Ekonomist
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Ekonomist
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Anasayfa Söyleşi

E-ticaret salgınla yüzde 160 büyüdü

Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, koronavirüs salgınıyla birlikte Türkiye’deki tüketici eğilimlerinde ciddi değişim yaşandığını söylüyor.

23 Nisan 2020 | 11:32:34
Söyleşi
A A
0
Son Güncellenme: 04 Mayıs 2020 | 13:27:44
E-ticaret salgınla yüzde 160 büyüdü
Facebook ile paylaşTwitter ile paylaşWhatsApp ile Paylaş

Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, koronavirüs salgınıyla birlikte Türkiye’deki tüketici eğilimlerinde ciddi değişim yaşandığını söylüyor. Erdoğan, “İlk üç haftada e-ticaret satışları, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 160 büyüdü” diyor.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

oronavirüs salgınıyla birlikte dünya genelinde milyarlarca insan evlere kapandı. Türkiye’de de durum farklı değil. Sosyal mesafe kuralı gereği her geçen gün daha fazla insan temel ihtiyaçlarını karşılamak için dışarı çıkmak yerine online kanalları kullanıyor.

Bu durum tüketici eğilimlerinde de ciddi değişiklikler yaratmış durumda. Nielsen, dünyanın 100’den fazla ülkesinde tüketici eğilimlerini ölçüyor. Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, Türkiye’de son yıllarda zaten ciddi büyüme kaydeden e-ti-caret pazarının salgınla birlikte adeta patlama yaptığını söylüyor.

Erdoğan ile salgın döneminde değişen tüketici eğilimlerini, Türkiye’de son dönemde en çok talep gören ürünleri ve market cirolarındaki değişimi konuştuk.

Koronavirüs salgınının Türkiye’de tüketici üzerindeki etkileri hakkında ne tür çalışmalar gerçekleştirdiniz?

Salgının ülkemizde tüketici davranışlarını nasıl etkilediğini, satın alma eğilimlerini, hızlı tüketim ürünleri pazarındaki değişimleri ve e-ticaret sektöründeki trendleri yakından takip etmekteyiz. Bu konuları kapsayan çok sayıda veri ve araştırmamızı hızlı biçimde müşterilerimizin ve genel olarak sektörün kullanımına sunduk.

Salgın nedeniyle tüketicilerin eve kapanması Türkiye’de satış kanallarını nasıl etkiledi?

2019 yılı başında lansmanını gerçekleştirdiğimiz, ağırlıklı olarak temizlik ve kişisel bakım kategorilerini
içeren ‘E-Ticaret Paneli’ programımıza göre, koronavirüs gündemi e-ticaret satışlarını ciddi oranda artırdı. Türkiye’de e-ticaretin halihazırda yüksek bir büyüme dinamiği olduğunu görmekteyiz. Örneğin pandemi öncesi dönem olan yılın ilk iki ayına baktığımızda, e-ticaret kategorilerinin ortalama yıllık yüzde 56 gibi bir ciro büyümesi kaydettiğine tanık oluyoruz.

Öte yandan koronavirüs gündemi bu ivmeyi daha da artıran bir faktör oldu. Nitekim pandeminin ilk üç haftasında e-ticaret satışları geçen yılın aynı dönemine göre ortalama yüzde 160 büyüdü. Pandeminin ilk üç haftasında en çok büyüme kaydeden ilk beş kategori, yüzde 602 ile hijyenik ped, yüzde 508 ile sabun ve duş jelleri, yüzde 431 ile saç boyası, yüzde 339 ile kağıt ürünleri ve yüzde 275 ile ağda ve tüy dökücüler oldu.

“EVDE YEMEKTE TÜRKİYE BİRİNCİ”
“Nielsen’in geçen ay dünyanın 73 ülkesinde aynı anda gerçekleştirdiği ‘Koronavirüsün Global Tüketiciler Üzerindeki Etkileri Araştırması’, tüketicilerin evde daha fazla vakit geçirmesiyle birlikte evde yemek hazırlığının çok önemli bir aktivite haline geldiğini gösteriyor.

Türk tüketicilerinin yüzde 80’i koronavirüs sonrası evde daha sık yemek yaptıklarını ve yediklerini belirtiyor. Bu oran tüm Avrupa ülkelerinden daha yüksek. Kısacası tüketicilerin belirsizlik ve endişe dönemlerinde aşina oldukları, besleyiciliğine koşulsuz güvendikleri temel gıdalara yönelim gösterdiklerini görüyoruz.”

Tüketiciler bu dönemde hangi ürünlere yöneldi?

Koronavirüs gündeminin genel olarak hızlı tüketim ürünleri satışlarını artırmakla birlikte bazı kategorilerde satışları daha fazla etkilediği görülüyor. Hızlı tüketim ürünleri altındaki tüm ana grupların (alkolsüz içecekler, atıştırmalıklar, bakkaliye, vücut bakım, kağıt ürünleri ve temizlik) çok önemli ciro artışları kaydettiklerini söyleyebiliriz.

Zincir marketlerde pandeminin ilk üç haftasında ciro artışı bakımından öne çıkan ilk 10 kategori, kolonya, un, maya, makarna, çamaşır suyu, sabun ve duş jelleri, ıslak mendil, konserve balık, kimyasal olmayan ev temizleyicileri ve pişirme yardımcıları olarak sıralandı. Kolonyada ciro artışı yüzde 1.436 ile büyük bir rekor kırdı.

Bu dönemde süpermarket satışlarındaki büyüme oranları nasıl gerçekleşti?

Koronavirüs öncesi dönem olarak tanımlayabileceğimiz yılın ilk iki ayında hem Türkiye genelinde hem de zincir marketlerde sigara ve alkol hariç toplam hızlı tüketim ürünleri büyümesi yüzde 19 olarak ölçülmüştü. Bu oranın zincir marketler için pandeminin ilk üç haftasında ortalama yüzde 76 olarak gerçekleştiğini görmekteyiz.

Türkiye’de ilk koronavirüs vakası 10 Mart’ta açıklanmıştı. Nielsen zincir marketlerin verilerine göre, 9-15 Mart haftası gerçekleşen sigara ve alkol hariç hızlı tüketim ürünleri satış cirosu, önceki yılın aynı haftasına göre yüzde 69 artış gösterdi.

TÜKETİCİ ‘COMFORD FOOD’A YÖNELDİ”
“Makarna, un, maya gibi kategorilerdeki hızlı büyüme, tüketicilerin dünyada olduğu gibi Türkiye’de de ‘comfort food’a yöneliminin sinyallerini veriyor.

Comfort food, geçmişi hatırlatan, genelde yüksek kalorili ve çocukluk çağında tüketilen yiyecekler için kullanılan bir tanımlama. Türkiye’de köfte ve makarnadan oluşan bir tabak veya kuru fasulye ve pilav, comfort food yiyeceklere örnek gösterilebilir. Son günlerde yeniden popülerlik kazanan evde ekmek yapımını da bu kapsamda değerlendirmek mümkün.”

Pandeminin ikinci ve üçüncü haftasında eğilim nasıl oldu?

Pandeminin ikinci haftasında, yani 16-22 Mart haftasında, hızlı tüketim ürünleri satışlarında tam anlamıyla bir zirve yaşandı. Söz konusu hafta sigara ve alkol hariç hızlı tüketim ürünlerindeki ciro büyümesi daha da yükselerek yüzde 124 olarak gerçekleşti. Türk tüketicisinin bu hafta karantina altında yaşamaya hazırlandığını, ciddi miktarda stok yapma eğilimi gösterdiğini görmekteyiz.

23-29 Mart haftasında ise büyüme bir miktar gerileyerek önceki yılın aynı haftasına göre yüzde 38 olarak gerçekleşti. Burada bir önceki haftanın aşırı stoklu alışverişinin etkisi göze çarpıyor. Buna ek olarak kolonya ve maya gibi yüksek talep gelen bazı kategorilerde yer yer görülen stoksuz kalma durumları, bazı yaş grupları için sokağa çıkma yasağının uygulanması, bazı perakende satış noktalarının faaliyetlerine ara vermesi ve online alışverişe kayış gibi etkenlerin de etkili olduğunu düşünüyoruz.

Etiketler: e-ticaretkoronavirüsNielsenSöyleşi
PaylaşımTweetGönder

Benzer Haberler

Kaliteye odaklanıp 1 milyar TL’lik yatırım yapacak
Özel Haberler

Kaliteye odaklanıp 1 milyar TL’lik yatırım yapacak

2 Mart 2021
E-İhracatın Büyüme Sürecine Destek Olacağız
Özel Haberler

E-İhracatın Büyüme Sürecine Destek Olacağız

28 Şubat 2021
Yatırımlarımızın Odağında Dijitalleşme Olacak
Özel Haberler

Yatırımlarımızın Odağında Dijitalleşme Olacak

28 Şubat 2021
2,2 milyar TL’lik yatırım planlıyoruz
Özel Haberler

2,2 milyar TL’lik yatırım planlıyoruz

27 Şubat 2021
‘Sektörün yüzde 40’ı bir daha açılmayacak’
Özel Haberler

‘Sektörün yüzde 40’ı bir daha açılmayacak’

25 Şubat 2021
Yeşil ekonomiye hızla adapte olmalıyız
Özel Haberler

Yeşil ekonomiye hızla adapte olmalıyız

20 Şubat 2021

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Haftanın Öne Çıkanları

Polonez’in yüzde 77 hissesi Ürdünlü Siniora’ya satıldı
Gıda

Polonez’in yüzde 77 hissesi Ürdünlü Siniora’ya satıldı

4 Mart 2021

Ürdünlü Siniora Food Industries, yerli şarküteri şirketi Polonez'in yüzde 77 hissesini 28,3 milyon dolara devraldı.  Rekabet Kurulu, Polonez markasıyla üretim...

Daha fazla oku

Avrupa Adalet Divan’ında İspanyol takımlarına ‘vergi’ şoku

Rus turistlerin Türkiye talebi artışa geçti

Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması ödülleri yarın sahiplerini buluyor

Fiat Professional’dan ‘sıfır faiz’ kampanyası

Satın almak için tıklayın

Abone olmak için tıklayın


Son Haberler

Tavuk devine iki yeni ortak

Tavuk devine iki yeni ortak

4 Mart 2021
Whatsapp’a beklenen özellik geldi

Whatsapp’a beklenen özellik geldi

4 Mart 2021
Kapalıçarşı’da altın kapanış fiyatları

Kapalıçarşı’da altın kapanış fiyatları

4 Mart 2021
Küresel gıda fiyatları Temmuz 2014’ten beri en yüksek seviyesinde

Küresel gıda fiyatları Temmuz 2014’ten beri en yüksek seviyesinde

4 Mart 2021

Dünya Haberleri

ABD’de 58 bin nüfuslu şehirde yeni benzin istasyonu açılması yasaklandı
Dünya

ABD’de 58 bin nüfuslu şehirde yeni benzin istasyonu açılması yasaklandı

ABD’nin California eyaletinin Petaluma şehrinde, karbon emisyonunun azaltılması için yeni benzin istasyonu açılmasına izin verilmeyeceği açıklandı. Petaluma Şehir Meclisinin 1...

4 Mart 2021
Starship, deneme uçuşunda inişten sonra patladı 
Dünya

Starship, deneme uçuşunda inişten sonra patladı 

ABD'li uzay ve havacılık şirketi SpaceX Mars'a göndermeyi planladığı yeni nesil uzay aracı Starship'in yüksek irtifa uçuş denemesini gerçekleştirdi, fırlatma...

4 Mart 2021
SpaceX’te çalışan Türk mühendis konuştu: Adada aç kaldık, köle gibi çalıştık
Dünya

SpaceX’te çalışan Türk mühendis konuştu: Adada aç kaldık, köle gibi çalıştık

Elon Musk'ın yönettiği SpaceX’in uzaya fırlattığı ilk roket Falcon-1 projesinde çalışan Türk mühendis Bülent Altan, Pasifik Okyanusu ortasındaki adada aç...

4 Mart 2021
1979’dan beri ilk kez kâr payı dağıtmayacak
Dünya

1979’dan beri ilk kez kâr payı dağıtmayacak

Almanya Merkez Bankası (Bundesbank), temerrüt ve faiz artışı riskleri nedeniyle 2020 yılı için kar payı dağıtmama kararı aldı. Bundesbank'tan yapılan...

3 Mart 2021

Ekonomist’i Cebinizde Taşıyın

 


Enerji

Galata Wind’ten halka arz başvurusu

Galata Wind’ten halka arz başvurusu

4 Mart 2021

Biotrend ve İşbir Sentetik'ten sonra Galata Wind için de halka arz başvurusunun yapıldığı belirtildi. Doğan Holding, bağlı ortaklığı Galata Wind'in...

Yatırımcılar ‘güneş’ yarışı hazırlığında

Yatırımcılar ‘güneş’ yarışı hazırlığında

4 Mart 2021

Türkiye'nin 36 farklı şehrinde 1000 megavat güneş enerjisi kapasitesi oluşturulması amacıyla yapılacak mini Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanları (YEKA) yarışmaları için...

Emlak

Türkiye’den konut alırken Araplar ‘görünüme’, İngilizler ‘konuma’ baktı

Türkiye’den konut alırken Araplar ‘görünüme’, İngilizler ‘konuma’ baktı

4 Mart 2021

Türkiye'den gayrimenkul satın alırken Iraklı "fiyatı", Araplar "görünümü", İngilizler "konumu" ilk sıraya koyarken, yatırımcıların Türkiye’yi tercih etmesinin nedenleri arasında iklim...

Ocakta konut satışında artış yaşanan tek bölge

Ocakta konut satışında artış yaşanan tek bölge

17 Şubat 2021

Gayrimenkul Borsası AŞ (GABORAS) Veri Direktörü Orhan Vatandaş, bu yıl ocak ayında konut satışında artış yaşanan tek bölgenin Doğu Anadolu...

Girişim / Kobi

İnşaat ve ihracatta büyüme hedefi koydu

İnşaat ve ihracatta büyüme hedefi koydu

4 Mart 2021

İnşaat, dış ticaret ve sanayi alanında faaliyet gösteren İstanbul merkezli Maximum Group, 2020'de hedeflerine ulaştı. Bugüne kadar Antalya'da 11 satış...

Kısa vadeli hedefimiz bin KOBİ’ye ulaşmak

Kısa vadeli hedefimiz bin KOBİ’ye ulaşmak

4 Mart 2021

ABD'de 2008 krizi sonrası kurulan ve dünyanın en büyük banka-dışı işletme sermayesi platformlarından biri olan C2FO, Türkiye pazarına da giriş...

  • ALTIN FİYATLARI
  • EKONOMİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  • KREDİ HESAPLAMA
  • ARŞİV
  • KÜNYE
  • YAYIN İLKELERİ
  • VERİ POLİTİKASI
  • İŞ DÜNYASI ABONELİK PAKETİ
  • ÇEREZ POLİTİKASI
  • ABONE OL
  • SATIN AL

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.

Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.