Bist 100
9101,18
0,23%
Bist 100
Dolar/TL
32,3842
0,1472%
Dolar/TL
Euro/TL
35,0564
-0,122%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0797
0,0575%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2324,98
0,14%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla
Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

Akıllı mağazalar giderek yayılıyor

23 Ekim 2019
Akıllı mağazalar giderek yayılıyor

Son yıllarda perakende sektöründe hızla artan rekabet ve teknoloji mağazalara da sıçramaya başladı. Akıllı ayna ve interaktif kabin gibi farklı projeler geliştiren şirketler, önümüzdeki dönemde akıllı mağazaların sayısını artirarak farklılaşmayı hedefliyor. Telefon, saat, kıyafet derken sonunda mağazalarda akıllandı.





AYŞEGÜL SAKARYA
asakarya@ekonomist.com.tr





Son yıllarda perakende sektöründe hızla artan rekabet ve teknoloji mağazalara da yansıdı.





Tabloyu görmek için görsele tıklayın.









Artık şirketler mağazalarda bulunan akıllı aynalardan insansız kasalara da kadar pek çok farklı teknoloji ürünüyle müşterinin alışveriş deneyimini kolaylaştırmayı hedefliyor.





E-ticaretin ardından müşterilerin mobil alışverişe yönelmesi fiziksel mağazacılığın da sınırlarını zorlamasına yol açtı. Müşterileri mağazalara çekmek ve ciroyu artırmak isteyen şirketler yeni teknolojilerle mağazaları farklılaştırıyor.





Her markanın projesi mağaza metrekaresine ve konseptine göre değişiyor. Moda markaları akıllı ayna ve interaktif kabin gibi farklı projeler geliştirirken, teknoloji markaları ise akıllı ürünleri deneme fırsatı sunan projeleri hayata geçiriyor.





DENEYİM YAŞATILIYOR
Akıllı mağazalarda müşterinin satış danışmanı veya kasiyerle iletişime geçmeden, alışverişin tüm aşamalarını kendisinin gerçekleştirebildiği ve işlemini çok daha hızlı yapabildiği bir deneyimin yaşatılması için çalışmalar yürütülüyor.





Bu alanda hizmet veren kuruluşlardan Pozitera Yönetim Kurulu Başkanı Birol Şengel, akıllı mağazaların son dönemin gözdesi olduğunu ve alışverişi kolaylaştırdığını söylüyor.





Akıllı mağazaların mimari plandan tutun da üretim planı, stok yönetimi, müşteri hizmetleri gibi birçok bileşeni kapsayan bir sistemler bütünü olduğunu da ifade ediyor.





Şengel, "Pozitera olarak bizler bu sistem içinde çift yönlü hareket ediyoruz. Hizmet verdiğimiz markalar adına, rekabetin yoğun olarak yaşandığı satış noktalarında yer alan ürünlerin tüketiciler tarafından kolayca fark edilmesi için biz de mağaza içi kioskları, dijital ekranları ve display'leri kullanıyoruz" diyor.





UÇTAN UCA DİJİTAL
Son dönemde akıllı mağaza işine yatırım yapan şirketlerden biri Defacto oldu. 30 ülkede 500'den fazla mağazası bulunan şirket, perakende ve hazır giyim sektörünün dijitalleşmesine öncülük etme hedefiyle eylül ayında İstanbul Akasya'da ilk akıllı mağazasını hizmete açtı.





Defacto'nun akıllı mağazasında tüm alışveriş süreci dijital altyapı ile sağlanıyor. Kullanıcılar satın almak istedikleri ürünü kabinlerdeki akıllı aynalar sayesinde kolayca inceleyebiliyor.





Ayrıca akıllı mağazada herhangi bir kasa noktası yok. Müşteriler ödemelerini otomatik check-out veya kiosk'lardan yaparak ürünleri satın alabiliyor. Satın aldıkları ürünleri bir gün içerisinde tercih ettikleri adresten teslim alabiliyorlar.





DeFacto Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cengiz Gürer, çok yakında hiçbir ürünün olmadığı ve sadece deneyim alanlarının bulunduğu, kıyafetleri anında üzerimizde görebildiğimiz, beden önerebilen ekranların kullanıldığı mağaza konseptleri de açacaklarını söylüyor.





AKILLI AYNA BULUNUYOR
Moda ve teknolojiyi birleştiren markalardan biri de Massimo Dutti. Şirketin İstinyepark Alışveriş Merkezi'nde bulunan mağazası akıllı teknolojilerle donatıldı. Mağazada bütün çalışanlar mobil cihazlar taşıyor. Ayrıca mağazada akıllı ayna ve interaktif deneme kabinleri bulunuyor.





Müşteri deneme kabinine ulaştığı anda giysiler taranıyor ve her bir kabinde yer alan dokunmatik ekranda beliriyor. Böylece taratılan her bir giysinin ihtiyaç duyulan bilgileri görüntülenebiliyor.





200 MAĞAZAYI DÖNÜŞTÜRECEK
Akıllı mağazacılık konusunda beyaz eşya ve elektronik markaları da önemli adımlar atıyor. Arçelik, ilk yeni nesil mağazasını 2017 yılında İzmir Asmaçatı'da açtı.





İzmir'den sonra açılan İstinye Mağazası'nda müşteriler akıllı ekran sayesinde mağazada olmayan ürünleri birebir boyutlarda interaktif olarak inceleyebiliyor.





Ürünlerin deneyimlenebileceği pişirme alanında şeflerle özel etkinliklere katılabiliyor, TV deneyimleme odasında kısa film ve maç keyfi yapabiliyor, video oyunları oynayabiliyor. Arçelik Türkiye Genel Müdürü Can Dinçer, Türkiye genelinde yeni nesil 200 mağaza açmayı planladıklarını belirtiyor.





Siemens Ev Aletleri de Ankara ve İzmir'den sonra İstanbul'da yeni nesil mağazalarını hizmete açtı. Siemens Ev Aletleri'nin 300 metrekarelik alana sahip HOM Design Center ve 125 metrekarelik alana sahip Vadi istanbul mağazalarında, canlı mutfak, kahve deneyim alanı, home connect (bağlı ürünler) deneyim alanı gibi her ürün grubu için ayrı bir bölüm bulunuyor.





Siemens Satış Başkan Yardımcısı Haluk Çelebioğlu, "Müşterilerimiz artık ürünleri hayatlarına nasıl entegre edeceklerini görmek istiyorlar" diye konuşuyor.





JET KASA HİZMETİ
Gıda perakendesinde akıllı mağaza konusunda ilk adım atan markalardan biri olan Migros'ta müşteriler jet kasa hizmeti ile kasa kuyruğu beklemeden, hızla ödemesini gerçekleştirebiliyor.





Buna ek olarak, Migros Mobil uygulamasına eklenen 'M Kolay' özelliği ile müşteriler mağaza alışverişleri esnasında mobil cihazlarından barkodlarını okuttukları ürünleri direkt olarak alışveriş torbalarına atıyor ve ürünleri kasadan tekrar geçirmeden ödemelerini yapabiliyorlar.





Bir diğer kolaylık ise mobil ödeme imkanı. Müşteriler, Migros mağazalarında yaptıkları alışverişleri cüzdan veya kart taşımalarına gerek kalmadan, mobil olarak ödeyebiliyorlar.





İlk akıllı mağazasını 2017 yılında açan Turkcell, dijital ve akıllı mağazalarda müşterilerinin dijital servislerini deneyimlemesini amaçlıyor. Bireysel Satıştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kadri Özdal, yeni mağazaları yeni ürün ve teknolojilerini deneyim-letecek şekilde dijital odaklı tasarladıklarını belirtiyor.





Mağazalardan kağıdı tamamen kaldıran şirket, müşterilerin tüm işlemlerini dijital olarak gerçekleştirmesine imkan tanıyor.





Şirket, mağazalarda dijital ekranlar, mağaza içi online mağaza, her bir çalışanı her işlemi yapabilir hale getiren mobil hizmet, güvenli dijital imza, dijital etiket, satış sonrası akıllı destek gibi uygulamalarını müşterilerle buluşturuyor.





Turkcell, 2017 yılında 73 mağazada başlattığı dönüşüm projesinde bugün Türkiye'de bin 369 dijital mağazaya ulaştı.


0

Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

  • ALTIN GRAM - TL 2324,98 0,14%
  • ALTIN ONS 2233,04 1,74%
  • BIST 100 9101,18 0,23%
  • DOLAR/JAPON YENI 151,209 -0,111%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,35435 0,02326%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,4075 -0,347%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,3842 0,1472%
  • EURO/DOLAR 1,0797 0,0575%
  • EURO/TURK LIRASI 35,0564 -0,122%
  • STERLIN/DOLAR 1,26361 0,10061%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL