Perakende sektöründe İpekyol, Twist ve Machka markalarıyla yer alan Ayaydın Miroglio Grubu, dördüncü bir markayı gruba katmak için görüşmeler yürütüyor.
SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, büyüme potansiyeline inandıkları yerli bir marka ile masada olduklarını söylüyor. Ayaydın, her şey yolunda giderse bu yıl satın alma işlemini tamamlayacaklarını ifade ediyor.
İtalyan Miroglio’nun 2008 yılında ortak olduğu Ayaydın Grubu, 2017 yılına büyük hedeflerle girdi. Büyüme stratejisini ihracat odaklı kuran şirket, yurtdışında 20 yeni mağaza açmayı planlıyor. Bu arada yurtiçinde ise yazlık lokasyonlarda büyümeyi hedefliyor.
395 milyon TL cirolu grubun bünyesinde halen İpekyol, Twist ve Machka markaları yer alıyor. Bu yıl bunların yanına yeni bir marka daha eklenmesi planlanıyor.
Bunun için yerli bir marka ile masada olan grup, bu yıl satın almayı tamamlamayı hedefliyor. Ayaydın Miroglio Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, bu dönemin satın alma için uygun bir zaman olduğunu ve ortaklarının da Türkiye’ye inandıkları için böyle bir satın almayı çok istediklerini belirtiyor.
Ayaydın, bu satın almanın detaylarını ve büyüme hedeflerini Ekonomist’e anlattı:
Şirketiniz 2016’yı nasıl kapattı?
2016’da bildiğiniz gibi tatsız olaylar yaşadık ve ülke olarak zor bir dönemden geçtik. Perakende sektörü olarak yılı yaklaşık yüzde 10 büyümeyle kapattık. Şirket olarak ise tüm yaşanan olumsuzluklara rağmen 2016’da yüzde 20 büyüdük. Fakat kârlılık düşüktü. Bu yıl kârlılığı yükseltmeyi hedefliyoruz. Bu nedenle ihracata ve yurtdışına odaklanacağız. 2017’den beklentimiz iyimser. Hükümetin yapacağı yeni reformlarla ekonomik anlamda güçlü büyümenin yaşanacağı bir yıl olmasını umuyoruz.
Sizi iyimser kılan nedir?
Referandumdan sonra Türkiye’nin önü açılacaktır. Suriye meselesi bitecek, İran ve Rusya ile ilişkilerimiz iyi olacak ve Rus turistin Türkiye’ye akacağı bir yıl yaşanacak. Bana göre savaş bittiğinde Esad gidecek ve Suriye’deki yeni yapılanma sürecinde Türkiye’ye önemli işler düşecek. 2017’de grup olarak yüzde 25 büyüme hedefliyoruz. Bu hedefimizi yeni işe alımlarla da destekleyeceğiz. Şu anda 137 İpekyol, 60 Twist, altı Machka mağazamız ile yurtiçindeki toplam mağaza sayımız 203. Stratejik cadde ve AVM lokasyonlarını yakından izliyoruz. Yurtdışında da önemli hedeflerimiz var.
Türkiye’nin içinde bulunduğu durum nedeniyle İtalyan ortağınızın çıkma niyeti oldu mu?
Sektörde ilk yabancı ortak alan şirketiz. Miroglio Grubu ile 2008 yılında yüzde 50-50 ortak olduk. Üreticiyken, bu ortaklıkla perakendeciliği öğrendik. Ortağımız Türkiye’ye ve markaya inanıyor. Hatta bizim yeni bir pozisyon yaratmamız için baskı yapıyorlar. Bir dördüncü markayı bünyemize katmamızı istiyorlar. “Yeni bir marka bulun ve ortak olalım” diyorlar. Dolayısıyla yatırım için çok hevesliler. Biz de şu an dördüncü markayı bünyemize katmak için arayıştayız.
Bu nasıl olacak? Satın alma mı planlıyorsunuz?
Tabii satın alma ile olacak. Bu dönem satın alma için ciddi bir fırsat zamanı. Bu noktada görüştüğümüz bir marka var. Şu an büyüme potansiyeli gördüğümüz bir yerli markayla ilgileniyoruz. Anlaşabilirsek bu yıl olabilir. Şu an isim veremem ama görüşmemiz sürüyor.
Grup yurtdışında nasıl bir vizyonla ilerleyecek?
Grup markalarımız İpekyol, Twist ve Machka’nın yurtdışında Suudi Arabistan, Kuveyt, Katar, Bahreyn, Erbil, Kıbrıs ve Azerbaycan’da olmak üzere toplam 19 mağazası var. Yurtdışında ülke distribütörlüğü ile ilerliyoruz. Son iki yılda yurtdışı büyüme stratejimizde uygun gördüğümüz lokasyon Ortadoğu oldu. 2016’da Suudi Arabistan’da üçüncü mağazamızın açılışını yaptık. Arap iş ortağımızla son ziyaretimizde üç yeni mağaza açma konusunda anlaştık. Ortadoğu mağazalarımızın performansından memnunuz. Bu nedenle Ortadoğu’da stratejik noktalarda yayılarak büyümeye devam edeceğiz.
İhracatta geldiğiniz nokta nedir?
Bu yıl bulunduğumuz ülkelerle birlikte yeni pazarlarımız olan İran, Rusya ve Ukrayna’da toplamda 20 yeni mağaza açacağız. İhracata odaklandığımız bir yıl olacak. Çünkü bu dönemde daha net gördük ki ülkeye döviz getirmeliyiz. Şu an yaklaşık 20 milyon dolar ihracatımız var. Hedefimiz gelirlerde ihracat ile iç pazar arasında yarı yarıya bir denge kurmak.
Döviz kurundaki hızlı çıkışın maliyetlerinize etkisi ne oldu?
Kurdaki hareketlenme özellikle kiralarımızı ve dolayısıyla kârlılığı etkiliyor. 2016 yılında kârlılıkta sıkıntılar oldu.
Yatırımcılarla perakendeciler arasında uzun zamandır kira giderleri konusu var. Sizin kira gideriniz nedir? Nasıl bir yol izlediniz?
AVM yatırımcıları ile markalar arasında karşılıklı müzakere yapılması gerektiğine inanıyorum. TL ile ticaret yapıp mağaza kiralarını dövizle ödediğinde markaların ayakta durma şansı çok az. Birkaç AVM kiralarında ve ortak alan kullanım giderlerinde TL’ye geçti. Ancak birçok AVM hala dövizle kira alıyor. Başta BMD olmak üzere sektörel dernekler bir araya gelerek AVM’lerle görüşmelerini sürdürüyor. Umuyorum ki 2017 yılında bu sorun giderilir.
Bu süreçte açacağınız veya kapatacağınız mağazalar olacak mı?
Geçen yıl metrekare verimliliği dolayısıyla beş mağaza kapattık. Kapattığımız mağazalar yerine mevcut mağazalarımızı iyileştirme ve daha farklı lokasyonlarda yeni yatırımlar yapma fırsatlarını değerlendiriyoruz. Bu yıl Türkiye’de 20 mağaza açmayı hedefliyoruz.
Yeni mağazalarınız hangi lokasyonlarda olacak?
Bu yıl yeni açacağımız mağazalarla yaklaşık 150 kişiye yeni istihdam yaratacağız. Özellikle yazlık noktalarda yer açacağız. Mesela Bodrum merkez marinada mağaza açacağız. Bu yaz Kuşadası’ndaki marinanın ardından Çeşme’deki marinada olacağız. Fethiye’ de de mağaza açıyoruz. Yazlık noktalarda gücümüzü artırmak istiyoruz. Yeni girdik marinalara ve çok iyi iş yapıyoruz. Buralar yeni fırsat bizim için. Bağdat ve Abdi İpekçi gibi caddeler de bizim ayrılacağımız, veda edeceğimiz noktalar olamaz. Sadece yer değiştireceğiz. Boş dükkanlarla pazarlık edip daha ucuza kiralamaya çalışacağız. Mesela Abdi İpekçi’de 31 bin dolar kira öderken hemen yanındaki dükkanı 17 bin dolara tuttuk, mağazayı
SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, büyüme potansiyeline inandıkları yerli bir marka ile masada olduklarını söylüyor. Ayaydın, her şey yolunda giderse bu yıl satın alma işlemini tamamlayacaklarını ifade ediyor.
İtalyan Miroglio’nun 2008 yılında ortak olduğu Ayaydın Grubu, 2017 yılına büyük hedeflerle girdi. Büyüme stratejisini ihracat odaklı kuran şirket, yurtdışında 20 yeni mağaza açmayı planlıyor. Bu arada yurtiçinde ise yazlık lokasyonlarda büyümeyi hedefliyor.
395 milyon TL cirolu grubun bünyesinde halen İpekyol, Twist ve Machka markaları yer alıyor. Bu yıl bunların yanına yeni bir marka daha eklenmesi planlanıyor.
Bunun için yerli bir marka ile masada olan grup, bu yıl satın almayı tamamlamayı hedefliyor. Ayaydın Miroglio Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, bu dönemin satın alma için uygun bir zaman olduğunu ve ortaklarının da Türkiye’ye inandıkları için böyle bir satın almayı çok istediklerini belirtiyor.
Ayaydın, bu satın almanın detaylarını ve büyüme hedeflerini Ekonomist’e anlattı:
Şirketiniz 2016’yı nasıl kapattı?
2016’da bildiğiniz gibi tatsız olaylar yaşadık ve ülke olarak zor bir dönemden geçtik. Perakende sektörü olarak yılı yaklaşık yüzde 10 büyümeyle kapattık. Şirket olarak ise tüm yaşanan olumsuzluklara rağmen 2016’da yüzde 20 büyüdük. Fakat kârlılık düşüktü. Bu yıl kârlılığı yükseltmeyi hedefliyoruz. Bu nedenle ihracata ve yurtdışına odaklanacağız. 2017’den beklentimiz iyimser. Hükümetin yapacağı yeni reformlarla ekonomik anlamda güçlü büyümenin yaşanacağı bir yıl olmasını umuyoruz.
Sizi iyimser kılan nedir?
Referandumdan sonra Türkiye’nin önü açılacaktır. Suriye meselesi bitecek, İran ve Rusya ile ilişkilerimiz iyi olacak ve Rus turistin Türkiye’ye akacağı bir yıl yaşanacak. Bana göre savaş bittiğinde Esad gidecek ve Suriye’deki yeni yapılanma sürecinde Türkiye’ye önemli işler düşecek. 2017’de grup olarak yüzde 25 büyüme hedefliyoruz. Bu hedefimizi yeni işe alımlarla da destekleyeceğiz. Şu anda 137 İpekyol, 60 Twist, altı Machka mağazamız ile yurtiçindeki toplam mağaza sayımız 203. Stratejik cadde ve AVM lokasyonlarını yakından izliyoruz. Yurtdışında da önemli hedeflerimiz var.
Türkiye’nin içinde bulunduğu durum nedeniyle İtalyan ortağınızın çıkma niyeti oldu mu?
Sektörde ilk yabancı ortak alan şirketiz. Miroglio Grubu ile 2008 yılında yüzde 50-50 ortak olduk. Üreticiyken, bu ortaklıkla perakendeciliği öğrendik. Ortağımız Türkiye’ye ve markaya inanıyor. Hatta bizim yeni bir pozisyon yaratmamız için baskı yapıyorlar. Bir dördüncü markayı bünyemize katmamızı istiyorlar. “Yeni bir marka bulun ve ortak olalım” diyorlar. Dolayısıyla yatırım için çok hevesliler. Biz de şu an dördüncü markayı bünyemize katmak için arayıştayız.
Bu nasıl olacak? Satın alma mı planlıyorsunuz?
Tabii satın alma ile olacak. Bu dönem satın alma için ciddi bir fırsat zamanı. Bu noktada görüştüğümüz bir marka var. Şu an büyüme potansiyeli gördüğümüz bir yerli markayla ilgileniyoruz. Anlaşabilirsek bu yıl olabilir. Şu an isim veremem ama görüşmemiz sürüyor.
Grup yurtdışında nasıl bir vizyonla ilerleyecek?
Grup markalarımız İpekyol, Twist ve Machka’nın yurtdışında Suudi Arabistan, Kuveyt, Katar, Bahreyn, Erbil, Kıbrıs ve Azerbaycan’da olmak üzere toplam 19 mağazası var. Yurtdışında ülke distribütörlüğü ile ilerliyoruz. Son iki yılda yurtdışı büyüme stratejimizde uygun gördüğümüz lokasyon Ortadoğu oldu. 2016’da Suudi Arabistan’da üçüncü mağazamızın açılışını yaptık. Arap iş ortağımızla son ziyaretimizde üç yeni mağaza açma konusunda anlaştık. Ortadoğu mağazalarımızın performansından memnunuz. Bu nedenle Ortadoğu’da stratejik noktalarda yayılarak büyümeye devam edeceğiz.
İhracatta geldiğiniz nokta nedir?
Bu yıl bulunduğumuz ülkelerle birlikte yeni pazarlarımız olan İran, Rusya ve Ukrayna’da toplamda 20 yeni mağaza açacağız. İhracata odaklandığımız bir yıl olacak. Çünkü bu dönemde daha net gördük ki ülkeye döviz getirmeliyiz. Şu an yaklaşık 20 milyon dolar ihracatımız var. Hedefimiz gelirlerde ihracat ile iç pazar arasında yarı yarıya bir denge kurmak.
Döviz kurundaki hızlı çıkışın maliyetlerinize etkisi ne oldu?
Kurdaki hareketlenme özellikle kiralarımızı ve dolayısıyla kârlılığı etkiliyor. 2016 yılında kârlılıkta sıkıntılar oldu.
Yatırımcılarla perakendeciler arasında uzun zamandır kira giderleri konusu var. Sizin kira gideriniz nedir? Nasıl bir yol izlediniz?
AVM yatırımcıları ile markalar arasında karşılıklı müzakere yapılması gerektiğine inanıyorum. TL ile ticaret yapıp mağaza kiralarını dövizle ödediğinde markaların ayakta durma şansı çok az. Birkaç AVM kiralarında ve ortak alan kullanım giderlerinde TL’ye geçti. Ancak birçok AVM hala dövizle kira alıyor. Başta BMD olmak üzere sektörel dernekler bir araya gelerek AVM’lerle görüşmelerini sürdürüyor. Umuyorum ki 2017 yılında bu sorun giderilir.
Bu süreçte açacağınız veya kapatacağınız mağazalar olacak mı?
Geçen yıl metrekare verimliliği dolayısıyla beş mağaza kapattık. Kapattığımız mağazalar yerine mevcut mağazalarımızı iyileştirme ve daha farklı lokasyonlarda yeni yatırımlar yapma fırsatlarını değerlendiriyoruz. Bu yıl Türkiye’de 20 mağaza açmayı hedefliyoruz.
Yeni mağazalarınız hangi lokasyonlarda olacak?
Bu yıl yeni açacağımız mağazalarla yaklaşık 150 kişiye yeni istihdam yaratacağız. Özellikle yazlık noktalarda yer açacağız. Mesela Bodrum merkez marinada mağaza açacağız. Bu yaz Kuşadası’ndaki marinanın ardından Çeşme’deki marinada olacağız. Fethiye’ de de mağaza açıyoruz. Yazlık noktalarda gücümüzü artırmak istiyoruz. Yeni girdik marinalara ve çok iyi iş yapıyoruz. Buralar yeni fırsat bizim için. Bağdat ve Abdi İpekçi gibi caddeler de bizim ayrılacağımız, veda edeceğimiz noktalar olamaz. Sadece yer değiştireceğiz. Boş dükkanlarla pazarlık edip daha ucuza kiralamaya çalışacağız. Mesela Abdi İpekçi’de 31 bin dolar kira öderken hemen yanındaki dükkanı 17 bin dolara tuttuk, mağazayı