2017'de 2,3 milyar TL ciro yapan Altınmarka Grubu, beş yılda bunu 5,8 milyar TL'ye çıkarmayı hedefliyor. Son 10 yılda önemli yatırımlar yapan grubun yönetim kurulu üyesi Dilara Altınkılıç Kutmangil, artık büyümeye odaklandıklarını söylüyor.
SİBEL ATİK
[email protected]
Biri yurtdışında sekiz fabrikası ve 2,3 milyar TL cirosuyla alanında Türkiye'nin en büyüklerinden biri olan Altınmarka Grubu, ihracatla büyümeye odaklandı. Her yıl yüzde 20'nin üzerinde büyüyen grup, dünyanın altıncı büyük kakao üreticisi ve endüstriyel çikolata üretiminde Türkiye'nin en büyüklerinden biri.
1992 yılında Birol Altınkılıç tarafından kurulan ve bugün ikinci neslin de görev yaptığı grup, ihracatta sağlayacağı sıçramayla cirosunu beş yılda 5,8 milyar TL'nin üzerine çıkarmayı hedefliyor.
Geçen 10 yıllık süreçte önemli yatırımları devreye aldıklarını ve artık satış ve büyümeye odaklanacakları bir döneme girdiklerini söyleyen Altınmarka Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Detay Gıda CEO'su Dilara Altınkılıç Kutmangil, sorularımızı yanıtladı:
Altınmarka Grubu son yıllarda yaptığı satın alma ve yatırımlarla gündeme geldi. Şirket bugün ne kadarlık bir büyüklüğe ulaştı?
Bünyesinde 10 şirket ve sekiz fabrikanın yer aldığı Altınmarka Grubu, geçen yıl yüzde 20 civarında büyüdü. 2,3 milyar TL ciroya ulaşan grubumuz önümüzdeki süreçte ihracat odaklı büyümesini sürdürecek.
Ekonomide zor bir sürecin yaşandığı bugünlerde planladığınız büyüme nereden gelecek?
Geçen süreçte çok doğru yatırımları hayata geçirdik ve bütün yumurtaları tek bir sepete koymadık. Kendi içimizde ihracata yönelme stratejisiyle büyüdük. 10 yılda önemli yatırımlar yaptık ve bugün atışa hazır hale geldik. Bu dönemde yatırımdan ziyade satış ve büyümeye odaklanacağız. Çikolata, kahve, kakao, unlu mamuller ve perakende süreçlerimiz ayrı ayrı işleyen yapılara sahipler. Her birinin kendi büyümeleri ve işleyişleri var. Dolayısıyla Detay ile çikolata alanında iç pazarda güçlü bir şekilde ilerlerken, hammaddede Altınkılıç markasıyla, perakendede ise Kahve Dünyası zinciriyle ihracata odaklandık. İç pazarda 'private label' markalarla, yurtdışında ise kendi markalarımızla büyüyoruz.
Bu yıl ciro hedefi nedir?
Bu yıl ciroda hedefimiz 2,8 milyar TL'ye ulaşmak. Bundan sonrası içinse hedefimiz önümüzdeki beş yıl içinde yıllık en az yüzde 20 büyüme elde etmek. Bu doğrultuda 2022 hedefimiz 5,8 milyar TL ciroya ulaşmak. Bu süreçte üretim tesislerindeki kapasiteleri düşünürsek uzunca bir süre yeni bir fabrika yatırımı yapmayacağız. Ciddi bir üretim kapasitemiz var ve 10 yıldır agresif bir şekilde yatırım yaptığımız için artık büyümek üzere adımlar atmak istiyoruz. Yaptığımız yatırımların bir getirisi olarak rahat bir şekilde satışa odaklanarak ciroları fırlatabilecek altyapıya sahibiz.
Kurlardaki bu hızlı dalgalanma planlarınızı nasıl etkiledi?
Biz büyümenin ihracattan geleceğini 2015 yılı itibariyle kafamıza koymuştuk. Sadece bu kadar hızlı çıkışı hayal edemedik. Fakat dediğim gibi bu yılki büyüme hedefini ihracattaki büyümeden yana koyduk. Biz iç pazarda daha büyük ve kuvvetli bir şirketiz. Geçen yıl 110 milyon dolarlık ihracat yaptık. Yurtdışında daha güçlü olabiliriz. Yol alabileceğimiz ciddi alanlar var. Beş yılda büyümenin önemli bir kısmını ihracattan bekliyoruz.
İhracatı hangi noktaya taşımayı hedefliyorsunuz?
Bir rakam telaffuz etmek istemem. Fakat yurtdışında ciddi bir fırsat var. Kredi imkanları, büyüme oranları ve neticede dövizle gelir elde edilmesini önemli buluyoruz. Bir de bize göre daha istikrarlı pazarlar var. Dolayısıyla bu alanda büyümek üzere çalışıyoruz.
2009 yılında başına geçtiğiniz Detay'da nasıl bir süreç yaşanıyor?
Üniversiteyi bitirip 2009 yılında şirkette çalışmaya başladım. 2010'da Detay'ın başına geldim ve o dönem cirosu 16 milyon TL idi. Dokuz yıllık bir süreçte bu rakamı 600 milyon TL'ye taşıdık.
Burada nasıl bir strateji izlediniz?
Detay, Türkiye'deki en büyük private label çikolata üreticisi. Biz bu doğrultuda daha çok hıza odaklandık. Burada agresif büyüme planladık. Private label ürün üretmek zordur. Hizmet verdiğiniz her markaya eşit mesafede olmanız gerekiyor. Bir fabrikada bir sürü markanın ürününü tek çatı altında üretiyorsunuz. Üretim yaptığımız markaları kendi markamız gibi görüyoruz. Ürünler ve yenilikler konusunda şirketleri bilgilendirip onlar adına üretiyoruz. Private label için önceleri kalitesiz ürün algısı vardı. Şu an ise artık tüketici, üretici şirkete bakıyor ve "Detay iyi yapar" diye düşünüyor.
Grubun önümüzdeki beş yıllık süreçteki hedefi nedir?
Bu süreçte yurtdışında bir marka satın almayı planlamıyoruz. Kendi markalarımıza ve üretimlerimize fırsat yaratmaya çalışıyoruz. Grubumuzda üç yıl içinde yeni bir yatırım planımız yok. Mevcutlara konsantre olacağız. Beş yıllık süreçte yüzde 20 büyüme planlıyoruz.
Birçok şirket varlık satışı veya marka satışını gündemine almış durumda. Sizde durum nedir? Bir dönem epey alım yaptınız, bu defa satış olur mu?
Bu dönemde satış planımız yok. Türkiye ekonomisi son 15 yıldır o kadar iyi gitti ki, yatırıma uygun bir ortam vardı. Kredi imkanları ve faiz oranları açısından yatırım dolu 15 yıl geçti. Dolayısıyla biz bu fırsatı iyi değerlendirdik. 15 yıldır önemli yatırımlar yaptık ve kazandığımızı işe yatırdık. Bundan da çok mutluyuz, çünkü ciddi bir ölçeğe geldik. 15 yıl önce sadece Altınmarka ile hammadde işinde vardık. Geçen süreçte fabrika sayımız sekize yükseldi. Kahve Dünyası zincirini kurduk ve 180 mağazaya ulaştık. Bulgaristan'da fabrika açtık.
Markaya ortaklık teklifi geliyor mu? Sizin ortaklığa bakışınız nedir?
Evet geliyor. Türkiye'ye girmek isteyen bir sürü çikolata markası var. Fakat bizim gündemimizde böyle bir şey yok. Çünkü biz hala markamızı getirmek istediğimiz noktaya taşıyamadık. 3-4 yıl sonra belki bu gündeme gelebilir ama bugün değil. Zaten piyasalar açısından da böyle bir ortam yok.
"BABAM YANLIŞLARIMIZIN DA ARKASINDADIR"
"Kardeşim Kaan ve ben babamın bize sunduğu imkanları büyütmeye çalıştık. Babamın sunduğu altyapı olmasa Detay ve Kahve Dünyası'nda bu kadar büyüyemezdik. Babamın işe bakışı bizim için en büyük ders.
Babam problemleri büyütmeyi sevmeyen bir adam ve konulara çok sakin bir yaklaşımı vardır. Yeni mezun olup geldiğimde sözlerimin çok dikkate alınma durumu yoktu ve bu beni demoralize edebiliyordu. Buralarda babamın hep desteğini gördüm. Babam yanlış yapmamıza müsade eder. Doğrularımızın ve yanlışlarımızın arkasındadır."
SİBEL ATİK
[email protected]
Biri yurtdışında sekiz fabrikası ve 2,3 milyar TL cirosuyla alanında Türkiye'nin en büyüklerinden biri olan Altınmarka Grubu, ihracatla büyümeye odaklandı. Her yıl yüzde 20'nin üzerinde büyüyen grup, dünyanın altıncı büyük kakao üreticisi ve endüstriyel çikolata üretiminde Türkiye'nin en büyüklerinden biri.
1992 yılında Birol Altınkılıç tarafından kurulan ve bugün ikinci neslin de görev yaptığı grup, ihracatta sağlayacağı sıçramayla cirosunu beş yılda 5,8 milyar TL'nin üzerine çıkarmayı hedefliyor.
Geçen 10 yıllık süreçte önemli yatırımları devreye aldıklarını ve artık satış ve büyümeye odaklanacakları bir döneme girdiklerini söyleyen Altınmarka Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Detay Gıda CEO'su Dilara Altınkılıç Kutmangil, sorularımızı yanıtladı:
Altınmarka Grubu son yıllarda yaptığı satın alma ve yatırımlarla gündeme geldi. Şirket bugün ne kadarlık bir büyüklüğe ulaştı?
Bünyesinde 10 şirket ve sekiz fabrikanın yer aldığı Altınmarka Grubu, geçen yıl yüzde 20 civarında büyüdü. 2,3 milyar TL ciroya ulaşan grubumuz önümüzdeki süreçte ihracat odaklı büyümesini sürdürecek.
Ekonomide zor bir sürecin yaşandığı bugünlerde planladığınız büyüme nereden gelecek?
Geçen süreçte çok doğru yatırımları hayata geçirdik ve bütün yumurtaları tek bir sepete koymadık. Kendi içimizde ihracata yönelme stratejisiyle büyüdük. 10 yılda önemli yatırımlar yaptık ve bugün atışa hazır hale geldik. Bu dönemde yatırımdan ziyade satış ve büyümeye odaklanacağız. Çikolata, kahve, kakao, unlu mamuller ve perakende süreçlerimiz ayrı ayrı işleyen yapılara sahipler. Her birinin kendi büyümeleri ve işleyişleri var. Dolayısıyla Detay ile çikolata alanında iç pazarda güçlü bir şekilde ilerlerken, hammaddede Altınkılıç markasıyla, perakendede ise Kahve Dünyası zinciriyle ihracata odaklandık. İç pazarda 'private label' markalarla, yurtdışında ise kendi markalarımızla büyüyoruz.
Bu yıl ciro hedefi nedir?
Bu yıl ciroda hedefimiz 2,8 milyar TL'ye ulaşmak. Bundan sonrası içinse hedefimiz önümüzdeki beş yıl içinde yıllık en az yüzde 20 büyüme elde etmek. Bu doğrultuda 2022 hedefimiz 5,8 milyar TL ciroya ulaşmak. Bu süreçte üretim tesislerindeki kapasiteleri düşünürsek uzunca bir süre yeni bir fabrika yatırımı yapmayacağız. Ciddi bir üretim kapasitemiz var ve 10 yıldır agresif bir şekilde yatırım yaptığımız için artık büyümek üzere adımlar atmak istiyoruz. Yaptığımız yatırımların bir getirisi olarak rahat bir şekilde satışa odaklanarak ciroları fırlatabilecek altyapıya sahibiz.
Kurlardaki bu hızlı dalgalanma planlarınızı nasıl etkiledi?
Biz büyümenin ihracattan geleceğini 2015 yılı itibariyle kafamıza koymuştuk. Sadece bu kadar hızlı çıkışı hayal edemedik. Fakat dediğim gibi bu yılki büyüme hedefini ihracattaki büyümeden yana koyduk. Biz iç pazarda daha büyük ve kuvvetli bir şirketiz. Geçen yıl 110 milyon dolarlık ihracat yaptık. Yurtdışında daha güçlü olabiliriz. Yol alabileceğimiz ciddi alanlar var. Beş yılda büyümenin önemli bir kısmını ihracattan bekliyoruz.
İhracatı hangi noktaya taşımayı hedefliyorsunuz?
Bir rakam telaffuz etmek istemem. Fakat yurtdışında ciddi bir fırsat var. Kredi imkanları, büyüme oranları ve neticede dövizle gelir elde edilmesini önemli buluyoruz. Bir de bize göre daha istikrarlı pazarlar var. Dolayısıyla bu alanda büyümek üzere çalışıyoruz.
2009 yılında başına geçtiğiniz Detay'da nasıl bir süreç yaşanıyor?
Üniversiteyi bitirip 2009 yılında şirkette çalışmaya başladım. 2010'da Detay'ın başına geldim ve o dönem cirosu 16 milyon TL idi. Dokuz yıllık bir süreçte bu rakamı 600 milyon TL'ye taşıdık.
Burada nasıl bir strateji izlediniz?
Detay, Türkiye'deki en büyük private label çikolata üreticisi. Biz bu doğrultuda daha çok hıza odaklandık. Burada agresif büyüme planladık. Private label ürün üretmek zordur. Hizmet verdiğiniz her markaya eşit mesafede olmanız gerekiyor. Bir fabrikada bir sürü markanın ürününü tek çatı altında üretiyorsunuz. Üretim yaptığımız markaları kendi markamız gibi görüyoruz. Ürünler ve yenilikler konusunda şirketleri bilgilendirip onlar adına üretiyoruz. Private label için önceleri kalitesiz ürün algısı vardı. Şu an ise artık tüketici, üretici şirkete bakıyor ve "Detay iyi yapar" diye düşünüyor.
Grubun önümüzdeki beş yıllık süreçteki hedefi nedir?
Bu süreçte yurtdışında bir marka satın almayı planlamıyoruz. Kendi markalarımıza ve üretimlerimize fırsat yaratmaya çalışıyoruz. Grubumuzda üç yıl içinde yeni bir yatırım planımız yok. Mevcutlara konsantre olacağız. Beş yıllık süreçte yüzde 20 büyüme planlıyoruz.
Birçok şirket varlık satışı veya marka satışını gündemine almış durumda. Sizde durum nedir? Bir dönem epey alım yaptınız, bu defa satış olur mu?
Bu dönemde satış planımız yok. Türkiye ekonomisi son 15 yıldır o kadar iyi gitti ki, yatırıma uygun bir ortam vardı. Kredi imkanları ve faiz oranları açısından yatırım dolu 15 yıl geçti. Dolayısıyla biz bu fırsatı iyi değerlendirdik. 15 yıldır önemli yatırımlar yaptık ve kazandığımızı işe yatırdık. Bundan da çok mutluyuz, çünkü ciddi bir ölçeğe geldik. 15 yıl önce sadece Altınmarka ile hammadde işinde vardık. Geçen süreçte fabrika sayımız sekize yükseldi. Kahve Dünyası zincirini kurduk ve 180 mağazaya ulaştık. Bulgaristan'da fabrika açtık.
Markaya ortaklık teklifi geliyor mu? Sizin ortaklığa bakışınız nedir?
Evet geliyor. Türkiye'ye girmek isteyen bir sürü çikolata markası var. Fakat bizim gündemimizde böyle bir şey yok. Çünkü biz hala markamızı getirmek istediğimiz noktaya taşıyamadık. 3-4 yıl sonra belki bu gündeme gelebilir ama bugün değil. Zaten piyasalar açısından da böyle bir ortam yok.
"BABAM YANLIŞLARIMIZIN DA ARKASINDADIR"
"Kardeşim Kaan ve ben babamın bize sunduğu imkanları büyütmeye çalıştık. Babamın sunduğu altyapı olmasa Detay ve Kahve Dünyası'nda bu kadar büyüyemezdik. Babamın işe bakışı bizim için en büyük ders.
Babam problemleri büyütmeyi sevmeyen bir adam ve konulara çok sakin bir yaklaşımı vardır. Yeni mezun olup geldiğimde sözlerimin çok dikkate alınma durumu yoktu ve bu beni demoralize edebiliyordu. Buralarda babamın hep desteğini gördüm. Babam yanlış yapmamıza müsade eder. Doğrularımızın ve yanlışlarımızın arkasındadır."