DOLAR
34,87
0,08%
DOLAR
EURO
36,64
-0,19%
EURO
GRAM ALTIN
3020,92
0,18%
GRAM ALTIN
BIST 100
10025,41
-0,73%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Ev pazarına pandemi dopingi

27 Ekim 2022 | 17:36
Ev pazarına pandemi dopingi
Yaklaşık 10 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan züccaciye sektörü, hem iç pazarda hem ihracatta büyüme ivmesine girdi. Pandemi döneminde alışverişler online'a kayarken bazı mutfak aletlerinin satışlarında yüzde 300'e varan artış yaşandı. Şirketler e-ticarete yatırıma odaklanmaya başladı.

Cam, porselen, seramik, plastik, metal, ahşap sofra ve mutfak eşyaları ile küçük elektrikli ev aletlerini kapsayan züccaciye sektörü, 10 milyar dolar büyüklüğe ulaşan dev bir pazar. Pandemi döneminde evde geçirilen vaktin artmasıyla züccaciye ürünlerine talep de artış gösterdi.

Karantina döneminde ve restoranların kapanmasıyla evde ve mutfakta geçirilen zamanın arttığını söyleyen Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Burak Önder, "Mutfak ürünleri satışında yüzde 300'e varan artışlar gözledik. Özellikle ekmek yapma makinesi, tıraş makinesi, baskül, mikser ve pişirme hazırlık ürünlerinde ciddi artışlar gözledik" diyor.

ONLİNE SATIŞLAR ARTTI


Pandemi döneminde ev ürünlerinde de e-ticarette adeta patlama oldu. Pazar yerlerinde online satış yapan şirketler, kendi online sitelerini kurmaya başladı. Diğer taraftan sektör yeni normale geçişle birlikte ihracatta da ivme kazandı. Dünyada genelinde şirketlerin tedarik zincirlerinde alternatif araması, Türkiye'yi Uzak Doğu'ya ve Çin'e alternatif bir ülke olarak öne çıkarttı.

Avrupa'nın stok seviyelerini kontrol altında tutmak istediğine dikkat çeken Burak Önder, "Çünkü pandeminin seyri ile ilgili ciddi bir belirsizlik var. Çin özellikle adetli siparişlerde öne çıkan, fiyat avantajı sağlayan bir ülke. Biz ise daha butik ürünleri, kaliteli ve rekabetçi fiyatla sunuyoruz.

Bu yönümüz avantaj sağlıyor" diyor. Euro paritesi de ihracata etki eden bir faktör oldu. Zira züccaciye ihracatının yaklaşık yüzde 55'i Avrupa ülkelerine yapılıyor.

Son olarak da pandemi sürecinde evde yemek yapma alışkanlıkları arttı. İnsanlar evde daha fazla zaman geçirince ve yemek yapınca da züccaciye ürünlerine talep arttı. Bu süreç şirketlerin de büyüme ve yatırım planlarına yansıdı. Paşabahçe'den Karaca'ya pek çok şirket ihracat ve e-ticaret yatırımlarına odaklandı.

YENİ PROJELERE ODAKLANDI


Şişecam bünyesinde faaliyet gösteren Paşabahçe Mağazaları, özellikle pandeminin getirdiği değişim ve normalleşme sürecinde yeni projelere odaklandı. Türkiye'de e-mağaza kanalı dahil 49 ve yurtdışında üç olmak üzere toplam 52 mağaza ile hizmet veren şirket, sunulan müşteri deneyimini ve mevcut mağazalarındaki mimari tasarımı geliştirdi.

Paşabahçe Mağazaları Genel Müdürü Esra Tokel, "Günümüz tüketicisinin ihtiyaçlarına ve beklentilerine uygun farklı ve yeni bir mağaza konsepti yaratmak amacı ile sürdürdüğümüz projemiz sona yaklaşmak üzere" diyor. Paşabahçe, 2020 yılında e-ticaretin oplam satışlardan aldığı payı geçen yıla göre birkaç katına çıkarttı. Tokel, 2021 yılında da bu ivmeyi sürdürmeyi ve e-mağazasının orta vadede en çok satış yapan ilk 10 mağaza içinde yer almasını hedeflediklerini söylüyor.

Yıl sonuna kadar altı civarında mağaza açmayı hedefleyen Jumbo, e-ticarette de beş kat büyüdü. Şirket, bu süreçte e-ticaret kanalına yaptığı yatırımların meyvesini topladı. Jumbo Genel Müdürü Sami Hotak, "E-ticaret platformumuzda test olarak yaptığımız stres testlerinin canlısını yaşadık.

O sırada güçlü kaslarımızı ve geliştirmemiz gereken kaslarımızı deneyimle-dik ve hızlıca çalışmalarımızı hızlandırdık. Hızlı planlar yaptık ve aksiyon aldık. Anneler günü gibi yoğun e-ticaret döneminde mağazaları depo haline getirdik" diyor.

E-TİCARET HIZLANDI


Türkiye'de 600 bayi ve 2 bin 500 satış noktası, 140 Karaca ve 21 Karaca Home mağazasıyla faaliyet gösteren Karaca Grubu, bu sayıyı 2021 sonuna kadar 185'e çıkartmayı planlıyor. Diğer taraftan e-ticaret kanalında büyüme sürüyor. E-ticaretin şirketin genel cirosundaki payı yüzde 26. Pandemi döneminde e-ticaret satışları yaklaşık dört kat artış gösterdi.

Karaca Pazarlama, Marka & Kurumsal İletişim Direktörü Cennet Melis Uslukilinc, "2021 sonuna e-ticarette yüzde 70'in üzerinde büyüme gerçekleştirmeyi planlıyoruz" diyor. İhracat, Karaca'nın genel cirosundan yüzde 10 pay alıyor. Önümüzdeki yıl bu rakamın iki katına yani yüzde 20'ye çıkartılması planlanıyor. Yurtdışında ilk mağazasını 2014 yılında Hollanda'da açan şirketin 12 ülkede 33 mağazası bulunuyor.

Porland'ın toplamda 40 bin metrekare büyüklüğe ulaşan 32 konsept mağazası var. Şirket, 2021'de 10 mağaza daha açmayı planlıyor. 2020 yılını yüzde 20 büyümeyle kapatmayı planlayan şirketin 2021 hedefi de yüzde 20'lik bir büyüme yakalamak.

Porland Pazarlama Grup Müdürü Ümran Ünsal, "Pandemi döneminde online alışveriş trendini yatırıma dönüştürerek yeni pazarlara ve fırsatlara odaklandık. Son altı ayda e-ticaret satışları beş katına çıktı, e-ticaretin toplam ciro içindeki payı da yüzde 10 seviyelerine ulaştı.

Hedefimiz bu satış grafiğini devam ettirmek" diyor. Porland da yurtdışında büyüyen şirketlerden biri. İhracatın cironun içindeki payı ortalama yüzde 60 seviyelerinde. 30'dan fazla ülkeye ihracat yapan şirket, önümüzdeki dönemde İngiltere'de bir mağaza açmayı planlıyor.

YÜZDE 40 BÜYÜME


Türkiye genelinde, 34 ilde 79 satış noktasında buluna Keramika, 2020 yılında yüzde 20'lik ciro artışı hedefliyor. Bu süreçte e-ti-carette atağa kalkan şirket, online satışlarda geçen yıl aynı döneme göre yüzde 50'lik bir artış sağladı. Şirket bu ivmeyi 2021 yılında da sürdürmeyi hedefliyor.

E-ticaretin cirodaki payının yüzde 10 olduğunu söyleyen Keramika Genel Müdürü Emin Yüce, 2021 yılında bu rakamı yüzde 15'e çıkarmayı hedeflediklerini belirtiyor. Yıllık üretim kapasitesi 50 milyon parça olan Keramika, önümüzdeki yıl yüzde 10'luk bir kapasite artışı hedefliyor.

Pandemiyle birlikte doğal ürünlere talebin artması bazı şirketleri olumlu etkiledi. Bunlardan biri Bambum oldu. Bambum Genel Müdürü Ahmet Selman Yar, "İnsanlar evde yemek yapmaya, daha doğal ve sağlıklı beslenmeye yöneldi ve bu durum satışlarımızı artırdı" diyor.

Perakendede Bambum Boutique ismiyle büyüyen şirketin, beş mağazası var. 2020'de ciroda yüzde 45 büyüme sağlayan şirket, e-ticarette yüzde 400'lere varan ciro artışları yakaladı. Bambum pandeminin Çin'den ithalatı yaralaması ve ardından TL'nin hızlı bir düşüş sürecine girmesinin de etkisiyle ihracatta da büyüme yakaladı. İhracatın şu anda ciro içindeki payı yüzde 40'ı geçmiş durumda.

MESUT ÖKSÜZ ZÜCCACİYECİLER DERNEĞİ (ZÜCDER) BAŞKANI
“İHRACATTA YÜZDE 15 BÜYÜMEYİ HEDEFLİYORUZ”
"Züccaciye sektörü, ihracatını her yıl yüzde 10'ların üzerinde artırıyor. Son 10 yılda ihracatını üç kata yakın arttırdı. 2019 yılında 4,6 milyar dolar ihracat ve 880 milyon dolar ithalat gerçekleştiren sektör verdiği 3,7 milyar dolar dış ticaret fazlası ile tüm sektörler içerisinde dördüncü sırada.

2020'nin dokuz ayında sektör 3,1 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. Yıl sonuna kadar geçen yıl yaptığımız ihracatı yapabilmeyi umuyoruz. 2021'de de yüzde 15 civarında büyümeyi hedefliyoruz."
Etiketler
e-ticaret Manşet
0

  • ALTIN GRAM - TL 3020,92 0,18%
  • ALTIN ONS 2694,66 0,11%
  • BIST 100 10025,41 -0,73%
  • DOLAR/JAPON YENI 152,548 0,402%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,41888 0,11077%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 103,86 1,2998%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,8695 0,0837%
  • EURO/DOLAR 1,0498 -0,2736%
  • EURO/TURK LIRASI 36,6435 -0,1935%
  • STERLIN/DOLAR 1,27266 -0,36366%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL