İhracat için gözler yeni pazarlara dikildi

İhracat için gözler yeni pazarlara dikildi

ABD’nin uyguladığı ek ithalat vergileri nedeniyle 2018’i zor geçiren çelik sektörü, pek çok sektörde olduğu gibi iç pazarda yaşanan daralmayı ihracatla aşmayı planlıyor. Yeni pazarlara yönelen sektörün hedefinde Güneydoğu Asya, Güney Amerika ve Afrika var.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Son bir yılı ABD’nin çelik ithalatında uyguladığı gümrük duvarlarının yarattığı gerilimle geçiren çelik sektörü, her şeye rağmen 2018’i yüzde 10’luk ihracat artışıyla kapatacak. 2017 yılında Türkiye’nin demir ve demir dışı metaller ve çelik ürünleri ihracatı 18,3 milyar dolar olarak gerçekleşmişti.

2018 yılının ilk 10 aylık döneminde ise toplam ihracat 19,2 milyar dolar ile geçen yılın toplamını aştı. Aylık ortalama ihracat artışı yaklaşık yüzde 10 oranında olurken, 2018 yılı ihracat rakamının 22-24 milyar dolar seviyesinde çıkacağı tahmin ediliyor.

Ancak artan döviz kurlarının başta inşaat firmaları olmak üzere döviz borcu yüksek firmaların mali yapısını olumsuz etkilemesiyle birlikte, iç talepte yılın ikinci yarısında ciddi bir daralma yaşandı. Bu nedenle de sektör üreticileri hızlı bir şekilde yönünü ihracata çevirdi.

ÜRETİM DÜŞECEK
Çelik Federasyonu Başkanı Namık Ekinci, ABD’nin uyguladığı ek vergiler sonrasında çelik ihracatçılarının bu pazarı kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kaldığına işaret ediyor. Ekinci, “Sektör bu pazardaki kaybını telafi etmek için başta Avrupa ve Güney Amerika olmak üzere başka pazarlara yöneldi” diyor.

2019’da ABD tarafından getirilen ilave yüzde 25’lik verginin kaldırılması için sürdürülen çalışmalara devam edilmesi gerektiğini vurgulayan Namık Ekinci, sözlerine şöyle devam ediyor: “2019 yılında mevcut pazarlarımız olan Avrupa, Ortadoğu ve Afrika pazarlarımızdaki etkinliğimizi artıracağız.

Bunun yanında Güneydoğu Asya ve Güney Amerika gibi bölgeleri de hedef pazarlarımız olarak daha aktif bir şekilde detaylandırmayı planlıyoruz. Daralmanın etkilerinin 2019’un ikinci yarısından sonra toparlanabileceğini öngördüğümüz için, zayıf seyredecek 2019 ilk yarısının etkisiyle üretimde bir miktar düşüş öngörmekteyiz.

Bununla beraber, dünya genelinde yine 2019 yılı ikinci yarısından itibaren, özellikle ABD’nin sıkı para politikalarının gevşeyebileceği beklentisiyle, ihracat pazarlarında da ilave canlılık beklenebilir.”

FUAT TOSYALI
TÜRKİYE ÇELIK ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ BAŞKANI

“YENİ HEDEF UZAKDOĞU VE GÜNEY AMERİKA’
“2019 yılı sektör ihracatımızda hedefimiz yaklaşık yüzde 20 artışla 30 milyar dolar sınırını yakalayıp geçmektir.

2018 yılında Amerika tarafından ürünlerimize uygulanan ek ithalat vergileriyle yaşanan krizi 2019 yılında yeni pazarlar bularak lehimize çevirmek öncelikli hedeflerimiz arasında.

Vergi savaşları nedeniyle Türkiye’nin kısa dönemde Afrika ülkeleri Kenya, Tanzanya, Senegal ve Cezayir yanında Uzakdoğu ve Güney Amerika ülkelerine de yönelmesi gerekiyor. İkili anlaşmalar ve ticaret heyetleriyle önemli pazar potansiyeli bulunan ülkelerde Türk Ticaret Merkezleri kurularak aktif adımlar atılmalı.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap