DOLAR
34,90
0,09%
DOLAR
EURO
36,65
0,07%
EURO
GRAM ALTIN
3008,76
-1,22%
GRAM ALTIN
BIST 100
10058,63
0,00%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Yapay zekaya yatırım atağı: Gelecek vaat eden 23 yerli yapay zeka şirketi

Tüm iş yapış biçimlerini kökten etkileyen yapay zeka teknolojileri, iş dünyasında sohbet robotları, otonom araçlar ve sesli komutla çalışan dijital asistanlar aracılığıyla her geçen gün daha da yaygınlaşıyor.

04 Ekim 2023 | 20:57
Yapay zekaya yatırım atağı: Gelecek vaat eden 23 yerli yapay zeka şirketi

Yapay zeka teknolojileri hızla gelişmeye devam ediyor ve artık her sektörde yarattığı derin etkiler gündelik yaşamımızda her geçen gün daha çok kendisini gösteriyor. Bugün alışveriş, haber, eğlence, konferans görüşmeleri, lojistik, sağlık, perakende, bankacılık gibi neredeyse her alanda yapay zeka teknolojileri kullanılıyor. 

17-30 Eylül 2023 tarihli sayıdan

Günlük hayatımızda kullandığımız çeşitli platformların tümü e-ticaret, sosyal medya ve Youtube gibi platformlar tavsiye sistemini kullanarak etkileşimi artırmak için kullanıcılara özel öneriler sunuyor. GOOINN Innovation, 2023 Yapay Zeka Raporu'na göre, küresel yapay zeka pazarının büyüklüğü 2022 yılında 428 milyar dolara ulaştı. 

Söz konusu rakamın 2023 yılında 515,21 milyar dolara, 2030 yılında ise yaklaşık 2 trilyon dolara yükselmesi bekleniyor. Chat-GPT, GitHub Copilot, stable Diffusion gibi üretici yapay zekâ uygulamaları, dünyanın dört bir yanındaki insanların hayal gücünü şekillendirme, verileri yeniden düzenleme ve sınıflandırma gibi görevler gerçekleştirilebiliyor. 

Yapay zekâ teknolojisinin otonom araçlarla birleşmesi, akıllı ulaşım sistemlerini de öne çıkarıyor. Kısacası geldiğimiz noktada neredeyse yapay zekânın etkilemediği hiçbir büyük sektör kalmadı. Bu da yapay zeka girişimlerinin artacağına işaret ediyor.

Türkiye'deki yapay zeka farkındalığını artırmak ve ekosistemi geliştirmek amacıyla kurulan "Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifinin TRAI Girişimler Haritası'nda da 2017 yılında 24 yapay zeka girişimi yer alırken, bu yıl rakam 315'e yükseldi. 2023 yılının ikinci çeyreğinde 16 yeni girişimin eklendiği haritada özellikle perakende, sağlık, enerji ve sürdürülebilirlik alanlarındaki girişimlerin yaptığı çalışmalar dikkat çekiyor.

FON AKTARIMI ARTIYOR

Yapay zeka girişimlerine ev sahipliği yapan GOSB Teknopark'ın genel müdürü Tolga Bildirici, yapay zeka alanında sağlık, finans, ulaşım, eğitim, müşteri ilişkileri gibi sektörler öne çıkıyor gibi görünse de önümüzde bizi bekleyen bir iklim krizi olduğuna işaret ediyor. 

İklim değişikliği ve kaynakların kullanılması gibi alanlarda çözüm üreten yapay zeka girişimlerinin önem kazanacağını belirten Bildirici, ayrıca sağlıkta erken teşhis, eğitimde özelleştirilmiş programlar, müşteri hizmetlerinde kişiselleştirme, finansta dolandırıcılık önlemede uygulamalarını da göreceğimizi söylüyor. 

Bildirici, "GOSB Teknopark olarak bu yıl itibari ile yapay zeka üzerine çalışan teknoloji şirketlerinin bulunduğu GSY-F'lere düzenli olarak fon aktarmaya veya onlara yatırım yapmaya başlamayı hedefliyoruz" diyor. 

Bilkent CYBERPARK Genel Müdürü Faruk İnal-tekin de küresel değişim ile insan yaşamının sağlıklı sürdürülebilirliği için biyomedikal uygulamalar, hastalıkların teşhisi ve tedavi önerileri, ilaç keşfi ve yaşam bilimleri araştırmalarında yapay zekâ ön plana çıkarak daha etkili hale geleceğini söylüyor. 

Video dersler, konferanslar ve ders kitabı kılavuzları gibi içeriklerin dijitalleştirilmesi, animasyonlarla sunulan zengin eğitim içeriklerinin yapay zekâ ile daha etkili ve özelleştirilmiş eğitim deneyimine katkı sağlayacağını ifade eden İnaltekin, şöyle devam ediyor: "Son beş yılda yapay zekâ alanı, görme, konuşma, doğal dil işleme, görüntü ve video oluşturma, çok aracılı sistemler dahil olmak üzere neredeyse tüm alanlarda büyük ilerleme kaydetti. 

Bu başlıklar, yapay zekâ girişimlerinin önümüzdeki yıllarda odaklanabileceği alanları gösteriyor."

PAZARLAMA ALANINDA İHTİYAÇ

Evercopy, Werover gibi yapay zeka girişimlerine yatırım yapan Simya VC'nin yönetici ortağı Çağdaş Yıldız, yapay zekanın nesne algılama ve tanıma yeteneği sayesinde otonom araçlar, sanal ve artırılmış gerçeklik, görsel data kaynaklı gizlilik konusunda girişimlerin sayısının artmaya devam edeceğini söylüyor. 

Doğal dil işleme yeteneği sayesinde chatbot, dil çevirisi ve benzeri alanlarda girişimlerin daha çok ortaya çıkmasını beklediklerini belirten Yıldız, pazarlama ve satış faaliyetleri için içerik yaratma konusunda hız ve verimliliğe çözüm bulan start up'ların da yükselişe geçeceğine dikkat çekiyor.

Derin öğrenme, robotik alanlar ve siber güvenliğin yapay zeka girişimlerinde önümüzdeki yıllarda öne çıkacak başlıklar olacağını söyleyen 212 Kurucu Ortağı Numan Numan ise tarımda da üretimi artırmak ve sürdürülebilirliği sağlamak için daha yaygın yapay zeka kullanımı göreceğimizi belirtiyor. Önümüzdeki beş yıl içinde yapay zeka teknolojilerine yatırım yapacaklarını ifade eden Numan,

"Önümüzdeki dönemde de yatırım kararı alırken girişimdeki takımın gücüne, potansiyel pazarına, rekabet dinamiklerine, uluslararası pazar penetrasyonunun mümkünlüğüne, doğru değerleme ve anlaşma koşullarına bakarak yatırım yapma anlayışımız ve temel değerlendirme kriterlerine bakacağız" diye konuşuyor.

TÜM SEKTÖRLERİ ETKİLİYOR

Sadece yeni dönemin teknolojik girişimleri değil, en geleneksel sektörlerin önde gelen oyuncuları da yapay zekanın yarattığı yeni ekonomik sisteme uyum sağlamak için dev yatırımlar yapıyorlar. Bu sektörlerin başlıcalarından biri ise bankacılık ve finans sektörü. 

Yapay zekâ uygulamaları, bankacılık sektöründe iş süreçlerini, yöntemlerini ve verimliliği derinden etkiliyor. Müşterilerin tüm finansal servis deneyimini iyileştiren akıllı otomasyonlar, hizmet sürelerini iyileştiren uygulamalar ve destek servisleri; makine öğrenmesi, doğal dil işleme, derin öğrenme ve robotik yöntemlerin kullanıldığı teknolojilerle mümkün oluyor. 

Ayrıca robot teknolojileri de sistem entegrasyonu konusunda önemli bir alternatif olarak öne çıkıyor. Yapay zekâ ile desteklenen dijital çağda, gelişen teknoloji sayesinde hem kurumlar yeni hizmetler verebiliyor hem de müşterilerinin beklentileri çok daha farklılaşıyor. Bu nedenle, yapay zekâ teknolojilerini kullanarak değer sağlayabilen bankalar rekabette bir adım öne çıkıyor.

BANKALARDAN YATIRIM ATAĞI

Garanti BBVA; yapay zekâ destekli karar verme süreçleriyle müşteri güvenliğini üst düzeye çıkaracak aksiyonlardan, bilgileri anlık olarak işleyip ürün başvurusunu onaylayacak yapılara kadar birçok alanda yapay zekâdan faydalanıyor. 

Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı Işıl Akdemir Evlioğlu; bugün tamamen dijitalleşen müşteri deneyimini 'hiper kişiselleştirilmiş' seviyeye nasıl taşıyacaklarının çalışmalarını yaptıklarını, burada en büyük yardımcılarının yapay zekâ teknolojileri olduğunu söylüyor. "Makine öğrenmesinden derin öğrenmeye farklı algoritmalarla kurulmuş, pazarlama ve satış, fiyatlama, fraud, kredi değerlendirme, müşteri memnuniyeti gibi alanlarda yüzlerce modelimiz var" diyen Akdemir Evlioğlu; arka planda kusursuz deneyim yaratmak için yüzlerce ileri analitik modeli çalıştırdıklarının altını çiziyor. 

Akbank da yapay zekâyı müşterilerinin finansal hayatını kolaylaştıracak içerikler ve öneriler üretme hedefiyle kullanıyor. Akbank Bireysel Bankacılık ve Dijital Çözümler Genel Müdür Yardımcısı Burcu Civelek Yüce, bu alanda yıllar önce hayata geçirdikleri 'Banking IQ Projesi' ile yapay zekâyı müşteri deneyimini iyileştirmek için aktif olarak kullanmaya devam ettikleri bilgisini veriyor. 

"Akbank Mobil'e yapay zekâ tabanlı bir aklı, müşterilerimize tümüyle kişisel finansal iç görü sağlamak için entegre ettik" diyen Civelek Yüce; burada müşteriye özel içerikle beslenen iletişim alanının, müşterilerin finansal kararlarını desteklemek için kişiselleştirilmiş iç görüler ve akıllı ipuçları sağladığına değiniyor.

“VERİ ODAKLI EKİPLER KURDUK"

Yapı Kredi de sunduğu hizmetlerin, iş süreçlerinin ve banka içinde kullanılan servislerin dijitalleşmesinde yapay zekâ teknolojilerinden yararlanan, veriyi anlamlandırarak kendi kendine öğrenen sistemlerle ilerliyor. Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan; yapay zekâ uygulamalarını uzun süredir süreçlerin optimizas-yonu, operasyonel iş yükünün azaltılması, güvenlik gibi konularda kullandıklarının altını çiziyor. 

Doğan, ChatGPT gibi teknolojilerin geldiği nokta itibarıyla yapay zekânın müşteri deneyimini artıracak şekilde kullanılmaya hazır olduğunu gördüklerini ve buna odaklandıklarını kaydediyor. İş Bankası da yapay zekâyı insan yerine değil, insanın yanına konumlandırmış durumda. 

Türkiye İş Bankası Yapay Zekâ Bölümü Müdürü Gökhanalp Arslan; müşterilerine kişisel banka deneyimi yaşatma vizyonunu yapay zekâyı etkin kullanarak hızlandırma konusunda inisiyatif aldıklarını söylüyor. 

Yapay zekâya dijital dönüşüm çalışmaları kapsamında ciddi yatırımlar yaptıklarını, banka geneline hizmet eden ve tek odağı yapay zekâ olan dedike çevik ekipler oluşturduklarını kaydeden Arslan; veri çevirmenleri, veri bilimciler, veri mühendisleri ve veri mimarlarından oluşan ve sayıları artan büyük bir ekip kurduklarını da belirtiyor. 

QNB Finansbank ise uzun bir süredir risk modelleme-lerinde yapay zekâ algoritmalarından etkin bir şekilde yararlanıyor. Son birkaç yıldır bankacılık sektöründe yoğun şekilde kullanılan chatbotlar ve sanal asistanlar konusunda ise banka, kendi sanal asistanı 'Dijital Zekâ Q'yu hayata geçirdi. 

QNBEYOND Genel Müdür Yardımcısı Derya Düner; Q'nun iyi bir özel müşteri temsilcisi gibi müşteriyi tanıdığı, düzenli işlemlerini öğrenip zamanı geldiğinde hatırlattığı, önemli konularda yaptığı akıllı uyarılarla olası problemlerin önüne geçerek hayatı kolaylaştırdığı üzerinde duruyor.

MÜŞTERİ DENEYİMİ KİŞİSELLEŞTİ

Yapay zekanın müşteri ile en fazla iletişim halinde olduğu alanlardan biri perakende sektörü. Dünya Ekonomik Forumu'nun (WEF) tahminlerine göre perakende sektöründeki yapay zeka hizmetlerinin kullanımı 2028 yılına kadar 5 milyar dolardan 31 milyar doların üzerine çıkacak. 

McKinsey ise önümüzdeki üç ila beş yıl içinde yapay zekanın; işletme kârlılığına giyim sektöründe 150 milyar dolarlık, moda ve lüks tüketim sektörlerinde ise 275 milyar dolarlık bir katkı sağlayacağını öngörüyor. 

Yapay zekanın perakende sektöründe en çok kişiselleştirilmiş ürün önerileri, içerik oluşturma, otomatik çeviri, veri analizi ve ürün geliştirme ile operasyonel verimlilik alanlarında kullanılması bekleniyor. Türkiye'deki markalar da bu sürece uyum sağlamak için yapay zeka yatırımlarına hız vermiş durumda.

Koçtaş, bugüne kadar ürün sorgulama, ürün fiyatlandırma, stok yönetimi, otomatik sipariş oluşturma, talep tahminleme, mağaza ürün bulunurluğu, raf fiyat uyumluluğu, otonom sürüş yapan robotlar ve müşteri davranış analizi gibi konularda yapay zeka modelleri kullanıldı. 

Koçtaş Bilgi Teknolojileri ve AR-GE Genel Müdür Yardımcısı Uğur Serkan Taşkın, öncelikli ve ilk hedeflerini veri odaklı bir organizasyon olarak veri yönetişimi kültürünü hayata geçirmek olarak özetliyor. 

Bu yıl içerisinde yapay zeka projelerine ek olarak 'üretken yapay zeka' alanındaki projelerini de hayata geçirmeyi planlayan Defacto, özellikle çalışanların vaktini verimli kılacak çözümlere odaklanıyor. DeFacto Online Genel Müdürü Önder Şenol, böylece çalışanların daha katma değerli projeler ortaya çıkaracağını belirtiyor.

Yapay zeka teknolojisi ile envanter yönetiminin daha hassas hale geldiğine dikkat çeken Orka Holding Yönetim Kurulu Üyesi Büşra Orakçıoğlu da yine yapay zeka sayesinde müşterilere ileri düzeyde kişiselleştirilmiş öneriler sunarak müşteri deneyimini artırdıklarını belirtiyor. 

Yapay zeka teknolojilerine odaklanan birçok projesi olan Migros, ChatGPT teknolojilerini Whatsapp uygulaması üzerinden Chatbot ile yemek tarifleri sunma ve alışveriş listesi hazırlama gibi fonksiyonlara entegre etti. Büyük veriyi kullanarak ileri analitik yorumlamalar yapan şirket, çeşitli tahminleme algoritmaları geliştirerek operasyonel süreçlere destek sağlıyor.

İSTİHDAM SORUNUNA İLAÇ OLACAK

Yapay zeka alanında müşteri beklentilerini odağına alan bir diğer dev sektör ise turizm sektörü. Yapay zeka teknolojileri, rezervasyon ve otel yönetiminde farklı süreçlerde etkin kullanılırken, operasyonel verimliliği de ciddi oranda artırıyor. 

Yapay zeka ve makine öğrenimini kullanan sistemlerde, sanal asistanlarla misafirlerle 7/24 iletişimde kalıyor, teklif veriyor, tatil tavsiyelerinde bulunarak etkin bir concierge (kapıcı) hizmeti sunuyor, müşteri taleplerini ve anketlerini analiz ederek aksiyon haritası oluşturulup hizmetin her aşaması minimum zaman ve iş gücüyle kişiselleştirilebiliyor. Talya Bilişim Yönetici Ortağı Nilüfer Durukal, yapay zeka uygulamalarını turizmde fiyat yönetiminden doluluklara kadar pek çok sürece dahil ettiklerini söylüyor. 

Durukal, "Yeni uygulamaya soktuğumuz SmartRes - Yapay Zeka Destekli Rezervasyon Sistemi ile oteller pazarlama ve rezervasyon süreçlerinde de yapay zekadan faydalanılıyor. Chatbot'lar ile misafirlerin dijital destekle karşılanması, soruların cevaplanması, rezervasyon bilgilerinin alınması ve fiyat gönderilmesi çok kolaylaştı" diyor.

Sektörde MyTUl uygulamasıyla rezervasyonları artırmaya çalışan TUI de ChatGPT'yi İngiltere'de devreye sokmuş durumda. ChatGPT şimdiden 10 binden fazla müşteri tarafından kullanılıyor.

TUI Grup CEO'su Sebastian Ebel, ChatGPT odaklı rezervasyonlardaki büyümenin çevrimiçi trafikten kaynaklanacağı ve TUl'nin perakende satış alanında kesintilere yol açmayacağım, uygulamayı ilk olarak ÇAĞLAR EROL İngiltere'de kullanıp daha sonra diğer pazarlara sunacaklarını belirtiyor. Yapay zekanın turizm sektöründe her geçen gün artan kalifiye eleman sıkıntısına da çözüm olacağı vurgulanıyor. 

Wingie Enuygun Group kurucusu ve CEO'su Çağlar Erol, yapay zeka ile kullanıcıların niyetlerini verileri daha anlamlı çözümleyerek anlayıp derinlemesine analizler ve öngörüler yaparak, müşteri ihtiyaçlarını daha hızlı ve etkin bir şekilde karşılayabildiklerini söylüyor. 

Erol, "Yapay zekanın turizmi dönüştürdüğünü görebiliyoruz. Sanal gerçeklik, büyük veri, AR (artırılmış gerçeklik), block-chain teknolojisi gibi tüm yenilikler turizmin dinamiklerini değiştiriyor" diyor.

ENERJİ TASARRUFUNA KATKI

Yapay zeka, enerji sektöründe de büyük veri analizi ve tahmin yetenekleriyle enerji talebi, üretim verimliliği
ve bakım öngörülerini iyileştirerek kaynakların daha etkin yönetilmesine ve operasyonel verimliliğin artırılmasına yardımcı oluyor. 

Ayrıca akıllı şebekelerin yönetimini kolaylaştırarak yenilenebilir enerji kaynaklarının entegrasyonunu optimize ediyor, tesislerde sensör verilerini kullanarak arıza tahminleriyle üretim sürekliliğini sağlıyor, binaların enerji tüketimini analiz ederek enerji tasarrufuna katkıda bulunuyor. 

Türkiye enerji sektöründe yapay zekanın daha çok enerji üretimi ve dağıtımında verimliliği artırmak, akıllı şebekelerin yönetimi ve enerji talebinin öngörülmesi gibi alanlarda kullanılabildiğini söyleyen Enerjisa Üretim İşletme ve Teknik Genel Müdür Yardımcısı Emre Erdoğan, aynı zamanda rüzgar ve güneş enerjisi kaynaklarının optimize edilmesi, binaların enerji tüketiminin analiziyle tasarruf fırsatlarının belirlenmesi, endüstriyel tesislerde sürdürülebilir üretimin sağlanması, enerji üretim tesislerinde bakım ve arıza tahmini, enerji ticareti ve piyasa analizi gibi karmaşık alanlarda enerji şirketlerine destek sağlayabileceğini belirtiyor.

Akıllı şehir projelerinde de altyapı yönetiminin optimize edilmesi, trafik akışının yönlendirilmesi ve aydınlatma sistemlerinin akıllıca kontrolü gibi konularda da yapay zeka kullanılabiliyor. 

Yapılan analitik çalışmaların EBITDA etkisini yıllık olarak yüzde 3-10 arasında hesapladıklarını dile getiren Erdoğan, "Hali hazırda Senkron Dijital Servisler şirketimiz tarafından kestirimci bakım, santral performans takibi ve işletme operasyonlarının optimize edilmesi konusunda yapay zeka konusuna önemli yatırımlar yapmaktayız" diye ekliyor.

GİRİŞİM MERKEZLERİ AÇILIYOR

Gayrimenkul ve inşaat sektöründe de yapay zeka hızla kendine yer ediniyor. Bina kalitesi, inşaat maliyet tahmini, inşaatta yüklenici seçimi ve iş kazalarının riskini azaltmak gibi birçok alanda insanın hata payını azaltmak, daha hızlı ve doğru sonuca ulaşmak için yapay zeka kullanılabiliyor. 

Ancak yapay zekanın diğer sektörlerdeki hızlı etkileşimi inşaat sektörünü ve mühendisliğini de etkilerken, istenilen etki diğer sektörlere göre geride kalmış durumda.

Yapay zeka ile entegre edilmiş teknolojilerin gelişmesine katkıda bulunarak sektördeki gelişmeleri hızlandırmayı amaçlayan Gayrimenkul Yatırımcıları Derneği (GYODER), YTÜ Yıldız Teknopark iş birliğiyle GYO-DER YTU Start-up House-Proptech HUB Girişimcilik Merkezi'ni Maslak'ta hayata geçiriyor. 

Değişen dünya şartlarında sektörün rekabet gücünü artırmak için yapay zekayı en önemli araçlardan biri olarak konumlandırdıklarını belirten GYODER Proptech Komitesi Başkan Yardımcısı Çiğdem Abalı, sektörün ihtiyaçlarını tespit edip bu ihtiyaçlara yönelik yenilikçi çözümler üretmeyi ve GYODER olarak bu sistemi tüm sektöre sunmayı hedeflediklerini söylüyor. 

Artaş Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Oğuzhan Çetinsaya ise "Gayrimenkulde faali-ARTAŞ H0LDİNG yet gösteren tüm oyuncuların yapay zeka teknolojisine entegre olması, geleceği yakalama ve dijital dönüşümde büyük önem taşıyor" diyor.

TÜRKİYE BÖLGESİNDE MERKEZ OLABİLİR

Sağlık sektörü de yapay zekâ çözümleri sayesinde devasa bir değişim ve dönüşüm içerisinde. Son dönemdeki gelişmeler, hastalıkların erken teşhisinden tedavi planlaması, kişiselleştirilmiş tedavi planları, hasta takibi, otomasyon ve veri işleme, cerrahi uygulamalar, tıbbi bilgiye erişim ve danışmanlık gibi birçok alanda yapay zekâ uygulamalarının kullanılmasını mümkün kılıyor. 

Ancak, etik, güvenlik ve veri gizliliği gibi konuların da dikkate alınması gereken önemli konular olduğunu belirten Medicana Grubu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Esen Girit Tümer, Türkiye'de sağlık sektöründe de yapay zekâ uygulamalarının özellikle Sağlık Bakanlığı önderliğinde giderek daha fazla öne çıkmaya başladığını vurguluyor. 

Kurdukları ortaklıklarla risk altındaki birçok hastanın teşhis ve tedavi süreçlerinde yapay zekâ gibi yenilikçi teknolojilerin kullanılmasına imkân sağladıklarını belirten AstraZeneca Türkiye Ülke Başkanı Serkan Barış ise, "Global olarak, 2025'e kadar yenilikçi ve ölçeklenebilir dijital sağlık çözümlerine erişimi iyileştirmek için yapay zekâ çözümleri tedarikçisi Qure.AI iş birliği ile yapay zekâ tabanlı teknoloji kullanılarak beş milyon hastanın akciğer kanseri taramasından geçirilmesini desteklemeyi hedefliyoruz" diye anlatıyor. 

Barış, yapay zekâ gibi çığır açan dijital teknolojilerin gücünden faydalanarak özellikle kalp yetersizliği alanında Türkiye'yi AstraZeneca Ortadoğu ve Afrika Bölgesi'nde bir ana merkez haline getirmeyi amaçladıklarını kaydediyor. Sektörün önemli oyuncularından Novartis Türkiye de şu anda, Multipl Skleroz hastalığının ilerlemesini tespit edebilecek bir algoritma geliştirmeyi hedefleyen önemli bir iş birliği projesi üzerinde çalışıyor. 

Novartis Türkiye Pazarlama ve Satış Operasyonları Direktörü Işık Sönmez, paydaş olarak yer aldıkları projelerdeki öğrenimleriyle birlikte yapay zeka teknolojilerinin, bilimsel çalışmalarla da kanıtlanmış tedavi alanlarında kullanımını yaygınlaştırmayı amaçladıklarını söylüyor.


YAPAY ZEKA DÜZENLEMELERI YÜRÜRLÜKTE

Türkiye'de 2021-2025 yıllarını kapsayan Ulusal Yapay Zeka Stratejisi'nde, idari ve hukuki düzenlemelerin yapay zeka kaynaklı sosyoekonomik dönüşüme uyumunu sağlamak ve olası sonuçlarını önceden değerlendirebilmek üzere araştırmalar gerçekleştirilmesi konusu yer alıyor. 

Yapay zeka uygulamalarının etik ve hukuki boyutlarını ele alan faaliyetler yürütülmesi, uluslararası arenada bu alanda yürütülen çalışmaların takip edilmesi stratejinin önemli başlıklarından birini oluşturuyor. Strateji kapsamında, bu hususların ele alınması için “Yapay Zeka Hukuku ve Etik Çalışma Grubu” ile “Güvenilir ve Sorumlu Yapay Zeka Çalışma Grubu” oluşturuldu.

Bunun yanı sıra konuyla ilgili OECD ONE AI çalışma gruplarına ulusal katılım sağlanıyor. TSE bünyesinde kurulan MTC 195 Yapay Zeka Ayna Komitesi vasıtasıyla da bu konuda çalışmalar mevcut.

OPLOG KURUCUSU VE CEO’SU HALİT DEVELİOĞLU
YERLİ LOJİSTİK ROBOTU ÜRETTİK”
“Artık yapay zeka ve robot teknolojilerinin ön plana çıktığı lojistik sektöründe kendi lojistik robotumuz TARQAN'ı da geliştirerek kullanıma sunduk. Fulfilment depolarda verimliliği artırmak üzere tasarlanan ve yenilikçi bir robotik sistem sunan TARQAN; ürünlerin depo içerisinde hangi raflarda ve rafların depo içerisinde hangi konumda yer alacağına karar vererek hem depolama hem de ürün toplama sırasındaki verimliliği artırıyor. 

OPLOG, cirosunun yüzde 30'unu da AR-GE'ye ayırıyor. İstanbul Darıca ve Dilovası'nda 10 bin m2, Tuzlada 25 bin m2 ve Ankara'da Gölbaşı'nda bulunan fulfillment tesislerine ek olarak Londra Leighton Buzzard ve Chicago'da 12 biner m2'lik alana sahip tesislerimizi hizmete açtık. Bundan sonraki hedefimiz de yine kendi teknolojimizi geliştirerek, sektörde fark yaratmaya devam etmek.”

WELLBEES CEO’SU MELİS ABACIOĞLU
“1 MİLYON İNSANA DOKUNACAĞIZ”
“WeMbees, çalışanların daha iyi alışkanlıklar kazanmalarını sağlayan dolayısıyla daha iyi yaşamalarına katkı sunan yeni nesil bir çalışan esenliği platformu. Yapay zeka algoritmamız ile mobil uygulamamız aracılığıyla her bireye ayrı bir kişisel mutluluk yolculuğu sunmayı hedefliyoruz. Bir diğer önemli farkımız da uygulamayı şirkete göre özelleştirebilmemiz. 

Yeni yatırım turları için görüşmelerimiz devam ediyor. Bu kez 10 milyon dolar baremini hedefledik. Wellbees Bilim Takımı'nı kurduk. Hedeflerimizden biri de bir yıl içinde derin teknoloji ürünü olabilmek. MENA ve İngiltere'de olmak üzere küresel ölçekte büyümeye odaklandık. ABD ve Dubai'de de ofislerimizi açtık. Hedefimiz 2023 sonuna kadar Türkiye'de ve yurtdışında 100 şirkete ulaşarak, bir milyon insana dokunmak.”

WEROVER KURUCU ORTAĞI BALCA YILMAZ
“AVRUPA'DA LİDERLİK HEDEFLİYORUZ”
‘'Rüzgar enerjisi sektöründe sürdürülebilirlik ve verimliliği artırmak için yenilikçi yazılım ve loT çözümler geliştiriyoruz. VVindrover ile akustik sensörlerle donatılmış IoT cihazı ve yapay zeka teknolojisiyle rüzgar türbinlerini sürekli izleyerek olası hasarları erken tespit ediyoruz. 

Bremen Üniversitesi, Avrupa Uzay Ajansı (ESA) ve GreenoffshoreTech Organization gibi prestijli kuruluşlarla çalışıyoruz. Almanya'daki ofisimizle rüzgar enerjisi sektöründe faaliyet gösteriyoruz. Merkezimizi Birleşik Krallık'a taşıyarak Kuzey Avrupa pazarında genişlemeyi planlıyoruz. Gelecek beş yılda özellikle deniz aşırı rüzgar türbinleri için çözümler sunarak Birleşik Krallık, Hollanda, Almanya, Danimarka gibi pazarlarda liderlik hedefliyoruz.”


GARANTİ BBVA GMY IŞIL AKDEMİR EVLİYAOĞLU 
“BÜYÜK DİL MODELLERİ
“Büyük veri ve ileri analitik modellerin sunduğu olanaklar kapsamında finansal sağlık ve danışmanlık çerçevesindeki çalışmalarımız ön planda yer alıyor. Müşterilerimize gerçek zamanlı, akıllı, kişiye özel içerikler ve öneriler sunmaya çalışıyoruz. 

Mobil bankacılık deneyimini geliştirmekten operasyonel verimliliğe, güvenli sistemlerden risk yönetimine kadar birçok alanda yapay zekâyı kullanıyoruz. Son dönemde gündemde olan büyük dil modelleri ve etrafındaki teknolojileri kullanıma almayı da hedeflerimiz arasına aldık.”

GYODER PROPTECH KOMİTESİ BAŞKAN YARDIMCISI ÇİĞDEM ABALI
“YAPAY ZEKA GİRİŞİMCİLERİNİ BİR ARAYA GETİRECEĞİZ”
“Amacımız sektörün ihtiyaçlarına yönelik teknolojik çözümleri ortaya koyacak projeleri üreten girişimcileri tek bir çatı altında toplamak. Sektördeki ihtiyaçları daha geniş kitlelere duyurarak farkındalık oluşturmak da Proptech Hub'ın amaçlarından. 

Gayrimenkul, doğası gereği teknolojik gelişmelere adapte olma konusunda yavaş kalmış bir sektör. Proptech Hub olarak, bu konuda öncülük ederek sektörün daha hızlı ve verimli bir dönüşüm geçirmesine katkı sağlamayı hedefliyoruz.”

AKBANK BİREYSEL BANKACILIK VE DİJİTAL ÇÖZÜMLER GMY BURCU CİVELEK YÜCE
“200’DEN FAZLA İŞLEMDE YARDIMCI OLUYORUZ”
“Akbank Mobil’de sesli iletişim özelliği de olan chatbot’umuz Akbank Asistan, akıllı ipuçları gibi birçok farklı yapay zekâ çözümüyle müşterilerimize özel iletişimler kuruyor, dijital kanallarımızda 200’den fazla işlemde yardımcı oluyor. Yüzde 90 anlama kabiliyetine ve aylık 1 milyon oturum açılma sayısına sahip. 

Nisandan itibaren ise Home Connect iş birliğimizle Akbanklılar, Akbank Asistan ile konuşarak finansal işlemlerini yapabilmenin yanı sıra kahvelerini de yapabiliyor. Bu proje, Türkiye’de yapay zekâ tabanlı chatbot ile gerçekleşen ilk loT iş birliği. Tüzel dünyaya özel Business Finance Management (BFM) tool’umuz da var."


SANKO ENERJİ CEO’SU HAKAN YILDIRIM
“ENERJİDE VERİMLİLİK ARTIŞI SAĞLIYOR"
“Yapay zeka kullanımı, sürdürülebilir enerji üretim ve tüketiminde ortaya koyduğu çözümlerle verimlilik artışı ve seviyelendirilmiş elektrik üretim maliyetlerini düşürerek şirketlerin rekabet gücünü artırıyor. Bu şirket cirolarını da pozitif yönde etkiliyor. Son iki yıldır sürdürülebilirliği ön planda tutarak yapay zeka teknolojilerine hem teknik hem de finansal yatırım yapma çalışmalarımızı sürdürüyoruz. 

Bu çalışmalarımız, üretim verimliliğini artırmak amacıyla kestirimci bakım, hava tahmini gibi alanları kapsıyor ve santral verilerinin analizi ve doğruluğu üzerinde yoğunlaşıyor. Aynı zamanda, enerji sektöründe yer alan jeotermal santrallerin kaynaklarının analizi ve değerlendirmesi, simülasyonlar ve üretim planlaması çalışmalarımız devam ediyor"

YAPI KREDİ GMY YAKUP DOĞAN
AKILLI OTOMASYON OLANAKLARINI KULLANACAĞIZ
“Yatırımlarımızı yapay zekâ ve robot teknolojisinin (RPA) birlikte kullanılmasına yönlendirdik. Yakın gelecekte kendi iç süreçlerimizde akıllı otomasyon olanaklarını kullanmayı hedefliyoruz. 

Yapay zekâ temelli diğer projemizle ise kurumsal, ticari ve KOBİ bankacılığında şirketlerin finansal dokümanlarını makine öğrenmesi ve doğal dil işlemeyle işleyerek finansal analizin otomasyonunu sağladık. Yapay zekâ sayesinde teknolojinin gücünden faydalanarak müşteri deneyimini en üst seviyeye çıkarma hedefiyle yapay zekâ teknolojilerine yatırıma devam edeceğiz.”


MEDICANA GRUP YÖNETİM KURULU BAŞKAN YARDIMCISI ESEN GİRİT TÜMET
“YENİ NESİL TEDAVİLER ORTAYA ÇIKIYOR”
“Yapay zekâ destekli ilaç keşfine yapılan yatırım son yıllarda iki kattan fazla artarak, 2021 sonunda 5,2 milyar doları aşmış durumda. Yapay zekâ gibi son teknoloji araç ve teknolojilerin uygulanması, yeni nesil tedaviler geliştirmek için yeni hedefler belirleme şeklini hızlandırıyor. 

Yapay zekâ sağlık sektöründe ana akım bir teknolojiye dönüşürken hastaya özel kişiselleştirilmiş tedavilerin geliştirilmesini mümkün kılıyor, üretkenliği artırıyor ve mevcut iş modelleri karşısında güçlü bir alternatif olarak öne çıkıyor. Yapay zekânın avantajlarından yararlanmak için sektörde iş gücünü eğitmeye ve becerilerini artırmaya yönelik bir dönem yaşanıyor.”

İŞ BANKASI YAPAY ZEKA BLM. MD. GÖKHANALPARSLAN
“KENDİ MODELİMİZİ EĞİTMEYE BAŞLADIK”
“Sektörde olmayan bir Grafik işlemci Birimi (GPU) farmımız, büyük veri geliştirme ortamlarımız ve geliştirmeye devam ettiğimiz bir MLOps platformumuz var. Hızlıca yeni teknolojileri deneyip kullanıma alabiliyoruz. ChatGPT muadili kendi ‘Türkçe' geniş dil modelimizi eğitmeye başladık. 

Bu noktada teknolojik gelişmeler ile bunların sorumlu kullanımları arasında denge tutturmayı, yapay zekanın potansiyelini bankacılık ve finans sektörü açısından optimum kullanabilmek için oldukça kritik buluyoruz. Dünyanın önde gelen teknoloji firmalarından bazılarıyla yapay zekâ etik ilkeleri manifestosunu yayımladık.”

PERYÖN YÖNETİM KURULU BAŞKANI EBRU TAŞÇI FİRUZBAY
“İK SÜREÇLERİNİ DERİNDEN ETKİLİYOR”
“Dijitalleşme, teknolojiye uyum ve artan yapay zeka kullanımı İK trendlerinin kuşkusuz en öncelikli gündemlerinden. Bugün artık birçok şirket işe alımdan organizasyonel gelişim konularına kadar birçok başlıkta dijital araçlardan faydalanıyor. Özellikle aday seçiminde yapay zeka teknolojisi oldukça yoğun kullanılıyor. Bu teknoloji aynı zamanda kurumların çeşitlilik ve kapsayıcılık alanındaki gelişim yolculuklarını da destekliyor. 

Araştırmalar da gösteriyor ki ilerleyen yıllarda İK süreçlerinde yapay zeka ve büyük veri kullanımı yaygınlaşacak. Örneğin Mercer'in araştırmasına göre 10 şirketten sekizi becerilerin değişen talebini ve değerini değerlendirmek için yapay zeka kullanmayı planlıyor. İK liderlerinin yüzde 92'si yakın gelecekte İK'nın en az bir alanında yapay zeka kullanımını artırmayı planlıyor”


QNBEYOND GENEL MÜDÜR YRD. DERYA DÜNER
“YENİ TEKNOLOJİLERİ YAKINDAN TAKİP EDİYORUZ”
“Sanal asistanımız‘Dijital Zekâ Q’yu hayata geçirdik. Q, bankaların sadece belli müşterilerine sunabildikleri ‘kişiye özel müşteri temsilcisi' hizmetini tüm müşterilerine sunmasını sağlayan akıllı bir dijital asistan. Q iyi bir özel müşteri temsilcisi gibi müşteriyi tanıyor, düzenli işlemlerini öğrenip zamanı geldiğinde hatırlatıyor ve önemli konularda akıllı uyarılar yapabiliyor. 

Yapay zekâ teknolojilerini müşterilerimize değer yaratmak için kullanmayı odağımızda tutuyor ve bu yönde yatırımları her geçen yıl artıyoruz. Teknolojiyi iyi anlamak, uygulanabilir, faydalı kullanım şekillerini bulmak için denemeler yapıyoruz. Sonuçlara göre yatırım planlarını şekillendiriyoruz.”

BORUSAN CAT İCRA KURULU BŞK. ÖZGÜR GÜNAYDIN
‘’YAPAY ZEKA İLE ARIZALARI TAHMİN EDİYORUZ’’
'Borusan Cat kurum içerisinde finanstan, teklif süreçlerine farklı alanlarda iş süreçlerinde 10 taneden fazla yapay zeka, 200'den fazla yazılım robotu kullanıyor. Robotları kontrol eden bir başka robot yazılım ile hata payını muhasebe, finans, satış gibi süreçlerde hata payını neredeyse sıfıra indirgemiş durumda. Müneccim uygulamasını hayata geçirdik. 

Müneccim, iş makineleri üzerinde bulunan sensörler sayesinde oluşabilecek arızaları ve arıza zamanlarını önceden tahmin edebiliyor. Yapay zeka olması nedeniyle her bir vaka tespiti Müneccim'in öğrenme kapasitesini artırıyor. Müneccim bugün yüzde 96'ya varan hassasiyetle arıza olasılığını ölçebiliyor. Müneccim ile iş makinelerinin yüzde 80'i IoT ağına katılmış durumda. Son beş yılda teknolojiye yapılan yatırım 70 milyon doların üzerinde.''

 

 

 

0


  • ALTIN GRAM - TL 3008,76 -1,22%
  • ALTIN ONS 2681,75 -1,31%
  • BIST 100 10058,63 0%
  • DOLAR/JAPON YENI 152,592 -0,003%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,42123 0,34809%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 105 -0,2397%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,896 0,0872%
  • EURO/DOLAR 1,0471 -0,202%
  • EURO/TURK LIRASI 36,6476 0,0735%
  • STERLIN/DOLAR 1,26712 -0,59153%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL