Bist 100
9679,8
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,4362
0,0299%
Dolar/TL
Euro/TL
34,4433
-0,1183%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,061
-0,1322%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2488,33
0,15%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla
Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

Yatırımların meyvesini 2020’de toplayacağız

09 Ocak 2020
Yatırımların meyvesini 2020’de toplayacağız

2019'da finansal yapısını güçlendiren ve verimlilik projelerine odaklanan Derimod, 2020 yılında bu adımların meyvelerini toplamaya hazırlanıyor. Derimod Başkan Yardımcısı Murat Zaim, “2020'de yüzde 20 büyümeyle 600 milyon TL ciro hedefi koyduk" diyor.





AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr





Derimod, yaklaşık 45 yıl önce deri ile modayı birleştirme hedefiyle kuruldu. Deride ilk markalaşma ve reklam yatırımını yapan şirket, perakende ve özellikle ayakkabı sektörünün sıkıntı yaşadığı 2019 yılında yüzde 25 büyüdü.





Büyümenin gerisinde ise şirketin son birkaç yıldır attığı adımlar etkili oldu. İkinci kuşağın etkin olarak yönetimde yer almaya başladığı Derimod, 2019'da finansal yapısını güçlendirdi ve verimlilik projelerine odaklandı.





2020 yılında ise bunların meyvelerini toplamayı planlıyor. Şirketin ikinci kuşak temsilcilerinden olan Derimod Başkan Yardımcısı Murat Zaim, "2020'de yüzde 20 büyümeyle 600 milyon TL ciro hedefi koyduk" diyor.
Zaim ile Derimod'un büyüme stratejisini ve yeni dönem hedeflerini konuştuk.





Sizin için 2019 nasıl bir yıl oldu?
2019 yılını Türkiye'de 93, yurtdışında 12 mağazayla kapattık. Ciromuz 500 milyon TL'ye ulaştı. Birebir mağazalarda yüzde 25'e yakın büyüdük. 2020'de yüzde 20 büyümeyle 600 milyon TL ciro hedefi koyduk. Derimod 45 yıllık bir şirket ve deri ceket denilince ilk akla gelen markalardan biri.





Son yıllarda ayakkabı koleksiyonumuza ciddi bir yatırım yaptık. Bu bizi sektörde farklılaştırdı. Tüm segmentlerin olduğu bir yapıya kavuştuk. Bugün satışlarımızın yüzde 65'i ayakkabı ve çantadan, yüzde 35'i ise deri ceketten geliyor. Güçlü bir deri ceket ve ayakkabı oyuncusu haline geldik.





Son iki yıldır ayakkabı sektörü zor bir süreçten geçiyor. Siz bu süreci nasıl atlattınız?
2019'da finansal yapımızı güçlendirdik ve verimlilik projelerine odaklandık. Bunların meyvelerini 2020 yılında toplamayı planlıyoruz. Bizim en önemli adımlarımızdan biri de öz kaynak yapımızı güçlendirmek oldu. Yüzde 400 bedelli sermaye artışı yaptık.





Buna halk ortaklarımız da katıldı. 43 milyon TL finansal giriş sağladık. Bu süreç eylül ayında tamamlandı. İkinci olarak mağaza sayısında sadeleşmeye gittik. Tüm verimsiz mağazaları kapattık.





Satış ve ürün tarafında markaya yatırımdan vazgeçmedik. Şirketler reklamı kısarken biz tersine markamızı tüketiciye daha fazla anlatmak için reklama ağırlık verdik. Biz indirimle değil koleksiyon ve markayla öne çıkmak istiyoruz.





E-ticaret perakendenin en önemli gündem maddelerinden biri. Sizin bu konuda yatırımlarınız oldu mu?
2019'da e-ticarette yüzde 100'e yakın büyümemiz var. Altyapıyı değiştirdik, ürün çeşitliğini artırdık ve operasyonu güçlendirdik. Bu da bize iki katlık büyüme olarak geri döndü. E-ticaretin cironun içindeki payı yüzde 6 seviyesinde. 2020'de hedefimiz bu oranı yüzde 10'a çıkarmak.





Bunun için tüm yatırımlarımızı yapacağız. Biz işe sadece e-ticaret veya mağaza olarak bakmıyoruz. Bu iş bir bütün. Tüm satış kanallarının ilişkide olduğu omnichannel bir yapı oluşturmaya çalışıyoruz. E-ticaret ve mağazacılığı birlikte kurguluyoruz. Bu da 2020'de bizi büyütecek faktörlerden biri olacak.





2020 yılı için hedefleriniz neler?
En çok önem verdiğimiz konulardan biri kârlılık. 2019'da hedeflediğimiz kârlılığı yakaladık. 2020 daha iyi bir yıl olacak. E-ticaret, perakende sektöründe tüm hikayeyi değiştiriyor. Sektörde oyuncular ve pazar payları değişiyor.





Bizim 2020'deki ana stratejimiz e-ticaretin payını yüzde 10'a çıkarmak. Mevcut mağazalarda nasıl büyürüz, bunun üzerine gideceğiz. Ayakkabı satışlarımızı artırmanın yoluna bakacağız. Tasarımcı işbirlikleri ve tedarikçilerle yakın ilişkiler olacak. Reklam yatırım bütçesi planlıyoruz.





Yurtdışında büyüme hedefiniz nedir?
Yurtdışında master franchise modeliyle büyüyoruz. En son Özbekistan pazarına girdik. Görüştüğümüz yeni ülkeler var. Yurtdışında 12 olan mağaza sayımızı 2020'de 20'ye çıkarmayı planlıyoruz. Daha çok Balkan ve Ortadoğu ülkelerine odaklanıyoruz.





Ayakkabı sektöründe sıkıntı devam ediyor mu?
Sektördeki sıkıntı sürüyor. Buradaki en büyük sıkıntı, perakende zincir mağazaların konkardato ilan edince borçlarını ödememeleri oldu. Bu da piyasada nakit problemi yarattı. Bu durumdan en çok tedarikçiler etkilendi. 100'e yakın tedarikçiyle çalışıyoruz.





Ortak çalıştığımız bir sürü tedarikçi var. Bunlar alacaklarını tahsil edemeyince sıkıntıya girdiler. Bizim orada duruşumuz çok net. Biz herkesle iletişim halindeyiz. Herkese farklı model geliştiriyoruz. Tedarikçilerimizin farklı ihtiyaçlarına destek olmaya çalışıyoruz. Sektörde güven sorunu da oluştu. 2020'de sıkıntıların aşılacağını düşünüyorum.





Tedarikçilerin durumunu iyileştirmeye yönelik bir projeniz var mı?
Global bir finans kuruluşuyla ve bazı bankalarla ortak bir projemiz var. Birlikte seçtiğimiz belli tedarikçilere finansal ve danışmanlık desteği vererek üretim kapasitelerini ve ihracat potansiyellerini artırmak istiyoruz.





Onları tasarım kabiliyetlerini artırarak daha fazla istihdam yarattıkları bir yapıya kavuşturmayı planlıyoruz. Projeyi 2020'de hayata geçirmeyi hedefliyoruz.





Bir aile şirketi olarak nasıl bir yönetim yapısı kurdunuz?
Kurucu nesil olarak Ümit Zaim ve Zerrin Zaim yönetim kurulu başkanı ve eş başkanı olarak şirketin başındalar. İkinci jenerasyon olarak aileden ben, kardeşim Ali ve kuzenim Sedef Orman var. Bir de profesyonel CFO'muz Fulya Kaşıkçı var.





Dört tane başkan yardımcılığı kurduk. Ben satış ve iş geliştirme, Ali ayakkabı, Sedef giysi ve pazarlama, CFO'muz tüm mali işlerden sorumlu. Aslında bu dört kişi yönetim kuruluna hesap veriyoruz. Yönetim kurulu operasyona karışmıyor ama ana kararları birlikte alıyoruz.





İki farklı nesil olarak yönetimde sorun yaşıyor musunuz?
Yeni neslin ve kurucu neslin birlikte çalışmasının avantajları var. Yeni nesil enerjik ve trendleri takip ediyor. Analitik düşünebiliyoruz ve ortak karar almaya yatkınız. Kurucu nesilde ise ciddi bir deneyim var.





Bizim yaşamadığımız deneyimleri yaşadılar. Belirsizlik ortamında kurucu neslin tecrübesi bize yol gösteriyor. Ortak bir sinerji oluşturduk. Kimse kimsenin alanına karışmıyor, herkes birbirine saygı duyuyor.





"İŞBİRLİĞİ TEKLİFLERİNE AÇIĞIZ"
Fonlarla görüşmeleriniz var mı?

Derimod, sektöründe lider bir marka ve iş sonuçları iyi bir şirket. Böyle bir şirkete fonların ve stratejik yatırımcıların ilgisi oluyor. Spesifik olarak görüştüğümüz bir grup yok. Aile olarak birlikte iş yapmaya yakın bir kültürümüz var. Bizi operasyon, perakende, teknoloji veya finansal anlamda geliştirecek bir işbirliği olursa her zaman konuşmaya açığız.


0

Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

  • ALTIN GRAM - TL 2488,33 0,15%
  • ALTIN ONS 2386,81 0,15%
  • BIST 100 9679,8 0%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,355 0,053%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,38051 0,13056%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 93,5 0,1728%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,4362 0,0299%
  • EURO/DOLAR 1,061 -0,1322%
  • EURO/TURK LIRASI 34,4433 -0,1183%
  • STERLIN/DOLAR 1,24273 -0,14624%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL