Döviz kurlarında yaşanan yükseliş turizmde Türkiye'yi rakiplerine göre cazip hale getirdi. Kur artışlarıyla Türkiye'nin daha ucuz hale gelmesinin ziyaretçi sayısını arttırması bekleniyor. Yurtdışına çıkışların da azalacağı ve iç turizme kayış olacağı tahmin ediliyor.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
[email protected]
Türkiye'de son dönemde yükselen döviz kurları birçok sektörü olumsuz yönde etkilese de bacasız sanayi olarak adlandırılan turizme doping etkisi yapıyor. 2015 ve 2016 yıllarında tarihinin en derin krizini yaşayan turizm sektörü, geçtiğimiz yıldan itibaren toparlanma sürecine girmişti.
Bu yıl döviz kurlarındaki artışın etkisiyle fiyat bakımından cazip hale gelen Türkiye rakiplerinden turist çalmaya başladı. Rusya ve Avrupa arasında yaşanan gerginlik ve Brexit sonrası İngiliz turistlerin ülkemize ilgisinin artması da Türkiye turizmine olumlu yansıyor.
Turizmin zirve yılı olan 2014'te 41,4 milyon turist ağırlayan Türkiye'de turizm geliri de 34,3 milyar dolara ulaşmıştı. Ancak bölgedeki terör olayları, Rusya ile yaşanan uçak krizi, Avrupa ülkeleriyle yaşanan gerginlikler gibi nedenlerle 2015'te turist sayısında ve gelirlerde düşüş eğilimi başlamıştı.
2017'de ise toparlanmanın ilk sinyalleri gelmeye başladı. 2017'de gelen turist sayısı 38,6 milyona çıkarken 26,3 milyar dolarlık turizm geliri elde edildi. Bu toparlanma bu yılın ilk çeyreğinde de devam etti.
Geçen yılın ilk çeyreğinde 4,8 milyon olan gelen turist sayısı bu yılın ilk çeyreğinde 6,1 milyona, geçen yılın ilk çeyreğinde 3,4 milyar dolar olan turizm geliri de bu yılın ilk çeyreğinde 4,4 milyar dolara ulaştı. 2018 sonunda 36-38 milyon turist ile 32-34 milyar dolar arası turizm geliri bekleniyor.
KUR ARTIŞI NASIL ETKİLİYOR?
Son dönemde döviz kurlarında yaşanan artışın turizmi iki şekilde etkilemesi bekleniyor. Birincisi, bu kur artışlarıyla Türkiye'nin yabancılar için biraz daha ucuzlamasıyla ziyaretçi sayısının artması öngörülüyor. İkincisi, bu kur artışlarıyla yurtdışının Türkler için daha da pahalılaşması nedeniyle dış turizmde yavaşlama olabileceği ve buradan iç turizme bir miktar kayış yaşanabileceği tahmin ediliyor.
Nitekim, ETS Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ersoy, resort bölgelerinde Türkiye'nin rakiplere göre daha cazip bir hale geldiğine dikkat çekiyor. Ersoy, ayrıca, "Bu yıl yurtdışı turlarda büyüme beklemiyorum. Yurtiçi turlara, resorta kayış olacaktır" diye konuşuyor.
DIŞ TURLARDA DÜŞÜŞ
Pronto Tour Yönetim Kurulu Başkanı Ali Onaran da kurlardaki yükselişin yurtdışı turları olumsuz etkilediğini ifade ediyor. Onaran, bu konuda şunları söylüyor: "Şu an için bir düşüş söz konusu değil ancak Euro'da 4,99, dolarda ise 4,19'dan kur çıpası yaptık. Kârdan feragat edip yaklaşık yüzde 8'lik indirim yapıyoruz. Ocak-şubat dönemi iyiydi ama kurların iyice artmasıyla mayısta yüzde 3-4 düşüş oldu. Yine de geçen yılın rakamlarını yakalarız. Kampanya yapmasak yüzde 30-40'lık azalış olurdu."
Yurtdışına yönelik nehir turları düzenleyen Naviosa Turizm Yönetim Kurulu Başkanı TolgarBıyıklı da döviz kurlarındaki artış nedeniyle yurtdışına olan talebin azaldığını ifade ediyor. Bıyıklı, kurların dengeye gelmesiyle talebin yeniden canlanmasını beklediklerini vurguluyor.
Türkiye'de her yıl 7-8 milyon kişi yurtdışına geziye gidiyor ve bunlar 5-6 milyar dolar arasında harcama yapıyor. 2015 yılında 8,8 milyonu bulan bu sayı 2016'da 7,9 milyona düşmüştü. 2017'de ise yeniden artarak 8,9 milyona yaklaştı. Bu yılın ilk çeyreğinde de geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9,1 artışla 2,1 milyon kişi yurtdışına çıktı. Ancak döviz kurlarındaki son artıştan sonra yılın kalan döneminde yurtdışına çıkanların sayısında azalma görülebilir.
BREXİT VE RUSYA FIRSATI
Öte yandan bu yıl turizmde Türkiye'ye yarayabilecek iki unsura daha dikkat çekiliyor. Bunlardan birini Brexit, diğerini de Avrupa Birliği'nin (AB) Rusya'ya vizeyi zorlaştırması oluşturuyor.
Dünyanın önde gelen danışmanlık şirketlerinden KPMG, Tatil ve Eğlence Sektörü Araştırması ile Brexit'in Avrupa kıtasındaki tatil alışkanlıklarına yansımasını inceledi. Araştırmaya göre, ithal enflasyon ve reel ücret artışındaki yavaşlama nedeniyle bütçesi sarsılan Britanyalı tatilcilerin alışkanlıkları değişiyor.
KPMG Türkiye Brexit Lideri ve Şirket Ortağı Murat Palaoğlu, zayıf Sterlin'den etkilenen İngilizlerin daha ucuz merkezlere yöneleceğini, bu durumun Türkiye turizmi için fırsat yaratabileceğini söylüyor. Palaoğlu, Brexit etkisiyle kolay vazgeçmek istemedikleri tatil alışkanlıklarını ertelemek durumunda kalan İngiliz turistler için Türkiye'nin ciddi bir seçenek olabileceğini belirtiyor.
Murat Palaoğlu, "Sterlin'in Euro karşısındaki değer kaybı, Avrupa'da en çok konaklayan, en çok harcayan ve en çok kazandıran İngiliz turistlerin Türkiye'ye yönelmesi için bir fırsat. Sektör bunu değerlendirmeli" diyor.
AB'nin Rusya'ya vizeyi zorlaştırmasının ise bu ülkenin vatandaşlarının Türkiye'ye yönelmelerini sağladığı ifade ediliyor. Türkiye zaten orta sınıf Rusların gözde tatil yerlerinden birini oluşturuyor.
Avrupa'ya vizenin zorlaşmasıyla alım gücü yüksek Rusların da Türkiye'ye yöneldikleri belirtiliyor. Nitekim bu yılın ilk dört ayında Rusya'dan gelen turist sayısının yüzde 63,9 arttığı görülüyor.
NERELERDE ARTIŞ VAR?
Tatilsepeti.com Genel Müdürü Koray Küçükyılmaz, tatil alışkanlarında ve tercihlerinde önemli anlamda değişiklikler olduğunu, insanların farklı deneyimler yaşamak istediklerini söylüyor.
Küçükyılmaz, tesislerdeki fiyat artışları nedeniyle bu yıl erken rezervasyon döneminde rezervasyon tutarlarının geçen yıla göre yüzde 20-30 civarında yükselmesine karşın ortalama gecelemelerde düşüş olduğunu belirtiyor.
Koray Küçükyılmaz, bu konuyla ilgili olarak şunları söylüyor: "Geçen yıl 5,3 olan ortalama geceleme süresi bu yıl 4,9'a geriledi. Fiyat artışları nedeniyle bu yıl Kemer ve Alanya gibi görece daha düşük fiyatlı tesislerin yoğun olduğu bölgelerde önemli talep artışı oldu. Bu bölgelerin dışında her dönem olduğu gibi Side, Belek, Lara, Bodrum, Marmaris, Kuşadası ve Çeşme en çok rağbet gören bölgeleri oluşturuyor."
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
[email protected]
Türkiye'de son dönemde yükselen döviz kurları birçok sektörü olumsuz yönde etkilese de bacasız sanayi olarak adlandırılan turizme doping etkisi yapıyor. 2015 ve 2016 yıllarında tarihinin en derin krizini yaşayan turizm sektörü, geçtiğimiz yıldan itibaren toparlanma sürecine girmişti.
Bu yıl döviz kurlarındaki artışın etkisiyle fiyat bakımından cazip hale gelen Türkiye rakiplerinden turist çalmaya başladı. Rusya ve Avrupa arasında yaşanan gerginlik ve Brexit sonrası İngiliz turistlerin ülkemize ilgisinin artması da Türkiye turizmine olumlu yansıyor.
Turizmin zirve yılı olan 2014'te 41,4 milyon turist ağırlayan Türkiye'de turizm geliri de 34,3 milyar dolara ulaşmıştı. Ancak bölgedeki terör olayları, Rusya ile yaşanan uçak krizi, Avrupa ülkeleriyle yaşanan gerginlikler gibi nedenlerle 2015'te turist sayısında ve gelirlerde düşüş eğilimi başlamıştı.
2017'de ise toparlanmanın ilk sinyalleri gelmeye başladı. 2017'de gelen turist sayısı 38,6 milyona çıkarken 26,3 milyar dolarlık turizm geliri elde edildi. Bu toparlanma bu yılın ilk çeyreğinde de devam etti.
Geçen yılın ilk çeyreğinde 4,8 milyon olan gelen turist sayısı bu yılın ilk çeyreğinde 6,1 milyona, geçen yılın ilk çeyreğinde 3,4 milyar dolar olan turizm geliri de bu yılın ilk çeyreğinde 4,4 milyar dolara ulaştı. 2018 sonunda 36-38 milyon turist ile 32-34 milyar dolar arası turizm geliri bekleniyor.
KUR ARTIŞI NASIL ETKİLİYOR?
Son dönemde döviz kurlarında yaşanan artışın turizmi iki şekilde etkilemesi bekleniyor. Birincisi, bu kur artışlarıyla Türkiye'nin yabancılar için biraz daha ucuzlamasıyla ziyaretçi sayısının artması öngörülüyor. İkincisi, bu kur artışlarıyla yurtdışının Türkler için daha da pahalılaşması nedeniyle dış turizmde yavaşlama olabileceği ve buradan iç turizme bir miktar kayış yaşanabileceği tahmin ediliyor.
Nitekim, ETS Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ersoy, resort bölgelerinde Türkiye'nin rakiplere göre daha cazip bir hale geldiğine dikkat çekiyor. Ersoy, ayrıca, "Bu yıl yurtdışı turlarda büyüme beklemiyorum. Yurtiçi turlara, resorta kayış olacaktır" diye konuşuyor.
DIŞ TURLARDA DÜŞÜŞ
Pronto Tour Yönetim Kurulu Başkanı Ali Onaran da kurlardaki yükselişin yurtdışı turları olumsuz etkilediğini ifade ediyor. Onaran, bu konuda şunları söylüyor: "Şu an için bir düşüş söz konusu değil ancak Euro'da 4,99, dolarda ise 4,19'dan kur çıpası yaptık. Kârdan feragat edip yaklaşık yüzde 8'lik indirim yapıyoruz. Ocak-şubat dönemi iyiydi ama kurların iyice artmasıyla mayısta yüzde 3-4 düşüş oldu. Yine de geçen yılın rakamlarını yakalarız. Kampanya yapmasak yüzde 30-40'lık azalış olurdu."
Yurtdışına yönelik nehir turları düzenleyen Naviosa Turizm Yönetim Kurulu Başkanı TolgarBıyıklı da döviz kurlarındaki artış nedeniyle yurtdışına olan talebin azaldığını ifade ediyor. Bıyıklı, kurların dengeye gelmesiyle talebin yeniden canlanmasını beklediklerini vurguluyor.
Türkiye'de her yıl 7-8 milyon kişi yurtdışına geziye gidiyor ve bunlar 5-6 milyar dolar arasında harcama yapıyor. 2015 yılında 8,8 milyonu bulan bu sayı 2016'da 7,9 milyona düşmüştü. 2017'de ise yeniden artarak 8,9 milyona yaklaştı. Bu yılın ilk çeyreğinde de geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9,1 artışla 2,1 milyon kişi yurtdışına çıktı. Ancak döviz kurlarındaki son artıştan sonra yılın kalan döneminde yurtdışına çıkanların sayısında azalma görülebilir.
BREXİT VE RUSYA FIRSATI
Öte yandan bu yıl turizmde Türkiye'ye yarayabilecek iki unsura daha dikkat çekiliyor. Bunlardan birini Brexit, diğerini de Avrupa Birliği'nin (AB) Rusya'ya vizeyi zorlaştırması oluşturuyor.
Dünyanın önde gelen danışmanlık şirketlerinden KPMG, Tatil ve Eğlence Sektörü Araştırması ile Brexit'in Avrupa kıtasındaki tatil alışkanlıklarına yansımasını inceledi. Araştırmaya göre, ithal enflasyon ve reel ücret artışındaki yavaşlama nedeniyle bütçesi sarsılan Britanyalı tatilcilerin alışkanlıkları değişiyor.
KPMG Türkiye Brexit Lideri ve Şirket Ortağı Murat Palaoğlu, zayıf Sterlin'den etkilenen İngilizlerin daha ucuz merkezlere yöneleceğini, bu durumun Türkiye turizmi için fırsat yaratabileceğini söylüyor. Palaoğlu, Brexit etkisiyle kolay vazgeçmek istemedikleri tatil alışkanlıklarını ertelemek durumunda kalan İngiliz turistler için Türkiye'nin ciddi bir seçenek olabileceğini belirtiyor.
Murat Palaoğlu, "Sterlin'in Euro karşısındaki değer kaybı, Avrupa'da en çok konaklayan, en çok harcayan ve en çok kazandıran İngiliz turistlerin Türkiye'ye yönelmesi için bir fırsat. Sektör bunu değerlendirmeli" diyor.
AB'nin Rusya'ya vizeyi zorlaştırmasının ise bu ülkenin vatandaşlarının Türkiye'ye yönelmelerini sağladığı ifade ediliyor. Türkiye zaten orta sınıf Rusların gözde tatil yerlerinden birini oluşturuyor.
Avrupa'ya vizenin zorlaşmasıyla alım gücü yüksek Rusların da Türkiye'ye yöneldikleri belirtiliyor. Nitekim bu yılın ilk dört ayında Rusya'dan gelen turist sayısının yüzde 63,9 arttığı görülüyor.
NERELERDE ARTIŞ VAR?
Tatilsepeti.com Genel Müdürü Koray Küçükyılmaz, tatil alışkanlarında ve tercihlerinde önemli anlamda değişiklikler olduğunu, insanların farklı deneyimler yaşamak istediklerini söylüyor.
Küçükyılmaz, tesislerdeki fiyat artışları nedeniyle bu yıl erken rezervasyon döneminde rezervasyon tutarlarının geçen yıla göre yüzde 20-30 civarında yükselmesine karşın ortalama gecelemelerde düşüş olduğunu belirtiyor.
Koray Küçükyılmaz, bu konuyla ilgili olarak şunları söylüyor: "Geçen yıl 5,3 olan ortalama geceleme süresi bu yıl 4,9'a geriledi. Fiyat artışları nedeniyle bu yıl Kemer ve Alanya gibi görece daha düşük fiyatlı tesislerin yoğun olduğu bölgelerde önemli talep artışı oldu. Bu bölgelerin dışında her dönem olduğu gibi Side, Belek, Lara, Bodrum, Marmaris, Kuşadası ve Çeşme en çok rağbet gören bölgeleri oluşturuyor."