılında raflara taşımayı planlıyor.
Gürok Grubu çatısı altında yeniden yapılanan ve logosunu, kimliğini yenileyen grup, 4 milyar TL cirosunu yeni yatırımların katkısıyla daha da ileriye taşımayı hedefliyor. Grubun gelecek planlarını Gürok Yönetim Kurulu Başkan Vekili Esin Güral Argat ile konuştuk.
Gürok Grup açısından 2022 yılı nasıl geçiyor?
Pandemide dünyada üretimlerin durduğu zorlu bir dönemden bugünlere geldiğimiz süreçte bizler yatırım ve kapasite artışlarımızı sürdürdük.
Dünyanın en büyük beşinci sofra camı markası LAV, cam ambalaj üreticisi GCA başta olmak üzere sanayi tarafında üretimimiz hiç durmadı. Tabii bu süreçte çevik yapılanmanın kıymetini de daha iyi anladık. Yönetim ekibinin aldığı kararların hemen uygulamaya geçtiğini gördük. Diyebilirim ki çevik yönetimle dar yolu başarıyla geçtik.
Dünyada da dengelerin değiştiği bir süreç yaşandı. Tedarik noktalarında tek noktaya bağlanmanın sıkıntıları anlaşıldı. Dünya alternatif tedarik lokasyonlarıyla çalışmak zorunda olduğunu gördü. Bu noktada bizler için bir fırsat doğmuş oldu. Türkiye üretim ve satışı çok iyi biliyor. Az bildiğimiz konu ise markalaşma ve katma değerli üretim.
Peki bu fırsat dönemi size nasıl yansıdı?
Yeni dönemde başka fırsatlar oluşabilir. Avrupa'da muazzam enerji krizi söz konusu ve bu üretimde bir sıkıntı yaratabilir. Bunun da Türkiye için bir şans olabileceğini öngörüyorum. Özellikle üretim tarafında enerji krizinin yaratacağı fırsatı da görmeliyiz.
Avrupa üretim yetkinliğini eskisi kadar koruyamayınca, pandemiden yorgun çıktılar. Dolayısıyla şu an birden bire tüketim pazara dönünce ürün tedarikinde sorunlar yaşanıyor. Bizde de üretim kesilmeyince pazardaki yerimizi daha da güçlendirdik ve raf payımızı büyüttük. Fakat maliyet artışları tabii bize de yansıyor. Bizim üretimimizde enerjinin maliyetlerdeki payı yaklaşık yüzde 23 civarındadır.
Yüksek girdi maliyetlerini ve COVID-19 ile değişen insan kaynağını bu yılın ana konusu olarak görüyoruz. Mevcut maliyetlerin nasıl iyileştirileceği, verimliliğin artırılması, yetenek ve sürdürülebilirlik konuları bu yıl bizim de odak noktamız.
2021 performansınız nasıldı? Bu yıl büyüme hedefinizden söz eder misiniz?
Ortalama bir değerle grubumuz 4 milyar TL ciroya sahip. İhracatta ise cam tarafında 140 ülkeye ulaştık. Hedefimizi 100 milyon dolarlık yurtdışı satış olarak ifade edebiliriz.
Bu süreçte hedefimiz, bulunduğumuz tüm sektörlerde var olan pazar paylarımızı korumak. Ürünlerde ya da servislerde talep daralmasını öngörüyoruz. İhracattaki maliyet artışları ise karsızlığa sebep oluyor. Nakit akışını doğru yöneterek ve verimli bir planlama ile bu sorunların altından kalkacağız.
Yeni alana yatırım konusunda girişimleriniz var mı?
Şu an en yeni işimiz mineralli su pazarı diyebilirim. Bu işe yakın zamanda giriyoruz. GCA cam ambalaj şirketimiz, şişeleme konusunda tasarımlarım yürütüyor. Bir yandan da marka çalışmamız sürüyor. Kaynağımız Burdur'da ve fabrika inşaat çalışmaları burada başladı. Tabii fazlar halinde üretim olacak. O nedenle bir yatırım rakamı telaffuz edemiyorum.
Diğer alanlarda bir yeni yatırım gündemi var mı?
Grubumuzun gelirleri açısından sanayi önemli bir yer tutuyor. Sanayi bizim en önemli kaynağımız, üretimden besleniyoruz. LAV markamız ile ABD pazarında artan bir büyüme yakaladık. Farklı kanallarda 50'ye ulaşan model sayımızla, 10 bin adetin üzerindeki stok hacmimizle ve her geçen gün daha da yükselen satış ivmemiz ile mutfak camı alanında ABD pazarında sektörün önemli bir oyuncusu olma yolunda emin adımlarla ilerliyoruz.
Global pazarda ülkemizi temsil etmek üzere dünyanın en önemli markalarının yer aldığı New York 41 Madison'da LAV markamıza bir showroom ve ofis açtık. Bildiğiniz gibi cam ambalaj konusunda ise GCA ile varız. 2014 yılında 300 bin ton/gün üretim kapasitelik ilk tesisimizi açtık, ikinci faz 500 bin ton oldu, üçüncü fazda ise 300 bin ton daha eklenecek, toplamda 1200 ton/gün kapasiteye ulaşacağız.
Önemli iş alanlarınızdan biri olan turizmde yeni planlarınız var mı?
Turizmde renovasyon yatırımlarımız olacak. Ali Bey Club Manavgat ve Ali Bey Resort Sorgun tesislerimizde konseptimizi geliştirecek yeni adımlar atacağız. Turizmde sektörün dinamikleri gereği üç yıl üst üste iyi geçiremiyorsunuz.
Fakat bizim Antalya'daki otelimiz 30 yıldır aynı isimle ve artan başarıyla ilerliyor. Geçen süreçte Antalya'da bir sürü otel satıldı, el değiştirdi, isim değiştirdi. Biz ise sürdürülebilir bir başarıyla devam ediyoruz.
Turizmde Maldivler yatırımınızla yurtdışına da açıldınız. Yurtdışı büyüme planınız nedir?
Grubumuz 2018 yılında JOALI markasını Maldivler'e götürerek küresel pazarda faaliyet göstermeye başladı. Gürok Grubu'nun turizm alanındaki ilk uluslararası yatırımı Maldivler'de gerçekleşti. Bildiğiniz gibi JOALI Maldives Kasım 2018'de, JOALI BEING ise Kasım 2021'de faaliyete başladı. Maldivler'deki bu otellerimizle ultra lüks segmentte yurtdışı turizm deneyimizi güçlendirerek dünya markası olma yolunda ilerliyoruz.
Şu an çok iyi gidiyoruz. Marka burada iyi oldukça iyi giderken, elbette yurtdışında yeni destinasyonlarda da olacaktır. Maldivler'de yeni bir marka olarak en üst düzeyde üç markadan biriyiz. Yeni destinasyonlar içinse mevcut durumun daha da olgunlaşmasını bekliyoruz.
“FENERİUM ÜRÜNLERİNİ HER NOKTAYA TAŞIYACAĞIZ”
Esin Güral Argat, tam bir Fenerbahçe aşığı. Fenerbahçe Spor Klübü Fenerium'dan sorumlu yönetim kurulu üyesi Esin Güral Argat, buradaki hedeflerini şöyle anlatıyor:
“İlk hedefimiz cirolar ve satışlarımızı artırmak. Satışlarımızı 2021'e göre adet bazında yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz. Ayrıca koleksiyonun doğru konumlanmasını ve kadın taraftarı daha çok işin içine almayı istiyoruz. Sadece maça gelenlerin değil, hayatın her anına, herkesin taşımak istediği ürünler sunmak istiyoruz.
Maç konsepti dışında günlük hayata da taşımak istediğimiz ürünleri üretmek üzere çalışıyoruz. Yeşil palamut yaprağı amblemli ve her Fenerlinin birbirine göz kırpacağı, günlük hayatında da severek taşıyacağı çok iyi bir koleksiyon geliyor, bekleyin."
SİBEL ATİK satik@ekonomist.com.tr
4-17 Eylül 2022 tarihli sayıdan
Dünyanın en büyük beşinci sofra camı üreticisi olan ve gelecek yıl 75'inci yılını kutlamaya hazırlanan Gürok Grubu; sanayi, turizm ve inşaatın ardından yeni bir sektöre daha giriyor. Mineralli su sektörüne girmek üzere Burdur'da yatırıma başlayan grup, ilk ürününü 2023 yılında raflara taşımayı planlıyor.
Gürok Grubu çatısı altında yeniden yapılanan ve logosunu, kimliğini yenileyen grup, 4 milyar TL cirosunu yeni yatırımların katkısıyla daha da ileriye taşımayı hedefliyor. Grubun gelecek planlarını Gürok Yönetim Kurulu Başkan Vekili Esin Güral Argat ile konuştuk.
Gürok Grup açısından 2022 yılı nasıl geçiyor?
Pandemide dünyada üretimlerin durduğu zorlu bir dönemden bugünlere geldiğimiz süreçte bizler yatırım ve kapasite artışlarımızı sürdürdük.
Dünyanın en büyük beşinci sofra camı markası LAV, cam ambalaj üreticisi GCA başta olmak üzere sanayi tarafında üretimimiz hiç durmadı. Tabii bu süreçte çevik yapılanmanın kıymetini de daha iyi anladık. Yönetim ekibinin aldığı kararların hemen uygulamaya geçtiğini gördük. Diyebilirim ki çevik yönetimle dar yolu başarıyla geçtik.
Dünyada da dengelerin değiştiği bir süreç yaşandı. Tedarik noktalarında tek noktaya bağlanmanın sıkıntıları anlaşıldı. Dünya alternatif tedarik lokasyonlarıyla çalışmak zorunda olduğunu gördü. Bu noktada bizler için bir fırsat doğmuş oldu. Türkiye üretim ve satışı çok iyi biliyor. Az bildiğimiz konu ise markalaşma ve katma değerli üretim.
Peki bu fırsat dönemi size nasıl yansıdı?
Yeni dönemde başka fırsatlar oluşabilir. Avrupa'da muazzam enerji krizi söz konusu ve bu üretimde bir sıkıntı yaratabilir. Bunun da Türkiye için bir şans olabileceğini öngörüyorum. Özellikle üretim tarafında enerji krizinin yaratacağı fırsatı da görmeliyiz.
Avrupa üretim yetkinliğini eskisi kadar koruyamayınca, pandemiden yorgun çıktılar. Dolayısıyla şu an birden bire tüketim pazara dönünce ürün tedarikinde sorunlar yaşanıyor. Bizde de üretim kesilmeyince pazardaki yerimizi daha da güçlendirdik ve raf payımızı büyüttük. Fakat maliyet artışları tabii bize de yansıyor. Bizim üretimimizde enerjinin maliyetlerdeki payı yaklaşık yüzde 23 civarındadır.
Yüksek girdi maliyetlerini ve COVID-19 ile değişen insan kaynağını bu yılın ana konusu olarak görüyoruz. Mevcut maliyetlerin nasıl iyileştirileceği, verimliliğin artırılması, yetenek ve sürdürülebilirlik konuları bu yıl bizim de odak noktamız.
2021 performansınız nasıldı? Bu yıl büyüme hedefinizden söz eder misiniz?
Ortalama bir değerle grubumuz 4 milyar TL ciroya sahip. İhracatta ise cam tarafında 140 ülkeye ulaştık. Hedefimizi 100 milyon dolarlık yurtdışı satış olarak ifade edebiliriz.
Bu süreçte hedefimiz, bulunduğumuz tüm sektörlerde var olan pazar paylarımızı korumak. Ürünlerde ya da servislerde talep daralmasını öngörüyoruz. İhracattaki maliyet artışları ise karsızlığa sebep oluyor. Nakit akışını doğru yöneterek ve verimli bir planlama ile bu sorunların altından kalkacağız.
Yeni alana yatırım konusunda girişimleriniz var mı?
Şu an en yeni işimiz mineralli su pazarı diyebilirim. Bu işe yakın zamanda giriyoruz. GCA cam ambalaj şirketimiz, şişeleme konusunda tasarımlarım yürütüyor. Bir yandan da marka çalışmamız sürüyor. Kaynağımız Burdur'da ve fabrika inşaat çalışmaları burada başladı. Tabii fazlar halinde üretim olacak. O nedenle bir yatırım rakamı telaffuz edemiyorum.
Diğer alanlarda bir yeni yatırım gündemi var mı?
Grubumuzun gelirleri açısından sanayi önemli bir yer tutuyor. Sanayi bizim en önemli kaynağımız, üretimden besleniyoruz. LAV markamız ile ABD pazarında artan bir büyüme yakaladık. Farklı kanallarda 50'ye ulaşan model sayımızla, 10 bin adetin üzerindeki stok hacmimizle ve her geçen gün daha da yükselen satış ivmemiz ile mutfak camı alanında ABD pazarında sektörün önemli bir oyuncusu olma yolunda emin adımlarla ilerliyoruz.
Global pazarda ülkemizi temsil etmek üzere dünyanın en önemli markalarının yer aldığı New York 41 Madison'da LAV markamıza bir showroom ve ofis açtık. Bildiğiniz gibi cam ambalaj konusunda ise GCA ile varız. 2014 yılında 300 bin ton/gün üretim kapasitelik ilk tesisimizi açtık, ikinci faz 500 bin ton oldu, üçüncü fazda ise 300 bin ton daha eklenecek, toplamda 1200 ton/gün kapasiteye ulaşacağız.
Önemli iş alanlarınızdan biri olan turizmde yeni planlarınız var mı?
Turizmde renovasyon yatırımlarımız olacak. Ali Bey Club Manavgat ve Ali Bey Resort Sorgun tesislerimizde konseptimizi geliştirecek yeni adımlar atacağız. Turizmde sektörün dinamikleri gereği üç yıl üst üste iyi geçiremiyorsunuz.
Fakat bizim Antalya'daki otelimiz 30 yıldır aynı isimle ve artan başarıyla ilerliyor. Geçen süreçte Antalya'da bir sürü otel satıldı, el değiştirdi, isim değiştirdi. Biz ise sürdürülebilir bir başarıyla devam ediyoruz.
Turizmde Maldivler yatırımınızla yurtdışına da açıldınız. Yurtdışı büyüme planınız nedir?
Grubumuz 2018 yılında JOALI markasını Maldivler'e götürerek küresel pazarda faaliyet göstermeye başladı. Gürok Grubu'nun turizm alanındaki ilk uluslararası yatırımı Maldivler'de gerçekleşti. Bildiğiniz gibi JOALI Maldives Kasım 2018'de, JOALI BEING ise Kasım 2021'de faaliyete başladı. Maldivler'deki bu otellerimizle ultra lüks segmentte yurtdışı turizm deneyimizi güçlendirerek dünya markası olma yolunda ilerliyoruz.
Şu an çok iyi gidiyoruz. Marka burada iyi oldukça iyi giderken, elbette yurtdışında yeni destinasyonlarda da olacaktır. Maldivler'de yeni bir marka olarak en üst düzeyde üç markadan biriyiz. Yeni destinasyonlar içinse mevcut durumun daha da olgunlaşmasını bekliyoruz.
“FENERİUM ÜRÜNLERİNİ HER NOKTAYA TAŞIYACAĞIZ”
Esin Güral Argat, tam bir Fenerbahçe aşığı. Fenerbahçe Spor Klübü Fenerium'dan sorumlu yönetim kurulu üyesi Esin Güral Argat, buradaki hedeflerini şöyle anlatıyor:
“İlk hedefimiz cirolar ve satışlarımızı artırmak. Satışlarımızı 2021'e göre adet bazında yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz. Ayrıca koleksiyonun doğru konumlanmasını ve kadın taraftarı daha çok işin içine almayı istiyoruz. Sadece maça gelenlerin değil, hayatın her anına, herkesin taşımak istediği ürünler sunmak istiyoruz.
Maç konsepti dışında günlük hayata da taşımak istediğimiz ürünleri üretmek üzere çalışıyoruz. Yeşil palamut yaprağı amblemli ve her Fenerlinin birbirine göz kırpacağı, günlük hayatında da severek taşıyacağı çok iyi bir koleksiyon geliyor, bekleyin."