Bist 100
9915,62
2,05%
Bist 100
Dolar/TL
32,5438
0,207%
Dolar/TL
Euro/TL
34,9141
0,5365%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0703
0,0561%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2443,24
0,09%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Döner zincirleri 297 girişimci arıyor

30 binin üzerinde satış noktasına ulaşan döner sektörü, giderek markalaşıyor.

05 Mart 2024
Döner zincirleri 297 girişimci arıyor

Satın almalar ve halka arzlarla sesini duyuran döner zincirleri, yüksek kâr marjlarıyla girişimcilere yatırım fırsatı sunuyor. Yaptığımız araştırmaya göre bu yıl sekiz döner zinciri 297 şube açacak.

18 Şubat- 2 Mart 2024 tarihli sayıdan

Hamburger ve pizza ile artık döner sektörü de dünya genelinde ilk üç fast food ürününden biri haline geldi. Özellikle özel marinasyon teknikleri, soslar ve baharatlarla başka bir lezzete dönüştürülen döner, gün geçtikçe geniş kitleler tarafından daha da sevilen ve tercih edilen bir ürün olarak karşımıza çıkıyor. 

Gençler arasında da popülaritesi son yıllarda artan döner, gıda sektöründeki büyümesine hamburger ve pizza sektörüne kıyasla daha hızlı bir şekilde devam ediyor. Döner sektörünün şu anda Türkiye'de günlük 1 milyon 180 bin tonun üzerinde tüketimi mevcut. 30 binin üzerinde döner satış noktası bulunuyor. Aylık ekonomik büyüklüğünün 6 milyar TL'ye ulaştığı tahmin ediliyor.

Avrupa Birliği uyum sürecinde şubede hazırlanan döner üretiminin yasaklanması ile fabrika ve tesisleşmede ciddi artış yaşandı. Bu da dönerde bir standart oluşmasını ve hijyen kurallarının uygulanabilirliğinin artmasını sağladı.

MARKALAŞMA ARTIYOR

Döner sektöründe markalaşma giderek yaygınlaşıyor. Bireysel olarak devam eden işletmelerin niş olanları dışında marka ile sektörde markalaşmanın artacağı ve bunun da sektörü büyüteceği öngörülüyor. Sektörün yüzde 25'inin markalaşma içerisinde olduğunu düşünüldüğünde 2024 yılında bu oranın yüzde 40'lara yaklaşması bekleniyor.

Sektör, satın almalar, ortaklıklar ve halka arzlarla da oldukça hareketli bir dönem geçiriyor. Örneğin geçtiğimiz yıl Baydö-ner, halka arz olmuştu. Türkiye'nin sayılı hazır döner üreticilerinden biri olan ÖzDöner'in yüzde 50 hissesinin Maydonoz Döner'e satışı sektörde yankı uyandırdı. 

Piyasada önemli bir oyuncu olan Komagene Çiğ Köfte de 36 yıldır piyasada bulunan tanınmış marka Bereket Döner'i bünyesine kattı. Tüm bu gelişmeler ışığında sektörün yeni şubeler açarak markalı büyümesini sürdürmesi bekleniyor. Haberimizde döner sektöründeki şirketlerin büyüme planlarını ve yatırım koşullarını araştırdık.

GİRİŞ BEDELİ ALINMIYOR

52 franchise şube ile faaliyet gösteren SR Döner, bu yılın sonuna kadar 50 mağaza daha açmayı hedefliyor. 2024 yılı için franchise giriş bedeli talep etmeyeceklerini söyleyen SR Döner Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Dağcı, şubeler için aylık 2,5 milyon TL ciro hedeflediklerini belirtiyor. Yüzde 6 royalty bedeli alan SR Döner, şubelere yüzde 20 kâr marjı sunuyor. 

Marka, franchise vermeyi planladığı öncelikli lokasyonlarda çeşitli franchise iş modelleri ile yatırımcılarına farklı anlaşma seçenekleri sunuyor. Gerekli durumlarda alt kiralama yöntemini benimseyerek hem marka standartlarını hem de kiralama gerekliliklerini güvence altına aldıklarını ifade eden Dağcı, "Güçlü franchise sistemine sahip olan markamızın yatırımcılarına kârlı, sürdürülebilir ve başarılı bir yapı sunmasının en önemli nedeni franchise 3D analiz sistemi ile doğru işletmeci, doğru lokasyon ve doğru kiralama süreçlerini bir araya getirerek başarılı restoranlar yaratması. 

Yarattığımız güvenilir franchise yapısı; güçlü iş ortaklıklarına dönüşerek markamızı fast food sektörünün döner kategorisinde yükselen değeri konumuna getiriyor" diyor. Dağcı, 2024 yılında dört ülkede dört şube açmayı hedeflediklerini söyleyerek bu ülkeleri, Kanada, Amerika, İspanya ve Almanya olarak sıralıyor.

SOSLU REÇETE BÜYÜYOR

Türkiye'de ilk soslu döner, 1962 yılında İSOS markası ile İskenderun'da yapıldı. İSOS adını, Hatay'ın Erzin ilçesindeki 3 bin 500 yıllık geçmişi olan antik kentten aldı. Bir İskenderun klasiği olan soslu döner, orijinal reçetesiyle şimdi tüm Türkiye'de franchise sistemiyle büyüyor. 

İSOS
Kurucu Ortağı Murat Kaytancı, yaşanan ekonomik kriz nedeniyle özellikle soslu döner sektörünün satış ve üretim anlamında yüzde 120 büyüme yakaladığına dikkat çekiyor. Soslu dönerin hem daha ucuz hem de daha doyurucu olduğunu söyleyen Kaytancı, 2024 yılında yüzde 80 büyüme hedeflediklerini belirtiyor. Türkiye genelinde 24 şubeye ulaşan İSOS Döner, bu yıl 20 franchise şube daha açmayı planlıyor. 

140 bin TL franchise giriş bedeli alınan bu iş modelinde şubeler için aylık minimum 1 milyon TL ciro hedefleniyor. Yüzde 2 royalty alınan şubeler için sunulan kâr marjı ise yüzde 15 ile 20 arasında değişiyor. Yatırımcılara inşaat, mutfak mimarisi, satın alma, eğitim, kadro desteği, reklam, müşteri denetimi gibi konularda destekler veriliyor.

OPERASYON DESTEĞİ

İstanbul ve Kocaeli olmak üzere iki ilde 12 şube ile hizmet veren Frango Döner, bu yıl içinde 10 franchise şube daha açmayı hedefliyor. 100 bin TL franchise giriş bedeli aldıklarını ifade eden Frango Döner Kurucu Ortağı Halis Özgün, şubeler için aylık minimum 1 milyon TL ciro hedeflediklerini vurguluyor. Ciro hedefleri gerçekleştiğinde, kâr marjının yapılan ciro üzerinden yaklaşık olarak yüzde 20 olduğunu belirten Özgün, şu bilgileri veriyor:

"Öncelikle belirlenen bölge ve restoranı, markanın müşteri portföyüne uygunluğunu inceleyerek bayiye rapor ediyoruz. İşleyiş sistemi ile ilgili eğitimi veriyoruz. Sonrasında tüm ekibin işe alım sürecini yürütüyoruz. İş başladıktan sonra da iş oturana kadar operasyon müdürümüz ile bayiye operasyon konusunda destek veriyoruz. İşin oturma sürecinde de reklam ve tanıtım konusunda danışmanlık yapıyoruz. Ayrıca düzenli olarak denetimler yapıyoruz."

Azerbaycan'da iki şube ile faaliyet gösterdiklerini söyleyen Özgün, önümüzdeki dönemde Kazakistan, Özbekistan ve Balkan ülkelerine de açılmayı planladıklarını kaydediyor.

72 YENİ ŞUBE AÇACAK

Şu anda dört ülkede 245 şube ile faaliyet gösteren Maydanoz Döner, 2024 yılı için 72 yeni şube hedefliyor. Franchise giriş bedeli olarak 250 bin + KDV alınıyor. Şubelerin bulunduğu bölgeye göre ciroların değiştiğini ifade eden Maydanoz Döner Yönetim Kurulu Üyesi ve Franchise Direktörü Cuma Dağlı, aylık ortalamanın 1 milyon 850 bin TL olduğunu vurguluyor. 

Cirodan pay alınmıyor. Şubenin cirosu ne olursa olsun 1 asgari ücret aidat aldıklarını belirten Dağlı, ortalama aylık cirolarda vergi sonrası net kâr marjının yüzde 15 olduğunu söylüyor. Şubelere sürekli eğitim, personel temini konusunda yönlendirme, online satış kanallarının yönetilmesi, reklam ve planlama gibi birçok konuda destek sağlanıyor. 

Şu anda yurtdışında Almanya, Azerbaycan, Gürcistan olmak üzere üç ülkede toplam yedi şubelerinin olduğuna dikkat çeken Dağlı, "Yurtdışı hedeflerimizde Avrupa için 2024 yılını 20 şube ile kapatmayı hedefliyoruz. Gürcistan'da altı şube, Azerbaycan'da ise toplam dört şube olmak üzere yurtdışı şube sayımızı 30'a çıkarmak 2024 yılı için hedeflerimiz arasında" diyor.

Sektörü büyüten beş neden

  • Lezzetli, hızlı ve uygun fiyatlı bir yiyecek olarak ulaşılabilir olması
  • Sağlıklı beslenme trendlerinin artmasıyla birlikte ev yapımı ürünlere olan yönelim
  • Güvenilir gıda algıs
  • Çeşitli malzemelerle hazırlanıp farklı lezzet profillerini içererek her damak tadına uyum sağlayabilmesi
  • Kültürel miras, siparişin anında hazırlanabilmesiyle elde edilen müşteri memnuniyeti, fast food sektöründeki diğer gıdalarda olduğu gibi franchise sistemlerinin kullanılmasıyla geniş coğrafyalara yayılması.
     
0


  • ALTIN GRAM - TL 2443,24 0,09%
  • ALTIN ONS 2335,12 -0,12%
  • BIST 100 9915,62 2,05%
  • DOLAR/JAPON YENI 158,341 0,279%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,36637 -0,04243%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 91,88 -0,3603%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,5438 0,207%
  • EURO/DOLAR 1,0703 0,0561%
  • EURO/TURK LIRASI 34,9141 0,5365%
  • STERLIN/DOLAR 1,24997 0,10892%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL