Son yıllarda dünya genelinde büyük ilgiyle karşılanan şehirli SUV modeller, Türkiye'de de pazar payını artırıyor. Son beş yılda satışlarını yaklaşık yüzde 70 artıran ve otomobil pazarından yüzde 10,6 pay alan şehirli SUV'ların 2025 yılına kadar bu payı yüzde 28'e çıkarması bekleniyor.
ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr
Türkiye'de benzin fiyatları dünya ortalamasının hayli üzerinde olmasına rağmen, otomotiv pazarındaki genişleme devam ediyor. Türkiye'de araç sahipleri veya ilk kez otomobil sahibi olmak isteyenler, otomotiv sektöründeki küresel trendleri yakında takip ediyor.
Bunun son yıllardaki en önemli örneği ise dünyada da giderek artan bir ilgiyle karşılanan C7 segmentindeki SUV yani şehirli SUV modellerinin Türkiye'de gördüğü ilgi. Beş yıl önce 45 bin 232 adetlik satışla otomobil pazarının yüzde 6,8'ini oluşturan şehirli SUV modeller, 2017'de ise 76 bin 308 adetlik satışla
pazardan yüzde 10,6 pay aldı.
Bu da şehirli SUV satışlarında beş yıl içinde yaklaşık yüzde 70'lik artışın meydana geldiğini gösteriyor. 2018'in beş aylık verilerine göre şehirli SUV'ların pazardaki payının yüzde 13,6 seviyesine çıktığını da belirtelim.
Türkiye pazarındaki neredeyse tüm dev markalar, bir değil birkaç farklı şehirli SUV modeliyle tüketicilerin tercihlerinde öne çıkmaya çalışıyor. Sektör oyuncularına göre, Türkiye'de SUV segmentinin pazar payı 2025 yılında yüzde 28'e ulaşacak. Biz de Türkiye pazarının şehirli SUV modellerinde önde gelen oyuncularıyla 2018 ve sonrası için planlarını konuştuk.
EN ÇOK SATAN QASHQAİ
Türkiye'de en çok satan şehirli SUV modeli, Nissan'ın Qashqai modeli. Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, Qashqai'nin Avrupa'da sahip olduğu yüzde 10,3'lük pazar payı ile Nissan'ın Avrupa'daki 83 yıllık tarihinin en başarılı modeli olarak öne çıktığını söylüyor. Özkök, Nissan Qashqai'nin Türkiye'de ise 2017 yılını yüzde 22,5'lik pazar payıyla lider kapattığını belirtiyor.
Sinan Özkök, "Türkiye'de de tüm dünyada olduğu gibi SUV modellere olan ilgi her geçen gün artıyor. Son dört yılda SUV araç pazarı yüzde 63,9 büyüdü. 2014'de 74 bin 670 adet olan satışlar, 2017'de 122 bin 458 adede yükseldi" diye konuşuyor.
Qashqai ile birlikte Nissan'ın SUV'un diğer segmentlerinde X-Trail ve Juke modelleri de bulunuyor. Sinan Özkök, diğer modellerin de katkısıyla SUV'da büyümeye devam ettiklerini söylüyor.
Özkök, "Satışlarımız 2014 yılında 15 bin 459 iken 2017 yılında 25 bin 668 adet oldu. Bu süreçte satış performansımızda yüzde 66'lik bir artış oluştu" diyor. Sinan Özkök, 2018 ve sonrası için de satışların istikrarlı şekilde artmasını beklediklerini ifade ediyor.
HYUNDAI VE FORD YARIŞIYOR
Türkiye'de en çok satılan beş şehirli SUV'dan biri olan Tucson'u üreten Hyundai, pazarda KONA, Tucson ve Santa Fe modelleriyle yer alıyor. Hyundai Genel Müdürü Önder Göker, 2015 yılından bu yana Türkiye'de 395 binden fazla SUV modelin satıldığını söylüyor. Göker, kendilerinin de pazarda yüzde 6'lık payı olduğunu kaydediyor. Önder Göker, sözlerine şöyle devam ediyor: "2018 yılında da toplam 12 bin adetlik SUV satış hedefimiz var.
Amerika'da pick-up'lar dahil tüm binek araç satışlarının yüzde 50'sini oluşturan bu segment artık Avrupa'da da güç kazandı ve SUV'ların pazar payı giderek yükseliyor. Ayrıca ülkemiz de SUV pazarının potansiyeli en yüksek ülkesi ve satılan her beş araçtan biri SUV'lardan oluşuyor."
Kuga modeliyle 2018'in ilk beş ayında en çok satan beşinci şehirli SUV'a sahip olan Ford Otosan, Türkiye'de bu segmentteki hızlı büyümenin devam edeceğini öngörüyor. Ford Otosan Pazarlama, Satış ve Satış Sonrası Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yücetürk, Avrupa gibi Türkiye'de de şehirli SUV'ların yükselen bir trend haline geldiğini belirtiyor.
Yücetürk, "Toplam SUV satışı 2011 yılında binek araç segmentinde 59 bin bin adetlik satışla yüzde 10'luk pazar payına sahip iken, 2017 yılında satış adeti iki kat arttı ve pazar payı da yüzde 17'ye ulaştı" diyor.
Özgür Yücetürk, bu artış trendinin 2020'li yıllarda da devam edeceğini dile getiriyor. Yücetürk, "SUV segmentinin pazar payının 2025 yılında yüzde 28'e ulaşacağını öngörüyoruz. Ford olarak kendi satışlarımız içindeki SUV payına baktığımızda, 2016'da yüzde 2 iken 2017'de yüzde 13'e çıktı. 2018'de hedefimiz yeni EcoSport ile birlikte bu rakamı yüzde 20'nin üzerine çıkarmak" diye konuşuyor.
FIRAT FİDAN EUROPCAR TÜRKİYE YÖNETİM KURULU ÜYESİ
“FİYATLAR 1,5 YILDA YÜZDE 50 ARTTI”
"Şehirli SUV'lara olan ilginin başlıcanedenleri, yerden yüksek yapısı ve oturma pozisyonunun kullanım kolaylığını artırırken f ‘ güvenlik hissi vermesi, otomobil ile arasında iki zevki de yaşatması olarak sıralanabilir. Şehirli SUV'ların kısa dönem kiralamaları daha çok yurtdışından yapılan rezervasyonlarla gerçekleşiyor.
Bu araçların satın alma maliyetleri SUV olmayan araçlara göre daha yüksek. Son 10 yılda Türkiye'de satış hacmi çok artan şehirli SUV'lara olan ilgi önümüzdeki 10 yılda azalabilir. Güncel koşullardaki kur ve ÖTV artışları satın alma maliyetlerinin son 1,5 yılda yüzde 50 artmasına neden oldu. Alımlar C sınıfı Sedan ve Hatchback'e kayabilir."
ÜÇ MODELİYLE İDDİALI
Sportage modeliyle Türkiye'de ilgi gören KIA da hem küresel ölçekte hem de Türkiye'de şehirli SUV pazarında iddialı markalardan biri. KIA Pazarlama Müdürü Selen Uygun Alkım, KlA'nın SUV modellerinin son üç yılda Türkiye'de toplam 20 bin adetlik satış performansına imza attığını söylüyor.
Selen Uygun Alkım, hibrit modeller arasında en düşük yakıt tüketimiyle Guinness Rekorlar Kitabı'na giren KIA Niro ve ikonik tasarımıyla şehir SUV'u segmentine farklı bakış getiren KIA Soul ile de iddialı olduklarını kaydediyor.
Alkım, "Bu üç modele ağustos ayında B-SUV segmenti modelimiz Stonic eklenecek. Yeni modelimizle birlikte SUV satış hacmimizin daha da ivme kazanmasını hedefliyoruz. Sadece Stonic için ağustos ayından yıl sonuna kadar 500 adet satış planlıyoruz" diyor.
BÜYÜK HEDEFLERİ VAR
Alfa Romeo - Jeep Direktörü Sinan Saip Bel, şehirli SUV özellikleri açısından Compass ve Renegade modellerinin öne çıktığını söylüyor. Bel, Renegade modelinin kendi alanında Türkiye pazarında üçüncü sırada yer aldığını belirtiyor.
Renegade ile geçen yıla göre satışlarını yüzde 45 oranında artırdıklarını vurgulayan Bel, "Segment payımız yüzde 11 olarak gerçekleşti. Diğer şehirli modelimiz olan Compass ise büyük ilgi görüyor. Pazarda yükselen bir SUV trendi söz konusu" diyor.
Fiat İş Birimi Direktörü Altan Aytaç ise ilgi gören modelleri 500L'nin Cross ve 500L Cross Plus modelleriyle şehirli SUV segmentinde yer aldıklarını anlatıyor.
Aytaç, "Fiat 2017'de B-SUV segmentinde yüzde 6'lık pay elde etti. Önümüzdeki dönemde 500L ve 500X'in bu sınıftan yüzde 10'luk pay alması hedefleniyor. 2018 yılında her iki model ile 2 bini adedin üzerinde satış gerçekleştirmeyi planlıyoruz" diye konuşuyor.
Touareg ile SUV segmentine giren ilk markalardan biri olan Volkswagen (VW) de Türkiye şehirli SUV pazarında Tiguan modeli ile satışlarda ön sıralarda yer alıyor. Tiguan, aynı zamanda dünyada en çok satan beş şehirli SUV'dan biri.
Volkswagen Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, geçen yıl satışına başladıkları Tiguan Allspace'den sonra yeni Touareg ve T-ROC modellerinin de yıl içinde piyasaya sunulacağını dile getiriyor. Bottaro, yaptığı açıklamada, VW'nin 2020'de 19 adet SUV modeline ulaşacağını ve toplam satışların yüzde 40'ının bu modellerden oluşacağını kaydediyor.
ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr
Türkiye'de benzin fiyatları dünya ortalamasının hayli üzerinde olmasına rağmen, otomotiv pazarındaki genişleme devam ediyor. Türkiye'de araç sahipleri veya ilk kez otomobil sahibi olmak isteyenler, otomotiv sektöründeki küresel trendleri yakında takip ediyor.
Bunun son yıllardaki en önemli örneği ise dünyada da giderek artan bir ilgiyle karşılanan C7 segmentindeki SUV yani şehirli SUV modellerinin Türkiye'de gördüğü ilgi. Beş yıl önce 45 bin 232 adetlik satışla otomobil pazarının yüzde 6,8'ini oluşturan şehirli SUV modeller, 2017'de ise 76 bin 308 adetlik satışla
pazardan yüzde 10,6 pay aldı.
Bu da şehirli SUV satışlarında beş yıl içinde yaklaşık yüzde 70'lik artışın meydana geldiğini gösteriyor. 2018'in beş aylık verilerine göre şehirli SUV'ların pazardaki payının yüzde 13,6 seviyesine çıktığını da belirtelim.
Türkiye pazarındaki neredeyse tüm dev markalar, bir değil birkaç farklı şehirli SUV modeliyle tüketicilerin tercihlerinde öne çıkmaya çalışıyor. Sektör oyuncularına göre, Türkiye'de SUV segmentinin pazar payı 2025 yılında yüzde 28'e ulaşacak. Biz de Türkiye pazarının şehirli SUV modellerinde önde gelen oyuncularıyla 2018 ve sonrası için planlarını konuştuk.
EN ÇOK SATAN QASHQAİ
Türkiye'de en çok satan şehirli SUV modeli, Nissan'ın Qashqai modeli. Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, Qashqai'nin Avrupa'da sahip olduğu yüzde 10,3'lük pazar payı ile Nissan'ın Avrupa'daki 83 yıllık tarihinin en başarılı modeli olarak öne çıktığını söylüyor. Özkök, Nissan Qashqai'nin Türkiye'de ise 2017 yılını yüzde 22,5'lik pazar payıyla lider kapattığını belirtiyor.
Sinan Özkök, "Türkiye'de de tüm dünyada olduğu gibi SUV modellere olan ilgi her geçen gün artıyor. Son dört yılda SUV araç pazarı yüzde 63,9 büyüdü. 2014'de 74 bin 670 adet olan satışlar, 2017'de 122 bin 458 adede yükseldi" diye konuşuyor.
Qashqai ile birlikte Nissan'ın SUV'un diğer segmentlerinde X-Trail ve Juke modelleri de bulunuyor. Sinan Özkök, diğer modellerin de katkısıyla SUV'da büyümeye devam ettiklerini söylüyor.
Özkök, "Satışlarımız 2014 yılında 15 bin 459 iken 2017 yılında 25 bin 668 adet oldu. Bu süreçte satış performansımızda yüzde 66'lik bir artış oluştu" diyor. Sinan Özkök, 2018 ve sonrası için de satışların istikrarlı şekilde artmasını beklediklerini ifade ediyor.
HYUNDAI VE FORD YARIŞIYOR
Türkiye'de en çok satılan beş şehirli SUV'dan biri olan Tucson'u üreten Hyundai, pazarda KONA, Tucson ve Santa Fe modelleriyle yer alıyor. Hyundai Genel Müdürü Önder Göker, 2015 yılından bu yana Türkiye'de 395 binden fazla SUV modelin satıldığını söylüyor. Göker, kendilerinin de pazarda yüzde 6'lık payı olduğunu kaydediyor. Önder Göker, sözlerine şöyle devam ediyor: "2018 yılında da toplam 12 bin adetlik SUV satış hedefimiz var.
Amerika'da pick-up'lar dahil tüm binek araç satışlarının yüzde 50'sini oluşturan bu segment artık Avrupa'da da güç kazandı ve SUV'ların pazar payı giderek yükseliyor. Ayrıca ülkemiz de SUV pazarının potansiyeli en yüksek ülkesi ve satılan her beş araçtan biri SUV'lardan oluşuyor."
Kuga modeliyle 2018'in ilk beş ayında en çok satan beşinci şehirli SUV'a sahip olan Ford Otosan, Türkiye'de bu segmentteki hızlı büyümenin devam edeceğini öngörüyor. Ford Otosan Pazarlama, Satış ve Satış Sonrası Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yücetürk, Avrupa gibi Türkiye'de de şehirli SUV'ların yükselen bir trend haline geldiğini belirtiyor.
Yücetürk, "Toplam SUV satışı 2011 yılında binek araç segmentinde 59 bin bin adetlik satışla yüzde 10'luk pazar payına sahip iken, 2017 yılında satış adeti iki kat arttı ve pazar payı da yüzde 17'ye ulaştı" diyor.
Özgür Yücetürk, bu artış trendinin 2020'li yıllarda da devam edeceğini dile getiriyor. Yücetürk, "SUV segmentinin pazar payının 2025 yılında yüzde 28'e ulaşacağını öngörüyoruz. Ford olarak kendi satışlarımız içindeki SUV payına baktığımızda, 2016'da yüzde 2 iken 2017'de yüzde 13'e çıktı. 2018'de hedefimiz yeni EcoSport ile birlikte bu rakamı yüzde 20'nin üzerine çıkarmak" diye konuşuyor.
FIRAT FİDAN EUROPCAR TÜRKİYE YÖNETİM KURULU ÜYESİ
“FİYATLAR 1,5 YILDA YÜZDE 50 ARTTI”
"Şehirli SUV'lara olan ilginin başlıcanedenleri, yerden yüksek yapısı ve oturma pozisyonunun kullanım kolaylığını artırırken f ‘ güvenlik hissi vermesi, otomobil ile arasında iki zevki de yaşatması olarak sıralanabilir. Şehirli SUV'ların kısa dönem kiralamaları daha çok yurtdışından yapılan rezervasyonlarla gerçekleşiyor.
Bu araçların satın alma maliyetleri SUV olmayan araçlara göre daha yüksek. Son 10 yılda Türkiye'de satış hacmi çok artan şehirli SUV'lara olan ilgi önümüzdeki 10 yılda azalabilir. Güncel koşullardaki kur ve ÖTV artışları satın alma maliyetlerinin son 1,5 yılda yüzde 50 artmasına neden oldu. Alımlar C sınıfı Sedan ve Hatchback'e kayabilir."
ÜÇ MODELİYLE İDDİALI
Sportage modeliyle Türkiye'de ilgi gören KIA da hem küresel ölçekte hem de Türkiye'de şehirli SUV pazarında iddialı markalardan biri. KIA Pazarlama Müdürü Selen Uygun Alkım, KlA'nın SUV modellerinin son üç yılda Türkiye'de toplam 20 bin adetlik satış performansına imza attığını söylüyor.
Selen Uygun Alkım, hibrit modeller arasında en düşük yakıt tüketimiyle Guinness Rekorlar Kitabı'na giren KIA Niro ve ikonik tasarımıyla şehir SUV'u segmentine farklı bakış getiren KIA Soul ile de iddialı olduklarını kaydediyor.
Alkım, "Bu üç modele ağustos ayında B-SUV segmenti modelimiz Stonic eklenecek. Yeni modelimizle birlikte SUV satış hacmimizin daha da ivme kazanmasını hedefliyoruz. Sadece Stonic için ağustos ayından yıl sonuna kadar 500 adet satış planlıyoruz" diyor.
BÜYÜK HEDEFLERİ VAR
Alfa Romeo - Jeep Direktörü Sinan Saip Bel, şehirli SUV özellikleri açısından Compass ve Renegade modellerinin öne çıktığını söylüyor. Bel, Renegade modelinin kendi alanında Türkiye pazarında üçüncü sırada yer aldığını belirtiyor.
Renegade ile geçen yıla göre satışlarını yüzde 45 oranında artırdıklarını vurgulayan Bel, "Segment payımız yüzde 11 olarak gerçekleşti. Diğer şehirli modelimiz olan Compass ise büyük ilgi görüyor. Pazarda yükselen bir SUV trendi söz konusu" diyor.
Fiat İş Birimi Direktörü Altan Aytaç ise ilgi gören modelleri 500L'nin Cross ve 500L Cross Plus modelleriyle şehirli SUV segmentinde yer aldıklarını anlatıyor.
Aytaç, "Fiat 2017'de B-SUV segmentinde yüzde 6'lık pay elde etti. Önümüzdeki dönemde 500L ve 500X'in bu sınıftan yüzde 10'luk pay alması hedefleniyor. 2018 yılında her iki model ile 2 bini adedin üzerinde satış gerçekleştirmeyi planlıyoruz" diye konuşuyor.
Touareg ile SUV segmentine giren ilk markalardan biri olan Volkswagen (VW) de Türkiye şehirli SUV pazarında Tiguan modeli ile satışlarda ön sıralarda yer alıyor. Tiguan, aynı zamanda dünyada en çok satan beş şehirli SUV'dan biri.
Volkswagen Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, geçen yıl satışına başladıkları Tiguan Allspace'den sonra yeni Touareg ve T-ROC modellerinin de yıl içinde piyasaya sunulacağını dile getiriyor. Bottaro, yaptığı açıklamada, VW'nin 2020'de 19 adet SUV modeline ulaşacağını ve toplam satışların yüzde 40'ının bu modellerden oluşacağını kaydediyor.