Bist 100
8718,11
-1,25%
Bist 100
Dolar/TL
32,3364
0,0852%
Dolar/TL
Euro/TL
35,1277
0,0085%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0863
-0,0828%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2241,09
-0,14%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Geleneksel lezzetlerde yeni girişim fırsatları

17 Nisan 2019
Geleneksel lezzetlerde yeni girişim fırsatları

Çiğ köfte, lahmacun, pide, döner gibi Türkiye'ye özgü lezzetler girişim fırsatları sunuyor. Bu alanda faaliyet gösteren önemli markalar franchising yoluyla büyüyor. 11 marka, 2019 yılının sonuna kadar toplam 391 franchise şube açmayı planlıyor.





BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr





Türkiye'de dışarıda yeme-içme alışkanlığı her geçen gün artıyor. Dışarıda yemek artık lüks değil, ihtiyaç ve sosyalleşme aracı halini aldı. Sektör, yatırımcı ve girişimciler için pek çok cazip fırsat sunuyor.





Tabloyu görmek için görsele tıklayın.









Franchising ekosisteminin her geçen yıl daha da büyümesi, keşfedilmeyi ve dünyaya tanıtılmayı bekleyen geleneksel Türk mutfağına yönelişi artırdı. Çünkü ülkemizde en az hamburger kadar döner, çiğ köfte ve pide de tüketiliyor.





Sadece ülkemizde değil, dünyadaki genel eğilim de fast food kadar pratik, geleneksel gıdaları tüketme yönünde. Bu anlamda şubeleşme atağına geçen restoranlar, franchising yoluyla şubelerini Türkiye'nin her yerine taşıyor.





Pide, çiğ köfte, lahmacun, döner gibi Türkiye'ye özgü geleneksel lezzet markaları yeni yatırımcılar arıyor. Yaptığımız araştırmaya göre, 11 marka, 2019 yılının sonuna kadar 391 franchise şube açacak. Biz de bu markaların franchise koşullarını ve büyüme planlarını araştırdık.





ÇİĞ KÖFTECİLER HIZLI BÜYÜYOR
858 şubesiyle Türkiye'nin en büyük çiğ köfte zinciri markası olan Oses, bu yılın sonuna kadar 100 şube açacak. Toplam dekorasyon maliyeti 30 metrekarelik bir dükkan için 25 bin TL. Şubeler için aylık ciro hedefi, sabit giderlere göre değişmekle birlikte, ortalama 45 bin TL olarak ifade ediliyor.









Oses Grup İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ramazan Yaşar, gelişime açık, işletmeci olabilecek altyapıya sahip, hedefleri olan ve markanın kurumsal kültürüne adapte olabilecek yatırımcılar aradıklarını söylüyor. 345 şubeyle faaliyet gösteren Çiğköftem, bu yılın sonuna kadar 40 adet franchlse şube daha açmayı planlıyor.





Çiğköftem Pazarlama ve Satış Müdürü Tayfur Aktoprak, şubelere ürün, eğitim ve proje konularında destek verdiklerini belirtiyor. Bu iş modelinde franchise giriş bedeli alınmıyor. Şubeler için aylık ciro hedefi 25 bin ile 80 bin TL arasında değişiyor.





DÖNERDE FIRSATLAR
125 franchise şubesi bulunan Bereket Döner, bu yıl 30 şube daha açacak. 100 m2'de ortalama 250 bin ile 300 bin TL + KDV arasında yatırım maliyetiyle kurulan Bereket Döner şubelerinde aylık ciro hedefi konsepte göre 50 bin ile 500 bin TL arasında değişiyor.





Bereket Döner CEO'su Muhammet Nezif Emek, royalty bedeli almadıkları için yatırımcıların kârlılığının arttığını belirtiyor. Emek, "Bu sayede yatırımcılarımızın markamıza olan sadakati ve memnuniyeti artıyor" diye konuşuyor.





Türkiye'de 28 franchise şubesi bulunan Baydöner, 2019 yılında beş adet franchise şubeyi daha bünyesine katmayı planlıyor. İstanbul ve Ankara şehirlerine öncelik verdiklerini belirten Baydöner CEO'su Bülent Polat, "Hem hizmet verdiğimiz il sayısını hem de mevcut hizmet verdiğimiz illerdeki şube sayılarını artırmayı planlıyoruz.





Bu doğrultuda nüfusu 150 binin üzerindeki tüm yerleşim alanlarında franchise sistemiyle ilerlemek istiyoruz" diyor. Franchise bedeli 50 bin dolar + KDV. Restoran açabilmek için ise ortalama 200 bin dolar + KDV yatırım tutarı gerekiyor.





PİDE MARKALARINDA ARTIŞ VAR
12 şubesi bulunan Pidem de franchise vererek büyüyor. Restoranların yatırım maliyeti 500 bin ile 600 bin TL arasında değişiyor. Pidem Franchising Müdürü Erol Işık, franchise'lara lokasyon seçiminden başlayarak, personel seçimi ve eğitimi dahil, mimari ve ekipman desteğiyle anahtar teslim işyeri sahibi olma imkanı sunduklarını söylüyor.





Şubelerin aylık ciroları açılan lokasyona göre değişmekle birlikte ortalama 200 bin TL olarak ifade ediliyor. Işık, "Asla vazgeçmediğimiz üç ana prensibimiz, ürün kalitesi odaklı, misafir memnuniyeti odaklı ve her zaman uygun fiyat odaklı olmak" diye konuşuyor.





Neli Pide'den sonra ikinci bir pide markası kuran Aktaşlar, Pideor ile franchise veriyor. Pideor'un ikisi franchise olmak üzere toplam üç şubesi bulunuyor. İlk 20 şube için franchise giriş bedeli alınmıyor. 80 ile 100 m2 dükkanlar için yaklaşık 300 bin TL civarında yatırım maliyeti bulunuyor.





Bir şubenin aylık ortalama 75 bin ile 100 bin TL arasında ciro yapabildiği belirtiliyor. Aktaşlar Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Aktaş, "Şubelere ürün desteği, şube işletmeciliği ile ilgili eğitimler, personel eğitimleri ve dijital reklam desteği sağlıyoruz" diyor.





EĞİTİM DESTEĞİ
Bir diğer pide markası olan Pide by Pide 10 şubeyle hizmet veriyor ve bu yılın sonuna kadar 45 şubeye ulaşılması hedefleniyor. AVM ve cadde mağazaları olmak iki farklı konsept bulunuyor.





AVM'lerin yemek katında 50-70 m2 büyüklüğündeki alanlar, yaya trafiği yüksek olan cadde lokasyonlarında ise 120-150 m2'lik alanlar tercih ediliyor. Franchise bedeli anahtar teslim 500 bin TL, royalty oranı ise yüzde 5 olarak uygulanıyor.





İşletmecilere, restoranın açılış hazırlıkları süresince ve açılışın ilk gününden itibaren pazarlama, satın alma, lojistik, eğitim, insan kaynakları, operasyon, kalite kontrol gibi yoğun destek hizmetleri veriliyor.


0


  • ALTIN GRAM - TL 2241,09 -0,14%
  • ALTIN ONS 2155,62 -0,23%
  • BIST 100 8718,11 -1,25%
  • DOLAR/JAPON YENI 150,149 0,667%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,35662 0,25125%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 91,775 -0,0909%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,3364 0,0852%
  • EURO/DOLAR 1,0863 -0,0828%
  • EURO/TURK LIRASI 35,1277 0,0085%
  • STERLIN/DOLAR 1,27041 -0,2113%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL