Zorlu Center, rantçı olmadığımızı gösterdi

Zorlu Center, rantçı olmadığımızı gösterdi

Zorlu Holding’in patronu Ahmet Nazif Zorlu, Zorlu Çenter projesiyle bir semti hayata geçirdiklerini söylüyor. Zorlu, yapılan eleştirilere rağmen bu projenin bölgeye kattığı değerle rantçı olmadıklarının anlaşıldığını iddia ediyor. Ahmet Nazif Zorlu, gayrimenkulde bir diğer önemli projeleri olan Levent 199 ile ilgili olarak ise “istediğim parayı verirlerse tabii satarım” diye konuşuyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Zorlu Holding, elektronik, madencilik, tekstil, enerji sektörlerinin yanı sıra gayrimenkul sektöründe de önemli yatırımları hayata geçirdi. Gayrimenkulde özellikle Zorlu Center projesiyle çokça gündeme gelen Zorlu Holding’in patronu Ahmet Nazif Zorlu, yapılan eleştirilere rağmen bu projeyle ortaya çıkan değerle rantçı olmadıklarının anlaşıldığını söylüyor.

5 milyar doların üstünde bir ciroya sahip olan Zorlu Holding, gayrimenkul dışında enerjide ve elektronikte önemli adımlar atmaya hazırlanıyor. Enerjide güneşe Amerikan teknolojiyle girmeye hazırlandıklarını anlatan Ahmet Nazif Zorlu, sorularımızı aşağıdaki gibi yanıtladı.

Türkiye ekonomisinin gidişatını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Son günlerde finansal piyasalarda görülen dalgalanmaların yurtdışı piyasalardaki çalkantılar ve Türkiye’deki siyasi hareketlilikten dolayı yaşanan, günlük ve kısa vadeli gelişmeler olduğunu düşünüyorum. Türkiye uzun dönemde istikrarlı çizgi izlemeye devam edecek. Bu yıl yüzde 3,5-4 büyüme yakalanabileceğine inanıyorum. Günlük siyasi ve ekonomik dalgalanmaların sağlam bir yapıya oturmuş ülkemizi uzun dönemde etkile-yemeyeceğini düşünüyorum. Kısa vadeli olaylara odaklanmak yerine Türkiye’nin potansiyeline inanmalı ve geleceğe umutla bakmaya devam etmeliyiz.

2016’nın ilk dört ayında grup açısından nasıl bir gidiş var? Yıl sonu ciro ve büyüme hedefi nedir?
2016 yılından beklentilerimiz yüksek ama dünya ekonomisinin bir dengelenme sürecinde olduğunu da hesaba katarak ayaklarımızı yere sağlam basıyoruz. Grup olarak 2016’da dolar bazında yüzde 10 ciro artışı bekliyoruz. Buna paralel olarak faaliyet kârımızı da dolar bazında yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz.

Beklediğiniz büyümeye en büyük katkı hangi alandan gelecek?
Bu yıl bütün iş kollarımızın büyümeye katkı sağlayacağı bir yıl olmasını bekliyoruz. Tekstil grubumuz dünya devlerinin ortağı ve dünyanın büyük moda markalarının kumaş üreticisi olarak inovatif ürünlerini dünya pazarlarına sunmaya devam ediyor. Enerjide ise geçen yıl devreye giren projelerimizin bu yıl büyümeye katkı yapmasını bekliyoruz. Türkiye’nin ilk beş fonksiyonlu “karma kullanım” projesi Zorlu Center’da da yaptığımız yatırımların meyvesini toplamaya başladık. Madencilik ve metalürji alanında Manisa Gördes’teki nikel-kobalt işletme tesisinde ticari üretime ve ihracata başladık. Vestel yıla hem iç pazarda hem de ihracat pazarlarında çok iyi girdi.

Zorlu Center yatırımının sizi üzdüğünden söz etmiştiniz. Gayrimenkul yatırımlarınızdan bugün memnun musunuz?
Gayrimenkul sektörüne önemli bir yatırımla girdik ve Zorlu Center yatırımıyla yapacağımızı yaptık. Biz bir semt yapmak istedik ve oldu. Neticede yeni yatırımlar için önümüze bakıyoruz. Bu yatırımda rantçı olmadığımız anlaşıldı. Yeşili, metrosu ve altyapı yatırımlarıyla bunu sağladık. Metro bağladık, 100 bin kişi gelip gidiyor.

En son Levent 199’da bir satış gündeme geldi. Son durum nedir?
Bu satış haberini bizim ağzımızdan duymadınız. Fakat 440 milyon dolara öyle bir yer varsa ben alırım.

Levent 199’u satmayı düşünüyor musunuz?
İstediğim parayı verirlerse tabii satarım.

2016 yılında Zorlu Holding’in yatırım planlarında öne çıkan nedir?
Bu yıl ön plana aldığımız yatırımların önemli bir kısmı yenileme ve inovasyonla ilgili olacak. Mevcut yatırımlarımızda gerekli otomasyon yatırımları yapılıyor. Biz bugün sanayi 4.0 dedikleri konunun içinden geliyoruz. Bunun bir parçasıyız zaten. Birbirle-riyle entegre işletmelere sahibiz. Bu bize rekabetçi bir şirket getiriyor. Kalite oranlarını artırıyor. 2015, bizim için bir anlamda yatırımlarımızın meyvelerini topladığımız bir yıl oldu diyebiliriz. Bildiğiniz gibi İsrail’de ortağı olduğumuz üç santral de devreye girdi. 2016 yılının ikinci yarısında 80,3 MW’lik Osmaniye Sarıtepe Demirciler Rüzgar Enerjisi Santrali’ni devreye almayı hedefliyoruz. Aydın’da kurulacak 95,2 MW’lik Kızıldere III Jeoter-mal Enerji Santrali projesinin inşaatına ise yine 2016 yılının ilk yarısında başlayacağız.

Güneş enerjisine yönelik girişimleriniz ne aşamada?
Güneş enerjisi gibi gelecek vaat eden ve ülkemizin bu alandaki potansiyeline çok güvendiğimiz bir alanda BNEF ile birlikte hazırladığımız raporla vizyoner bir bakış açısı geliştirmeye çalıştık. Ülkemizin bu konuda bir ekosistem oluşturması için öncü olmaya gayret ettik. Güneş enerjisi alanındaki fizibilite çalışmalarımız da buna paralel devam etti. Bu yıl güneş ve yenilenebilir enerji alanlarında çalışmalarımız sürecek. Güneşte yatırım için şu an hazırız. Yasalar çıktığında, yarın bu yatırımı yapacak kadar hazır vaziyetteyiz. Bu konuyla ilgili bir Amerika ziyaretim de olacak.

Amerika ziyaretiniz teknik bir yatırım için mi, yoksa bir ortaklık görüşmesi mi olacak?
Kısa bir süre önce geldiler ve anlaşmalar yaptık. Güneş enerjisinde böyle bir girişimde bulunacağız. Önümüzdeki süreçte de yani bu yıl bitmeden de bunu açıklayacağız.

Peki Amerikan teknolojisiyle bu işe girdiğinizi mi açıklayacaksınız?
Evet.

Grubun en önemli markalarından biri olan Vestel üretim ve ihracatta hangi boyutlara geldi?
Elektronikte Vestel 18 yıldır Türkiye’nin ihracat şampiyonu. Vestel City, Avrupa’nın tek alan üzerinde kurulu en büyük üretim kompleksi konumunda. 1,5 milyon çamaşır makinesine, 1 milyon adet kurutma makinesine ulaşmak gibi bir hedefimiz var. Dünyanın 152 ülkesine ihracat yapan, 18 yıldır tüketici elektroniği alanında Türkiye’nin ihracat rekortmeni olan Vestel, 2016 yılının ilk çeyreğinde ihracatını yüzde 27 artırdı. Bu sonuçlarla Vestel, teknoloji ihraç ederek Türkiye ekonomisinin önemli sorunu olan cari açığın azaltılabileceğine dair güzel bir örnek de vermiş oldu.

Avrupa ligindeki hedef nedir?
Zaten TV’de Avrupa’da en büyüklerden biriyiz. Bizim hedefimiz dünya birinciliği. Bunun için bir zaman öngörmek zor fakat hep bu yolda ilerliyoruz.

Sharp markasıyla yaptığınız işbirliğinin ardından marka satın almak üzere çalışmalarınız var mı?
Evet, marka satın alma konusunda çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bunun için Avrupa ve Ortadoğu pazarlarıyla ilgileniyoruz.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap