Ekonomist
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Ekonomist
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Anasayfa Gıda

Sektörün bu yıl yüzde 10, beş yılda iki kat büyümesi bekleniyor

15 Ocak 2021 | 23:52:12
Gıda, Özel Haberler
A A
0
Sektörün bu yıl yüzde 10, beş yılda iki kat büyümesi bekleniyor
Facebook ile paylaşTwitter ile paylaşWhatsApp ile Paylaş
İÇİNDEKİLER
  1. HACİM BÜYÜYOR
  2. TALEPTE YÜZDE 50’LİK ARTIŞ
  3. 90 BİN ÜRETİCİ
  4. YENİ YATIRIM
  5. 20 ÜLKEYE İHRACAT
  6. SÜT TESİSİ

400 milyon Euro’luk büyüklüğe sahip olan organik pazarında, pandemi döneminde doğal ürünlere yönelim ile bu yıl yüzde 10’luk büyüme bekleniyor. Beş yıl sonra hacmini ikiye katlayacağı öngörülen sektörde, şirketler de yeni yatırımlarını sürdürüyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ obay@ekonomist.com.tr

10 Ocak 2021 tarihli sayıdan

Organik sektörü, ağırlıklı olarak tarım ve gıda ürünleriyle ön plana çıksa da aslında kozmetik ürünlerinden tekstile kadar pek çok alanı kapsıyor. Bu ürünlere olan talebin artmasına bağlı olarak pazar hem global düzeyde hem de Türkiye özelinde büyüyor.

Dünya genelinde organik üretim alanı, üretim miktarı, üretici sayısı, tüketici talebi ve buna bağlı olarak gelişen organik ürün pazarı hacmi, her yıl istikrarlı olarak artmaya devam ediyor. 10 yıl önce dünyada yakaşık 40 milyar Euro’luk organik ürün pazarı vardı. Bugün gelinen noktada ise 2,8 milyon üretici 71,5 milyon hektarlık alanda organik üretim yapıyor. Tüm dünyada 97 milyar Euro’luk organik ürün pazarı oluşmuş durumda.

HACİM BÜYÜYOR

Türkiye’de ise 386 bin hektarlık alanda toplam organik ürün üretiliyor. Bu değerler sadece Türkiye’deki yasal düzenlemelere göre sertifikalanan ürünleri kapsıyor. Bunun dışında AB, ABD ve Japon mevzuatına göre sertifikalanan üretim de söz konusu ve üretilen ürün miktarı çok daha fazla.

Organik Ürün Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (ORGÜDER) Başkanı Muharrem Doğan, “Türkiye’de organik ürün pazarının ihracat ile birlikte 400 milyon Euro’nun üzerinde büyüklükte olduğu tahmin ediliyor.

Bu yıl pandemi etkisi ile sektörde yüzde 10’luk büyüme bekliyoruz” diyor. Öte yandan yıllık ortalama yüzde 15 oranında büyüyen sektörün beş yıl sonra yaklaşık 800 milyon Euro’luk bir hacme ulaşacağı öngörülüyor.

TALEPTE YÜZDE 50’LİK ARTIŞ

Pandemi, tüketicilerin güvenli gıdaya erişim isteğini artırdı. Organik ürünlere olan talep bu ürünlerin tarladan sofraya izlenebilir olması, GDO içermemeleri, kimyasal kalıntı içermemeleri gibi birçok nedenle artış gösterdi.

Son zamanlarda organik semt pazarlarında yer alan üreticilerin bu talebi karşılamak adına tüketiciye doğrudan ürünlerini gönderme seçenekleri de sunduğunu belirten Muharrem Doğan, “Pandemide tüketici talebi yüzde 50 artış gösterdi. Pandemide en çok stoklanabilen organik un, makarna ve bakliyat ürünlerine talep arttı” diyor.

Öte yandan organik ürünlere olan tüketici ilgisi ve talebinin artmasıyla zincir marketlerin de raflarında bu ürünlere verdikleri alanlar ve ürün çeşitliliği artıyor. Tüketiciler günümüzde zincir marketlerden organik ürün ihtiyaçlarının neredeyse tamamını rahatlıkla karşılayabiliyor. Hard discount’ların da son 4-5 yıldır organik ürünlere olan ilgisi artarak devam ediyor.

90 BİN ÜRETİCİ

Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği’nden (ETO) alınan bilgilere göre, Türkiye’de organik sektöründe bin 787 şirket Tarım ve Orman Bakanlığı’na bağlı olarak ticari faaliyetlerine devam ediyor. Üreticilerin sayısı ise 90 binin üzerinde.

Organik ürünler konusunda koordinatör birlik olan Ege İhracatçı Birlikleri kayıtlarına göre, 112 kayıtlı ihracatçı mevcut. Almanya, ABD, Kanada, Hollanda, İsviçre, isveç en çok ihracat yapılan ülkeler olarak sıralanıyor.

Yeşil Küre, bu alanda faaliyet gösteren şirketlerden biri. Şirket, Samsun’daki tesislerinde organik tavuk eti, yumurtası, kırmızı et, süt, soya, çeltik ve mısır üretiyor. Fason üretim de gerçekleştiren şirket, 2020’de 80 milyon TL’ye ciroya ulaştı.

Bir süt işleme tesisi kurduklarını belirten Küre Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Aydın, “Hedefimiz üretimimizi ve perakendede kendi markamızla ürün gamımızı genişletmek” diyor.

YENİ YATIRIM

Raya Organik de geniş bir ürün yelpazesine sahip. Ürünleri arasında yumurta, bal, salça, sirke, bakliyat, un, çorbalık karışımlar, zeytin, zeytinyağı sayılabilir. 2021 yılı içerisinde organik süt ve süt ürünleri ile organik tavuk etinin de ürünleri arasına girmesi planlanıyor.

İstanbul, Afyon, Bolu ve Tekirdağ’da tesisleri olduğunu söyleyen Raya Organik Genel Müdürü Yardımcısı Yaşar Aydın, “Anlaşmalı çiftçilerimizden de ürünler alıyoruz ve kendi tesislerimizde paketliyoruz. 2021’de Afyon’daki tesislerimize ilave yatırımlar yaparak süt ve süt ürünleri üretimine de başlayaca ğız” diye anlatıyor. Aydın, 2019 yılında 16 milyon TL olan cirolarını 2020’de 21 milyon TL’ye çıkardıklarını da söylüyor.

20 ÜLKEYE İHRACAT

Armada Foods ise organik bakliyat sektöründe faaliyet gösteriyor. Bu alanda ‘Doyum’ markası ile Avrupa ve iç piyasada, ‘Mediterrean Village’ markası ile ABD pazarında faaliyet gösteriyor. Mersin’deki tesisinde üretim yapan şirket, Avrupa’da 20’den fazla firma için fason üretim de yapıyor.

Üretimlerinin yüzde 99’unu ihraç ettiklerini söyleyen Armada Foods Yönetici Ortağı Sadettin Saygın Sönmez, “Avrupa’da organik bakliyat sektöründe pazar lideriyiz. Avrupa, ABD, Güney Kore, Taiwan, İsrail gibi 20 ülkeye ihracatımız bulunuyor” diyor.

Bu yıl 23 bin tonluk ihracat planladıklarını ifade eden Sönmez, şunları anlatıyor: “Ciromuz 23,7 milyon dolara yükseldi. Mersin üçüncü OSB’de 4,5 milyon dolarlık yatırım başlattık. Pandemide artan talebi karşılamak adına hem üretim hem lojistik tarafında üretim kapasitemizi artırdık. Satışlarımız olumlu yönde artış gösterdi.”

SÜT TESİSİ

Gıda Mühendisi Muharrem Doğan tarafından kurulan Orvital’in ana ürün kategorileri ise organik tavuk eti, yumurta ve et/şarküteri ürünleri. Ayrıca makarna/bakliyat, ilikli kemik ve tavuk suyu, salça üretim de yapıyor.

Kategorilerinin neredeyse tamamında Türkiye pazarında lider olan şirket; Samsun, Çanakkale, İzmir ve Gaziantep’teki tesisilerinde toplam 5 bin tonluk üretim yapıyor.

Üretiminin yaklaşık yüzde 25’ini Katar, Kuveyt, KTTC, Suudi Arabistan’a ihraç eden Orvital, yakında süt ürünleri tesisini devreye almayı planlıyor. Öte yandan e-ticaret alanında da çalışmalarına devam ediyor.

Etiketler: ManşetOrganik pazarOrganik tarımÖzlem Bay YılmazpandemiTarım
PaylaşımTweetGönder
Önceki Haber

Tepkilerin odağındaki WhatsApp’dan yeni açıklama ve erteleme kararı

Sonraki Haber

En çarpıcı büyüme gıda/süpermarkette: 2021’de tahminler ne?

Benzer Haberler

BIST 100 hisselerinin teknik analizi (25.9.2021)
Borsa

BIST 100 hisselerinin teknik analizi (25.6.2022)

25 Haziran 2022
Bakanlık şeker ithalatı için çalışma başlattı
Gıda

Şekere yüzde 67 zam geldi

25 Haziran 2022
Türkiye’nin kuşkonmaz ihracatçısı olacağız
Haberler

Türkiye’nin kuşkonmaz ihracatçısı olacağız

22 Haziran 2022
TMO’dan ekmeklik un üretimiyle ilgili açıklama
Gıda

İstanbul’da ekmek 5 TL oldu mu? Fırıncılar federasyonu ve İTO’dan açıklama

21 Haziran 2022
Gelecek, sürdürülebilir turizmde
Haberler

Gelecek, sürdürülebilir turizmde

20 Haziran 2022
Perakende sektörü dönüşüyor: Öne çıkan yeni 4 dijital trend
Dosya

Perakende sektörü dönüşüyor: Öne çıkan yeni 4 dijital trend

19 Haziran 2022

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Haftanın Öne Çıkanları

Enflasyon açıklandı, memur ve emeklinin zam oranı belli oldu
Haberler

Asgari ücret trafiği hızlandı

25 Haziran 2022

Asgari ücrette artışın gündeme gelmesi üzerine Asgari Ücret Tespit Komisyonu'nun tarafları olan işçi, işveren ve hükûmet temsilcileri arasında görüşmeler yoğunlaşırken...

Daha fazla oku

TESK’ten internetten kurbanlık alacaklara uyarı

Şekere yüzde 67 zam geldi

IMF, ABD ekonomisinin büyüme tahminlerini düşürdü

Kavcıoğlu: Hedefli ve selektif kredi bizim olmazsa olmazımız

Satın almak için tıklayın

Abone olmak için tıklayın

 


Son Haberler

BIST 100 hisselerinin teknik analizi (25.9.2021)

BIST 100 hisselerinin teknik analizi (25.6.2022)

25 Haziran 2022
Masa başı çalışanlar için 5 kritik öneri

Masa başı çalışanlar için 5 kritik öneri

25 Haziran 2022
Küresel podcast pazarı nereye gidiyor, beklentiler ne?

Küresel podcast pazarı nereye gidiyor, beklentiler ne?

25 Haziran 2022
Dış ticaret açığı ağustosta geriledi

Kovid-19 sürecinde zirve yapan konteyner fiyatları düşüş eğiliminde

25 Haziran 2022

Dünya Haberleri

“Eşi görülmemiş bir küresel açlık kriziyle karşı karşıyayız”
Dünya

“Eşi görülmemiş bir küresel açlık kriziyle karşı karşıyayız”

Birleşmiş Milletler (BM) Genel Sekreteri Antonio Guterres, dünyanın "eşi görülmemiş" bir küresel açlık kriziyle karşı karşıya olduğunu söyledi. Almanya'da, "Küresel...

24 Haziran 2022
Havadaki kaosa çözüm arayan Almanya rotayı Türkiye’ye çevirdi: 2 bin personel isteniyor
Dünya

Havadaki kaosa çözüm arayan Almanya rotayı Türkiye’ye çevirdi: 2 bin personel isteniyor

Alman hava yolu şirketi Lufthansa, yolcu kontrolünden uçak bakımına ve uçuş görevlilerine kadar personel sıkıntısı nedeniyle 2 bin 200 uçuşunu...

24 Haziran 2022
ABD’de işsizlik maaşı başvuruları beklenenden az düştü
Dünya

ABD’de işsizlik maaşı başvuruları beklenenden az düştü

ABD'de ilk kez işsizlik maaşı başvurusunda bulunanların sayısı, 18 Haziran ile biten haftada 229 bine gerileyerek beklenenden az düşüş gösterdi....

23 Haziran 2022
Doğalgaz fiyatları yeni yaptırım kararlarıyla sert yükseldi
Dünya

IEA Başkanından Avrupa’ya doğalgaz uyarısı

Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) Başkanı Fatih Birol, Avrupa ülkelerinin acil durumda hayata geçirilecek doğalgaz dağıtım kısıtlama planlarını hazırlaması gerektiğini belirterek,...

23 Haziran 2022

  • ALTIN FİYATLARI
  • EKONOMİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  • KREDİ HESAPLAMA
  • ARŞİV
  • KÜNYE
  • YAYIN İLKELERİ
  • AYDINLATMA METNİ
  • İŞ DÜNYASI ABONELİK PAKETİ
  • ÇEREZ POLİTİKASI
  • ABONE OL
  • SATIN AL

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.

Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.