Bist 100
9915,62
2,05%
Bist 100
Dolar/TL
32,4766
-0,1181%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7278
-0,7232%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0693
-0,3476%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2441,15
0,13%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla
Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

Temelleri küçük bir butikle atıldı, bugün 470 mağazası var: Dijitalleşmeye 125 milyon TL yatıracak

27 Mayıs 2021
Temelleri küçük bir butikle atıldı, bugün 470 mağazası var: Dijitalleşmeye 125 milyon TL yatıracak
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Odağına sürdürülebilirlik ve dijitalleşmeyi koyan Koton, bu yıl dijital altyapı için 125 milyon TL'lik yatırım planlıyor. Koton Yönetim Kurulu Üyesi Gülden Yılmaz, stratejilerini başta dijitalleşme olmak üzere hız, sadeleşme ve verimlilik başlıklarında güncellediklerini söylüyor.

16 Mayıs 2021 tarihli sayıdan

Temelleri 32 yıl önce Kuzguncuk'ta küçük bir butikle atılan Koton, bugün Türkiye'de 283, yurtdışında 187 olmak üzere 470 mağazasıyla Türkiye'nin en önemli perakende oyuncularından biri.

Şirket, geçen yıl pandeminin başında zor bir dönemden geçti. Bu süreçte 800 milyon TL'lik bir ciro kaybı yaşayan şirket, borçlarını yeniden yapılandırdı. 2021'de 4,5 milyar TL ciro ve yüzde 15 büyüme hedefi koyan Koton, sürdürülebilirlik ve dijitalleşme projelerine ağırlık verecek.

Pandemi gölgesinde geçen 2020 yılından sonra yeni hedeflerini Ekonomist'e anlatan Koton Yönetim Kurulu Üyesi Gülden Yılmaz, "27 ülkede 10 binden fazla çalışanıyla global bir moda markası olarak işimizi daha kurumsal bir çerçeveye oturtmak istedik. Biz asıl bildiğimiz iş olan ürüne, markamıza yoğunlaştık" diyor.

39 ÜLKEDE ONLINE SATIŞ


Pandeminin getirdiği yeni ihtiyaçlar gereğince stratejilerini başta dijitalleşme olmak üzere, hız, sadeleşme ve verimlilik başlıklarında güncelleyen şirket, bu alanlarda yeni projelere başladı. Koton da pek çok perakendeci gibi 2020 yılında e-ticarette atak yaptı.

E-ticaret kanalı 2020'de Türkiye satışlarında yüzde 62 büyüdü, yurtdışı büyümesi ise yüzde 150'ye ulaştı. Toplam satış içinde e-ticaret kanalının payı yüzde 25'lere çıktı. Gülden Yılmaz, "Ticaretin ibresi online ve dijital satış tarafına yöneliyor.

Biz de dünyanın pek çok ülkesinde gerek kendi sitemiz gerekse pazar yerleri vasıtasıyla ürünlerimizi satıyoruz" diyor. 2021'de ise online satışta iç pazarda yüzde 30'luk, yurtdışında ise yüzde 100'lük büyüme hedefleniyor. Şirket, 2021 sonunda 39 ülkede online satış yapmayı planlıyor.

Pek çok ülkeden pazar yerlerinden talep alan şirket, Rusya'da Wildberries, La Moda, Ozan gibi büyük pazaryerleri ile çalışıyor. Avrupa'nın en büyük moda platformlarından Zalando ile iş birliğini büyüten şirket, geçtiğimiz hafta Slovenya, Polonya ve Çekya pazarlarına girdi.

Yılmaz, "Maliyetlerin yüksek ve kaynakların verimli kullanılması gereken şartlarda yeni mağaza açılışları çok daha kontrollü gerçekleşiyor. Bu durumda yeni ve daha geniş coğrafyalarda yeni müşterilerle buluşma, online kanallar ile mümkün oluyor.

Biz de özellikle altyapısı hazır pazaryerleri aracılığıyla bu yeni coğrafyalara açılma stratejisini izliyoruz" diyor. Koton, 2021'de dijital altyapı ve lojistik için 15 milyon dolar yani yaklaşık 125 milyon TL yatırım planlıyor. Diğer taraftan fiziksel mağaza açılışları da devam ediyor.

Şu anda Türkiye'de 283, yurtdışında 187 olmak üzere 470 mağazası olan şirket, pandemi şartlarında işlerini daha kısa vadeli planlıyor. 2021'nin ilk altı ayında 18 mağaza açılması planlanıyor.

ORGANİK TASARIM ARTTI


Sürdürülebilirliği tüm iş stratejilerinin merkezine koyan şirket, ürünlerini, süreçlerini, politikalarını ve projelerini bu anlayışla yapılandırdı. Bu doğrultuda 'yaşama saygı / respect life' projesinin lansmanı yapıldı.

Değişen yaşam tarzının pek çok diğer alışkanlık gibi giyim tercihlerine de yansıdığını söyleyen Gülden Yılmaz, "Bu noktada biz de daha sağlıklı, daha rahat ve dünyamıza dost hammadde ve teknolojilerle üretilen tasarımlara ağırlık verdik.

Organik, geri dönüştürülmüş materyaller, antiviral ve antibakteriyel ürünler ve daha az su tüketen teknolojilerle ürettiğimiz ürünler koleksiyonlarımıza daha büyük oranlarla girdi" diyor.

Şirket, bu süreçteki en önemli atılımlarından birini gerçekleştirerek, Better Cotton Initiative (BCI) platformundaki Türkiye'nin ilk markası oldu.

BCI, dünya çapında milyonlarca çiftçinin daha sağlıklı koşullarda pamuk üretmesini sağlamak için oluşturulmuş, suyun verimli kullanılması, toprağın sağlığının korunması, üretim süreçlerinin adil, dengeli ve kapsayıcı bir işleyiş kazanması gibi çok boyutlu bir fayda döngüsü yaratmayı hedefleyen, kâr amacı gütmeyen bir program.

Koton, BCI üyeliğinin birinci yılı tamamlandığında yani 2021'in kasım ayında tüm pamuk içeren ürünlerinin yüzde 10'unu ve beş sene içinde pamuk içeren ürünlerinin yüzde 60'ını BCI standartlarına uygun olarak tedarik etmeyi hedefliyor.

Beş yıllık BCI kullanımı sonucunda, yaklaşık 8 milyon metreküp su tasarrufu oluşacak ve yaklaşık 5 ton kimyasal ilaç (pestisit) daha az kullanılacak. Daha az kimyasal gübreye ihtiyaç duyulacak ve verimlilik artışı kaynaklı, yaklaşık bin 100 ton daha fazla pamuk elde edilecek.

ÇALIŞAN ANNEYE DESTEK


Koton altı yıldır GAP Bölgesi'ndeki dezavantajlı kadınları üretici olarak ekonomik ve sosyal sisteme dahil etmek amacıyla başlattığı El Emeği Koleksiyonu projesini yürütüyor. Bugüne kadar 7 binin üzerinde kadına ulaşan şirket, bölgeye 3,5 milyon TL gelir aktardı. Şirketin öne çıkan diğer projelerinden biri de 'Eşitiz' oldu.

Türkiye Sınai Kalkınma Bankası (TSKB) ve Fransız Kalkınma Ajansı (AFD) iş birliği ve Escarus danışmanlığında, Koton tedarik zincirinde yer alan şirketlerin kadın çalışanlarına sağladığı eşitlik ilkesi ile eğitim, kariyer gelişimi ve fırsat eşitliği olanakları, çocuklu çalışanlar için kariyer desteği, anneler için hijyenik şartlarda süt odası, işyerinde tacizin önlenmesi gibi başlıklarla iyileştirmeleri içeriyor.

Şirket ayrıca çalışan anneleri özel hayatlarında da destekleyen uygulamalar yapılıyor. Şu anda Koton'da global olarak çalışan sayısı 10 bin 100 kişi.

Bunların yüzde 65'i kadın, kadın yönetici oranı ise yüzde 50. Şirket mart ayında perakende ve tüketici ürünleri sektöründe çalışan üst düzey kadın yöneticilerin bir araya geldiği LEAD Network oluşumu tarafından insan kaynakları çeşitliliğini ölçümleyen Gender Diversity Scorecard araştırmasında birinci oldu.

SUYA SAYGI' KOLEKSİYONU

Sürdürülebilirlik şirketin tüm iş süreçlerinin merkezinde yer alıyor. 2021 ilkbahar yaz sezonu itibarıyla sürdürülebilirlik konusunda şirketin sözcüsü dünya serbest dalış rekortmeni milli sporcu ve UNDP Sudaki Yaşam Elçisi Şahika Ercümen oldu.

Şahika Ercümen ile birlikte 'Suya Saygı' adı verilen bir koleksiyon hazırlandı. Koleksiyonda kullanılan sürdürülebilir teknolojilerle temiz suyun karşı karşıya kaldığı tehlikelere dikkat çekmek istediklerini söyleyen Yılmaz, "60 parçalık tamamen sürdürülebilir ürünlerden oluşan 'Suya Saygı' koleksiyonunda organik pamuklu, BCI pamuklu, ecovera viskonlu ve geri dönüştürülmüş kumaşlar kullandık. Ürünlerin dikiş ipliklerini ve diğer aksesuarlarını da doğal ve doğa dostu ürünlerden seçtik" diyor.

 
0

Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

  • ALTIN GRAM - TL 2441,15 0,13%
  • ALTIN ONS 2337,94 0,23%
  • BIST 100 9915,62 2,05%
  • DOLAR/JAPON YENI 158,348 1,753%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,36695 0,09116%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 91,88 -0,3603%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,4766 -0,1181%
  • EURO/DOLAR 1,0693 -0,3476%
  • EURO/TURK LIRASI 34,7278 -0,7232%
  • STERLIN/DOLAR 1,2493 -0,17539%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL