Bist 100
9934,06
2,24%
Bist 100
Dolar/TL
32,4447
-0,2162%
Dolar/TL
Euro/TL
34,688
-0,8369%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0691
-0,3616%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2438,36
0,01%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Yazılım testi sektörü büyüme atağında!

21 Mayıs 2020
Yazılım testi sektörü büyüme atağında!
Yazılım sektörünün altında ayrı bir endüstri haline gelen yazılım testi alanı hızlı büyüme trendi gösteriyor. Yazılımların özellikle akıllı telefonlarla birlikte daha çok hayatımıza girmesi ve birbirleriyle entegre çalışması, daha fazla test ihtiyacını doğuruyor.
GÖZDE YENİOVA SAYLAK
gyeniova@ekonomist.com.tr

Herhangi bir yazılımda çıkacak hata şirketlerin operasyonlarını etkiliyor. Bu durum da yazılımların daha çok test edilerek daha kaliteli bir şekilde hayata geçirilmesi gerekliliğini ortaya çıkarıyor.

Bununla birlikte manuel olarak başlayan testler artık günümüzde otomasyona ve kullanılabilirlik, performans, güvenlik testi gibi alt kırılımlara da bölünerek daha kapsamlı ve detaylı hale geldi. Artan riskle birlikte bu kapsam genişlemesi ve derinleşmesi sektörü hızlı bir şekilde büyütüyor.

Buna bir de Z kuşağının yazılım ve uygulamalardan mükemmele yakın bir hizmet beklemeleri, hataya, yavaş çalışmaya, kullanım zorluğuna tahammüllerinin daha az olması ekleniyor.

YÜZDE 20 BÜYÜYOR

Yazılım Test ve Kalite Derneği'nin verilerine göre, yazılım test sektörü dünyada yılda yüzde 12-14 arasında büyüyor. Gelişmekte olan bir pazar olarak Türkiye'de ise bu oran yüzde 20'ler civarında bulunuyor. İstihdam verileri, test otomasyon aracı lisansları, danışmanlık, dış kaynak kullanımı, yurtdışında Türk şirketlerinin yaptığı projeler göz önüne aldığında, Türkiye'de yazılım test pazarının büyüklüğünün 1 milyar TL civarında olduğu tahmin ediliyor.

Dünyada ise bu rakam 70 milyar dolar. Türkiye'de her ne kadar pazar büyüklüğü istenen seviyede olmasa da önümüzdeki süreçte bu alan potansiyel vaat ediyor.

Yazılım testine en büyük ihtiyacı riskli ürünler ve teknolojiler üreten sektörlerin duyduğu belirtiliyor. Sektör olarak en çok bankacılık, sigorta, telekom, fintech, perakende, havacılık ile mobil ve web uygulamaları test yapıyor. Mobil uygulama ve e-ti-caret sektörünün büyüme ivmesiyle birlikte yazılım test ihtiyacı da artıyor.

Ayrıca istihdam yaratması açısından da sektör önemli bir potansiyele sahip. Her ne kadar test otomasyonu ve yapay zeka destekli testler yapılsa da, bu süreçte insan faktörünün yarattığı katma değer de büyük önem taşıyor.

İSTİHDAM FIRSATI VAR

Sektörün büyüme trendine paralel olarak yetişmiş insan kaynağı ihtiyacı doğuyor. Yazılım kullanan tüm sektörlerin test yazılım profeyoneli bulundurması gerekiyor. Ya da bu testler test yazılım şirketlerindeki uzmanlar aracılığıyla yapılıyor. Türkiye'deki tahmini test uzmanı sayısının 10 bin civarında olduğu ifade ediliyor.

Test ve Kalite Derneği'nin Türkiye Yazılım Kalite raporuna göre, araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 47'sinin test ekiplerinde gelecek bir yıl içinde büyüme öngörüsü bulunuyor. Türkiye'de yazılım test hizmeti veren birçok şirket bulunuyor.

Hayatımıza giren yeni araçlar ve teknolojiler ile test ihtiyaçlarına daha hızlı cevap verebildiklerini söyleyen Keytorc Yazılım Test Hizmetleri Ortağı Berk Dülger, sektörde insan kaynağı ihtiyacının arttığına dikkat çekiyor. Dülger, ''Danışmanlık verdiğimiz şirketlere proje bazlı kaynak yerleştirme yapıyoruz.

Bu şirketlerde kaynak ihtiyacı ve yerleştirmesinde yukarı doğru çıkan bir grafik mevcut. Yazılım ve endüstri mühendisleri yazılım testi alanında iş bulma fırsatına sahip'' diyor. Bunların haricinde matematik ve istatistik bölümlerinden mezunlar da yazılım testi alanına en çok yönelenler arasında bulunuyor.

KRİTİK HALE GELDİ

Netaş Test Hizmetleri Direktörü Hasan Kaya, yazılımda bir hatanın müşteriye ulaştıktan sonra ortaya çıkmasının maliyetinin çok yüksek olduğuna dikkat çekiyor. Kaya, ''Dolayısıyla kurumlar öncelikli olarak problemleri geliştirme aşamasında bulabilmeye ve müşterilerine daha kaliteli bir ürün sunmaya odaklanıyor.

Öte yandan şirketler ürettikleri yazılım ve uygulamaları hızlı sunmak zorunda'' diyor. Hasan Kaya, bu nedenle şirketlerin testi hızlı ve her adımda sürekli yaparak kaliteyi sağlarken, verimlilik ve hızı da artırmak istediklerini ifade ediyor.

Testinium ise şu anda 100'ün üzerinde uygulamayı test ediyor. Artık uygulamaların hızlı devreye alınmak ve dolayısıyla test edilmek istendiğini belirten Testinium CEO'su Melih Sakarya, kurumlar için hızlı, sorunsuz ve sürekli yeni ürünlerin öne çıktığını söylüyor.

Sakarya, ''DevOps, dijital dönüşüm projeleri ve çevik proje yönetimi bunun itici gücü. Yaşanacak bir hata, operasyonel, regülasyon ve prestij anlamında ciddi kayıplara neden olabilir" diye konuşuyor. Dijital dönüşümler devam ettikçe uygulamaların daha kritik hale geleceğini ve test ihtiyacının artacağını da belirtiyor.

Virgosol Kurucu Ortağı Miraç Emektar da günümüzde her kurumun kimliği, varlığı ve finan-sal faaliyetlerinin doğrudan dijital ürünlerle ilişkili hale geldiğini belirterek, yazılım test ve kalite faaliyetlerinin vazgeçilmez bir fonksiyon haline geldiğini söylüyor.

Emektar, 'Yapay zeka, makine öğrenmesi, nesnelerin interneti ve büyük veri gibi teknolojilerin yaygınlaşması, farklı seviye ve çeşitteki yazılım test ihtiyacını da getiriyor'' diyor. Emektar'a göre, teknolojiler ve uygulama alanları genişledikçe yazılım test sektöründeki pozitif ivmelenme de artacak.

HANGİ TESTLER REVAÇTA?

Türkiye Yazılım Kalite Raporu'na göre, Türkiye'de yapılan testlerde birinci sırayı fonksiyonel testler alıyor. Bunu sırasıyla performans ve kullanılabilirlik testleri izliyor. Türkiye'de güvenlik testleri altıncı sırada gözüküyor. Beklenti, önümüzdeki beş yıl içinde güvenlik testlerinin öneminin artması yönünde.

Rapora göre önümüzdeki beş yıl içinde güvenlik, yapay zeka, büyük veri, bulut çözümleri, sürekli entegrasyon, sürekli test ve çevik proje yönetim çerçeveleri katalizör rol oynayarak sektörün daha büyük bir ivmeyle büyümesine katkı sağlayacak.

KORAY YİTMEN / YAZILIM TEST VE KALİTE DERNEĞİ BAŞKANI
"YAZILIM TESTİ REKABETTE ÖNE GEÇİRİYOR''
''Günümüzde aynı endüstrideki şirketlere baktığımız zaman hemen hemen hepsinin aynı veya benzer hizmetleri verdiğini görüyoruz. Rekabette bir adım öne geçip farklılaşmanın yolu ise bu benzer hizmetlerin daha kaliteli verilmesinden geçiyor. Kalite artışını sağlayan en önemli yatırımlardan biri ise yazılım testi. 2000'lerin başında yazılım testine bütçe ayıran banka, telekom gibi kurumsal şirketleri sigorta şirketleri izlemişti. Daha sonra kalitenin herkes için önemli olduğu olgusu iyice yerleştikçe ve start up'ların sayısı artıkça e-ticaret şirketleri bu kervana dahil oldu. Günümüzde ise hangi sektörde olursa olsun hizmetlerini bilgi teknolojileri üzerinden sunan herhangi bir şirket 2-3 kişilik bir ekibi de olsa yazılım testi yapmak veya yaptırmak zorunda.''

0


  • ALTIN GRAM - TL 2435,12 -0,12%
  • ALTIN ONS 2332,91 0,02%
  • BIST 100 9930,74 2,2%
  • DOLAR/JAPON YENI 157,079 0,938%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,36688 0,08567%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 91,716 -0,5381%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,4671 -0,1473%
  • EURO/DOLAR 1,0691 -0,3658%
  • EURO/TURK LIRASI 34,739 -0,6913%
  • STERLIN/DOLAR 1,2485 -0,23971%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL